Gå til innhold

Massedrap av sivile i Modern Warfare 2? (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det begynner bare å bli latterlig om man skal begynne å sensurere innhold i spill.

Tyskland er jo et spesielt land når det kommer til sensurering av spill; REF: CnC Generals

 

 

Det er jo bare å gi spillet 18+, sånn at det blir opptil personen bak disken om 14 åringene skal få spillet. (Please??)

Lenke til kommentar

Nei, her er det nok rom til å tøye strikken enda litt til. Dette er jo en del av historien som blir fortalt, så lenge det ikke legger opp til at man skal løpe rundt og drepe sivile for moro skyld (hvilket spill var nå det da?). De kan godt tøye strikken enda litt lengre for min del. F.eks at man får styre en ung selvmordsbomber som blir tvunget til å sprenge seg i luften for at familien skal få mat på bordet. Infinity Ward er ganske flinke på å sette oss inn i rollen til forskjellige karakterer og føle med de, f.eks scenen i CoD4 hvor man kryper ut av et styrtet helikopter etter atombomben har gått av.

Lenke til kommentar

Selv var jeg klar over dette før jeg så artikkelen, men for en som gjerne vil være totalt uvitende om SP-story'en før de spiller spillet, kan nok "Massedrap av sivile i Modern Warfare 2?" som slenges opp i fleisen på dem enten gjennom forumet eller Gamer.no være litt ødeleggende. Synes heller dere bør endre tittelen til "Har Infinity Ward tøyd strikken for langt?" eller noe lignende, og legge til spoileradvarsler.

 

Så videoen i går, og gleder meg til å spille! Synes absolutt man kan tolerere dette.

Lenke til kommentar

Herregud, det er et spill med en aldersgrense. Det er ingen som tvinger dem til å spille spillet heller! Dessuten syns jeg det er litt rart at de tar det opp på akkurat dette spillet, når det er så mange andre spill der man slakter enda flere mennesker på enda verre måter.

 

I SR2 kan man motorsagifisere gamle damer, og på Fallout 3 kan man kutte 5 lemmer av prostituerte. Men dette er jo ekstra fælt siden det er på en flyplass? Som sagt, det er ingen som tvinger noen til å spille det :)

Lenke til kommentar

Selv var jeg klar over dette før jeg så artikkelen, men for en som gjerne vil være totalt uvitende om SP-story'en før de spiller spillet, kan nok "Massedrap av sivile i Modern Warfare 2?" som slenges opp i fleisen på dem enten gjennom forumet eller Gamer.no være litt ødeleggende. Synes heller dere bør endre tittelen til "Har Infinity Ward tøyd strikken for langt?" eller noe lignende, og legge til spoileradvarsler.

 

Enig! Jeg så ikke videoen i går slik at SP fremdeles kunne være en stor overraskelse. Litt dumt at jeg nå vet (litt om) hva som kommer :(

Lenke til kommentar

Hvordan får dere informasjon om dette er enspiller eller flerspiller i tittel/ingress?

 

Synes det spørsmålet er ganske så åpent, og det foreligger ingen tvang om å lese saken.

 

De fleste saker vi skriver om kommende spill inneholder jo mye informasjon om form og innhold, det samme gjelder for både nyheter og sniktitter.

Lenke til kommentar

Tittelen "Massedrap av sivilie i Modern Warfare 2?" sier da en del, selv om man ikke trenger å lese hele saken. IW har flere ganger sagt at det ikke blir noen sivile å se i MP, og da har vi Spec-ops og SP igjen. Det kan godt hende at det er flere som ikke vil få røpet Spec-ops mission'ene heller, og det er liksom fifty-fifty (eller mer) sjanse for at det er SP-handlingen som røpes her.

 

EDIT: Ja, jeg vet at sniktitter osv ofte inneholder spoilere, og det er greit. Det er tittelen jeg reagerer på. Får man tittelen "Sniktitt på MW2" kan man velge selv om man vil lese saken, og få røpet litt handling, mens tittelen "Massedrap av sivilie i Modern Warfare 2?" faktisk røper mye i seg selv.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Støtter de som mener dette en en relativt stor spoiler. Selv har jeg sett videoen og sånn sett gjør det ikke meg noe, men jeg reagerer på at Gamer.no faktisk spoiler noe som helt sikkert var ment til å være en ganske stor overasskelse. Og hvordan skal man vite at det er singleplayerdelen det er snakk om? Please, ikke lek uvitende. No offence.

