Gå til innhold

– Nettilgang er en menneskerett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@rudde93

På bakgrunn av dette har 41-land, deriblant Norge, signert denne rapporten. Og et av målene vil være å overvinne den digitale kløften mellom fattige og rike, og sikre at alle mennesker har tilgang til nettverket

 

Ja jeg så det, men fortsatt så er ikke Internett en rett i Norge IDAG. Hvis du bor ett sted hvor det ikke er nettverks dekning, er det ikke en rett at staten SKAL legge opp Internett til deg. Det er vel så vidt jeg vet kun Finner som har denne retten.

Lenke til kommentar

Hvor er det man ikke har internett i Norge i dag da? Hvor det ikke er satelitt signal, gsm signal, kabel eller fiber.

 

GSM er ikke Internett du kan få gateways fra GSM nettet til internettet men GSM er ikke Internett og det er uansett ubrukelig på Internett. Uansett kan jeg nevne ett sted ikke langt fra Oslo, Garder som ligger i Vestby kommune. De hadde/har flere husstander som ikke hadde Internett, en kompis av meg bor der og enesten grunnen til at de ikke trengte å betale for legging av Internett til huset dems selv var at jobben til faren hans betalte for det. Og selv med det får de bare 1 mbit ned og ~100-200 kbps opp.

Lenke til kommentar

Hvor er det man ikke har internett i Norge i dag da? Hvor det ikke er satelitt signal, gsm signal, kabel eller fiber.

 

GSM er ikke Internett du kan få gateways fra GSM nettet til internettet men GSM er ikke Internett og det er uansett ubrukelig på Internett. Uansett kan jeg nevne ett sted ikke langt fra Oslo, Garder som ligger i Vestby kommune. De hadde/har flere husstander som ikke hadde Internett, en kompis av meg bor der og enesten grunnen til at de ikke trengte å betale for legging av Internett til huset dems selv var at jobben til faren hans betalte for det. Og selv med det får de bare 1 mbit ned og ~100-200 kbps opp.

 

Det spørs jo hva du definerer som internettilgang. Blir som å sammenligne absolutt fattigdom mot relativ fattigdom. I Norge er man definert som fattig om man tjener under ca 80 tusen kr (enslig). Mens en som er absolutt fattig lever under en dollar dagen.

 

Regner med at målsettingen til disse landene er ikke å legge kabler med internett til hvert enkelt hus til 4 milliarder mennesker, men gjøre internet tilgjengelig på en eller annen måte. Internett kafe/bibliotek eller lignende.

 

Alle i Norge har tilgang på internett. Kanskje noen ikke kan surfe på sengen, men det er ikke det som er målsettingen.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Det er jo interessant at UK & Tyskland synes det er viktigere å stenge ute nedlastere, enn at befolkningen utviklingsland skal ha tilgang på internett.

Tydelig hvem som trekker i trådene og bestemmer dagsorden.

 

De har ikke sagt at de ikke kommer til å støtte prosjektet. Men de protesterer vel på formuleringen. De ønsker tydeligvis å ha muligheten til å stenge ute folk fra nettet, men de kan likevel mene at man må bygge ut nett i Afrika mm.

Lenke til kommentar

Privatlivet på nettet skal beskyttes og det bør være en rett til anonymitet. På bakgrunn av dette har 41-land, deriblant Norge

 

HÆÆ!? Hva med det j*** DLD? er ikke det veldig selvmotsigende da DLD skal "overvåke" alle normenn (iallfall internett trafikk) (og tlf trafikk)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er krig og sult i store deler av verden, hungersnød og lidelse. Men internett, det må man ha. Hva for en verden er det vi lever i ? Hva med å bruke pengene på noe som virkelig betyr noe..

Lenke til kommentar

Krig er det nok ganske sikkert at det blir uansett. Da den ene ofte vill ha den tingen eller en bedre ting en den andre.

 

Hungersnød behøver det alltid ikke å være, men nå har vi ikke så veldig mye plass til flere folk, med mindre vi drar til sjøs og begynner å produsere mat der.

