Gå til innhold

Jeg synes vi bør kunne slette egne innlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Jeg vil bare si meg veldig enig med trådstarter og håper også på en slik funksjon, selv om jeg for øyeblikket ikke ønsker å fjerne meg fra forumet.

Litt rart at noe slik ikke finnes her, i 2011!

Lenke til kommentar

Det er tross alt lov til å poste som anonym her, så ja jeg forstår at enkelte vil ha postene sine fjernet men da ender du opp med å ødelegge forumet.

Hva mener du med at forumet blir ødelagt? Det er gamle tråder og innlegg jeg snakker om her ‒ ting som ikke ville plaget meg hvis det ikke var for at de fortsatt dukker opp i søkeresultatene. Det vil ikke på noen måte hemme gjeldende brukere at disse gamle sakene forsvinner.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Hva mener du med at forumet blir ødelagt? Det er gamle tråder og innlegg jeg snakker om her ‒ ting som ikke ville plaget meg hvis det ikke var for at de fortsatt dukker opp i søkeresultatene. Det vil ikke på noen måte hemme gjeldende brukere at disse gamle sakene forsvinner.

 

Hva med tråder der brukere har spurt om hjelp til noe, og svaret blir fjernet fra tråden? Når noen søker på Google da kommer ikke svaret opp lenger. Jeg mener det ikke burde være mulig å slette alle innlegg fra en bruker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med tråder der brukere har spurt om hjelp til noe, og svaret blir fjernet fra tråden?

Tja, det burde være trådstartes ansvar å innarbeide gode svar i førsteinnlegget. En «Edit: Slik løste jeg problemet» er mer leselig for ettertiden enn å lete gjennom hele tråden.

 

Ikke at jeg har skrevet så mange hjelpsomme svar på spørsmål her på forumet. Dere kan trygt slette meg.

Endret av ....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke bare løsningene på spørsmålene som forsvinner, men sammenhenger i diskusjoner og ikke minst arbeidet med å komme frem til løsninger/konklusjoner.

 

Om man tillater sletting av en bruker, så må man tillate sletting av alle brukere. Eg vet om flere tråder som, dersom man sletter en enkelt bruker, totalt mister sin verdi. Ikke nødvendigvis for at svaret til trådstarter forsvinner, men fordi redergjørelsen og slike naturlige ting forsvinner eller vil ende opp med svarte hull. Og da begynner verdien på forumet å falle drastisk.

 

Og om du er redd for å kunne bli identifisert etter 1500 poster på et forum så er du mer skjødesløs med informasjon en du ønsker, eller så er du mer paranoid enn hva du bør være for å delta i et forum.

 

Når eg finner frem en 4 år gammel tråd etter å ha søkt etter et konkret problem så er eg ikke bare interessert i det endelige svaret brukeren fikk, men spørsmålene og svarene som har dukket opp underveis. Da kan eg, selv om svaret ikke konkret løser mitt problem, avdekke andre mulige løsninger på problemet mitt.

 

a) Når eg skriver inn www.vg.no i nettleseren min så kommer det bare opp ei blank side.

b) Har du testet flere nettlesere?

a) Ja, ingen effekt.

b) ...

c) ...

Om tilfeldigvis alle innleggene til bruker b skulle bli slettet, så vil eg kunne se spørsmålet og kanskje og svaret til trådstarter, uten at det hjelper hos meg. Mens spørsmålet til bruker b kan gi meg en pekepinn som kanskje løser mitt problem.

 

For å ikke snakke om alle krangletrådene, unnskyld, diksujonstrådene vi har som vil miste mye verdi/sammenheng om enkelte brukere blir slettet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Greit nok hvis det er fra tråden i 2005, men hva hvis det tilfeldigvis er tråden som ble svart på for noen timer siden?

Men greit nok, sørger de for at det er en unik id på brukeren f.eks. og lar innleggene stå så kan det funke.

 

Spørsmålet mitt er da;

hvorfor ikke bare deaktivere? har du identifisert deg med navn og vil ha det slettet? Isåfall vil jo ikke min løsning hjelpe noe siden navnet ditt nå vil bli koblet til "slettet_bruker 1234"

Lenke til kommentar

Fullstendig sletting er faktisk ikke mulig. Vi kan slette en bruker og alle hans/hennes innlegg, men vi kan ikke slette svarene, inklusive sitater. Ikke kan en bruker kreve at vi sletter andres innlegg heller, med mindre de faktisk bryter noen retningslinjer. Så man risikerer at det man reagerer på blir stående igjen, mens man har fjernet sine egne argumenter.

 

Sammenligningen med epostlister er interessant: Der har du ingen mulighet til å få slettet det du en gang har sagt. Det ligger trygt forvart i tusenvis av innbokser rundt i verden. Og har du sagt noe riktig dumt har antagelig mange av dem tatt vare på det og postet det andre steder på nettet i alle fall...

 

Her på forumet sier vi nei til sletting fordi at om en bruker har mer enn et dusin poster er det umulig å vurdere konsekvensene. "Jeg har ikke skrevet noenting som er verd å ta vare på", sier folk av og til. Da undervurderer de seg selv, både som individ og som en del av forumkollektivet.

