Gå til innhold

Test av Air China + Cebu Pacific til Filippinene


Anbefalte innlegg

CA7020(SK496): Osl-Stockholm 15:10-16:10

CA912: Stockholm-Beijing terminal 3 18:25-09:55

CA179: Beijing terminal 3-MNL terminal 1 20:00-00:55

 

Billett bestilt fra websiten til Air China. Fikk reservert seter med det samme, men for første strekning som var codeshare med SAS var det som vanlig ikke mulig å sikre seg sete før innsjekking. Fikk ikke lagt inn Eurobonusnummer online. Fant etter bestilling ikke noen mulighet for å få opp reisen online andre steder enn generiske amadeus-siter. Online checkin var ikke mulig fra Oslo.

 

Hadde inkludert 20 kg innsjekket, men klarte ikke finne noen steder hor Air China hva som var grensen for håndbagasje. På siten til Seatguru fant jeg påstand om at det kun var 5 kg. Klarte ikke komme meg under 7 kg med PC og nødvendigheter for å få et OK opphold selv om kofferten forsvant.

 

Måtte sjekke inn ved skranke og på Gardermoen måtte damen i skranken ringe etter hjelp da hun fikk opp "masse rare tegn". Hun klarte sjekke inn bagasjen til Manila, men klarte kun skaffe boardingkort til Beijing.

 

CA7020(SK496): Osl-Stockholm 15:10-16:10

post-18989-0-42220700-1301078571_thumb.jpg

Flyet kom sent og lettet 20 min etter skjema. Man fikk forsyne seg av Dagbladet og Aftonbladet, men måtte ellers betale for all mat og drikke. Gammelt og slitent fly med askebegre i armlenene. Gikk greit for en kort flight og vi landet etter ruten.

post-18989-0-85334400-1301078591_thumb.jpg

 

Arlanda

Arlanda er en ganske anonym flyplass uten stort å legge merke til. Droppet loungebesøk med Diners-kortet for å komme meg rett til gaten i håp om å få boardingkort for den siste strekningen eller kanskje jeg måtte ut til innsjekkingsskrankene for å sikre meg dette. En mann ved gaten med kraftig kinesisk aksent sa jeg kunne få bordringkort inne i den internasjonale sonen i Beijing. Uten visum tilk Kina håpet jeg virkelig han hadde rett.

post-18989-0-48042200-1301078672_thumb.jpg

 

CA912: Stockholm-Beijing 18:25-09:55

Det kom flere nordmenn frem til gaten som skulle til Sydney med Air China, men som ikke hadde boardingkort for den siste strekningen. Ei svensk dame var imidlertid opptatt med å få sjekket inn alle de som ikke engang hadde blitt sjekket inn for flighten til Beijing. Hun holdt på med det så lenge at flere kinesere kom opp fra flyet og sa at de måtte starte åboarde.

 

Boardingen gikk raskt. Kinesiske aviser og en tunn en på engelsk. Flyet var ikke helt nytt og med en gammel billedskjerm hengende over midtgangene ved hver 8. rad. 2-5-2 konfigurasjon for setene. God plass i setene. To julesanger gikk i loop på PA-en. Ble ganske irriterende etter noen runder før flyet hadde rørt seg. Da gikk de over til å vise bilreklamer. Boarding gikk som sagt raskt, men vi ble bare stående uten noen forklaring. Til slutt klarte de si noen om "congestion" over PA-en. De gikk 2 runder og serverte vann før flyet begynte å takse 40 minutter etter at vi skulle tatt av.

 

post-18989-0-35885500-1301078959_thumb.jpg

 

Vi takset så rundt i ring en god stund, stoppet, kjørte bortover rullebanen en tur. Slik holdt de på i ca. 1 time. Folk begynte å gå rundt og gå på toalettene. Så stoppet de flyet igjen og slo av motorene. Etter en stund klarte de si noen om "de-icing" over PA-en. Så kom de rundt med vognene og serverte øl, vin og soft drinks mens vi stod der. Jeg hadde god tid i Beijing, men andre begynte å bli litt nervøse. Etter ca. en time startet de motorene igjen og begynte å takse rundt igjen. Ca. 3 timer forsinket tok vi endelig av. Vill applaus!

 

Flyet var helt fullt og hadde ca. 10% kinesere. De ga masse beskjeder på kinesisk over PA-en, mens de engelske var sjeldne, korte og vanskelige å skjønne. Inflight magasin var også kun på kinesisk.