Lenke til kommentar

Dette er positivt, men jeg ser ikke hvordan Norge kan signere dette og samtidig innføre BÅDE sensurtiltak OG tiltak som reduserer privatlivet OG retten til anonymitet. Kort sagt gjør de de jo det rakt motsatte av det rapporten sier. Er dette bare et spill for galleriet eller er det ingen intern kommunikasjon på gang mellom de som signerte rapporten og de som faktisk fremmer de nye lovene?? ...

 

Anngående "retten til nett" så er mitt syn på det at alle bør ha retten til "muligheten" til nett. Dvs. jeg ser ikke noen grunn til at det skal være lover om at du må kunne koble på nett uansett hvor du bor. Dette synes jeg man selv må vurdere oppimot andre faktorer når man velger å bosette seg. Men ingen bør frata deg muligheten til å bruke nettet så lenge en teknisk løsning eksisterer som du er villig til å betale for. Jeg tror det er det denne rapporten også sikter til vil jeg tro (uten å ha lest hele rapporten vel og merke...). Internett tilgang er tross alt ikke på toppen av prioritetslisten for mange mennesker enda - spesiellt da i Afrika for eksempel der å eie en PC for i å det hele tatt kunne bruke nettet kan være et uoverkommelig økonomisk problem.

 

Det er fint om det satses på å subsidiere dette for fattige folk dog. Har man tilgang til internett så har man tross alt tilgang på nesten all verdens kunnskap - og for folk som er "sultne" nok så er dette alt man egentlig trenger for å opparbeide seg nyttig kunnskap og dermed komme seg både langt i skole og arbeidsliv. Gratis-PCer med gratis-nett til bruk på alle bibliotek for eksempel er et godt første steg å sikte mot. Det er noe som Afrika trenger mye mer enn Norge gjør i disse dager.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er krig og sult i store deler av verden, hungersnød og lidelse. Men internett, det må man ha. Hva for en verden er det vi lever i ? Hva med å bruke pengene på noe som virkelig betyr noe..

Informasjon og kunnskap har det med å stoppe krig, sult og overtro.

 

Da slipper man at politiet arresterer en geit, fordi de tror det er en biltyv som har forandret seg fra menneske til geit...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dobbeltmoral 3000 med all supporten for sensurering som pågår nå.

Tror heller de må få opp rettigheter til "Unsensurert" internett.

Det å få det lovlydig og temmet er bare å glemme kjære politikere.

"Våpene" for ugang er såpass lett tilgjengelige og såpass lette å lage for alle sammen (gratis compilere for kode for eksempel) så de som vil får tak på disse og kan ikke reguleres som for eksempel A våpen og håndvåpen idag.

 

Løsningen er rett og slett "Førerkort" eller rettere sagt at kjøreregler for bruk av nettet LÆRES i skolen, mye mer nyttig enn diktanalyser osv!

Tradisjonellt nettvett er noe mange mangler.

Lenke til kommentar

Det er krig og sult i store deler av verden, hungersnød og lidelse. Men internett, det må man ha. Hva for en verden er det vi lever i ? Hva med å bruke pengene på noe som virkelig betyr noe..

Informasjon og kunnskap har det med å stoppe krig, sult og overtro.

 

Da slipper man at politiet arresterer en geit, fordi de tror det er en biltyv som har forandret seg fra menneske til geit...

Jepp, er det jeg tenker også. Er jo bare å se på dekningen av konflikten i Nord-Afrika. Om ikke Internett var på plass hadde det vært vanskelig for befolkningen å spre info om det som skjer.

 

Jeg vil også tro at tilgangen til Internett vil heve den nye generasjonen i fattige U-land til et nytt nivå som gjerne fører med seg holdningsendringer for en bedre hverdag i landet og på verdensbasis.

 

For det er jo ikke tvil om at uvitenhet står bak de fleste problemer i U-land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er krig og sult i store deler av verden, hungersnød og lidelse. Men internett, det må man ha. Hva for en verden er det vi lever i ? Hva med å bruke pengene på noe som virkelig betyr noe..

 

Dette dreier seg ikke om å "gi" internett til den tredje verden, men å definere internettilgang som en menneskerett. Dvs at land som f.eks Nord Korea, Kina og Burma bryter menneskerettighetene ved å hindre befolkningen i å bruke internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...