Gå til innhold

Salgstall for Nintendo


Morfeo

Anbefalte innlegg

Jeg tror at den viktigste grunnen til at Gamecube ikke solgte så godt er litt det samme som jeg tipper ligger bak Malstrom (og dermed Pjassop) sitt syn her - selv om man ikke nødvendigvis kan være sikker all den tid argumentasjonen består i å slenge ut noen ubegrunnede påstander - nemlig at gamecube ikke egentlig skilte seg noe særlig ut i markedet. Nintendo lever av sin unikhet, men i en situasjon hvor Nintendo sin strategi består i å gjøre stort sett det samme som sine konkurrenter (slik som Sony og Microsoft sin strategi er) - så vil alltid Nintendo tape - av den enkle grunn at de ikke har en enorm organisasjon bak seg som kan dekke inn tapene det ligger i å legge inn de ekstra funksjonene som Sony og Microsoft har for vane å legge til i sine konsoller. Kort sagt, Nintendo er en spillprodusent, og er avhengig av å tjene penger på spill og konsoller. Sony og Microsoft derimot, har begge en sikker inntjening andre steder, og kan derfor levere produkter med tap i spillbransjen, og heller håpe på ringvirkninger for resten av organisasjonens produkter (slik Sony gjorde med DVD, Blu-Ray og nå 3D). Som dere sikkert vet, så har hverken Sony eller Microsoft tjent penger på sine respektive spillavdelinger til nå til tross for at de har operert med egne konsoller siden henholdsvis 1994 og 2001 (Sony lå riktignok en del i pluss frem til PS3 kom på markedet med sitt enorme pengesluk).

 

Så for å ta konkret forrige generasjon, så hadde Sony følgende fordeler som i all hovedsak skyldes at de fint kan tape penger på spill:

 

1. De brukte store penger på å kjøpe seg tidsbegrenset eksklusivitet fra de viktigste seriene som Metal Gear, Final Fantasy og GTA. Dette startet allerede i PS1-tiden med Tomb Raider (som først kom ut på Saturn, men etter det ble PS-eksklusivt etter en solid bunke Yen fra SCE), og selv om Nintendo også forsøkte seg på dette med spesielt Resident Evil og Capcom 5, så har de aldri vært i samme liga som Sony (og i dag MS) når det kommer til tilgjengelige ressurser her. At Metal Gear Solid 2 kom til å komme ut til PS2 viste folk lenge før PS2 kom ut, det samme gjaldt Final Fantasy X, noe som bidrog stort til PS2 sin gode start.

 

2. Dette virker kanskje pussig at jeg tar opp som samme poeng, men PS2 kom ut med omtrent lik hardware som Gamecube gjorde, 18 måneder før Gamecube kom. Nintendo har tradisjonelt brukt en strategi hvor de er kommet litt senere inn i konsollgenerasjonen med relativt lik eller noe bedre hardware, fordi de har ventet på at det skal være profitabelt å selge hardwaren. Sony derimot, har med alle sine konsoller og håndholdte heller fokusert på å få ut hardwaren så fort som mulig, og solgt den med store tap (og latterlige feilmarginer) over en lengre periode (PS Vita skal estimert gå i minus i tre år). Dermed fikk Sony halvannet år å selge PS2 på før Gamecube i det hele tatt var på markedet - fordi Nintendo ventet på mulighten til å tjene penger på sin maskin.

 

3. PS2 kunne spille av DVD-er. På samme måte som med Blu-ray funksjonaliteten til PS3, så var dette en enorm investering for Sony som kostet mye penger, da de brukte PS2-en til å fronte det formatet som de støttet. Da dette formatet også ble standard, så hadde PS2 plutselig en stor fordel ovenfor Gamecube spesielt (Microsoft på sin side, valgte jo å betale Sony royalties for å bruke DVD-avspilling).