 

post-18989-0-84554700-1301078983_thumb.jpg

 

Så kom de rundt med middag hvor man kunne velge kylling og ris eller "beef and rize". Det siste viste seg å være kjøttkaker fra svensk catering. De hadde lagt papir-våtservietter under varmretten for å få dem varme, for de som fant dem. Ellers grei og kjedelig europeisk mat. Etter at de fleste var helt ferdige med måltidet kom de rundt med drikke til maten.

 

Satt ved siden av en sløv svenske som sovnet med en kaffekopp i hånden. Heldigvis i hånden lengst unna meg for det gikk jo som det måtte gå.

 

Når de slo på lyset meste morgen viste de en video med strekkøvelser som passet for flyseter. Øvelsene var filmet forran en rekke kjente monumenter i Beijing.

 

post-18989-0-04938400-1301079083_thumb.jpg

Når vi ifølge kartet til flight-info var rett over Ulan Bator så det ut som innlandsisen på Grønnland utenfor vinduet. Jeg får flytte den byen nedover på todo-listen min.

 

post-18989-0-75211100-1301079131_thumb.jpg

Arkeologisk utgarving?

 

post-18989-0-91714900-1301079157_thumb.jpg

Lite spennende frokost.

 

post-18989-0-77584900-1301079197_thumb.jpg

Spesielle fjell.

 

Vi landet 2,5 timer forsinket, men jeg hadde fremdeles nesten 8 timer til neste flight.

 

Beijing Terminal 3

Har tidligere vært imponert av terminal 3, men da hadde jeg ikke transit der og i alle fall ikke en lang transit. Da man kom av flyet klarte de ikke forklare hva man skulle, men de bare pekte i en retning. Etter å ha fulgt strømmen for lagt ble jeg sendt tilbake til en tom skranke hvor det skulle komme noen som ville gi meg neste boardingkort. Skranken ble bemannet etter en halvtime, og jeg fikk boardingkort med rett sete,men de klarte ikke registrere eurobonus for flighten. Ettersendte boardingkortet til SAS etter beskrivelsen på sidene til eurobonus, men har enda ikke fått poengene for den flighten.

 

Etter transit-passkontroll og sikkerhetssjekk ble man sluppet løs i den stor internasjonale sonen. Lette litt etterlounge med Diners-aksess, men det var det slutt med i Beijing. For en så lang transit hadde lounge vært ypperlig. Det fantes heller ikke en eneste minibank ikke i den internasjonale sonen slik at man fikk ikke tatt ut kinesisk valuta. Det var mulig å veksle penger, men de hadde dårlig kurs pluss gebyr på ca. 50 kr. De som jobbet der spurte om jeg var sikker på om jeg virkelig ville velske bare noen hundre kroner og tipset meg om at man kunne betale i Euro på Pizza Hut.

 

post-18989-0-25379900-1301079406_thumb.jpg

post-18989-0-20128700-1301079425_thumb.jpg

 

Ellers hadde terminalen gratis vannautomater (ikke så vanlig på flyplasser) med både kaldt og varmt vann. Flere kinesere brukte det til å hurtig-nudler. Det var også fri Wifi om man hadde kode. Koden fikk man av en automat som scannet passet.

 

post-18989-0-25617600-1301079462_thumb.jpg

post-18989-0-08381500-1301079478_thumb.jpg

Det var muzakk overalt på flyplassen. Og den ble mer plagsom for hver time man var der.

 

CA179: Beijing-MNL 20:00-00:55

post-18989-0-02774600-1301079588_thumb.jpg

Neste fly kom tilslutt etter å ha byttet til et annet fly som stod langt unna terminalen. Buss dit. Ny sjekk av boardingkort ved flytrappa mens det var null grader og sterk vind ute fikk mange til å klage.

post-18989-0-18566500-1301079623_thumb.jpg

Europeisk mar fra kinesisk catering.

 

Resten av flighten var jeg for trøtt til å huske stort fra.

 

post-18989-0-70432600-1301079730_thumb.jpg

Hadde lagt inn en pause ved et behagelig hotell i Manila før jeg reiste videre.

 

 

Retur med Air China

Her begynte det virkelig å bli ille. Den online innsjekkingen fungerte ikke og feilmeldingen var kun på kinesisk. Jeg kom heldigvis tidlig til innsjekkingen for der ble man fortalt at man minst en dag i forveien skulle ringt til deres kontor i Beijing for å fortelle at man virkelig skulle reise med flyet. Om ikke ble plassen videresolgt. Dette hadde man selvsagt ikke fått noen info om, i alle fall ikke på engelsk. Jeg klarte aller nådigst å argumentere meg med på flyet, men mistet setene jeg hadde reservert. De som kom etter meg var visst ikke så heldige for det ble veldig høylytt ved skranken da jeg gikk derifra.

