Gå til innhold

Anmeldelse: Test Drive Unlimited 2 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes vel at anmeldelsen kunne sagt noe om kjørefølelsen, men ellers er jeg stort sett enig. Jeg skal uansett være så ærlig å si at jeg ikke har så veldig mye til overs for hvor mye fokus de har hatt på de sosiale tingene i spillet, ettersom det bryr meg et visst sted hvor stor e-penis folk vil ha. Ville mye heller ha sett at de brukte mer til på å få kjøringen morsom, ettersom det var det som gjorde TDU 1 interessant for min del.

Var med i betaen i noen måneder, og jeg er ikke imponert over hva det de klarte å ta til seg av feedback.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er lite gjennomtenkt å dømme et lavbudsjett MMORPG som er gratis å spille basert på problemer spillet opplever knapt 2 uker etter release. Mange mindre MMO har omfattende problemer ved utgivelse.

 

Ja spillet har ekstremt mange problemer (hovedsaklig knyttet til online-biten + en del estetiske bugs) men slike feil blir garantert rettet opp så raskt som (det lave) budsjettet tillater. Enten bør man vente med å anmelde spillet eller se bort fra de store, åpenbare feilene som ikke vil være aktuelle lenger om 1-2 måneders tid. Just sayin'...

 

Videre synes jeg ikke anmeldere rundt omkring er kritiske nok til å straffe uoriginaliteten. Hvor mange bilspill på stengte baner kommer ut hvert år? 20-30 stykker? Safe bet for utviklerne da disse som regel får en 8-9/10.

Don't believe me? http://www.gamer.no/handleguide/?genre=racing&allGames=1

Endret av Khogn
Lenke til kommentar

Det er noe alvorlig galt med styringen/selve kjøringen av bil.

Morsomt at så utrolig mange påpeker dette mens bilene oppfører seg egentlig mye mer realistisk enn i de fleste andre bilspill på markedet. Bilene er nok til tider veldig vanskelig å styre og uberegnelige men slik blir det når du trykker full gass (eller full bremse) på en sportsbil.

Nå er det slik at gamere er vant til å få det rett i kjeften så det er få som skjønner dette her. Skru av alle hjelpemidler i Forza3 eller GT5 og du vil nok forstå hva jeg mener. Nå er selvsagt ikke TDU2 på samme realistisk nivå som nevnte spill men heller ikke so "out there" som så mange gamere skal ha det til.

 

Standardstyringen i alle fall ikke optimal. Jeg anbefaler deg derfor å teste ut disse innstillingene:

11j8bhv.jpg

 

Så må du dosere litt på gass og bremse slik du ville gjort når du faktisk kjører. Med disse innstillingene synes jeg bilene oppfører seg som de skal, avhengig av forhjuls/bakhjulsdrift og ikke minst fabrikasjon. Med andre ord, styr unna amerikanerne på svingete veier og aldri trykk full gass før du er HELT utenfor svingen. Unngå også brå bevegelser i rattet på høy fart eller mister du fort kontroll.

 

 

 

Om spillet synes jeg det er fantastisk men samtidig veldig frustrerende pga problemene det har opplevd over lang tid. For mitt vedkommende har jeg faktisk fått corrupt savegame etter hele 50 timers spilling. Den er sur... Heldigvis kom denne gladmeldingen nettopp og jeg håper at min savegame vil være brukbar igjen etter patching:

http://forums.testdriveunlimited2.com/showpost.php?p=424005&postcount=1

 

Hadde det vært en idé å anmelde spillet ETTER denne patchen kom ut, tro?

Lenke til kommentar

Åja. Jeg satt med piltastene og klina de fra side til side jeg :D

 

 

Problemet er nok ikke der kjære Khogn. Nå har jeg spilt bilspill med ratt både i konkuranser og for moro i snart 10 år, og vært int i motorsport og kjørt veldig mye bil. SÅ jeg vet hvordan man skal kjøre og hvordan bilen skal svare. Men det kunne ikke du vite så jeg sier tusen takk jeg, bra du er hjelpsom.

 

 

Jeg synes også bilene svarer dårlig på ratt/pedalbevegelser, det var litt random hva som skjedde. Vanskelig å sette ord på det, men det føles billig, det er kjedelig å kjøre bil liksom. Det så fryktelig dårlig ut grafikkmessig og det sto Press Start på startmenyen. Hvor er start på en pc? Vel inne i spillet så jeg at her har noen svima fælt i , grafikken var forferdelig. Selv på det høyeste med massse eye-candy.

