Gå til innhold

Test av Swiss til Oman


Anbefalte innlegg

LX1211: Osl-Zürich 09:45-12:05

LX242: Zürich-Muscat 12:45-23:20

 

Billett bestilt fra websiten til Swiss. Ikke mulig å sikre seg sete før ved online checkin som åpnet 36 timer for avgang ifølge websiten. 24 timer viste seg å være mere korrekt. Med kun 40 minutters transit kontaktet jeg support for å høre om det var mulig å få reservert sete forran. Alt de kunne love var at det ble satt opp at jeg hadde ønske om "aisle". De fant på eget initiativ ut at jeg skulle få det samme på strekningen Zürich-Oslo. Skjønte ikke helt logikken der.

 

LX1211: Osl-Zürich 09:45-12:05

Gate 48 er en av de merkelige på Osl. man går inn til gate 46 som er innelukket og så går man gjennom en tarm inn til neste gate som egentlig ligger inne på sonen utenfor Schengen. Det er store dører mellom gate 48 og sonen utenfor Schengen og de stod åpne. Om køen til passsjekk er lang kan noen altså finne på å gå utenom kontrollen ved å gå via gate 46 og 48. Det er endel rare løsninger på Osl.

 

post-18989-0-64084200-1300908240_thumb.jpg

 

Fly ankom 10 minutter forsinket og 20 minutter før avgang. Ei dame gikk rundt ved gaten og sjekket boardingkort. Ville det på noen måte gjøre boardingen raskere og ville jeg rekke transferen?

 

post-18989-0-11886600-1300909978_thumb.jpg

 

Flyet tar av 20 minutter forsinket og det var et skikkelig slitent fly. Ingen aviser. Seteryggene hadde en øvre lomme til tidsskrifer i tillegg til den nedre lommen og det var positivt. Ellers kunne man ikke justere ryggen og skinnsetet kjentes ut som en utslitt campingstol fra 1972. Så flere armlener som var ødelagt Slik at man kun hadde en jernskinne med skarpe kanter som armlene. Er det virkelig lov å fly slik?

 

post-18989-0-90279600-1300910011_thumb.jpg

 

Fullt belegg og individuelle luftdyser.

 

Så delte de ut en mellomting mellom bagels og mini-pizza som de kalte sandwich. Mye solsikkekjærner og enda mer smeltet ost. Det var i alle fall veldig mettende til størrelsen. Til ostesjokket serverte de soft drinks og som tyskspråklige kunne de selvsagt lage Apfelschorle.

 

post-18989-0-06106900-1300910122_thumb.jpg

 

Liten skjerm over hvert 4- sete. De viste sketcher med skjult kamera og flight info. Så var det påfyll av drikke og sveitsisk sjokolade.

 

post-18989-0-12986300-1300910136_thumb.jpg

 

Zürich flyplass

12:10 slapp vi ut av flyet og de påstod det var masse tid til å rekke neste fly. Det var et stykke til flyet og løypen hadde jeg allerede gått gjennom så jeg var forberedt på hva jeg måtte spurte gjennom: Lange ganger, trapper, passkontroll, trapper, shoppingsenter, trapper, lang undergrunnsbane, trapper, sikkerhetssjekk og trapper igjen. Kom gjennom det på under 20 minutter og da var det ikke tid til mye sightseeing underveis.

 

LX242: Zürich-Muscat 12:45-23:20

Et par internasjonale aviser ved boarding. Pledd, hodepute og hodetelefoner lå klart på setet. Nyere fly og mye bedre seter.

 

post-18989-0-82162700-1300910270_thumb.jpg

 

Så bli vi ståpende ved gaten og vente på andre passasjerer til 30 minutter etter departuretid. Noen av dem kom, men skjønte at endel ikke kom med. Vi dro med ca. 60 % belegg på et fly som skulle vært fullt. 45 minutter foksinket var vi i luften og da var jeg ganske tørst etter spurten gjennom flyplassen.

 

post-18989-0-35773200-1300910375_thumb.jpg

 

18 filmer på underholdningssystemet med blandt annet Agora, Despicable Me og Grown Ups. Noen litt gamle tv-show som Friends og Nanny. Mange reisedokumentarer fra Sveits. Ellers var utvalget av musikk litt mere oppdatert og variert.

 

post-18989-0-20819400-1300910452_thumb.jpg

 

Så fikk vi salte kjeks med drikke. Øl, vin eller soft drinks.

 

post-18989-0-87702600-1300910471_thumb.jpg

 

Til varmmåltid hadde man valget mellom vegetarpasta og biff med potetmos. Servert med varmt brødstykke, salat, gruyere og et lite kakestykke. Enkelt og greit.

 

post-18989-0-28072000-1300910540_thumb.jpg

 

Skyene forsvant og vi fikk god utsikt når vi kom til midtøsten. Fantastisk utsikt mot Beirut.

 

post-18989-0-88011200-1300910565_thumb.jpg

 

Over Saudi-arabia fikk vi is.

 

post-18989-0-28107700-1300910634_thumb.jpg

 

Når vi så er over persia-bukta og det er 50 minutter igjen til mellomlanding i Dubai så kommer de rundt med varme våtservietter. Merkelig timing.

 

Og så var det en runde med sveitsisk melkesjokolade.

 

Ved innflyging var utsikt til Burj Kalifa og palmen(e) dårligere enn hva jeg har sett før.

 

Ca. 10 % ble sittende igjen i flyet under den 40 minutters transiten og det kom indiske fremmedarbeidere inn i flyet og renset det. Så fyltes det på med kun ca. 5 % nye passasjerer. Det var veldig god plass i flyet da.

 

På returen skapte det endel problemer at vi skulle sitte i flyet. Mange prøvde å snike seg med videre til Europa og de måtte gå gjennom flyet flere ganger og sjekke alle boardingkort.

 

Etter at vi tok av hadde vi den mest spektakulære forbiflygningen av Burj Kalifa jeg noengang har hatt. Synd jeg hadde lagt bort kameraet, men det sang uansett på siste verset.

 

post-18989-0-30512200-1300910729_thumb.jpg

Og så var man i Oman!

 

Flere bilder derifra:

https://picasaweb.go...manNovember2010

 

Har også skrevet om:

Test av billigtur med KLM til New York - Mars 2009

Test av Finnair til Sydney - April 2009

Test av billigtur med Icelandair til Toronto - Mai 2009

Test av billigtur med Austrian Airlines til Moskva - Mai 2009

Test av Continental til New Orleans - Februar 2010

Test av British Airways via Heathrow til Miami - Mai 2010

Test av Emirates til Seychellene - August 2010

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Swiss var en litt blandet opplevelse. De nedsunkne setene fra Osl var virkelig ille.

 

Selv om Muscat ikke er langt fra Dubai så er det som oftest mye dyrere å fly rett dit. Jeg trodde derfor det var en grei pris da jeg bestilte tidlig til under 5k. Det var også lenge siden jeg sist fløy med Swiss så jeg hadde lyst til å prøve dem igjen. Mye senere kom Lufthansa med et tilbud som lå 1000 kr lavere i samme periode. Lufthansa ville vært et bedre valg, selv til samme pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...