 

Hvorfor spoile det for enda flere bare fordi noen vet det?

Lenke til kommentar

 Først og fremst tenker jeg hva så? Et spill er et medium som på mange måter som film. Vi har massedrap i filmer også. Hvorfor ikke i spill. Det er sjelden spill klarer å vekke følelser  og om massedrap er et middel IW har valgt å bruke i MW2 så for all del la dem det. Vil tippe at media kommer til å blusse dette opp i skyene etter lansering. Siden de da er blottet for kjennskap til mediet.

 

Jeg regner med at det ikke blir noe sensur på dette så sent. Spillet er vel ferdig nå og er i trykken. Hadde det vært lengre til lansering så ville det nok ha skjedd.

 

Media bør snart skjønne hvilket medium spill er. For dette er langt i fra det verste som har blitt vist og vil bli vist i framtiden i spill. Forståelig at mange reagerer på det, nå er jo nettopp det som er poenget også. Ta det for det det er ikke gjør noe nummer ut av det. 

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Etter å selv ha sett videoen skal jeg innrømme at den var litt mer forstyrrende enn jeg så for meg, med tanke på hvordan disse pixlerte skapningene reagerte når deres nærmeste ble skutt, men jeg fikk også inntrykket av at man ikke trenger å drepe så mange sivile som video-opplasteren gjør.

 

Jeg tror heller ikke at så mange i Europa vil komme til å rynke øyebrynene for dette, da vi nesten bokstavelig talt alltid havner midt i mellom alle disse terror-aksjonene, og er relativt urørt i sammenligning med U.S.A. og lignende land. (London er vel et av ganske få Vest-Europeiske storbyer som har blitt rammet er det ikke?)

Jeg tror det er ganske forståelig at i et mer kristen-konservativt, og terror-rammet land som U.S.A., så vil dette være en gedigen kamel å svelge for noen.

Personlig synes jeg dog at dette blir litt verre enn f.eks GTA-serien og Manhunt, selv om jeg var av en annen oppfatning tidligere i natt.

Dette er fordi GTA serien er mye mer "cartoonish" eller hva jeg skal kalle det, det er mer en slags parodi på Den Amerikanske Drømmen, og derfor blir man fortere distansert fra hva man faktisk holder på med.

Manhunt blir heller ikke det samme, da man dreper andre kriminelle, og slik som ståa er over dammen ble det vel flere som hoppet av glede for at de kunne drepe en voldtektsmann eller to.

 

Mens i denne filmen er det rett og slett mer "realisme" på gang, og enda mer hjerteløshet.

Man kan skyte på sivile som omfavner sine kjære, sivile som prøver febrilskt å dra likene sine bort fra det som skjer, dette er ikke lenger en parodi eller en heftig action-del, det er en dokumentasjon av virkeligheten for mange mennesker i verden i dag, og det er DET som gir oss den isingen i magen.

 

Dessuten kan jeg berolige de som ikke har sett filmen og tror at man bare skal slakte uskyldige, dette er bare en liten bit av det store bildet, IW har gjort dette til en bit av en historie som blir fortalt og ikke forsøkt på ren draps-glorifisering.

 

Forøvrig synes jeg det er godt gjort av IW å fremkalle slike følelser i spilleren, jeg har sett flere som har kommentert saken med at de har spilt GTA og andre voldelige spill i et tiår, men aldri blitt såpass berørt av volden som skjer på skjermen.

Og det er dette som er BRA!

Dette er bl.a. et bevis for meg personlig at spillere ikke er noen samvittighetsløse drapsmaskiner, fordi de blir BERØRT, og det er et bevis på at spill som medium faktisk har mer å gå på!

Spill som vekker følelser i folk? ja takk!

 

Jeg trodde MW2 kom til å bli nok en FPS med litt flere eksplosjoner og perks, men dette ser jo faktisk ut til å kunne bli det første actionspillet som for undertegnede fremkaller litt følelser og avsky.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...