 

Fra Beijing ventet og ventet vi ved gaten og det kom ingen info hverken på tavle eller over høyttalere. Én og én måtte man gå frem og få en uklar forklaring om at det var forsinkelse på elendig engelsk. De delte også ut håndskrevne lapper om at man var forsinket for de som hadde bruk for det. De fleste reisende syntes å ha bruk for dette. Noen som kunne kinesisk fikk med seg at det var drivstifflekkasje på flyet. Jeg hadde fått boardingkort fra Arlanda til Oslo, men etterhvert ble det klart at det var umulig å rekke det flyet. Jeg ba om å bli booket om til et senere fly, men de nektet å gjøre det.

 

De delte ut varmmat og ca. 5 timer forsinket kom vi oss i vei.

 

På Arlanda ville representanter for Air China som stod ved gaten heller ikke gi oss boardingkort til oslo, men sa vi måtte overnatte i Stockholm. Vi var 2 nordmenn som syntes det hørtes ut som en veldig dårlig løsning så vi sprang gjennom toll, sikkerhetssjekk og rakk til gaten for siste SAS-fly for kvelden. Der fikk vi uten problemer boardingkort for det flyet. Jeg har aldri vært så glad for å kommer over til SAS fra et annet flyselskap. Kofferten kom til Oslo ett par dager senere.

 

Air China er et flyselskap som bør unngås så langt det er mulig.

Endret av robertaas
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5J627: MNL terminal 3 - Dumaguete 14:40-15:55

 

Billett med Cebu Pacific måtte bestilles separat. Bra website og lave priser. Man kan velge mellom 0 og 15 kg innsjekket og kan også betale overvekt med det samme slik at man kommer opp i 20 kg. Man skal være våken for ikke å få lagt på reiseforsikring og annet ekstra på websiten.

 

Flyplassen i Manilla har 3 terminaler som ligger i hvert sitt hjørne av flyplassen. Men den kaotiske trafikken kan en taxi lett ta 30 minutter mellom terminalene. Cebu Pacific flyr fra terminal 3.

 

post-18989-0-48828000-1301080230_thumb.jpg

 

Man bør møte opp i god tid for det er en lang kø med sikkerhetssjekk bare for å slippe inn på terminalen. Regn med 30 minutter også der.

 

post-18989-0-01924400-1301080371_thumb.jpg

post-18989-0-13465300-1301080390_thumb.jpg

 

Når man kommer inn virker ikke de elektroniske tavlene og folk skal ha med seg det utroligste i pappesker eller kanskje ikke engang pakket inn. Når nesten alle både må pakke bedre inn og betale for overvekt via en annen skranke tar køen for innsjekking veldig lang tid. Jeg utmerket meg ved å både ha en koffert og å ikke ha overvekt å betale. Dama bak skranken så helt forfjamset ut over dette. Regn minst 30 minuter selv for en kort innsjekkingskø.

 

post-18989-0-06396900-1301080261_thumb.jpg

 

Videre kommer man til en skranke med 200PHP flyplassavgift som Cebu Pacific ikke har informert om. Det er bare 25 kr, men du må ha pengene i riktig valuta.

 

post-18989-0-13083100-1301080284_thumb.jpg

 

Rett før sikkerhetssjekken så man et skilt med info om at man kunne få 5 års fengsel for "bomb joke". Det var separat sikkerhetssjekk for kvinner og menn. Sko og sandaler måtte tas av i sjekken, men man kunne ha colaboks i hånden. Og så beslagla de alle paraplyer. Det var mye regn for tiden så det var ikke så populært.

 

post-18989-0-98913100-1301080330_thumb.jpg

 

post-18989-0-98217400-1301080455_thumb.jpg

post-18989-0-70594200-1301080469_thumb.jpg

 

Flyet boardet i tide og så lite benplass kan jeg ikke huske å ha hatt før. Mange ble skuffet over at de bare hadde vanlig sikkerhetsinfo uten dans på flyet.

post-18989-0-47900600-1301080507_thumb.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=F9OhpQuIRls

Denne fikk jeg altså ikke, og heller ikke på noen av de andre strekningene jeg fløy med dem.

