Gå til innhold

Nokia forteller om sine kommende «supertelefoner»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nokia sjefen dummer seg loddrett ut, applikasjoner er jo den største drivfaktoren for innovasjon på mobil og andre elektroniske enheter. Kan ikke akkurat se for meg en windows pc med bare programmer fra microsoft, uansett hvor sømløst det henger sammen.

 

Jeg ser frem til nokiamobilene, men applikasjoner/webapplikasjoner er drivkraften for fremtidens mobilbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man får da applikasjoner for WP også, det er ikke det som er poenget her. Poenget er at man slipper å ha ørten forskjellige applikasjoner som gjør samme jobben på forskjellige nettverk. Ta f.eks. den Facebook messenger appen som det står om i en annen artikkel. Denne appen gjør at du nå må åpne en app for å sende meldinger til Facebook venner, og en annen "app" for å sende SMS.

 

På WP7 Mango vil dette forekomme i en "app", i den samme appen vil du også kunne sende meldinger til Live Messenger, og i fremtiden vil du nok også kunne DMe med Twitter-vennene dine. (Dette er ikke på plass i Mango RCen som nå er uta, men kommer nok etterhvert siden telefonen ber om tilgang til DMene.)

 

Skype vil nok også etterhvert få en lignende integrering på telefonbiten slik at du kan åpne kontaktlista og på samme måte som du i dag ringer enten hustelefon eller mobil (for de som fortsatt ringer en hustelefon) kunne ringe noen over Skype, og med Facebooks partnerskap med Skype vil du også ha mulighet til å ringe Facebookvennene dine over Skype. Det samme kommer nok også til å gjelde Live Messenger om dette lever videre.

 

Forhåpentligvis vil Microsoft også etterhvert utvide denne tankegangen til f.eks. bildehubben slik vi så i Windows 8 demoen. Man trykker "bilder" og da kan man velge både lokale bilder, Skydrive bilder og f.eks. Picasa etc.

 

Dette gir en bedre brukeropplevelse på de sentrale delene av en telefon. I tillegg vil man selvfølgelig kunne ha apps for ting som Spotify, Audible, American Airlines etc, men både Wimp, Spotify og Audible håper jeg får solid integrering i music+video huben etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meget godt svart hvakrg. Intensjonen til Microsoft med WP7 er akkurat det du beskriver, en mer helhetlig opplevelse enn hva en pr i dag finner i iOS og Android. Det er dette som er bra ved å ha tre store konkurrerende leverandører av mobil-OS, det driver frem innovasjon mye raskere enn vi f.eks. hittil har sett på desktop-siden.

 

Greit å minne brukere som Blåbær på at skråsikre uttalelser ofte slår tilbake på en selv...

Lenke til kommentar

"Nokia-sjef mener Androids og iOS' fokus på applikasjoner er utdatert." Rettere sagt eks-Microsoft-CEO mener Android og iOS fokus på applikasjoner er utdatert. Dette er selvsagt noe et hver selskap ville sagt for å fremme sin egen strategi uansett. Det vil uansett være opptil forbrukerne å avgjøre.

 

Dette var forsåvidt en av grunnene jeg hadde håpet på at Nokia hadde satset på MeeGo da de så ut til at en rekke utviklere for fri programvare ønsket å porte fri programvare til plattformen.

Lenke til kommentar

Nokia burde egentlig ikke snakke så høyt, Symbian er jo værtfall utdatert samt sirrup tregt på touch mobiler. Eneste Nokia er bra med er kamera på mobilen, men det holder ikke så særlig når alt annet ikke henger med. Men jeg har hatt symbian, WP også nå Android. Så må si at WP og Android er mine favoritter når det kommer til OS på mobil, Android så føler jeg meg fri, WP hadde en del begrensinger men bryr meg ikke så mye egentlig så lenge jeg ikke er en eier av iPhone og dems elendige propaganda.

Lenke til kommentar

Skråsikker og skråsikker. Det jeg prøver å si at hvem hadde trodde at facebook skulle være så store som de er idag for 3år siden. Myspace var størst på den tiden, sammen med hi5 osv.

 

Så hvilke forsikringer har jeg for at MS vil oppdatere min 3år gamle telefon med det store nye. Derfor jeg ser heller at innovasjonen gjøres av 3de parter og ikke av MS. MS er bare med på å sette rammer, jeg ser heller at MS åpner for nye muligheter med telefonen.

Lenke til kommentar
Så hvilke forsikringer har jeg for at MS vil oppdatere min 3år gamle telefon med det store nye. Derfor jeg ser heller at innovasjonen gjøres av 3de parter og ikke av MS. MS er bare med på å sette rammer, jeg ser heller at MS åpner for nye muligheter med telefonen.

