Gå til innhold

Mobilen din kan påvirke autopiloten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er komisk å høre kabinpersonalet messe om at telefonen må slåes helt av og at flymodus ikke er nok.

Det komisk når de ikke en gang kan skille mellom MP3 spillere og mobiler.

Og det er trist av sikkerhet i luften styres av hysteri fremfor fornuft. D

 

Hundrevis av telefoner blir glemt slått av og ligger i jakker og vesker over hodene våre hver eneste dag bare i Norge. Det finnes inngen bedre syretest for mobiler i fly enn dette. Skulle dette utgjort noen sikkerhetsrisiko ville det falt ned mange fly allerede.

 

Jeg skal vedde på at går man sakene etter i sømmene finner man nok at det gjaldt flygerenes egne mobiler og MP3-spillere som de hadde glemt igjen liggene oppå instrumentene og de var for opptatt av å høre på musikk når ting skjedde og derfor oppfatter at noe galt har skjedd.

Fulle, Fyllesuke og trette piloter er er stor risiko og i den senere tid: Maktpersoner om bord som trosser ordre fra flytårnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det komisk når de ikke en gang kan skille mellom MP3 spillere og mobiler.

Endel MP3-spillere har antenner som f. eks brukes til wifi, og å begynne å se hvilken modell det er osv. under ferden blir upraktisk så ser problematikken.

 

Har alltid sett for meg at grunnen til at telefoner er nektet er også mye/kun pga. det ville ha vært veldig slitsomt om halve flyet satt og skravlet i telefonen hele turen. Alle som kjører buss i Oslo-området og omegn som har kjørt buss med innvandrere i telefon veit hva jeg snakker om. Dette er ikke rasisme men fakta basert på mange hundre bussturer jeg selv har tatt til og fra skolen. Det er helt latterlig irriterende når de snakker til og med igjennom headsetet ditt, og å ende opp i samme situasjon i kanskje 4-5t på et fly må være uutholdelig.

 

Jeg ser ikke problematikken ved å nekte mobiler, det er virkelig ikke et stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier å skru den av under start og landing av respekt for flyvertinnene så de slipper å stå å krangle med sta folk hele tiden, og deretter skrur på i flymodus under flygning. Har brukt elektroniske ting under flygning siden jeg fikk min første walkman :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

På flyet fra Reykjavik i går skrudde jeg ikke av telefonen min, men beholdt den i flymodus (selv om flyvertinnen sa dette ikke var «lov»). Det gikk tydeligvis bra for jeg lever fortsatt!

Nøkkelen ligger vel i "Mobilen din kan påvirke autopiloten" .

En unødvendig sjanse å ta for noe så simpelt, har dog ikke noe imot fly modus og telefonen påslått under hele flygingen.

Lenke til kommentar

Jeg skrur alltid av telefonen for å hindre flypersonalet fra å bli hysteriske om jeg mottar en telefon og fordi den bruker så mye med strøm når den er i luften og prøver å holde kontakt med basestasjoner på bakken. Men det er ikke i frykt for å senke flyet.

 

Men testmetoden her er også helt latterlig. Utspørring av flypersonalet om de har opplevd merkelige problemer hvor elektronikk har blitt misstenkt? WTF? Kvantifiserbare og reproduserbare målinger under den vitenskaplige modellen og i et miljø uten eksterne eller variable parametre takk, or GTFO.

 

Jeg kan som programmerer de siste par årene rapportere om minst ti-femten tilfeller av Gremlins i datamaskiner og kode, men jeg tror ikke likevel at noen kjøper den historien basert på min attest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noen særlig kunnskaper om disse systemene, men hvis jeg ikke husker feil så er kritisk utstyr relativt godt skjermet i cockpit og kabler ellers til og fra antenner og sensorer rundt om kring på flyet. Nå husker jeg ikke nøyaktige tall, men vi kom frem til at man fint kunne ha noen hundre mobiler i cockpit som stråler for alt de er verdt før det kanskje muligens ble noen risiko for at det kanskje kunne påvirke navigasjons systemer, ILS osv.. Men jeg skal ikke si at det IKKE har noe å si. Uansett er det best med "føre var" prinsippet som brukes mye i luftfarten.

 

Mobilbruk er forresten fritt frem når man er ute og flyr småfly. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Vel, poenget med å ikke bruke musikkspiller med headset under takeoff og landing er for vår egen sikkerhet.

Du sitter i din egen verden hvis kapteinen plutselig kommer med en viktig melding over høytalerne, du får det ikke med deg fordi du er midt inne i refrenget på Run to the Hills og sitter der som en idiot og skjønner ingenting når de andre passasjerene gjør som de fikk beskjed om.

Lenke til kommentar

Det komisk når de ikke en gang kan skille mellom MP3 spillere og mobiler.