 

Å skaffe nyankomne turister dyr transport før de blir kjent med prisnivået på Filipinene er visst lukurativt. Ble under reisen tilbudt taxi når jeg kom til Dumaguete av flere medpassasjerer. Jeg ble hentet på flyplassen, ellers er det kun "meter taxi" som gjelder.

 

Flyet tok av 10 minutter forsinket og landet 5 min før skjema. Man måtte være skikkelig korte for å kunne sitte med beina rett frem. Heldigvis var det en kort flight.

 

post-18989-0-05971300-1301080783_thumb.jpg

Ble hentet på flyplassen og tatt med til en liten båt for å komme meg videre.

 

post-18989-0-29355000-1301080832_thumb.jpg

Og så var jeg endelig på Apo Island! :cool:

 

Flere bilder derifra:

http://picasaweb.google.com/robertaas/PilippinesJanuary2011

 

Har også skrevet om:

Test av billigtur med KLM til New York - Mars 2009

Test av Finnair til Sydney - April 2009

Test av billigtur med Icelandair til Toronto - Mai 2009

Test av billigtur med Austrian Airlines til Moskva - Mai 2009

Test av Continental til New Orleans - Februar 2010

Test av British Airways via Heathrow til Miami - Mai 2010

Test av Emirates til Seychellene - August 2010

Test av Swiss til Oman - November 2010

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres virkelig ille ut med Air China. SAS har kanskje ikke så bra inflight service, men når ting går galt så er de virkelig greie å ha. Har nok noe med EU regler som Air China ikke behøver å følge. Eller så er det vel noe med serviceinstillingen i denne delen av verden. De trenger egentlig ikke å gi service de, klager man så blir man putta i fengsel uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De pekte ikke i alle retninger, de pekte den veien folk gikk. Etter å ha fulgt strømmen forbi en tom skranke og gjennom en sluse kom jeg til et område med mange betjente skranker, på noen av dem stod det "Internasjonal transfer" så der stilte jeg meg i kø. Det var det første stedet jeg så det stod "transfer". Etter å ha stått i kø i en halvtime kom det forbi en uniformert dame som kunne litt engelsk og som spurte alle hvor de skulle og om hun kunne få se papirene. Jeg ble fortalt av henne at jeg måtte gå tilbake til den tomme skranken for å få boardingkort.

 

Det var altså ingen transferdesk i den internasjonale sonen, og heller ingen minibank. Flyplassen er altså egentlig ikke beregnet på transittrafikk.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Har endelig fått alle poengene for denne turen: 8250 eurobonuspoeng

 

Det varierer veldig mellom strekningen og hvilken vei jeg fløy strekningene. Skjønner meg ikke helt på hvilken måte de beregner poengene, economy er visst ikke alltid det samme.

 

Nei, det er det ikke. Det kommer an på bookingklassen det. De billigste gir ofte 25 %, de litt dyrere 50 % og fullfleks økonomi gir 100%. Be fleste businessklasse bookingklasser gir fra 100% og oppover. Dessuten er jo også Eurobonus et program som er beregenet på business passasjerer. De gir forholdsvis lite om man ikke flyr SAS. BMI sitt er feks mye mer turistvennlig og man ender opp med mer poeng/miles. Har også skjønt det er lett å få gullkort der. Har også hørt at det er en del fnynsegoder ved BMI Gold som man ikke får andre steder hos Star Alliance. Feks om man flyr med dem får man to gratis oppgraderinger i året har jeg hørt. Dette er faktisk for å utgjøre en reel konkurranse til British Airways sitt program.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Man får jo heller ikke vite noe om det er bookingklasse A, B, Z eller hva de nå bruker før man har fått utstedt billetten og det gjelder ikke bare andre i alliansen men også dem man bestiller av. Hos noen får man ikke vite det før man får boardingkortet.

 

Dersom du går til et gammeldags reisebyrå så kan du uten problemer få vite dette, men baksiden er ofte at reisebyråer er dyrere da de tar gebyrer osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå vet jeg at det er lenge sia du skrev denne rapporten, men du trenger ikke å være bekymra for at du ikke har visum til Kina. Du kan nemlig forlate flyplassen i opptil 24 timer uten visum så lenge du har en billett videre. Kinaforumet på Flyertalk har mer om det der. Om man ender opp med en lang layover kan man da dra til byen for å chille den der. En del kinesiske flyplasser er heller ikke lagt opp for internasjonal transit, så jeg tror man må på PVG igjennom passkontroll uansett. Da får du istedet 48 timer visumfri tilgang.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...