Gå til innhold

Nå legger Apple seg paddeflate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple har historie for å gi etter når press kommer, det som er så fordømt tragisk med pressen (især norske, uten særlig integritet igjen) er at de ikke la press for å slippe å underlegge seg vilkår som dikterer innhold i app (som i praksis betyr i egen avis), men det øyeblikk det er snakk om penger - da yter de press.

 

Det er slikt som skjer når pengeglade pragmatikere er satt til å verne om presse-etiske prinsipper. Det går galt. Mediehusene burde presse på for at vilkårene endres til å tilfredsstille at det er redaktøren som er sjef i egen app - ikke Apple.

 

Til syvende og sist så kan vi aldri vite om avisen man leser på iPad er endret/tilpasset for å passe den moralske koden til et rikt og mektig kommersielt selskap.

 

Fri og uavhengig presse?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Etter å ha lest brukerbetingelsene man må godta for å ta i bruk produkter fra Apple kan jeg ikke skjønne at noen i det hele tatt vurderer produkter fra det firmaet.

 

robertaas: Det er nok fordi folk ikke har lest brukerbetingelsene eller tenkt over konsekvensene av de.

 

Har liten grunn til å tro at Apple sine avtaler er verre enn Google, Facebook, Twitter eller Flickr sine. For all del, korriger meg om jeg tar feil, men tror nok de største kamelene er de sosiale mediene. Android-market er jo også underlagt sluttbrukeravtale, sammen med Google-kontoen du benytter for å synkronisere Android-telefonen. Alle disse avtalene er jo forøvrig laget med kun et mål for øyet, og det er å hindre at amerikanske selskaper skal bli saksøkt av andre amerikanske selskaper og/eller sluttbrukere. De blir jo det fortsatt, men det er nå en annen sak :/

 

Mer on-topic vil jeg skyte inn at jeg synes det er bra at Apple gir etter og ikke får ture frem slik de vil, men ser at inn-app purchases trengs når jeg treffer folk som tror at fordi at de har lastet ned f.eks. Wimp fra App-store så har de kjøpt et abonnement (selv når det sto at det var gratis), men dette er jo opp til leverandørene, dessverre er det vel slik at Apple fortsatt skal ha 30% også på abonnementsprodukter. Her burde det helst vært 0%, men i en kommersiell verden er vel ikke det nødvendigvis så lett å få til, men 5% ville fortsatt gitt penger i banken for begge parter! :)

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Det jeg synes er litt dumt her er at man ikke kan abbonere direkte fra appen på en utvidet tjeneste. Det gjør det tungvidt for brukeren.

 

*

Har liten grunn til å tro at Apple sine avtaler er verre enn Google, Facebook, Twitter eller Flickr sine. *

Du kan gi ut/installere apps på Android uten og ha noe som helst med Marked og gjøre i det heletatt, mens hos Apple får du kun lov og installere det Apple godkjenner.

Med rundt én million applikasjoner eller mer tilgjengelig og nye som kommer til hele tiden ser jeg ikke helt problemet med en ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar

 

Med rundt én million applikasjoner eller mer tilgjengelig og nye som kommer til hele tiden ser jeg ikke helt problemet med en ekstra sikkerhet.

 

Det burde vel ikke være så vanskelig å se problemet med det? Problemet er å ikke kunne installere apps som ikke er godkjente, det har jo vist seg å vært et problem før, fordi godkjente apps ikke dekker alle behov for alle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og problemer oppstår på platformer når man lar brukeren innstallere programmer utenom butikken.

Det og manglende kvalitetskontroll i butikk er med på å gjøre det vanskeligere og mindre strømlinjeformet for brukeren.

 

Noen liker det derimot slik, og da er det flott at det finnes alternativer :)

 

 

Edit:Byttet plass på et par bokstaver :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Og problemer oppstår på platformer når man lar brukeren innstallere programmer utenom butikken.

Det og manglende kvalitetskontroll i butikk er med på å gjøre det vanskeligere og mindre strømlinjeformet for brukeren.

 

Noen liker det derimot slik, og da er det flott at det finnes alternativer :)

 

 

Edit:Byttet plass på et par bokstaver :)

 

Jeg har vanskeligere for å se hvordan muligheten til å installere noe utenfor appstore gjør det "vanskeligere for brukeren". Det er jo adskillig mindre størmlinjeformet å ikke kunne installere fra andre steder enn butikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har man ett sted å kjøpe fra, er det vel enklere enn et utall med steder der man kan laste ned?

Se på f.eks Gameloft som unngår Android market, og legger spill ut for salg på sine sider.

 

Man har ett sted man kan kjøpe fra, nemlig appstore, appstore forsvinner ikke om man kan innstallere programmer utenfor appstore. Om folk fortsatt vil kjøpe alt i den ene butikken,så kan de fortsatt det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Utenfor Appstore gjelder ikke de samme kravene til kvalitetskontroll eller http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/UserExperience/Conceptual/AppleHIGuidelines/XHIGIntro/XHIGIntro.html

 

Da blir kvaliteten mer som hos Android, der det er mer eller mindre fritt, og den jevne bruker lider.

 

Isåfall kan brukeren bare velge å kun holde seg til appstore, om man ønsker det, som jeg allerede har nevnt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva tror du skjer med kvaliteten og ikke minst sikkerheten hvis utviklere heller velger å legge ut appen utenom appstore så de slipper de strenge kvalitetskravene til Apple?

 

Uansett tilbake til topic. Det står litt om hvorfor Apple snudde i saken her:

http://appadvice.com/appnn/2011/06/apple-give-controversial-inapp-subscription-policy

 

Realtivt lite på de fleste apps, men det vil jo uansett være bra for de som leverer apps å få de inn i appstore, så de fleste ville jo prøvd på det uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...