Gå til innhold

Test: Den nye iPad-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen fortelle meg hva man skal med 2048x1536 punkter?

Hvor mye av internett er laget for denne oppløsningen? Hvilke filmer ser man med denne oppløsningen?

Jeg skjønner jo at man har dobblet oppløsningen fra forrige padde slik at det skal være enklere å oppskalere tang å tang...... noe Apple sier de ikke driver med :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hva man skal med 2048x1536 punkter? Hvor mye av internett er laget for denne oppløsningen? Hvilke filmer ser man med denne oppløsningen?Jeg skjønner jo at man har dobblet oppløsningen fra forrige padde slik at det skal være enklere å oppskalere tang å tang...... noe Apple sier de ikke driver med :-)

 

Man slipper å irritere seg over alle pikslene. Du gjør kanskje ikke det, men jeg gjør det. Det er noe herk å gå fra en mobiltelefon hvor du ikke ser pikslene, og over på et nettbrett hvor pikslene er lett å skille fra hverandre.

 

Ellers må jeg innrømme at min begeistring for i-produkter har avtatt med økende hastighet det siste året. Forrige iPad var ikke spesielt spennende, forrige iPhone var ikke spesielt spennende og denne iPaden er heller ikke spesielt spennende. En skulle tro at når de ikke har noe nytt å presentere (skjermen og kameraet anser jeg som en naturlig oppgradering), så ville de endre designet på produktet eller gjøre noe nytt med iOS. Den "må ha følelsen" som jeg tidligere opplevde er rett og slett ikke der lenger.

 

Den kommer selvsagt til å selge som hakka møkk likevel, og personlig syntes jeg ikke konkurentene er mye å skryte av heller. Kanskje W8 kan sprite opp konkuransen litt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Apple har måttet tåle kritikk for ikke å ha utnyttet arealet bedre, for rammen er 17 mm bred på langsidene, og 20 mm bred på kortsidene.

De har også fått skryt for dette, siden man får et sted å hvile fingrene langs skjermen. Man holder gjerne et nettbrett på denne størrelsen svært annerledes enn man holder en langt mindre smarttelefon.

 

Forøvrig nevner dere ikke at denne modellen støtter opptil 42 Mbps i 3G-nettet (DC-HSDPA). Vel å merke har vi så vidt jeg vet ikke støtte for dette i Norge enda, men siden dere nevner muligheten for 4G i utlandet burde dere også nevne makshastigheten enheten støtter i 3G-nettet.

 

Har dere ikke fått med dere at enheten støtter Bluetooth 4.0? Er i såfall merkelig, siden den teknologien er på plass og ser ut til å kunne gi en del spennende muligheter.

 

Forøvrig rart at dere bare klager på Flash-støtte når dere testet slike enheter. Hva med manglende støtte for Java Applets, noe som er en betydelig mangel i forbindelse med en del nettbanker og betalingstjenester?

 

Apple bestemmer!

Ja. heldigvis/dessverre. Dere ut til å konsentrere dere kun om ulempene, på tross av at det også finnes betydelige fordeler med dette. Kvalitetsnivået blant iPad-Apps blir høyere når "Apple bestemmer", eksempelvis. Det er mindre sjanse for at man kan installere tvilsomme svindel-apps, siden alle apps må godkjennes. Det gjør det også enklere å finne det som finnes av apps til enheten, siden det kun finnes én app-butikk å forholde seg til (med mindre man jailbreaker etc).

 

Ellers ser det ikke ut til at dere nevner med et ord at minnemengden er doblet i forhold til iPad 2, fra 512MB til 1GB? Apple nevner ikke dette selv, men det har blitt bekreftet flere steder, blant annet av ifixit.com.

 

Alt i alt synes jeg denne omtalen fremstår som en mangelfull hastverksproduksjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

hehe e så barnslig av dere å fortsatt pye på apple når det kommer til lader og at de bestemme.... dere har holdt på det der i evigheter

 

Både og. Jeg er enig i at disse testene begynner å gjenta seg, men det blir vel også litt feil å skulle mene at det er et problem på forrige iPad, men plutselig ikke nevne det mer. Er en feil ikke lenger en feil bare fordi Apple (eller en annen produsent) gjentar den nok ganger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forskjellene mellom Ipad 2 eller 3 på fargenivået var ikke noe særlig. Så jeg fikk idag min Samsung Galaxy TAB 7.7 og der kom fargene kastende mot meg. Super Amoled Plus er rette veien for min del! Hadde også SBP 3D Shell som er til samsung galaxy s2, den bruker jeg på min tablet.

