Gå til innhold

Reformatere gammel PC, Vista


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei,

har en gammel Toshiba Satellite L30-11g. Problemet er at denne er veldig treg. Den kom levert med visa når jeg kjøpte den. Produknøkkelen er på baksiden av maskinen, så jeg lurte på om jeg kunne reformatere den og innstallere Vista på nytt. Jeg har ikke CD-en med OSet så jeg må evt. laste ned Vista fra nettet. Går dette?

 

saxy98

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort dette selv med windows xp, og da godtok ikke windows installeren cd-keyen på undersiden av laptopen fordi det var en OEM key. Men fikk endret det i windows etter fullført installering.

 

Tipper nøkklen under maskinen din er en OEM key og vil kun virke med riktig OEM vista installasjon. I ditt tilfelle så må vista installasjon medie ha en PID fra Toshiba for å godta nøkkelen. En generisk vista installasjon vil trolig ikke godta nøkkelen under installasjonen.

 

Du vil ende opp med en treg maskin uansett så lenge du bruker Vista. Windows 7 er mye bedre alternativ.

 

Det pleier å følge med recovery dvd-er til laptoper, du har ikke disse fortsatt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei, det fulgte ikke med recovery dvd.

Har gitt opp å finne reinstallere vista, så jeg lurer på om jeg skal gå over til linux. Hva er bakdelene og hva er fordelene med linux? Pcen er så treg at jeg bare bruker den til å surfe på nettet med.

 

Saxy98

Lenke til kommentar

Du må ha en recovery cd for å bruke partisjonen. Innholdet på partisjonen er bare et snapshot av innholdet på hovepartisjonen sånn ting var når maskinen var ny ut av esken. En recovery cd vil bare formatere hovedpartisjonen og så kopiere filene fra recovery over.

 

Linux er fint det, men er innviklet hvis du aldri har brukt det før. Heldigvis så finnes det mye info på internet. Prøv f.eks en Ubuntu live CD først, så ser du fort om det er noe for deg.

Lenke til kommentar

Du må ha en recovery cd for å bruke partisjonen. Innholdet på partisjonen er bare et snapshot av innholdet på hovepartisjonen sånn ting var når maskinen var ny ut av esken. En recovery cd vil bare formatere hovedpartisjonen og så kopiere filene fra recovery over.

Hvor får du det fra? Har selv kjørt recovery på mange en Toshiba. Skal bare være å trykke på en bestemt tast under oppstart, så blir Windows reinstallert. Trenger ingen "recovery cd", og ingen data blir beholdt.

Lenke til kommentar

Er som nuffern sier her, du skal bare behøve å trykke en av F tastene på pcen i biosbildet for å starte recovery.

 

Har gjort dette selv med windows xp, og da godtok ikke windows installeren cd-keyen på undersiden av laptopen fordi det var en OEM key. Men fikk endret det i windows etter fullført installering.

 

Tipper nøkklen under maskinen din er en OEM key og vil kun virke med riktig OEM vista installasjon. I ditt tilfelle så må vista installasjon medie ha en PID fra Toshiba for å godta nøkkelen. En generisk vista installasjon vil trolig ikke godta nøkkelen under installasjonen.

 

Du vil ende opp med en treg maskin uansett så lenge du bruker Vista. Windows 7 er mye bedre alternativ.

 

Det pleier å følge med recovery dvd-er til laptoper, du har ikke disse fortsatt?

 

Er det du tar dette surret her fra? Hvis du bruker samme OS-plate som OEM-nøkkelen er parret opp til, er det ingen problemer å få tak i ei annen plate og legge inn windows på nytt.

 

Har da lagt inn vista på nytt på så mange maskiner at det hadde jaggu vært litt arbeid om ikke ei plate skulle virke på alle.

Lenke til kommentar

Surr? Du sier jo det samme jeg sa. Men hvor skal du få tak i en tilsvarende plate? Tviler på at du finner en Toshiba oem plater på piratebay..

 

En generisk vista installasjon vil installere visa, men om du får brukt cd-keyen på undersiden av maskinen er en annen sak.

 

Nuffen: Generell recovery fungerer slik. Aner ikke om toshiba har en integrert bios funksjon for dette. Men hvis det er tilfellet, så er jo det positivt for trådstarter.

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at en nøkkel ikke fungerer på hvilken som helst versjon. Har du nøkkel til Home Premium, må du selvsagt installere Home Premium. Dette står jo på OEM nøkkelen (lappen under pcen).

Språk og bit versjon har ingen ting å si. Der fungerer nøkkelen uansett.

 

Det beste er vel om trådstarter får brukt recovery partisjonen på disken. Om ikke er en ren Windows plate neste løsning.

 

Jeg ser at på min nye Acer pc, så får jeg ikke valget om å trykke en F tast under oppstart for å starte recovery funksjonen, men gjør det fra et program som er installer i Windows.

Får også valget om å brenne ut recovery DVD plater, men kan likevel starte prosessen fra Windows. Så sjekk etter et slikt program på startmenyen.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket litt ut nå, hvordan du kan løse dette nokså "lovlig", så får nufferen arrestere meg om jeg tar feil.

 

For å garantert få aktivert Windows etter en ny installasjon så kan du gjøre følgende.

 

1. Gå til følgende mappe på pcen:

c:\windows\system32\OEM

 

2. Bruk søke funksjonen og søk etter XRM-MS, da skal du få opp en fil som på min pc heter AcerOA21. På en Toshiba vil filen sikkert hete ToshibaOA20 eller noe slikt. Er i alle fall bare en fil med XRM-MS endelse i den mappen, og den filen må du kopiere ut på en minnepenn eller noe slikt.

 

Denne filen er OEM sertifikatet til din pc. Sammen med SLIC oppføringen i BIOS vil du få aktivert OEM nøkkelen.

 

Når du har lagt inn Windows Vista på nytt, gjør du som følger:

 

To install the cert:

 

1) Copy the .xrm-ms file to C:\

 

2) Right click Command Prompt and Run as Administrator.

 

3) At the prompt type:

 

slmgr.vbs -ilc C:\CERT.XRM-MS

 

where CERT.XRM-MS is the name of the file.

 

 

Finally, install a SLP product key. You can enter it in the System control panel,

or run from the Administrator command prompt:

 

slmgr.vbs -ipk XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX

 

where XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX is the product key

 

For din Toshiba er den offisielle OEM nøkkelen 6DG3Y-99KMR-JQMWD-2QJRJ-RJ34F

Denne nøkkelen vil kun fungere sammen med sertifikatet du kopierte ut og SLIC 2.0 oppføringen i BIOS som er lagt inn av Toshiba.

 

Denne nøkkelen er ikke den samme som den som står under pcen din. Den nøkkelen er en OEM COA nøkkel og er unik for din pc. OEM nøkkelen som brukes når pcene kommer fra fabrikken er en og samme nøkkel på alle pcer. (som da kun fungerer sammen med sertifikatet og SLIC i BIOS)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...