Gå til innhold

Nettmøte: Sony stiller på nettmøte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig syns jeg det er utrolig kjipt at Sony ikke vil satse på pressefotografer.

 

Jeg er ofte ute på litt større ting, og må si at pressefotografer er de første som tar i bruk det siste. Ser flere som sender bilder under eventer fra iPad, fra trådløse sendere, noen har Macbook/bærbar PC baserte løsninger - men sanheten er at ingen av de fungerer godt nok.

 

iPad: Det tar for lang tid å laste inn bilder dersom det er mer enn 1000 bilder på kortet/kamera. Det går heller ikke an å sende flere bilder om gangen. konvertering fra rå filer tar for lang tid også.

 

WiFi sendere: Canon sin WFT-E2 II fungerer greit, men det er ikke mulig å kroppe eller gjøre noe med bilder. bare sende den as-is. til fordel kan man konfigurere senderen gjennom kamera. Nikon sin sender er ekstrem stor, krever egen PC programvare for å konfigureres osv. Til fordel er det mulig å beskjære på Nikon.

 

Theathered: buffer på de fleste pro kamera enten halveres eller settes til null, avhengig av programvare. Skrivehastighet er elendig og noe sports/serie fotografering er det ikke mulig å drive på ei slik løsning. På Nikon mister man også preview av bildet på kamera, kun på PC/Mac. Ustabilitet osv fører til tap av bilder.

 

Kortlesere/USB: Man må ofte importere alle bildene da å se gjennom bildene på kamera gjennom USB eller på korte går alt for treng. Noe fornuftig utvalg av disse og kopiering av utvalgte er heller ingen 1-click opplegg.

 

Eye-fi: Ikke CF støtte, alt for treg for seriefotografering og gir ikke feedback på om bildet er sendt. Generelt er utrolig ustabil og er mer en leketøy enn ett verktøy.

 

Alle løsninger, bortsett fra WFT-E2 II, er uakseptable i pressesammenheng. Og Sony som ingen andre selskap har gylden mulighet å lage en løsning som faktisk fungere. Med nettbrett og ellers bred erfaring fra wifi verden er det kun fantasien som setter grenser.

 

PS: Husk at i alle år, så var det viktigste å levere bildet fortest mulig. Idiotien idag er at det er vanskeligere å sende bildet fra Nikon D3s i 2011 enn det var å få sendt bildet fra Nikons QV-1000C i 1988.

Lenke til kommentar

Hei GCardinal.

Sett at kameraet hadde hatt et SIM-kort (3G/4G) og en mulighet til å stille inn i menyen hvor bilder skulle sendes (vet ikke om epost, sftp, ssh, eller noe annet er mest aktuelt), samt en dedikert knapp for å sende (ala den mye kritiserte utskriftsknappen som har vært på noen kamera), kunne det vært en løsning for pressefotografer? Altså at man kikker på bildet på kameraet, bestemmer seg for at det skal sendes og trykker på send-knappen. Man måtte da kunne stille inn i menyen om jpg og/eller raw skulle sendes. Ville det gå for tregt med mobilnettet? Ville det være behov for å legge inn tekstinfo knyttet til bildet eller er det nok å bare få sendt avgårde bildet?

 

Jeg tolket Eriks svar mest som at pressefotografer krever mye support, og at Sony Norge (muligens Sony generellt) foreløpig ikke har planer om å bygge opp et slikt supportapparat. Jeg tviler på om Sony er uinteressert i tekniske funksjoner som kan gjøre kameraet anvendelig for ulike proffe grupper.

Lenke til kommentar

Håper Akam tester Sony a77 opp mot Canon og Nikon sine kamera i denne prisklassen snarest?? (og ikke alltid vente, til dem(Nikon og Canon) lanserer nye kamera, som det oftes har blitt gjort før) Håper ikke begrunnelsen ved et evnt nei, er att dette kameraet har gjennomsiktig speil, og ikke att konkurentene har vanlig speil. Da tester har blitt gjort før, når noe kamera hadde video mulighet og andre ikke.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det er utrolig kjipt at Sony ikke vil satse på pressefotografer.

