Gå til innhold

Nå skal Adobe Flash forsvinne fra Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I fjor sommer droppet de Air-plattformen sin, som lot Flash-baserte applikasjoner å bli brukt på utsiden av nettleseren.

Nå er ikke jeg helt inne i Air, men du kan jo kjøre Flash applikasjoner utenfor nettleseren, og det er da noe du alltid kan ha gjort?

Adobe Air er vel et program for å flytte nettsider ut av nettleseren, ikke Flash?

Lenke til kommentar
I fjor sommer droppet de Air-plattformen sin, som lot Flash-baserte applikasjoner å bli brukt på utsiden av nettleseren.

Nå er ikke jeg helt inne i Air, men du kan jo kjøre Flash applikasjoner utenfor nettleseren, og det er da noe du alltid kan ha gjort?

Adobe Air er vel et program for å flytte nettsider ut av nettleseren, ikke Flash?

Air er et rammeverk for desktop-applikasjoner som kan sammenlignes med Java og .Net i bruksområde.

Lenke til kommentar

* Hva trenger vi det egentlig til utenom videoer ala YouTube? *

Og med HTML5 trenger vi vel egentlig ikke flash der heller.

My point exactly.

Flash er uansett døende, veldig ustabilt og ressurskrevende. Hva trenger vi det egentlig til utenom videoer ala YouTube? (og de støtter webm osv.) Jeg har ikke flash aktivert på maskinen min en gang.

I utgangspunktet så var det vel et animasjonsverktøy, og det er hele sider dedikert til tegnefilmer og spill i Flash.

Jepp, husker det fra den tiden jeg lærte meg å bruke det.
Lenke til kommentar

Uheldigvis har vi ikke noe som kan erstatte flash helt på video siden, spesielt om du streamer live for eksempel så funker ikke HTML5 helt greit enda og Flash er eneste alternativ.

Med andre ord, HTML 5 må bli til HTML 5.1 ganske snart så vi kan kaste ut Adobe og standarden trenger en god del ekstra arbeid.

Lenke til kommentar
I fjor sommer droppet de Air-plattformen sin, som lot Flash-baserte applikasjoner å bli brukt på utsiden av nettleseren.

Nå er ikke jeg helt inne i Air, men du kan jo kjøre Flash applikasjoner utenfor nettleseren, og det er da noe du alltid kan ha gjort?

Adobe Air er vel et program for å flytte nettsider ut av nettleseren, ikke Flash?

Air er vel for å lage native programmer i flash, som ikke trenger å kjøre i et eget flash vindu.

Lenke til kommentar
I fjor sommer droppet de Air-plattformen sin, som lot Flash-baserte applikasjoner å bli brukt på utsiden av nettleseren.

Nå er ikke jeg helt inne i Air, men du kan jo kjøre Flash applikasjoner utenfor nettleseren, og det er da noe du alltid kan ha gjort?

Adobe Air er vel et program for å flytte nettsider ut av nettleseren, ikke Flash?

Air er vel for å lage native programmer i flash, som ikke trenger å kjøre i et eget flash vindu.

Ah riktig. Leste nå, og Adobe Air er en blanding av masse rart, men med Adobe Flash i bunnen.

Lenke til kommentar

Uheldigvis har vi ikke noe som kan erstatte flash helt på video siden, spesielt om du streamer live for eksempel så funker ikke HTML5 helt greit enda og Flash er eneste alternativ.

Tja. Jeg har streamet litt forskjellig ting på iPaden min. Da blir vel HTML5 brukt regner jeg med? (Via safari).

Da er det typ live stream som own3d.tv osv.

Lenke til kommentar

Også nye utgaver av Flash vil allikevel være tilgjengelig under Linux via Pepper API, men vet ikke om det er andre enn Chrome som vil støtte det.

 

MS har droppet støtte for Flash på IE for Metro, Apple ser ikke ut til å være så veldig gira på Flash. Skjønner ikke helt hvorfor Google går med på en slik avtale med Adobe, hadde vært bedre å få det vekk fra markedet.

 

Flash er uansett døende, veldig ustabilt og ressurskrevende. Hva trenger vi det egentlig til utenom videoer ala YouTube? (og de støtter webm osv.) Jeg har ikke flash aktivert på maskinen min en gang.
I utgangspunktet så var det vel et animasjonsverktøy, og det er hele sider dedikert til tegnefilmer og spill i Flash.

Tilsvarende er vel også mulig med HTML5, CSS3 og Javascript. For animasjoner så holder det vel med HTML5 og CSS3.

 

Det ryktes også at Flash vil kunne eksportere prosjekter til HTML5/CSS3/Javascript.

 

Om det ikke skjer noe revolusjonerende innen Adobe Flash (som f.eks at det vil støtte Unreal Engine, som det har gått rykter om, men da også med veldig annerledes bruk av Flash enn hva vi er vandt til i dag), så vil vel Flash kanskje overleve over tid.

 

CSS3 og HTML5 har noen store fordel over Flash. Det er en åpent utviklet standard, ikke et plug-in som må installeres, og ikke noe som er eid av et selskap som kan fjerne og gi støtte til plattformer slik de vil.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Flash brukes vel til masse ennå. Spill, youtube, facebook osv. Det er også chatteprogrammer og lignende som bruker flash. Forum som smf bruker flashbaserte moduler bl.a til chat, og endel nettsider viser nødsvendig info som flash. Teknisk sett så kan dette vises på andre ting, men det er nå engang flash det brukes på. Ser at mange klager på flash. Har brukt flash på win ME, 95, XP, vista og 7 i både 32 og 64 bit versjon og aldri hatt problemer. Merker ikke noe til ressursbruken, og har funket problemfritt hos meg ihvertfall. På den annen side så er det jo en del ting som er addons etterhvert, som flash, shockwave, silverlight, vizky osv og om man får en felles standard på dette så er det ikke meg imot.

Lenke til kommentar

Unøyaktig tittel.

 

På tide at Flash utfases for bedre standarder. Det har aldri vært teknologisk fullkomment allikevel, men vil fortsatt måtte beholde noen Flash plugins for å kunne bruke Youtube best mulig. HTML5 versjonen duger bare ikke når den ikke engang har fullskjerm. :|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...