Pluss Go luancher HD, mer brukervennlig og mer ting man kan gjøre med Android vs iOs

 

Vent å se når iOs 6 kommer, da sier fansen: Ja!!!!

Vi får endelig widgets og kan endre hele utseende på telefonen når som helst. Så kommer Android fansen og sier: Ja vi har kunnet gjort dette i flere år nå

 

Jeg stoler ikke på hypen på new Ipad, mye lovnader men holdt ikke for min del.

Endret av iToMaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellene mellom Ipad 2 eller 3 på fargenivået var ikke noe særlig. Så jeg fikk idag min Samsung Galaxy TAB 7.7 og der kom fargene kastende mot meg. Super Amoled Plus er rette veien for min del! Hadde også SBP 3D Shell som er til samsung galaxy s2, den bruker jeg på min tablet.

Pluss Go luancher HD, mer brukervennlig og mer ting man kan gjøre med Android vs iOs

 

Vent å se når iOs 6 kommer, da sier fansen: Ja!!!!

Vi får endelig widgets og kan endre hele utseende på telefonen når som helst. Så kommer Android fansen og sier: Ja vi har kunnet gjort dette i flere år nå

 

Jeg stoler ikke på hypen på new Ipad, mye lovnader men holdt ikke for min del.

 

Noen liker sterke fager, andre liker naturlig farger.

http://www.anandtech.com/show/5689/the-new-ipad-retina-display-analysis/3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Apple bestemmer!

Ja. heldigvis/dessverre. Dere ut til å konsentrere dere kun om ulempene, på tross av at det også finnes betydelige fordeler med dette. Kvalitetsnivået blant iPad-Apps blir høyere når "Apple bestemmer", eksempelvis. Det er mindre sjanse for at man kan installere tvilsomme svindel-apps, siden alle apps må godkjennes. Det gjør det også enklere å finne det som finnes av apps til enheten, siden det kun finnes én app-butikk å forholde seg til (med mindre man jailbreaker etc).

 

 

Dette valget om kontroll er en forretningsavgjørelse for å øke inntekter, selv om PR-avdelingen til Apple har vært flinke til å gi inntrykk av annet. Den eneste fordelen er for Apple, og til dels lommeboken til enkelte utviklere. For deg som forbruker, samt innovasjon som helhet, er det en stor ulempe.

 

Kontrollen går på bekostning av din kontroll. Den brukes også til å nekte deg innhold og apps av moralske, etiske, politiske og forretningsmessige årsaker. Å finansiere en ordning som gir verdens rikeste kommersielle selskap makt til å tvinge aviser til å endre innhold - det er i det store og hele et demokratisk problem.

 

Hva gjelder sikkerhet, åpenhet sikrer dette i stor grad - dette er empirisk bevist flere ganger. Vi vet å hause opp virusangrep til å være "katastrofer", men det er tabloidjournalistikkens illusjon - den har lite med faktiske forhold. :)

 

 

Det forteller vel litt om hvilke preferanser man har. Personlig ville jeg gitt enhver iPhone og iPad terningkast 1 av den grunn (mens en Mac fort kunne fått 6). Har med min interesse for innovasjon og utvikling (samt medie- og informasjonsvitenskap). Forbrukere flest bryr seg nok ikke, selv om det heldigvis ser ut til å bli litt mer observant på dette.

 

En Ipad som var tynnere og lettere, samt åpen, ville vært herlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er halveringstiden på lysstyrken på de blå diodene i skjermen din da?

Tja, sikkert ikke noe dårligere enn halveringstiden til batteriene til en iPad3 ;)

 

La oss si den er 50.000 timer, før jeg rekker å bruke enheten såpass mye er den uansett utdatert, ser ikke helt problemstillinga... Og lenge leeenge før den tid kommer har jeg kunne kose meg med absolutt kontrast og uendelig innsynsvinkel :)

 

Og det er heller ikke tilfeldig at Galaxy Tab 7.7 fikk 6 på terningen og iPad3 bare 5 ;)

Endret av ArcticOC
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...