Gå til innhold

Sniktitt: XCOM (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, jeg for min del syntes plutselig spillet virker mye mer interessant når det nå lener seg mer mot taktikk og en mass effect-klone som du kaller det, frem for nok en FPS som ikke gir deg noe som helst historie eller innhold annet enn å skyte seg frem fra A til B. Husk at XCOM aldri startet som noen FPS eller skytespill som du antyder tidlig i artikkelen. Denne serien begynnte med UFO: Enemy unknown, som var en Turnbased taktisk stratergispill, noe også etterfølgerene, som da fikk XCOM i navnet også var (Terror from the deep, og det tredje spillet Apocalypse). Dermed vil vel jeg heller si at dette spillet kanskje beveger seg litt tilbake til det som var den opprinnelige suksessen, nemlig taktikk.

Lenke til kommentar

At den nye retningen sannsynligvis er mer tro til seriens røtter er noe jeg nevner flere ganger i teksten. Det er ikke dermed sagt at det er en bedre måte å tolke XCOM på i 2011. De første spillene var isometriske taktikkspill, å smøre et generisk tredjepersons skytespill inn i noen små taktikkelementer gjør det ikke nødvendigvis til en tilsvarende opplevelse. Jeg synes den forrige visningen vår av XCOM gav inntrykk av et spill som kunne formidle panikken av at romvesnene invaderer i større grad. Historiefortelling i førsteperson er overhodet ikke noe problem, noe spill som Half-Life og BioShock ettertrykkelig har bevist.

 

Det er veldig tydelig at dette spillet ikke prøver å være Enemy Unknown anno 1950, og da foretrekker jeg at de virkelig tør å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

For min del gleder jeg meg til dette XCOM-spillet. Greit nok at noen vil tviholde på det gamle isometriske perspektivet, men visse ting vil fungere bedre (og ikke minst appellere til langt flere folk) i dag. Andre spill som har med stort hell gått fra isometrisk til 3D er ingen ringere enn Fallout-serien.

Lenke til kommentar

"Utviklerne hevder at det er en hyllest til rollespillsjangeren"

 

hehe riiight, mer en hyllest til Konsoll oppskriften og selge på gammelt navn. Jeg vet serien har kommet med forsøk på FPS før men det har ingenting, absoulutt ingenting med de første orginale spillene som jeg er fan av.

 

Andre spill som har med stort hell gått fra isometrisk til 3D er ingen ringere enn Fallout-serien.

 

Du sier det på den måten at de Beteshda gjordet noe possitvit med serien ved å gjøre om Fallout til action rpg fps, klart de får mange salg fra gamle fans ved å selge på navnet, men det haddet ingenting med Fallout å gjøre.

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre spill som har med stort hell gått fra isometrisk til 3D er ingen ringere enn Fallout-serien.

 

Du sier det på den måten at de Beteshda gjordet noe possitvit med serien ved å gjøre om Fallout til action rpg fps, klart de får mange salg fra gamle fans ved å selge på navnet, men det haddet ingenting med Fallout å gjøre.

 

Spillserien gikk fra isometrisk action RPG til FPS action RPG. Om du ikke liker Fallout 3 er dette helt greit da vi rett og slett sier oss enige om å være uenige.

 

Ingen kan derimot bestride at spillet solgte bra og har siden generert f.eks. Fallout: New Vegas. Er også muligheter for flere spill i serien etter hvert. Personlig ser jeg langt heller at det kommer nye spill enn at hele spillserien legges brakk.

Lenke til kommentar
Andre spill som har med stort hell gått fra isometrisk til 3D er ingen ringere enn Fallout-serien.

 

Du sier det på den måten at de Beteshda gjordet noe possitvit med serien ved å gjøre om Fallout til action rpg fps, klart de får mange salg fra gamle fans ved å selge på navnet, men det haddet ingenting med Fallout å gjøre.

 

Spillserien gikk fra isometrisk action RPG til FPS action RPG. Om du ikke liker Fallout 3 er dette helt greit da vi rett og slett sier oss enige om å være uenige.

 

Ingen kan derimot bestride at spillet solgte bra og har siden generert f.eks. Fallout: New Vegas. Er også muligheter for flere spill i serien etter hvert. Personlig ser jeg langt heller at det kommer nye spill enn at hele spillserien legges brakk.

 

 

Poenget mitt var ikke om du synes spillet var bra eller ikke (nevner heller ikke om spillet i seg selv er bra eller dårlig), poenget er at de forandret spillet helt (som nevnt, som det videre er lite tvil om).

 

Du er derfor selvsagt hjertlig velkommen til å like ActionRpg Fps spillet fallout 3. 2 ting med salgstall, det ene er alleredet forklart (selger på navnet), en annen ting med salgtsall er at det ikke altid gjenspeiler kvalitet. For meg er det nesten utrolig at dette kan forveksles så mye.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri påstått at Fallout 1 og 2 var dårlige spill. Jeg har spilt begge og synes at de er meget bra spill for sin tid. Jeg er også fullt klar over at kvalitet og salgstall ikke nødvendigvis henger sammen.

 

Hvis spillutviklere aldri tør å prøve noe nytt vil også utviklingen innen spillteknologi ganske raskt stagnere. For min del ønsker jeg utviklingen velkommen.

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri påstått at Fallout 1 og 2 var dårlige spill. Jeg har spilt begge og synes at de er meget bra spill for sin tid. Jeg er også fullt klar over at kvalitet og salgstall ikke nødvendigvis henger sammen.