 

4. Playstation 2 etterfulgte Playstation, den gangen tidenes mest suksessfulle konsoll. Med Playstation ble gaming mainstream (ja, lenge før Wii og DS), og for svært store kundegrupper så var TV-Spill og Playstation-navnet lenge synonymt. Suksessen til PS1 avlet videre suksess for PS2, og det var vanskelig både for Sega, Nintendo og Microsoft å gjøre noe særlig med det, og jeg er helt overbevist om at hvis Sony selv hadde behandlet PS3 bedre enn de gjorde, så ville de også dominert denne generasjonen (og jeg er også overbevist om at om ikke PS3 hadde hatt navnet Playstation til å hjelpe seg, så ville konsollen solgt helt marginalt de først tre årene da den i realiteten var underlegen Xbox på det aller meste). At PS1 hadde blitt en suksess, kan man igjen delvis skylde på at Sony er et stort elektronikkselskap som har helt andre muligheter enn det Nintendo har. Sony hadde tidligere designet lydchipen i Snesen, de skulle designe CD-Romspilleren til Snes, de hadde designet noe (som jeg i farten ikke husker) på Mega Driven, og kanskje viktigst, de hadde råd til å bryte totalt med den modellen som Nintendo og Sega hadde brukt tidligere og som også var årsaken til at Nintendo tross alt valgte å bruke cartridges på N64 - royaltiesmodellen. Denne var meget lukrativ for både Nintendo og Sega, men siden umiddelbar inntjening ikke var det viktigste for Sony, så kunne de gå inn og gi tredjepartsutviklere så godt som fritt spillerom på PS1 - både kreativt og økonomisk - og det gjorde selvsagt at det som i bunn og grunn betyr mest flokket til PS1 - spill.

 

Kort sagt, det er mange flere ting jeg sikkert kunne tatt med, som at Nintendos egne spill til gamecube ikke holdt like høyt nivå som på hverken konsollene før den eller Wii, at Nintendo gjorde noen alvorlige feil i tiden før N64 kom på markedet som skygger over dem den dag i dag, og mange vil også hevde at Minidiscen som ble brukt i gamecube var en tabbe (det tror jeg ikke et sekund på, men det er nå så), men uansett så henger det meste sammen med at Nintendo er et veldig lite selskap med rundt 4500 ansatte, mot over 170 000 ansatte i Sony og 89 000 i Microsoft. Og Nintendo lever av å tjene penger av spill, mens både Microsoft og Sony er i spillbransjen for å pushe andre sider av sin business og har derfor råd til å tape penger der. Det var en luksus Sega ikke hadde - og en luksus Nintendo ikke har - og som gjør at Nintendo gjør lurt i å fortsette å levere alternative produkter som Wii, DS og Wii U.

Endret av taterfyrings
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Super Mario Sunshine hadde vært en suksess, hadde den solgt GameCube-konsoller slik New Super Mario Bros. solgte Wii-konsoller. Det gjorde den altså ikke.

 

Sunshine beviser at Mario-spill ikke nødvendigvis selger bra.

 

OK, da er vi i alle fall enige i at Mario er viktigere for Nintendo enn skytespill. Ellers burde vel Metroid Prime solgt GameCube konsoller i bøtter og spann, eller hva? Godt å få parkert den debatten.

Lenke til kommentar
Hvis Super Mario Sunshine hadde vært en suksess, hadde den solgt GameCube-konsoller slik New Super Mario Bros. solgte Wii-konsoller. Det gjorde den altså ikke.

 

Sunshine beviser at Mario-spill ikke nødvendigvis selger bra.

Det er det den gjør. Mange kjøper det som er tilgjengelig til den konsollen de har tilgjengelig. Den tid var det PS2 som tok den store kaka. Nå er det Wii som tar ledelsen på konsollkrigen. Med det fikk også Wii langt flere målgrupper og sjansen for at de kjøpte NSMBWii var var da langt større enn GC. Super Mario Galaxy 2 var lite markedsført og at den kom vel i sommeren imotsetning til NSMBWii som kommer rundt november/julehandelen.

