Gå til innhold

Stoppet salg av kinamobiler i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan faktisk innrømme at jeg har kjøp sciphone for lenge siden ca 1-2 år. brukte da ca 600-700 pr stykke (kjøpte 1-2) og de fungerte jo ikke i det hele tatt, batteriet var elendig, kunne ikke svake vanlig i mobilen måtte bruke headsett hvis noen skulle høre deg, og ellers MASSE feil på mobilen, trur jeg kunne ha laget en liste på ganske mange sider hvis jeg skulle tatt med alle de små irriterende tingene. uansett, var jeg jo ikke spesielt fornøyd med mobilen så jeg prøvde å få tak i selgeren som aldri svarte på mobil eller på e-post, så etterhvert godtok jeg bare at jeg hadde gjort et dårlig kjøp. så gikk til slutt over til hauwei u8800 som jeg er døds glad i no;) kan jo bare anbefale den mens jeg er i gang ;)

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye det har å si, de smeller vel bare på ett CE-merke? Har tilgomed sett en CE-merket leke-cowboy-hatt.....AtW

De nevnte telefonene (flere av dem i hvert fall) hadde også CE-merke. Det hjelper ikke så lenge kravene i spesifikasjonen ikke er innfridd. Typisk for denne type produkter er at produsenten nekter å sende med en samsvarserklæring, fordi de vet at det ikke er samsvar mellom enhetens egenskaper og det som kreves av et CE-merket produkt.

 

I stedet klistrer de bar på et CE-merke og later som om det er noe annet for å slipe unna ansvar.. En produsent som CE-merker et produkt tar i utgangspunktet på seg alt ansvar for at produktet følger standarden, og er blant annet ansvarlige for å erstatte hus som brenner ned dersom produktet faktisk ikke følger standarden. Men kinesere bryr seg ikke så voldsomt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er vår egen feil , da vi til stadighet skal ha ting billigere. Kina er en metropol for billig søppel. Kjøpekraft = Kina lager i bøtter og spann.

Disse kinaprodusentene leverer en kvalitet som er hittil uhørt i Europa. Det er klart mange blir fristet av fantastiske priser når man har en opplært forventning til hva laveste kvalitetsnivå er i praksis. Derfor er det godt at vi har forbrukermyndigheter som stopper import som ikke følger minstekravene.

 

Det er langt i fra alle feil som oppdages av forbrukeren selv. Det kan være farlige stoffer som PCB, bromerte flammehemmere, høyt innhold av nikkel og tungmetaller. Det kan skape trøbbel for teleoperatørene/basestasjonene om GSM-standarden ikke følges skikkelig. Ladere og batterier kan være svært brannfarlige. Det har vært eksempler på at telefonen selv ringer til dyre kinesiske teletjenester. Det er synd om slike produkter ikke stoppes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres fint ut med disse myndighetene som passer på, men i praksis tror jeg det er negativt at vi har dem. For jeg ser mange som ikke tror dette vil kunne løses av andre enn myndighetene. Det betyr at de allerede har drept fantasien til folk sammen med etterspørselen etter bedre løsninger.

 

I utgangspunktet burde det være hun som bruker et stykke utstyr som er erstatningsansvarlig dersom det er skadelig for andre. Teleoperatørene burde stenge ute de som herper nettet med dårlige signaler, forsikringsselskap burde ikke erstatte nedbrente hus til folk hvis det viste seg at de brukte dårlig elektronikk osv.

 

Jeg tror det er tankegangen som følger med slike offentlige organ som er mest skadelig, ikke direkte det de gjør, for de gjør svært lite utenom å skape unødvendig byråkrati. Det er folks tillit til dem som er for høy.

Lenke til kommentar

Kjøpte en SciPhone i68+ på DX for et par år siden. Den funka i 2 måneder, før touchskjermen slutta å funke. 1200kr rett i dass! :)

Hehe. Telefoner er noe jeg aldri ville bestilt på DX ;)

 

Bestilte nylig en HDMI-mediaspiller til TV'en til 40 dollar og er ganske skeptisk, men om den ikke funker så har jeg ikke tapt så mye :)

Lenke til kommentar

Det høres fint ut med disse myndighetene som passer på, men i praksis tror jeg det er negativt at vi har dem. For jeg ser mange som ikke tror dette vil kunne løses av andre enn myndighetene. Det betyr at de allerede har drept fantasien til folk sammen med etterspørselen etter bedre løsninger.

 

I utgangspunktet burde det være hun som bruker et stykke utstyr som er erstatningsansvarlig dersom det er skadelig for andre. Teleoperatørene burde stenge ute de som herper nettet med dårlige signaler, forsikringsselskap burde ikke erstatte nedbrente hus til folk hvis det viste seg at de brukte dårlig elektronikk osv.

 

Jeg tror det er tankegangen som følger med slike offentlige organ som er mest skadelig, ikke direkte det de gjør, for de gjør svært lite utenom å skape unødvendig byråkrati. Det er folks tillit til dem som er for høy.

Så Gud og hvermann skal selv være i stand til å bedømme om et elektrisk apparat er farlig? Skal alle ta en doktorgrad i mikroelektronikk for å kunne øndersøke alle ting som går på strøm? Da er det bedre at man har myndigheter som kan inneha den nødvendige kompetansen og faktisk foreta en grundig undersøkelse, slik at man selv kan bruke tiden på andre ting enn å skru fra hverandre alt man eier for å verifisere kvaliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...