Gå til innhold

Sniktitt: XCOM (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

En ting, jeg er usikker på om det er meningen, men du virker negativ til at de gjør det mer taktisk. Er det tilsiktet? Eller er det mer at den kommer midt i det med at skytingen har blitt dårligere? Noe jeg også ikke er særlig begeistret for siden skytefølelse er alfa og omega i ett skytespill, iallefall i skytebiten. Tilbake til taktiske biten: Er den taktiske biten god eller virket den halvferdig og påklistret?

 

Ja, jeg er negativ til at det gjøres mer taktisk. Da vi så det i fjor så var det en intens førstepersonsopplevelse hvor man virkelig følte på kroppen at noe var muffens i "Suburbia". Nå er man plutselig distansert fra det hele gjennom stadige pauser i spillet for å styre lagkompisene. Det er vanskelig å bli æresfryktig og ydmdyk når man kan sette på pause og styre sitt egne lille kompani. Den taktiske biten virker tilsvarende den i Mass Effect, men ser ikke så grusomt spennende ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting, jeg er usikker på om det er meningen, men du virker negativ til at de gjør det mer taktisk. Er det tilsiktet? Eller er det mer at den kommer midt i det med at skytingen har blitt dårligere? Noe jeg også ikke er særlig begeistret for siden skytefølelse er alfa og omega i ett skytespill, iallefall i skytebiten. Tilbake til taktiske biten: Er den taktiske biten god eller virket den halvferdig og påklistret?

 

Ja, jeg er negativ til at det gjøres mer taktisk. Da vi så det i fjor så var det en intens førstepersonsopplevelse hvor man virkelig følte på kroppen at noe var muffens i "Suburbia". Nå er man plutselig distansert fra det hele gjennom stadige pauser i spillet for å styre lagkompisene. Det er vanskelig å bli æresfryktig og ydmdyk når man kan sette på pause og styre sitt egne lille kompani. Den taktiske biten virker tilsvarende den i Mass Effect, men ser ikke så grusomt spennende ut.

Jeg tror jeg skjønner godt hva du mener her og er enig i at slike avbrytelser for å styre lagkompiser trekker deg ut av handlingen og skaper distanse, ødelegger spenningen osv. Dette er jo et problem vi stadig opplever i andre spill også, som konsollifiserte RPGs som f.eks. The Witcher 2, der du stadig blir dratt ut av /spenningen/spillfølelsen ved filmseksvenser i forkant av kamper, QTE, alt for linjært, ikke åpen fri verden osv.

 

Når det er sagt, så må jeg si jeg er veldig enig med Simalarion og Ghaundan i dette at spill blir endret til det ukjennelige i oppfølger-titler, og at disse da ofte ender opp som run and gun med rpg-elementer. Dette er over hode ikke fremskritt, det er et skritt utfor stupet. Det er fordumming av solide titler og simpelt å ha lagt seg langflat for ekstreme profitthensyn og totalt manglende både kreativitet, integritet og kjærlighet til å lage gode spill. Det dreper spill-lysten til folk som er /begynner å bli voksne og som har spilt litt i sitt liv og vet hva kvalitet er for noe.

 

Jeg har ingenting imot at det finnes spill som er forenklede actio-rpg, run and gun osv og skjønner at det finnes et stort marked for det. Men det er deprimerende at store titler blir ødelagt for å lage slikt makkverk. Se hva som skjedde fra Morrowind til Oblivion, Fallout 1. og 2. til Fallout 3 osv. Dette er stor skam, disse spillene skulle ikke vært annonsert som oppfølgere til forgjengerne, de skulle vært markedsført som noe helt annet og de originale titlene burde fått verdige oppfølgere. Så enkelt hadde det vært om spillbransjen var anstendig og ikke hadde prostituert seg 100% for kapitalen. Trolig ville det også lønt seg i det lange løp å vise integritet, da dagens modell antatt gjør at snart like mange slutter å spille som det rekrutteres nye yngre spillere :no: .

Lenke til kommentar

Spillserien gikk fra isometrisk action RPG til FPS action RPG.

 

Hvis Fallout 1 og 2 er action-RPG-er, så lurer jeg litt på hvilke cRPG-er du ikke vil regne som action-RPG-er?

 

Mest interessante med dette blir kanskje den visuelle representasjonen av tidsepoken, FPS med RPG-elementer er noe alle gjør.

Lenke til kommentar

Ingen har klart å overgå det orginale X-Com spillet. Selv Terror from the deep laget av de samme folka var ikke like bra. Heller ikke oppfølgerne eller spinoffsa som f.eks de forferdelig dårlig aftermath spilla.

Vil dere nyte X-com igjen....vel så spill x-com igjen da :) det funker på dagens pc'er via Dos box eller tweaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...