Du ignorerer poenget mitt, som er at NSMBW solgte Wii-konsoller. Det var altså slik at folk kjøpte seg Wii for å spille NSMBW. Dette skjedde ikke med Sunshine.

 

Jeg vil tro at GC var kun for Nintendo hardcore spillere, i det minste 3/4 av brukere. Ikke nok med det, internettspilling var på den tiden en økende aktivitet og her ser vi at GC var den som sleit mest med det. Verre ble det jo da PS2 fikk Eyetoy, noe som gjorde det mer attraktiv for foreldre å kjøpe seg en PS2 fremfor en GC. Her har selv Miyamoto sagt at han angret på at Nintendo ikke oppfant det. Så har vi jo DVD spilleren som hjalp til mye. Her vil jeg også tro at det var lettere for selgeren å anbefale en uviten kjøper da spillbiblioteket er langt større enn på GC. Alle de Nintendo spillene var ikke nok, selv om disse har fått sikkelig gode anmeldelsene.

Hva med internettspilling på Wii? Er det mye av det på bestselgerne på den konsollen?

 

DVD solgte helt sikkert PS2. Men hvis du ser på listen over spill som har solgt over fem millioner på PS2, er det bare 8, mot Wii som har 14 (og husk at Sony ofte opererer med "shipped" og ikke solgt).

 

Hvor mange spill solgte EyeToy, forresten?

Lenke til kommentar
Hvis Super Mario Sunshine hadde vært en suksess, hadde den solgt GameCube-konsoller slik New Super Mario Bros. solgte Wii-konsoller. Det gjorde den altså ikke.

 

Sunshine beviser at Mario-spill ikke nødvendigvis selger bra.

OK, da er vi i alle fall enige i at Mario er viktigere for Nintendo enn skytespill. Ellers burde vel Metroid Prime solgt GameCube konsoller i bøtter og spann, eller hva? Godt å få parkert den debatten.

Hvilken debatt? Hva har viktigheten av skytespill med saken å gjøre?

 

Jeg påpekte hvordan sunshine ikke solgte konsoller, i motsetning til NSMBW.

Lenke til kommentar

Jeg tror i all hovedsak at du har rett i det at Sunshine solgte mye mindre konsoller enn NSMBW, men jeg lurer på hvor du setter grensen på om et spill "selger konsoller" eller "ikke selger konsoller", og hvordan du kan si med slik sikkerhet at Sunshine ikke solgte konsoller. For min egen del, så var Sunshine (og Prime, og Wind Waker), blant de spillene som gjorde at jeg måtte ha en Gamecube, ergo solgte Sunshine konsoller bare ikke like mange som NSMBW. Så jeg foreslår du fra nå av skriver "solgte mindre konsoller" i stedet for "solgte ikke konsoller", da det første er helt korrekt, mens det andre er definitivt feil. Når man skal debattere gjelder det å bruke språket riktig!

Lenke til kommentar

Hmm blir ikke alt dette GC/Sunshine pratet litt off topic, trodde det var en E3 tråd.

 

Selvfølgelig finner du en konsoll eller et spill i en serie som ikke har solgt like bra med tanke på hvor lenge Nintendo har vært i spillbransjen.

 

Denne tråden har levd av off-topic i siste 20 sidene :) Siden E3 er over, så ser jeg ikke egentlig noe galt i det, og det skal Pjassop ha, han er ikke en kløpper til å argumentere for sitt syn, men han holder liv i denne tråden, og gjør at den fremdeles er interessant å lese med alle sine malstromske innflytelse.

Lenke til kommentar
Jeg tror i all hovedsak at du har rett i det at Sunshine solgte mye mindre konsoller enn NSMBW, men jeg lurer på hvor du setter grensen på om et spill "selger konsoller" eller "ikke selger konsoller", og hvordan du kan si med slik sikkerhet at Sunshine ikke solgte konsoller. For min egen del, så var Sunshine (og Prime, og Wind Waker), blant de spillene som gjorde at jeg måtte ha en Gamecube, ergo solgte Sunshine konsoller bare ikke like mange som NSMBW. Så jeg foreslår du fra nå av skriver "solgte mindre konsoller" i stedet for "solgte ikke konsoller", da det første er helt korrekt, mens det andre er definitivt feil. Når man skal debattere gjelder det å bruke språket riktig!