....Alle som kjører buss i Oslo-området og omegn som har kjørt buss med innvandrere i telefon veit hva jeg snakker om. Dette er ikke rasisme men fakta basert på mange hundre bussturer jeg selv har tatt til og fra skolen. Det er helt latterlig irriterende når de snakker til og med igjennom headsetet ditt, og å ende opp i samme situasjon i kanskje 4-5t på et fly må være uutholdelig.

 

Jeg ser ikke problematikken ved å nekte mobiler, det er virkelig ikke et stort problem.

Angående invandrere som snakker høyt i telefonen - det er hovedsakelig irriterende fordi det virker som de snakker så jævelig høyt. Mye av det kommer av at man ikke forstår en dritt av hva de sier. Nordmenn gjør det samme i utlandet når ingen forstår hva vi sier. Tipper det er akkurat like irriterende. :p

Lenke til kommentar

Det komisk når de ikke en gang kan skille mellom MP3 spillere og mobiler.

....Alle som kjører buss i Oslo-området og omegn som har kjørt buss med innvandrere i telefon veit hva jeg snakker om. Dette er ikke rasisme men fakta basert på mange hundre bussturer jeg selv har tatt til og fra skolen. Det er helt latterlig irriterende når de snakker til og med igjennom headsetet ditt, og å ende opp i samme situasjon i kanskje 4-5t på et fly må være uutholdelig.

 

Jeg ser ikke problematikken ved å nekte mobiler, det er virkelig ikke et stort problem.

Angående invandrere som snakker høyt i telefonen - det er hovedsakelig irriterende fordi det virker som de snakker så jævelig høyt. Mye av det kommer av at man ikke forstår en dritt av hva de sier. Nordmenn gjør det samme i utlandet når ingen forstår hva vi sier. Tipper det er akkurat like irriterende. :p

Nekter å tro at nordmenn er like høylytte som endel innvandrerkulturer kan se ut til å være. Har inntrykket av at kulturen til folk fra midtøsten og afrika rett og slett lager mer liv når de snakker. Bruker hender mye osv. Høres veldig fordomsfullt ut, men det ligger ingen rasisme bak det her(!). Dessverre er dette noe som er tilnærmet umulig å teste :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje ikke den mest vitenskapelig mest korrekte testen, men Mythbusters testet dette en gang:

 

"It was found that cell-phone signals, specifically those in the 800-900 MHz range, did interfere with unshielded cockpit instrumentation. Because older aircraft with unshielded wiring can be affected, because of the possible problems that may arise by having many airborne cell phones "seeing" multiple cell phone towers, and because of all the electronic systems in a modern airplane that would have to undergo lengthy and expensive certification, the MythBusters speculated that the FCC (via enforcement through the FAA) prohibits the use of cell phones while airborne in order to remain on the safe side, rather than the air companies asking for the ban in order to increase their revenue from in-flight phones. Such a prohibition is being lifted in Europe."

 

Så man er nok forholdsvis trygg med skjermingen til instrumentene i dagens moderne fly.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som reagerer på tallene her?

 

125 flyselskaper, 75 enkeltstående hendelser over en periode på 7 år? Og det er tilfeller hvor det har vært mistanke om at elektronikk KAN ha vært en mulig grunn?

 

WTF?

 

Det er jo milliardvis av avganger dekket her... Det er mindre enn en promille. Og konsekvensene KAN ha vært at noen av instrumentene oppførte seg litt rart...

 

Jeg har snakket i telefonen ved stigning tre ganger før og to ganger ved landing. Jeg har sendt en god del meldinger. Jeg slår aldri av mobilen, men når vi kommer utenfor dekningsområdet, slår jeg i flymodus, så jeg ikke bruker unødvendig strøm...

 

Jeg synes det er helt absurd at dette fremdeles er et tema... Nå har de en metarapport, som det i mine øyne virker som om faktisk ønsker å fremstille at dette er et problem, som sier at dette ikke er et problem. Min konklusjon med denne rapporten, er at det faktisk ikke er mulig å framprovosere noen grunn, en gang...

 

Det er på tide flyselskapene slutter med hysteri. Det er på tide at noe blir gjort med denne anti-elektronikk-holdningen. Jeg vil gjerne kunne høre uforstyrret på musikk, eller spille spill på både mobil, PC, PSP og hva jeg måtte ønske fra jeg går inn på flyplassen til jeg er kommet frem til der jeg skal (I hvert fall så lenge jeg reiser alene :) )

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ha doktorgrad i elektromagnetisk stråling for å skjønne at en mobil påvirker "elektronikk" rundt seg, bare legg mobilen ved en høyttaler eller f.eks. en CRT tv.

 

Kan du med handen på hjertet garantere 100% at en mobil (det kan være alt fra nyeste iPhone til hjemme modifisert iCrap) aldri vil kunne påvirke et navigasjons/AP system installert i et gitt fly? Det tør ikke flyselskapene og det er vel i dems interesse å finne ut av det i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...