 

Hvis du liker paradise hotel, kjøp spillet. Runna det aldri, men hadde jeg gjort det skulle jeg sett etter Triana Iglesias i rulleteksten.

Lenke til kommentar

Jeg tror at grunnen for at det står START også på PC-versjonen er for å oppfordre folk til å bruke minst en gamepad (og helst et ratt) til å spille TDU2. Jeg skjønner egentlig ikke at det skal gå an å spille et slikt bilspill med tastatur.

 

Grafikkmessig synes jeg ikke det er så horribelt som du skal ha det til. Husk at det er en lavbudsjettsproduksjon, ikke det nye Gran Turismo. Når det gjelder følelsen bak rattet er jeg nok veldig enig i at jeg helst hadde foretrukket det man ser i Shift. Egentlig synes jeg Shift eier tittelen på de råeste kjørefølelsene i cockpiten og jeg hadde helst sett at Slightly Mad Studios utviklet TDU2 i stede for Eden Games. Men slik ble det dessverre ikke. Nei vi får heller en Shift 2... fortsatt på bane.

 

Når jeg er pisslei de 36 bilspillene på lukket bane som kommer ut år etter år, mil etter mil, forblir nok TDU2 det aller beste alternativet. Inntil en storutvikler med budsjettet fra en storutgiver endelig lager en ordentlig utfordrer til TDU-serien...

Vekk meg gjerne når det blir tilfellet. I mellomtiden skal jeg kose meg videre med en patchet TDU2.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at kjørefølelsen hverken utpreger seg i positiv eller negativ retning - jeg har vært borti både verre og bedre. Noen av bilene føles i overkant uregjerlige, selv virkeligheten tatt i betraktning, men det blir igjen synsing siden jeg egentlig ikke har kjørt noen av dem på ordentlig. ;-)

 

Når det gjelder å anmelde spillet etter at feilene er fikset, ville det naturligvis ha vært en mulighet - men uansett hva man sier, har Atari gjort en tabbe med å slippe spillet i uferdig stand, og de har derfor egentlig ikke andre enn seg selv å takke for at anmeldelsene i hovedsak er middels eller negative på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest anmeldelsen så var mine inntrykk av spillet via. div. andre anmeldelser, spillvideoer, youtube videoer etc. følgende:

 

"The Sims 3: Cars"

 

Jeg vil tro det ikke er langt fra sannheten. Jeg var spent på TDU2 helt til de mer detaljerte videoene fra spillet begynte å komme, da forstod man at dette var dukketeater med papp på hjul.

 

Forøvrig å nevne FM3 og GT5 i samme åndedrag som TDU2 er rett og slett komisk. Jeg kjører FM3 med alle hjelpemidler av og med den orginale 360 kontrolleren og man kan ikke komme å si at det er sammenligbart med et spill som TDU2. TDU2 og realisme i samme setning?

Endret av Kendu
Lenke til kommentar

men uansett hva man sier, har Atari gjort en tabbe med å slippe spillet i uferdig stand, og de har derfor egentlig ikke andre enn seg selv å takke for at anmeldelsene i hovedsak er middels eller negative på grunn av dette.

Selvsagt, og dette tror jeg alle skal være enige i. Det er jo HELT feil å gi ut et uferdig spill og det er egentlig ganske idiotisk med tanke på at man tiltrekker seg både illsinte fans (det er bare å lese TDU2s offisielle forum) og lunkne anmeldelser. Når dette er sagt synes jeg det forblir likevel litt urettferdig. Som sagt har vi her en liten utviklinkgsstudio med svært begrenset budsjett. Parallelt til dette har vi f.e. DICE som har vokst noe kraftig og får masse cash fra EA. Likevel klarer sistnevnte å drite seg ut noe voldsomt på online-biten nesten hver gang de gir ut ett av sine (fantastiske) online-spill. Og Battlefield-spillene får fortsatt glimrende kritikker overalt selv om spillene fortsatt 2 uker etter release er et mareritt å få spilt i det hele tatt. Bare for å ta siste BFBC2 som eksempel: de som meg som har kjøpt spillet med en gang det kom ut kan vitne på at hele opplegget var et rent helvete.

 

Forstå meg riktig: jeg elsker Battlefield-serien. Jeg synes bare det er for enkelt å skyte løs på en liten studio mens man roser en stor studio som driter seg ut nesten like mye.