Økte salget av GC-konsoller da Sunshine kom ut? At du gjorde noe spesifikt betyr ikke at du representerer hovedmengden av kjøpere. At du kjøpte GC betyr ikke at den var en salgssuksess.

Lenke til kommentar

Økte salget av GC-konsoller da Sunshine kom ut? At du gjorde noe spesifikt betyr ikke at du representerer hovedmengden av kjøpere. At du kjøpte GC betyr ikke at den var en salgssuksess.

 

Ja, økte salget av GC-konsoller når Sunshine kom ut? Jeg har ikke tallene, ikke du heller tydligvis, men du skriver at den ikke solgte NOEN konsoller, som er faktuelt feil. Det dreier seg ikke om hovedmengden eller ikke, det du skriver er at det ikke solgte en eneste gamecube-konsoll, noe vi har motbevist. Vil det virkelig skade deg så ufattelig mye å bruke litt mindre bastant språkbruk?

Lenke til kommentar
Økte salget av GC-konsoller da Sunshine kom ut? At du gjorde noe spesifikt betyr ikke at du representerer hovedmengden av kjøpere. At du kjøpte GC betyr ikke at den var en salgssuksess.

Ja, økte salget av GC-konsoller når Sunshine kom ut? Jeg har ikke tallene, ikke du heller tydligvis, men du skriver at den ikke solgte NOEN konsoller, som er faktuelt feil. Det dreier seg ikke om hovedmengden eller ikke, det du skriver er at det ikke solgte en eneste gamecube-konsoll, noe vi har motbevist. Vil det virkelig skade deg så ufattelig mye å bruke litt mindre bastant språkbruk?

Med NSMBW var det en klar økning i salget av Wii. Det var ingen slik markant økning i salget av GC da Sunshine kom, hvis ikke jeg husker feil. Dermed solgte ikke Sunshine konsoller.

 

Ifølge Nintendos egne tall solgte GameCube faktisk best i 2003, og ikke i 2002 (da Sunshine ble lansert). Faktisk måtte du helt il 2006 for å finne dårligere salg av GameCube enn i 2002, såvidt jeg kan se.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Hvis Super Mario Sunshine hadde vært en suksess, hadde den solgt GameCube-konsoller slik New Super Mario Bros. solgte Wii-konsoller. Det gjorde den altså ikke.

 

Sunshine beviser at Mario-spill ikke nødvendigvis selger bra.

OK, da er vi i alle fall enige i at Mario er viktigere for Nintendo enn skytespill. Ellers burde vel Metroid Prime solgt GameCube konsoller i bøtter og spann, eller hva? Godt å få parkert den debatten.

Hvilken debatt? Hva har viktigheten av skytespill med saken å gjøre?

 

Jeg påpekte hvordan sunshine ikke solgte konsoller, i motsetning til NSMBW.

OK, jeg tar det med teskje:

 

Hele diskusjonen startet med ett innlegg hvor jeg påpekte at det knapt selges skytespill til Wii. Jeg brukte bl.a. Metroid OM som eksempel (profilert, men ikke på topp 100 lista). Du mente at dette var fordi Metroid OM var et universelt "forhatt" spill. Jeg påpekte at selv middels Mario-spill (Winter Games og Mario Kart) selger veldig mye mer enn Metroid og, vel ... resten er historie.

 

Etter mye om og men ender du nå opp med å si at salget av Gamecube beror på et enkelt Mario-spill.

 

Jeg antar at vi da endelig er enige om at de fleste Nintendokjøpere er mye mer opptatt av Mario enn av skytespill.