 

Hvis spillutviklere aldri tør å prøve noe nytt vil også utviklingen innen spillteknologi ganske raskt stagnere. For min del ønsker jeg utviklingen velkommen.

 

Du fortsetter å missforstå, les mine innlegg en gang til. Det er IKKE personangrep på deg og din spill smak. Enda større gåte for meg hvor du får fra at det jeg mener er at du synes fallout 1-2 er dårlige spill.

 

edit.

Kan nevne det kort på nytt, Poenget er at der gjør orginal spillene om til noe helt annet en de er i utgangspunktet, mye for å selge på navnet...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Dette kan fort slå begge veier. Om det blir like solid som Mass Effect, så gjør det ikke noe. Jeg er alikevel skeptisk til det faktisk kommer.

 

Når det gjelder å ta serier i nye rettninger, så gjør ikke det noenting. Det kalles fremskritt og om man liker det eller ikke er smaksak og ikke ett faktum. Å si at Fallout 3 ikke har noe med Fallout å gjøre er imo tull. For meg så hadde det alt som gjorde Fallout-serien så genial og sammtidig tatt det ett steg videre. Noe annet blir som å si at Zelda: Ocarina of time ikke er Zelda, fordi det er 3D. Eller Super Mario 64 ikke har noe med Mario å gjøre. Eller hva med Duke Nuke'em 3D. Den serien startet jo som sidescrollende plattform. Samme med Tex Murphy serien. Det kan hende at man ikke liker noen av disse spillene, men det er fortsatt en smakssak og har ingenting å gjøre med at de ikke har noe med serien å gjøre :)

 

Ja, jeg kunne gjerne tenkt meg ett nytt turn-based strategispill i X-com serien og en dag så får jeg kanskje det, men for nå så kan det hende at en liten avstikker i en annen sjanger er så dumt.

Lenke til kommentar

Ser mange skryter av at de utvikler serien og tar den nye veier og blabla, samtidig som dere sammenligner den med ørten andre spill. Hvordan kan gamer stå og si at en spillutvikler som gjør nok en serie til ett run and gun FPS med RPG elementer gjør noe nytt? Det er jo akkurat det de ikke gjør, de gjør det samme de har gjort med alle andre spill! Forklar hva som er nytt? Eller er dette spillet og utvikleren på noen måte skjermet fra alle andre spill samt alle nylige prosjekt utvikleren har jobbet med?!

 

Jeg skjønner behovet for å gjøre det mer mainstream om prosjektet skal ha rett til å leve om det har ett anstendig budsjett, men ikke forherlig det til noe det ikke vær. Høres nesten ut som det er PR folk som skriver det. Hyllesten til RPG redder dere der.

 

En ting, jeg er usikker på om det er meningen, men du virker negativ til at de gjør det mer taktisk. Er det tilsiktet? Eller er det mer at den kommer midt i det med at skytingen har blitt dårligere? Noe jeg også ikke er særlig begeistret for siden skytefølelse er alfa og omega i ett skytespill, iallefall i skytebiten. Tilbake til taktiske biten: Er den taktiske biten god eller virket den halvferdig og påklistret?

Lenke til kommentar

Dette kan fort slå begge veier. Om det blir like solid som Mass Effect, så gjør det ikke noe. Jeg er alikevel skeptisk til det faktisk kommer.

 

Når det gjelder å ta serier i nye rettninger, så gjør ikke det noenting. Det kalles fremskritt og om man liker det eller ikke er smaksak og ikke ett faktum. Å si at Fallout 3 ikke har noe med Fallout å gjøre er imo tull. For meg så hadde det alt som gjorde Fallout-serien så genial og sammtidig tatt det ett steg videre. Noe annet blir som å si at Zelda: Ocarina of time ikke er Zelda, fordi det er 3D. Eller Super Mario 64 ikke har noe med Mario å gjøre. Eller hva med Duke Nuke'em 3D. Den serien startet jo som sidescrollende plattform. Samme med Tex Murphy serien. Det kan hende at man ikke liker noen av disse spillene, men det er fortsatt en smakssak og har ingenting å gjøre med at de ikke har noe med serien å gjøre :)

 

Ja, jeg kunne gjerne tenkt meg ett nytt turn-based strategispill i X-com serien og en dag så får jeg kanskje det, men for nå så kan det hende at en liten avstikker i en annen sjanger er så dumt.

 

Jeg vet jo at det er flere som har melket sitt produkt en de spillene jeg nevnte, forstår ikke hvorfor du skal nevne fler. MEN noen lykkes bedre med å gjøre om spillet til noe annet en andre gjør. Xcom serien har jo som nevnt blitt herjet med før med lite suksess, nå skal de prøve seg på enda et FPS. Og poenget mitt igjen, det jeg håpet på var å få et spill likt Enemy unkown, hvorfor? jo, for det var slik spillet var når jeg ble super fan av det, både spill stilen, musikken og atmosfæren var utrolig kul!, ja faktisk haddet en tro kopi med oppdatert grafikk og effekkter av Enemy Unkown vært det mest perfekte for min del. Ser forøvrig du er enig med det på slutten av innlegget ditt.

 

Men selvsagt forstår jeg at de ønsker å selge mest mulig, da er det lurt å bruke et kjent navn samt gjøre spillet om til et lett spist FPS til hele familien. Men det gjør det ikke mindre iriterendet for meg.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...