 

 

Kendu: Hvis jeg har forstått riktig har du ikke prøvd TDU2 men synes likevel det er helt i orden å uttale deg om gameplayet. Stemmer det? Komisk var i så fall et veldig bra ordvalg, ja :)

Men det stemmer jo at TDU2 ligger på et helt annet nivå enn GT/Forza realisme-messig, som jeg selv her har skrevet. Dette sagt synes jeg at bilhandlingen i TDU2 er mer realistisk og logisk enn i TDU1 (til tross for hva mange sier) selv om den er veldig forvirrende i spillsammenheng. Problemet for mange er at den hører verken til simulation eller typisk arcade-spill som det man vanligvis finner i serier som NFS og Burnout. Jeg har respekt for reaksjonene om dette men det er sikkert en smaksak. Jeg måtte jo kvitte meg med NFS Hot Pursuit (som har fått ros så det holder) nettopp pga. bilhandlingen som jeg synes er det aller verste jeg har vært bort i.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar

Altså, denne anmeldelsen er jo helt fullstendig på bærtur...

 

Serverproblemene de hadde første uka er løst, online delen har fungert knirkefritt for meg i over ei uke. Klubber, lister og hele røkla.

 

Fysikken er det ingenting galt med. De fleste som syter om dårlig/vanskelig handling, sitter ganske enkelt på dårlig hardware. I dette spillet er 60 fps et absolutt minimum, noe mindre og du får lag som føles som om de er handlingproblemer, men som i realiteten er LAGGG. Faktisk er 60 også i minste laget. Selv spiller jeg ikke multiplayer med mindre enn 80 fps for å forsikre meg om god nok respons. Og deretter, frankly, L2P... Ja, det er vanskeligere enn Forza eller GT5... MYE vanskeligere. Trykker du flatt jern med over tusen hestekrefter på bar bakke = spinn rundt. Hver eneste gang, uten unntak. Som i virkeligheten er det UMULIG å kontrollere dette. Du må derfor enten ha mulighet for analog gasspedal, eller være JÆVLIG dyktig til å "tappe". Eller bruke de driving aids som spillet tilbyr casual gamers uten ratt og ordentlig gasspedal. Tastaturkjøring kan du bare slå fra deg med en gang. Du vil spinne rundt eller ende opp i oversteer-slalom *hver eneste gang* du forsøker ta løs.

 

Tastaturet er ikke laget for bilspill, og er ikke et fullverdig alternativ. Punktum.

 

Alle cutscenes i spillet kan skippes med ett enkelt tastetrykk. De er ikke på langt nær så irriterende som anmelder gir inntrykk av. Så godt som alle spill har irriterende cutscenes, hva som gjør disse verre enn gjentatte "hent 10x av denne tingen til meg" går ikke klart fram av anmeldelsen. Spesielt siden du i dette spillet strengt tatt ikke tvinges til å se noen av de.

 

Å forresten, TDU2 ser på mange måter MYE bedre ut enn GT5. Den eneste delen av GT5 som imponerte var replays (som vanlig). TDU2 legger seg grafisk midt i mellom GT5 gameplay og GT5 replay.

 

Med tanke på at spillet ikke er en mnd gammelt ennå, er bugsquatting-aktiviteten hos Atari/Eden SVÆRT god, og vi har sett snart et titalls patches siden release.

 

Nesten alle "bugs" det rapporteres om på forumer o.l. er av typen "Bugattien reiser vingen i 200km/t og ikke i 250km/t som den gjør i virkeligheten". Eller "Den Ferrarien der har 285km/t max speed, ikke 287km/t" eller "Denne bilen er ikke tilgjengelig i gult" etc etc etc etc, bugs som er helt uten betydning for gameplay overhodet.

 

Åja, et STORT ps: patching tar lengre tid på Xb og ps3, siden patcher må godkjennes av sony/MS før de legges ut, ligger konsollversjonene omtrent 6-7 patcher (omtrent ei uke) bak PC versjonen (som har fått fortløpende oppdateringer underveis). Sikkert derfor mange klager, siden konsoll-kidsa må vente i noen uker ekstra på at sony og MS får fingeren ut av rassen.

 

Ser for øvrig at gamer.no har testet spillet på Xbox.... Sukk, trodde faktisk dere var mer oppegående enn å teste et MMO spill på den dårligste og tregest oppdaterbare plattformen spillet er tilgjengelig på. Hadde dere testa PC versjonen hadde sannsynligvis samtlige ting anmelder savner, vært tilstede smertefritt og uten problemer overhodet.

Lenke til kommentar

Tror dette er det dårligste bilspillet jeg har prøvd noensinne.