 

Tja - det er en sær (rød) og erkekonservativ gjeng, så jeg forstår Sony på en måte.

 

(ellers var det mye halleluja i svarene - og vi er selvsagt best i alt - ihvertfall når vi sammenligner oss selv med resten i våre hemmelige tester)

 

Tor

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det er utrolig kjipt at Sony ikke vil satse på pressefotografer.

 

Tja - det er en sær (rød) og erkekonservativ gjeng, så jeg forstår Sony på en måte.

 

(ellers var det mye halleluja i svarene - og vi er selvsagt best i alt - ihvertfall når vi sammenligner oss selv med resten i våre hemmelige tester)

 

Tor

 

Jupp, har ingne problemer med å se at de ikke vil hive seg på den gjengen med det første... men jeg bare ser hvordan Sony ellers bruker wifi, bluetooth og hvor mye erfaring de har med trådløse teknologier... de kunne ha produsert 3G/4G, WiFi, Bluetooth sender med Android grensesnitt og mulighet for mirror-image til Android tablet... ikke enngang fantasien setter grenser her :)

Lenke til kommentar

Håper Akam tester Sony a77 opp mot Canon og Nikon sine kamera i denne prisklassen snarest?? (og ikke alltid vente, til dem(Nikon og Canon) lanserer nye kamera, som det oftes har blitt gjort før) Håper ikke begrunnelsen ved et evnt nei, er att dette kameraet har gjennomsiktig speil, og ikke att konkurentene har vanlig speil. Da tester har blitt gjort før, når noe kamera hadde video mulighet og andre ikke.

 

<<jepp og samtidig tester det opp mot Canon/Nikon sine dyre FF kamera, annser det som spesielt viktig siden det hevdes at Sony slår disse ned i støvlene :-)

http://www.akam.no/artikler/_mdash-_vi_har_kameraer_som_slaar_fullformat_ned_i_stovlene/101935

Lenke til kommentar

<<jepp og samtidig tester det opp mot Canon/Nikon sine dyre FF kamera, annser det som spesielt viktig siden det hevdes at Sony slår disse ned i støvlene :-)

http://www.akam.no/artikler/_mdash-_vi_har_kameraer_som_slaar_fullformat_ned_i_stovlene/101935

 

Vel - faktisk har nok de nyere copsensorene hentet inn mye av forspranget til ff-sensorene. De ff-sensorene som pr i dag er på markedet er ikke akkurat ferskvare lenger. Selv ser jeg at råfilene fra 7D er ikke særlig langt unna filene fra 5DII, egentlig marginaler i praksis. Og dette selv om 7D's sensor slettes ikke er den ferskeste.

 

Der ff har en tanke overtak er på ISO-støy, renheten er bedre. Dvs typen støy er mindre synbar. Produsentene satser sterkt på utviklingen av cropsensorer, men ff-utviklingen rusler på tomgang. Forsåvidt forståelig siden ff er i grunnen et nisjeprodukt.

 

Men at Sony slår ff ned i "støvlene" er nok kun svada og nonsen. Jeg tror ikke Sony slår noen av dagens kamera ned i hverken støvler eller sko, tror heller de skal være svært happy dersom de holder tritt med de andre.

 

Tor

Lenke til kommentar

Både dpreview og DxOmark har nå publisert testresultater av Sony A77, dermed er det mulig å etterprøve påstanden om at det slår fullformatkameraer "ned i støvlene".

 

NB! Ikke meningen å starte fanwar her - A77 er sikkert ett knallbra kamera med mange kvaliteter som ikke finnes på så mange andre kameraer, dette er kun ett forsøk på å etterprøve nevnte bombastiske påstand. Jeg har sammenlignet med Nikon D3, D3s og Canon 5D MkII. Alle sammenligninger gjort på raw-filene, dvs at ingen støyfjerning eller oppskarping som kameraet utfører på jpeg-filene har fått påvirke resultatet.

