Gå til innhold

Island har stoppet datalagringsdirektivet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sp: "Partiet var ett av de som tok dissens i regjeringen"

Høyre: "ett av partiene som stemte for direktivet"

 

Av en eller annen grunn fant jeg disse formuleringene fornøyelige. Kan jo være relativt få partier i en treparti-regjering som tar dissens før ingen i regjeringa er for. Det framstår jo som om det var flere partier enn Høyre og Ap som stemte for.

 

Jeg er en sterk motstander av DLD, men selv om jeg ikke var det ville jeg jo sagt at det er overraskende at vi i Norge så lett har avfeid følgende argument: "Det er også de i komiteen som mener vi bør vente på konklusjonene av EUs gjennomgang av direktivet". Ikke minst på grunn av eventuelle endringskostnader.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Forøvrig virker det litt merkelig å si at man "ikke har bestemt hvem som skal betale". Det er blitt lagt en plikt til lagring på nettleverandørene. Enten de gjør det inhouse eller det opprettes en felles sentral de skal bruke, ligger plikten på leverandørene. Det man eventuelt kan diskutere er om man da vil frita eller subsidiere disse fra hele eller deler av kostnadene. Kostnadene ligger uansett på leverandørene til staten melder seg frivillig til å dekke dem.

 

 

Lenke til kommentar

Forøvrig virker det litt merkelig å si at man "ikke har bestemt hvem som skal betale". Det er blitt lagt en plikt til lagring på nettleverandørene. Enten de gjør det inhouse eller det opprettes en felles sentral de skal bruke, ligger plikten på leverandørene. Det man eventuelt kan diskutere er om man da vil frita eller subsidiere disse fra hele eller deler av kostnadene. Kostnadene ligger uansett på leverandørene til staten melder seg frivillig til å dekke dem.

 

Det er ALLTID sluttbrukeren som betaler. Enten ved høyere kostnader (dersom det er leverandørene som blir ansvarlig for å dekke det inn), eller over skatteseddelen (om leverandørene får subsidier fra staten).

 

Personlig syns jeg det er forkastelig å bruke penger på å innføre et system som

* kriminaliserer vanlige borgere

* neppe kommer til å bidra i vesentlig grad til å løse kriminalsaker annet enn småtterier

* er såpass lett å omgå for de som ønsker

 

når Norge fortsatt har langt å gå på å få et skoleverk og en utdannelse som er fullgod med andre land vi liker å sammenligne oss med, vi bruker alt for lite penger på forskning og utvikling, vi fortsatt fremstår mest som en råvareproduserende bananrepublikk for omverdenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig virker det litt merkelig å si at man "ikke har bestemt hvem som skal betale". Det er blitt lagt en plikt til lagring på nettleverandørene. Enten de gjør det inhouse eller det opprettes en felles sentral de skal bruke, ligger plikten på leverandørene. Det man eventuelt kan diskutere er om man da vil frita eller subsidiere disse fra hele eller deler av kostnadene. Kostnadene ligger uansett på leverandørene til staten melder seg frivillig til å dekke dem.

 

Jeg tror ikke vi behøver å bekymre oss over hvem som skal betale, for det blir jo oss "folket", men vi har jo en naiv regjering og ett enda mer naivt og godtroende folk så dette går nok så bra så.

Snart på tide at noen tar affære, men det går vel ikke an å nekte heller ettersom vi er underlagt frivillig diktatur, eller demokrati som det også kalles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ville vært gøy å se hvor store kostnader Norge har hatt på DLD så langt, og hvor store kostnader det er forbundet med innføring av dette direktivet, for så å bevilge politiet den samme summen og se hvilket alternativ som gav best avkastning på kriminalitetsstatistikken. Jeg tror jeg aner svaret.

Lenke til kommentar

AP og Høyre her help på jorde i DLD saken, alikavell er de ikke villig til å ta en skikkelig diskusjon på dette, EU har jo sagt et dette er enormt dyrt og virket utrolig dårlig, og selvsagt personfriheten / krimminalisering av vanlige folk er helt utrolig at folk godtar, hadde det vært folkeavstemming hadde dette aldri gått igjennom. Snakk om sjult snikinnføring og sløs med våre penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...