Det kunne vært så sinnsykt mye bedre. Når meg og flere venner hørte man kunne danne klubber og race mot hverandre i en stor og åpen verden så tenkte vi "WHAT ??? SYYYKT!!!"

 

Men resultate er elendig. Lyden er faktisk STØRSTE nedtrekkeren av dem alle, samme feilen hadde orginale Test Drive Unlimited. Atari sliter med 90-talls datalyd enda. Man hører det på bilene og faktisk på stemmene til folk. Det er sånn monolyd som høres helt jævlig skurrete ut. Første gangen jeg kjørte en bil fikk jeg flashback til Test Drive på Commodore 64.

 

Og kjørefølelsen stemmer ikke overhodet, sikkert pga mangelen av ordentlig fysikk.

At han over kan syns GT5 ser dårligere ut enn dette ? Fatter ikke hva slags spill du har spilt, men det kan ikke ha vært GT5 som er nydeligste bilspillet som er ute nå.

 

Blæææhhhh ! Sjitspill!

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Spillet har fått karakter som fortjent, enern var mye bedre på sin tid da det kom ut. Dette spillet kunne kanskje vært veldig bra hvis det kom ut for 4 år siden.

 

Å i det hele tatt sammenligne dette spillet grafisk med GT5 som noen over her gjorde er på bærtur, dette spillet er så mileviiiis unna.

 

 

Masse potensiale og et genialt konsept, egentlig er det vell grafikken som setter den største demperern for min del.

Lenke til kommentar

Kendu: Hvis jeg har forstått riktig har du ikke prøvd TDU2 men synes likevel det er helt i orden å uttale deg om gameplayet. Stemmer det? Komisk var i så fall et veldig bra ordvalg, ja :)

Men det stemmer jo at TDU2 ligger på et helt annet nivå enn GT/Forza realisme-messig, som jeg selv her har skrevet. Dette sagt synes jeg at bilhandlingen i TDU2 er mer realistisk og logisk enn i TDU1 (til tross for hva mange sier) selv om den er veldig forvirrende i spillsammenheng. Problemet for mange er at den hører verken til simulation eller typisk arcade-spill som det man vanligvis finner i serier som NFS og Burnout. Jeg har respekt for reaksjonene om dette men det er sikkert en smaksak. Jeg måtte jo kvitte meg med NFS Hot Pursuit (som har fått ros så det holder) nettopp pga. bilhandlingen som jeg synes er det aller verste jeg har vært bort i.

Det eneste komiske oss i mellom er at du tror det ikke går ann å gjøre seg opp en mening om et bilspill utfra kommenterte videotester av spillet. Man ser helt klart i "first 15 minutes of the game" videoer samt i mange video-reviews at bilkjøringen og "realismen" er helt på bærtur.

 

Jepp, det går faktisk ann å gjøre seg opp en mening av slikt og jeg kunne ikke drømme om å kaste bort tiden på det med mindre det skjer store endringer. Det er forøvrig synd at dette ble resultatet da TDU2 med sitt multiplayer konsept hadde et stort potensiale.

 

Ellers enig i at NFS:HP var ille dårlig og selv grafikken den fikk skryt for var elendig. Noen anmeldelser sammenlignet "natt og regn" kvaliteten med GT5 som fikk meg til å riste oppgitt på hodet. Trodde ikke mine egne øyne når jeg så hvor dårlig kvaliteten på Hot Pursuit faktisk var.

Endret av Kendu
Lenke til kommentar
Sukk, trodde faktisk dere var mer oppegående enn å teste et MMO spill på den dårligste og tregest oppdaterbare plattformen spillet er tilgjengelig på. Hadde dere testa PC versjonen hadde sannsynligvis samtlige ting anmelder savner, vært tilstede smertefritt og uten problemer overhodet.

Vi fikk tilsendt Xbox 360-utgaven. Hvis vi hadde fått PC-utgaven så hadde vi vurdert den også. At du syns PC-utgaven er bedre gjør ikke en anmeldelse av konsollversjonen mindre aktuell.

Lenke til kommentar

Det eneste komiske oss i mellom er at du tror det ikke går ann å gjøre seg opp en mening om et bilspill utfra kommenterte videotester av spillet. Man ser helt klart i "first 15 minutes of the game" videoer samt i mange video-reviews at bilkjøringen og "realismen" er helt på bærtur.

Med tanke på at vi her snakker om selve styringen av bilene med pad og ratt må dette være det dummeste jeg har lest noensinne.

 

Hvis jeg noen gang får trang til å vite hvordan det føles å sniffe kokain skal jeg ta meg en tur på Youtube. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...