 

Det første området der fullformat tradisjonelt har hatt sin fordel på er lavtlysytelse (skyggestøy). Først ISO 1600

 

post-78758-0-29911600-1317102792_thumb.jpg

 

 

ISO 3200

 

post-78758-0-71976400-1317102822_thumb.jpg

 

 

ISO 6400

 

post-78758-0-18397800-1317102856_thumb.jpg

 

 

ISO 12800 (ikke målt for D3)

 

post-78758-0-57393800-1317102905_thumb.jpg

 

 

ISO 12800 sammenlignet med 25600 på 5D og 102400 på D3s

 

post-78758-0-58790200-1317102948_thumb.jpg

 

 

Konklusjon: Allerede på ISO 1600 begynner skyggestøyen å gå ut over skarphet og detaljoppløsning på A77. Forskjellen øker på ISO 3200 og ISO 6400. På 12800 er støynivået omtrent det samme som D3s har på 102400, dvs at D3s, som er to år eldre har tre trinn bedre lavtlysytelse, selv om det i teorien, gitt samme sensorteknologi skulle vært bare ett trinns forskjell (pga dobbelt så stort sensorareal). Her er det i hvertfall ingen fullformatkameraer som blir slått ned i støvlene.

 

Det neste er dynamikkomfang. Dette var litt vanskelig å lese ut fra testplansjen til dpreview, den beste indikasjonen var i det mørkeste området på gråskalaen:

 

post-78758-0-08184500-1317103171_thumb.jpg

 

Her ser det faktisk ut til å være fire år gamle D3 som trekker det lengste strået, da det er mulig å skimte ett skarpt skille mellom alle nyansene på bildet. A77 har kun en vag antydning av forskjell mellom 20 og 21, og ingen forskjell mellom 21 og 22.

 

DxO Mark gjennomfører det jeg antar må være en mer vitenskapelig test av dynamikkomfang. Av de fire kameraene som er testet hittil kommer A77 sterkest ut med ett trinns forsprang på D3 som var nest best. Imidlertid finnes det fullformatkameraer som er bedre enn de andre tre, så om vi legger til D3x i sammenligningen går det igjen i favør av fullformat.

 

post-78758-0-01465300-1317103479_thumb.jpg

 

 

Til sist en kjapp kikk på detaljoppløsning. Her faller 12mp-kameraene bakpå grunnet lavere oppløsning. Siden D3s har samme resultat som D3 er den byttet med Sony A900 i dette bildet, som er det eneste 24mp fullformatskameraet dpreview har testdata på.

 

post-78758-0-86660300-1317103610_thumb.jpg

 

Vanskelig å slå fast helt nøyaktig her, men min subjektive oppfatning er at det faktisk er 5D som stikker av med seieren her, tross ett noe lavere pikseltall enn Sony'ene.

 

Konklusjonen til slutt må bli at A77 blir kraftig parkert på lavtlysytelse av fullformatskameraer, selv de som er hele fire år eldre. På dynamikkomfang og detaljoppløsning presterer A77 bra, men det er ingenting som bygger opp under påstanden om at det "slår fullformatskameraer ned i støvlene".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

A77 er etter DxOMarks målinger bedre enn 5DmkII og D700 på dynamikk på ISO 100, og marginalt bedre på fargesensitivitet på ISO 50 hvis man skalerer til 8Mpx ("screen").

Dette gjør at den får en høy poengsum både totalt og i enkeltdisipliner (selv om den er bak på ISO-støy og tonalitet over hele linja og bak både på dynamikk og fargesensitivitet dersom du øker ISO over 200) hos DxOMark, og dermed konkluderer enkelte at den "gruser" fullframehus.

 

"Marketing".