 

Moral: Hvis man skifter tema litt hele veien kan man sno seg unna motargument, men man risikerer å sparke seg selv i ræva til slutt.

Lenke til kommentar
Hvis Super Mario Sunshine hadde vært en suksess, hadde den solgt GameCube-konsoller slik New Super Mario Bros. solgte Wii-konsoller. Det gjorde den altså ikke.

 

Sunshine beviser at Mario-spill ikke nødvendigvis selger bra.

OK, da er vi i alle fall enige i at Mario er viktigere for Nintendo enn skytespill. Ellers burde vel Metroid Prime solgt GameCube konsoller i bøtter og spann, eller hva? Godt å få parkert den debatten.

Hvilken debatt? Hva har viktigheten av skytespill med saken å gjøre?

 

Jeg påpekte hvordan sunshine ikke solgte konsoller, i motsetning til NSMBW.

OK, jeg tar det med teskje:

 

Hele diskusjonen startet med ett innlegg hvor jeg påpekte at det knapt selges skytespill til Wii. Jeg brukte bl.a. Metroid OM som eksempel (profilert, men ikke på topp 100 lista). Du mente at dette var fordi Metroid OM var et universelt "forhatt" spill. Jeg påpekte at selv middels Mario-spill (Winter Games og Mario Kart) selger veldig mye mer enn Metroid og, vel ... resten er historie.

 

Etter mye om og men ender du nå opp med å si at salget av Gamecube beror på et enkelt Mario-spill.

 

Jeg antar at vi da endelig er enige om at de fleste Nintendokjøpere er mye mer opptatt av Mario enn av skytespill.

 

Moral: Hvis man skifter tema litt hele veien kan man sno seg unna motargument, men man risikerer å sparke seg selv i ræva til slutt.

Nei, jeg sa at MOM var et forhatt spill. Jeg kan ikke huske å ha diskutert skytespill. Var det du som sa at det var lite variasjon i listen over de mestselgende spillene på Wii?

 

Og nei, jeg sier ikke at salget av GC kommer av et enkelt Mario-spill. Tvert imot påpeker jeg at Sunshine solgte dårlig og ikke solgte konsoller, noe som viser at Mario-spill ikke automatisk selger bra.

 

Du må prøve å se på hva jeg skriver, og ikke hva du drømmer om at jeg skriver.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Med NSMBW var det en klar økning i salget av Wii. Det var ingen slik markant økning i salget av GC da Sunshine kom, hvis ikke jeg husker feil. Dermed solgte ikke Sunshine konsoller.

 

Ifølge Nintendos egne tall solgte GameCube faktisk best i 2003, og ikke i 2002 (da Sunshine ble lansert). Faktisk måtte du helt il 2006 for å finne dårligere salg av GameCube enn i 2002, såvidt jeg kan se.

 

Det er flere måter å regne "solgte konsoller" på. At NSMBW solgte konsoller, tror jeg er hevet over tvil, men mange som kjøpte Gamecube, både helt fra starten av, og når Sunshine kom ut, gjorde det fordi de viste at det ville dukke opp et nytt 3D Mario-spill til konsollen, ergo solgte Sunshine konsoller, bare ikke like mange som NSMBW. Er det et helt umulig konsept å forstå? Om det var en salgstopp akkurat i oktober 2002 da spillet kom ut i Europa vet jeg ikke, og jeg har heller ikke giddet å lete det frem (da empiri sjelden blir spesielt godt tatt i mot føler jeg), men det virker sannsynlig. Fritt frem for noen å finne ut av det!

 

Men for min del kan vi gjerne avslutte denne diskusjonen. Selv om vi har vært uenig her inne mye, så er dette bare et spørsmål om korrekt språkbruk, og det er det egentlig opp til norsklæreren din å ta seg av. Så kan vi andre bare huske på at når Pjassop skriver "solgte konsoller" så mener han ikke "solgte konsoller" men "solgte ufattelig mange konsoller" (akkurat hvor mange er det ingen som vet, og varierer sannsynligvis etter diskusjon).