Ingen. Altså veldig likt situasjonen for iOS og Android. Det hadde dog vært veldig god miljøpolitikk om det hadde vært mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokia burde egentlig ikke snakke så høyt, Symbian er jo værtfall utdatert samt sirrup tregt på touch mobiler. Eneste Nokia er bra med er kamera på mobilen, men det holder ikke så særlig når alt annet ikke henger med. Men jeg har hatt symbian, WP også nå Android. Så må si at WP og Android er mine favoritter når det kommer til OS på mobil, Android så føler jeg meg fri, WP hadde en del begrensinger men bryr meg ikke så mye egentlig så lenge jeg ikke er en eier av iPhone og dems elendige propaganda.

 

Tja.. Å si att Nokia er bra på kamera er langt fra noen regel.. Mesteparten av mobilene Nokia lager har drittkamera!! Det er svært få av de som tar gode bilder.

Ja, Nokia N8 tar meget gode bilder men det er også en toppmodell som er god på omtrent alle områder, ikke bare kamera ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

"Nokia-sjef mener Androids og iOS' fokus på applikasjoner er utdatert." Rettere sagt eks-Microsoft-CEO mener Android og iOS fokus på applikasjoner er utdatert. Dette er selvsagt noe et hver selskap ville sagt for å fremme sin egen strategi uansett. Det vil uansett være opptil forbrukerne å avgjøre.

 

Dette var forsåvidt en av grunnene jeg hadde håpet på at Nokia hadde satset på MeeGo da de så ut til at en rekke utviklere for fri programvare ønsket å porte fri programvare til plattformen.

Chris Weber har aldri vært CEO i Microsoft. Han har vært Corporate Vice President, US Enterprise and Partner Group.

Dessuten. Å tro at MeeGo ville blitt en suksess er omtrent som å tro på julenissen.

Lenke til kommentar

hmm, personlig tror jeg at mangen av dagens apper kommer til å gå mer over til skybaserte løsninger via html. (og da mener jeg mangen av de løsningene som i dag bare er "web" apper. og at du bare åpner de som en webapp. som du kan i chrome i dag. og at vi kommer til å få mer "helhetlige" programmer som nevnt over, og forhåpentlig mer integret i OS. (bare sørge for at mobilene klarer å kjøre et større OS, og det ikke blir bloatware)

Lenke til kommentar

Jo men da har jeg ihvertfall muligheten til å nedlaste ett program som støtter det nye sosiale mediet, istedenfor at jeg skal bli diktert av MS som da kanskje bare vil støtte facebook, twitter, skype selv om jeg kanskje har mer bruk for google+.

Mulig jeg misforstår hva du mener, men du har selvfølgelig mulighet til å laste ned programmer via markedplace på WP7, på lik linje med iOS og Android. Poenget med diskusjonen her var hvordan programmene integreres i OS-et.

Lenke til kommentar

Meget godt svart hvakrg. Intensjonen til Microsoft med WP7 er akkurat det du beskriver, en mer helhetlig opplevelse enn hva en pr i dag finner i iOS og Android. Det er dette som er bra ved å ha tre store konkurrerende leverandører av mobil-OS, det driver frem innovasjon mye raskere enn vi f.eks. hittil har sett på desktop-siden.

 

Problemet med denne tilnærmingen er at OS utvikleren enten må utvikle støtten for alt dette selv, noe som er en KJEMPEJOBB fordi disse tingene er "moving targets". Ellers må de implementere plugin-type support (noe vi ikke har sett noe til enda, og som vil fordre en... plugin-store i stedet for appstore, slik at utviklere kan legge til støtte for de tjenestene de vil.

Når det gjelder første punktet, så har vel så langt MS hatt nok utfordringer med å klare å få ut oppdateringer for grunnfunksjonalitet, om de ikke skal ligge i forkant for hver eneste tjeneste som blir populær også. Bildeupload? Flickr support selvsagt. Men, mange fotografer flytter nå til 500px - hvor lenge tar det før OS utvikleren har støtte for det på plass? På android market er det allerede flere, fra tredjepart. Blir MS blandt de første som hiver seg på og implementerer Google+ support eller hva som blir det neste store? Eller blir de den som forsøker å styre hva som blir det neste store?

 

Akkurat dette at hvem som helst kan legge til funksjonalitet er nettopp styrken med en mobil platform midt i en verden i rivende utvikling. Det blir spennende å se hvordan MS løser det, men de burde nok kanskje bevise litt mer av hva de er gode for enn å gjøre narr av det som fungerer for de som *ikke* har tapt 1.7% av en nesten ikke-eksisterende markedsandel fra Q1 til Q2...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...