 

Lett å misbruke DxOMarks tall - faren med DxOMark er at de reduserer hele kameraet til noen enkelte tall, og vi mennesker er så veldig glade i å sammenligne tall - noen leser til og med de forenklede tallene som Bibelen. Er så lett å sammenligne forenklede tall, vet du. Helst ute av kontekst.

 

Selv liker jeg ikke tallene så godt - jeg vil se de underliggende bildene og hva jeg synes. Det er ikke så relevant for meg å sammenligne signal/støy på 27.7dB vs 28.4dB - jeg vil se bildene og se hva jeg synes er den styggeste støyen.

 

 

 

Lage et kamera som gir høy DxOMark-score? Lag en sensor som er optimalisert kun for laveste ISO, og lager et bilde som har mest mulig dynamikk, støy og fargedybde dersom du skalerer bildet fra sensoren til 8Mpx. Så får du høy score. Ignorer høyere ISO. Det gir nemlig ikke poeng i sammendraget og totalscoren. :roll:

 

 

 

Men - når det er sagt - jeg tror A77 er et toppers kamera, og jeg tipper også at sensoren er beste crop-sensoren på markedet i dag (tipper faktisk at Sony har de to beste crop-sensorene på markedet i dag)*). Avveiningen å miste 30% av lyset mot å få Pellicle-speil tror jeg heller ikke er dum. Men - forskjellen kontra andre hus er mer på funksjoner enn først og fremst bildekvalitet. At A77 gruser andre hus? På mange områder. Men ikke først og fremst bildekvalitet.

 

 

 

*) Vel - vanskelig å sammenligne med Foveon-sensoren til Sigma - det er dårlig med resultater enda, den er i et annet segment, og det later til at de enda ikke har fått styr på fargene. Men det kommer. :)

Lenke til kommentar

Jeg tar veldig mye bilder på høy ISO. Men det var ikke poenget med innlegget mitt.

 

Poenget med innlegget mitt var å etterprøve påstanden om at Sonys nyeste kameraer slår fullformatkameraer ned i støvlene, og da er det rimelig underforstått (i hvertfall sånn jeg oppfatter det) at de blir slått ned i støvlene på områder der fullformatkameraer (normalt) har en fordel på grunn av brikkestørrelsen. Hadde han ment at kameraene slår fullformatkameraer ned i støvlene på områder der sensorstørrelsen er av underordnet betydning, som ergonomi, fokushastighet eller batteritid, burde han heller sagt at de "slår alle andre (speilrefleks)kameraer ned i støvlene".

 

Det er i hovedsak tre egenskaper som drar nytte av en større sensorbrikke, skyggestøy, dynamikkomfang og detaljgjengivelse. Når Sonys nye kameraer med halvparten så stor sensor som fullformatkameraer påstås å slå sistnevnte ned i støvlene, må det bety at de er vesentlig bedre enn alle fullformatkameraer som er på markedet i dag, på minst ett av disse områdene. Ut fra de testresultater som er tilgjengelige per i dag, ser det ut til at A77 imponerer svært lite på skyggestøy, presterer akseptabelt, men langt fra best på dynamikkomfang, og heller ikke på detaljgjengivelse overgår det de mest høyoppløste fullformatkameraene som er på markedet i dag.

 

Påstanden er dermed inntil videre tilbakevist. Dog skal det bemerkes at det halvgjennomtrengelige speilet på A77 forringer sensorytelsen med ca 2/3 trinn, så det kan bli interressant å ta en ny gjennomgang når testresultater for NEX-7, som har samme sensor uten pellicle-speil foran blir tilgjengelig.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hvor mange , kan med hånden på hjerte, si att dem tar veldig mange bilder iløpet av året på iso 1600 eller høyere ? Det fins veldig mange andre egenskaper på et kamera som er viktigere, når man fotograferer...., eller hva ?;-)

Jeg tar ca 30% av bildene mine på iso 1600 (f2/2.8)i disse dager. Hvis jeg bare hadde brukt iso100/200 så hadde jeg ikke byttet ut Olympusutstyret med Canon.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...