 

 

Moral: Hvis man skifter tema litt hele veien kan man sno seg unna motargument, men man risikerer å sparke seg selv i ræva til slutt.

 

Beste som er skrevet her inne så langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt unødvendig å peke på språket hans, det er som å mobbe han.

Kan ikke si at det han skev var vanskelig å lese.

 

Tullete å kommentere slikt.

 

Det jeg peker på er at han skriver "selger ikke konsoller" selv om han argumenterer for at Sunshine ikke "selger like mye konsoller" som NSMBW. Dette er en vesentlig forskjell, og den første setningen er faktuelt feil, mens den andre er riktig. Og det er jeg helt sikker på at han vet selv også. Likevel fortsetter han å bruke den sterkere, men feilaktige, uttalelsen "selger ikke konsoller". Da valgte jeg å bare konstatere at han mener noe annet med de ordene enn det vi andre gjør, og at det er egentlig ikke opp til meg å ordne opp i. Var det seriøst noe galt i det?

 

Det er verdt å merke seg at Nintendo kuttet prisen på Wii to måneder før NSMB Wii ble lansert. Jeg kan også legge til at Wii Sports Resort og Wii Fit Plus ble lansert dette året.

 

Wii-salget fikk et solid løft i 2009, men det var definitivt ikke bare pga NSMB Wii.

 

Og om vi hadde gjort leksene våre, så ville vi vist at salget faktisk var enda bedre i 2008. Dog er det riktig som Pjassop sikkert vil frem til at Desember 2009 er den beste måneden til Wii noensinne (og den beste måneden til en konsoll noensinne i USA).

Lenke til kommentar

TO SIDER med bare pjatt om pjassop har rett eller noen andre..men tråden har vel utspilt sin rolle med det samme E3 sluttet? Nå er det jo bare krangling her

 

Vel, som du sier, tråden har i realiten utspilt sin rolle nå som E3 er over (om ikke noen har lyst til å fortsette å skrive sine tanker om Nintendo sine styrker og svakheter på årets show), så den kranglingen du refererer til er det eneste som holder liv i tråden nå. Om du ikke liker den, er det vel bare å ikke gå inn her? Det kommer likevel ikke til å komme noe mer fornuftige innlegg her fremover. Vi som gidder å fortsette kranglingen gjør det nok mest fordi vi tross alt synes at det er ganske interessante emner som tas opp indirekte gjennom Pjassop sine argumentasjonsløse påstander, som feks Gamecubes skjebne, 2D versus 3D Mario, hvilke type Zeldaspill som har størst appell, og populariteten til Metroid Other M. Det gjelder ihvertfall for meg selv, og som jeg har nevnt noen ganger her allerede, så skal Pjassop ha ros for at han i det minste initierer interessante diskusjoner - selv om hans egne bidrag kanskje ikke alltid er de mest verdifulle - og om ikke det er det et spillforum er til for, så vet ikke jeg.

 

Edit: Og jeg har på følelsen av at det er mer sånn ti sider med bare krangling :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Med NSMBW var det en klar økning i salget av Wii. Det var ingen slik markant økning i salget av GC da Sunshine kom, hvis ikke jeg husker feil. Dermed solgte ikke Sunshine konsoller.

 

Ifølge Nintendos egne tall solgte GameCube faktisk best i 2003, og ikke i 2002 (da Sunshine ble lansert). Faktisk måtte du helt il 2006 for å finne dårligere salg av GameCube enn i 2002, såvidt jeg kan se.

Det er flere måter å regne "solgte konsoller" på. At NSMBW solgte konsoller, tror jeg er hevet over tvil, men mange som kjøpte Gamecube, både helt fra starten av, og når Sunshine kom ut, gjorde det fordi de viste at det ville dukke opp et nytt 3D Mario-spill til konsollen, ergo solgte Sunshine konsoller, bare ikke like mange som NSMBW. Er det et helt umulig konsept å forstå? Om det var en salgstopp akkurat i oktober 2002 da spillet kom ut i Europa vet jeg ikke, og jeg har heller ikke giddet å lete det frem (da empiri sjelden blir spesielt godt tatt i mot føler jeg), men det virker sannsynlig. Fritt frem for noen å finne ut av det!

