Gå til innhold

Windows 8 får knallkritikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Apple hadde kommet med touch-support for maskiner som ikke er tablets, så hadde de blitt slaktet nord og ned. Det er greit når Microsoft gjør det... :dontgetit:

Hvorfor det? Ser ikke hvorfor det skulle skje, har du noen begrunnelse?

Windows er vanlig å bruke på touch PCer i sammenheng med forelesinger, industri og masse annet, og om man ikke vil bruke det er det jo bare å ignorere det.

 

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg avventende. Leste nettopp Dinside.no sin artikkel, og det gjorde meg skeptisk. De skriver ingenting om hvordan det funker på en *skikkelig* PC. Noen her som har prøvd og kan berolige meg med at Win8 faktisk kan brukes på en skikkelig pc(ikke tablet, som er bra for sitt bruk selvsagt)? Hvis jeg må bruke det fryktelige metro-opplegget tror jeg at jeg kommer til å gråte stille krampegråt.

Lenke til kommentar

Anandtech har en fin gjennomgang av previewen. Video av hands on med en Sandy Bridge-tablet, også.

 

Dette kan faktisk få meg til å vurdere å kjøpe en tablet. USB-mus og tastatur, så har du et flott grensesnitt for touch, og i tillegg kan du kjøre alt av desktop-programvare. I previewen skal det visstnok ikke være mulig å slippe unna Metro selv på stasjonære maskiner uten toch-skjerm, men håper det er noe vi ser endra etter hvert. Er tross alt pre-beta vi snakker om her.

Lenke til kommentar

I den ferdige vbersjonen skal man kunne velge GUI.

På den andre siden, det er jo lov å teste det før man kritiserer, jeg er positivt overrasket.

Det går ann å få vanlig startmeny og desktop permanent i denne versjonen også, men det krever en liten reghack

 

 

Man kan velge GUI nå også. Er en knapp i Metro utseende som gir deg tilgang til vanlig skrivebord. Man kan også bytte tilbake til Metro hvis man ønsker det. Det vanlige skrivebordet ser veldig likt ut som Windows 7 med noen små modifikasjoner.

 

Jeg kan også si at det fungerer greit på en maskin uten touch. Har installert det på en bærbar Acer Timeline 3820 maskin uten noen problemer så sett. Noen småbuggs er det fortsatt men det er bare å forvente av Alpha versjonen.

Lenke til kommentar

Er kun "en" register verdi (user basert)

 

Normal GUI

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer]
"RPEnabled"=dword:00000000

 

Metro UI

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer]
"RPEnabled"=dword:00000001

 

Gjetter på at det blir slik at denne blir aut satt under installasjon om OS installasjonen detekterer at du har touch input screen eller at man manuelt velger selv.

 

Siden denne ligger under HKEY_CURRENT_USER kan man ha user account med ulike UI valg.

Selv har jeg nå to accounts .En med Metro og en uten.

 

Slik ser det ut med RPEnabled=0

post-35394-0-37045300-1316082597_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er kun "en" register verdi (user basert)

 

Normal GUI

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer]
"RPEnabled"=dword:00000000

 

Metro UI

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer]
"RPEnabled"=dword:00000001

 

Gjetter på at det blir slik at denne blir aut satt under installasjon om OS installasjonen detekterer at du har touch input screen eller at man manuelt velger selv.

 

Siden denne ligger under HKEY_CURRENT_USER kan man ha user account med ulike UI valg.

Selv har jeg nå to accounts .En med Metro og en uten.

 

Slik ser det ut med RPEnabled=0

 

Niiiice. Takk.:)

Lenke til kommentar

Må si jeg er imponert over hvor godt W8 fungerer alt på et tidlig stadie (dog er jeg i likhet med de fleste andre ikke overbegeistret for Metro-grensesnittet).

 

Kjører en ren installasjon av 32-bit utgaven på en egen partisjon av HDD, og selv på min 5 år gamle bærbare med 2 GB Ram og Intel Pentium Dual core 1,5 Ghz opplever jeg ikke noen treghet i menyer e.l.

 

Jeg har dog ett amatørspørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med; dersom jeg skulle velge å fjerne W8 - hva er da den enkleste måten å gjøre dette på?

 

Jeg kommer nok neppe til å gjøre dette med det aller første, men dersom jeg skulle finne på å gjøre det, hadde det vært greit å kunne gjøre det uten frykt for å kødde til andre installasjoner eller bootloader :p

 

Svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar

Eneste jeg har å utsette på GUI, er at jeg må bruke hurtigtaster litt "oftere". Som hvis jeg skal ha rask tilgang til "Min Datamaskin" så har ikke jeg funnet noe annet valg enn å måtte bruke CTRL+E. Trykker jeg på "vanlig" start kommer Metro opp, og der var det vanskelig/umulig å finne "Min Datamaskin". Ikke noe problem for min del, men for mannen i gata vil det bli litt vanskelig å finne det uten å kunne hurtigtaster.

 

Skal bruke noen dager til å bli vant med det, så skal jeg vurdere for meg selv om det er noe å ha :p Ellers fungerer det knirkefritt med alt jeg har matet det med av programmer :)

 

Edit: Bruker en HP 6530b (Den maskinen de som begynte i 1 klasse videregående i Akershus for to år siden fikk)

Endret av Tord93
Lenke til kommentar

Dette ser veldig bra ut!

 

Det jeg gleder meg til - og ser frem til i "fremtiden" er å kun ha en tablet/PC. Slik det er nå har jeg iPad på farta, men så fort jeg er på kontoret må den bærbare opp for tyngre oppgaver.

 

Mitt ønske er at man skal kunne ta med nettbrettet på toget, for så å komme på kontoret og sette nettbrettet i en dockingstasjon og man får opp en "vanlig PC".

 

Ut fra hva jeg har sett tidligere skal dette nå være mer eller mindre mulig - og det kan bli bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...