Gå til innhold

Mobilen din lekker som en sil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har deltatt på et par konferanser og seminarer om datasikkerhet og jeg er glad at ENDELIG er det noen nordmenn som anbefaler bedrifter å IKKE bruke mobile enheter.

 

MÅ en bedrift bruke mobile enheter er det viktig at disse er kryptert hele veien, inklusiv samtaler SMSer og datatrafikk. Å fange opp data som sendes trådløst kan gjøres av alle som bryr seg nok til å søke litt på youtube, og laste ned BackTrack distroen av Linux. En demonstrasjon jeg fikk på et seminar i tyskland viste hvordan det å lytte til en samtale kunne gjøres ved å først fange datapakkenen, (som sendes unidireksjonalt), og så krunsje dem senere for å få ut lyden.

 

Det er skummelt hvor mye informasjon lekker ut, og jeg er redd at mange regjeringsmedlemmer, høytravende offiserer, og andre viktige personligheter kan gi hyper-sensitiv informasjon til uvedkommende hver dag bare med å snakke med folk på telfonen :(

 

-frank

Lenke til kommentar

Hvor i artikkelen kommer det frem at telefonen min lekker som en sil.

 

Jeg stusser vel også litt over at Check Point har motatt en masse kundetelefoner med trojanere. Hvor vanlige er disse i dag? Kan han utdype hvilke trojanere og hvilken plattform vi snakker om, og selvsagt hvorden trojanerene kom inn i telefonen i utgangspunktet.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Noen av tastaturappene går for eksempel gjennom alle SMS-meldingene og kontaktene dine for å kunne gi bedre ordforslag når du skriver. I mange tilfeller overføres informasjonen ut på nettet, hvor du ikke lenger vet hva som skjer med informasjonen.

 

I programmer som f.eks SwiftKey så er dette en valgmulighet som brukeren står fritt fram til å avgjøre om de vil tillate. Brukere som i tillegg ikke sjekker kredibiliteten til visse apper, må til dels sies å fortjene å bli infisert. Sunn skepsis er noe de aller fleste bør vise til det meste.

Lenke til kommentar

Det er frustrerende å se at så mange apps for mobiltelefoner har lov til å få rettigheter til omtrent hva som helst. google burde være mye strengere på dette med utlevering av personlig info. Jeg forstår at google lever av annonser, men jeg tviler på at mine kontakter ønsker å havne i registrene deres selv om de står for et av verdens mest kjente mobiloperativsystemer. Sånn sett "savner" jeg de enklere telefonene man fikk kjøpt før årtusenskiftet..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...