 

Men for min del kan vi gjerne avslutte denne diskusjonen. Selv om vi har vært uenig her inne mye, så er dette bare et spørsmål om korrekt språkbruk, og det er det egentlig opp til norsklæreren din å ta seg av. Så kan vi andre bare huske på at når Pjassop skriver "solgte konsoller" så mener han ikke "solgte konsoller" men "solgte ufattelig mange konsoller" (akkurat hvor mange er det ingen som vet, og varierer sannsynligvis etter diskusjon).

 

 

Moral: Hvis man skifter tema litt hele veien kan man sno seg unna motargument, men man risikerer å sparke seg selv i ræva til slutt.

 

Beste som er skrevet her inne så langt!

Jeg ser at du fortsetter med personangrepene, og det er kanskje ikke rart du tyr til det når tallenes tale ser ut til å være såpass klar.

 

Bare for å presisere: Når jeg skriver "solgte konsoller" så mener jeg merkbar økning i salget. Hvis konsollen selger nøyaktig samme antall to år på rad, og det ene året kom et spill du mener solgte konsoller, så viser dette at spillet ikke solgte konsoller. Hvis et par brukere i et forum sa de kjøpte konsollen på grunn av spillet, så er det fortsatt ikke nok til å snakke om noe reelt økt salg av konsoller. Når noe selger millioner så teller ikke en håndfull personer i Norge og Kina.

Lenke til kommentar
Det er verdt å merke seg at Nintendo kuttet prisen på Wii to måneder før NSMB Wii ble lansert. Jeg kan også legge til at Wii Sports Resort og Wii Fit Plus ble lansert dette året.

 

Wii-salget fikk et solid løft i 2009, men det var definitivt ikke bare pga NSMB Wii.

Solgte Wii merkbart mer da prisen ble kuttet?

Lenke til kommentar

Jeg ser at du fortsetter med personangrepene, og det er kanskje ikke rart du tyr til det når tallenes tale ser ut til å være såpass klar.

 

Bare for å presisere: Når jeg skriver "solgte konsoller" så mener jeg merkbar økning i salget. Hvis konsollen selger nøyaktig samme antall to år på rad, og det ene året kom et spill du mener solgte konsoller, så viser dette at spillet ikke solgte konsoller. Hvis et par brukere i et forum sa de kjøpte konsollen på grunn av spillet, så er det fortsatt ikke nok til å snakke om noe reelt økt salg av konsoller. Når noe selger millioner så teller ikke en håndfull personer i Norge og Kina.

 

Og som jeg har skrevet før, det er ikke personangrep å påpeke hull i argumentasjon. Men for første gang så har du skrevet hva DU mener med begrepet 'solgte konsoller', altså at konsollsalget øker et år et spill kommer ut i forhold til året før. Så da kan vi endelig undersøke hvor mange konsoller NSMBW faktisk solgte. Hmm, siden Wii solgte mer i 2008 enn i 2009, så tyder det på at med din definsjon så solgte faktisk NSMBW IKKE konsoller. Rart hvordan din egen logikk kan brukes mot deg når den er såpass ulogisk hva?

 

Igjen, å selge konsoller betyr at folk kjøper konsollen på bakgrunn av det spillet. Både Sunshine og NSMBW gjorde det. Å selge mange konsoller er det du snakker om. Å dele inn i år er fruktløst, og man må se mer lokalt på det.

 

Og priskuttet på Wii hjalp definitivt voldsomt, da den økningen i salget vi så i siste halvdel av 2009 faktisk startet en stund før NSMBW kom ut. Bare sjekk empirien om du til en forandring skulle være interessert i fakta!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...