 

Det vi derimot gjør, er å anonymisere brukere. Det vil si at om du ber oss stenge kontoen, så kan du be oss om å fjerne sensitiv informasjon og personopplysninger, så lenge du kan linke til postene det gjelder (og det ikke er for mange av dem.) Slik informasjon kan du også redigere vekk selv, så lenge meningen med innlegget ikke endres.

 

Dette er en stadig mer aktuell problemstilling, rett og slett fordi at den første forumgenerasjonen - de som holdt ytringsfrihetens og fordomsfrihetens fane høyt når de var 16-17 år - nå begynner å bli voksne og skal søke jobb eller gifte seg og er redd for å bli innhentet av fortiden. Det er forståelig.

 

Snakk med oss i slike tilfeller, vi er ikke vanskelige når det gjelder å finne en løsning. Flere brukere har fått hjelp til slikt. Men å slette alt ukritisk er pr. idag ikke noe alternativ.

 

Geir :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Her på forumet sier vi nei til sletting fordi at om en bruker har mer enn et dusin poster er det umulig å vurdere konsekvensene.

Hva mener du med at det er umulig å vurdere konsekvensene? Det finnes mange andre nettforum som tillater sletting, og som Diskusjon.no kan sammenlignes med.

 

Men å slette alt ukritisk er pr. idag ikke noe alternativ.

Er å bevare alt ukritisk noe bedre alternativ? Se på den tekniske siden av saken. Sletting vil gi serverne mindre å tygge på, slik at dere slipper å oppgradere dem like ofte (og spe på med enda flere annonser for å balansere budsjettet).

 

[sensitiv informasjon og personopplysninger] kan du også redigere vekk selv, så lenge meningen med innlegget ikke endres.

Nei, jeg kan ikke det, for dere stenger jo annenhver tråd som startes. Stengte tråder kan ikke redigeres, og slik det er nå, er det alltid den mest usaklige deltageren som bestemmer trådens utfall.

 

Det er litt som YouTube, hvor det bare vises 10 kommentarer av gangen. Ingen gidder å skrive noe gjennomtenkt, fordi de mest støyende brukerne tar opp all plassen. Vinduet for å bli hørt lukker seg så fort at selv om man skulle få i gang en dialog, dør samtalen hen før man rekker å tenke ut et nytt svar.

 

Så la oss sammenligne Diskusjon.no med kommentarfeltet på YouTube, bare med en tidshorisont på cirka 20 innlegg ‒ større er den ikke. YouTube har hatt sletting i lang tid, uten at det har forandret stort. Problemet ligger nemlig ikke i slettingen, men i det å bli hørt. Det meste som skrives her har null verdi for fremtiden.

Endret av ....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg har skrevet så mange hjelpsomme svar på spørsmål her på forumet. Dere kan trygt slette meg.

Berre ein liten kommentar:

Den einaste staden eg har møtt deg er i LaTeX-tråden, men eg meiner at den tråden har vorte fattigare av at du har fjerna dine innlegg. Eg er kanskje åleine om dette, men eg har faktisk sett på eldre innlegg i den tråden ved fleire anledningar, og dine innlegg var det jamnt høg kvalitet over. Det er ditt val, men eg tykkjer det er synd at du har valgt å gjere slik du har gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Og da forsvinner hele poenget, i alle fall for meg.

Hva er egentlig det poenget, om jeg får spørre? Hvorfor er det viktig for deg at alt du har gjort her opp gjennom tidene skal forsvinne sporløst? Det blir jo ikke ugjort på den måten, du får hverken timene tilbake eller irritasjonen kreditert. Alt du oppnår er å gjøre forumopplevelsen litt fattigere for alle som kommer etter deg. Hva oppnår du med det?

 

Hva mener du med at det er umulig å vurdere konsekvensene?

At med mindre det er snakk om en bruker med et fåtall poster, er det praktisk umulig for oss å gå gjennom hele brukerens posthistorikk for å vurdere betydningen av det som forsvinne. Jeg kjøper ikke at det blant dine 1600 innlegg ikke finnes ett som er av verdi for andre, men jeg kan ikke lese gjennom dem alle og ta diskusjonen meed deg om hvilke jeg gjerne vil beholde. Derfor er det praktisk sånn at brukeren må be om sletting individuelt, og at vi ikke gjør det uten grunn.

 

Nei, jeg kan ikke det, for dere stenger jo annenhver tråd som startes.

Jeg skal ikke begynne med prosentregning her. Men er det slik at du eller andre har sensitiv informasjon i en stengt tråd, så er det bare å kontakte oss, så fikser vi det.

 

Er å bevare alt ukritisk noe bedre alternativ?

Nei. Men vi gjør jo ikke det. Det slettes innhold på forumet etter redasjonell vurdering stadig vekk, og vi fjerner som sagt innhold etter personlig henvendelse. Men det må være en årsak, ikke bare at vi kan.

 

Så la oss sammenligne Diskusjon.no med kommentarfeltet på YouTube, bare med en tidshorisont på cirka 20 innlegg ‒ større er den ikke.

Det er synd at du ikke synes forumet er mer verd enn kommentarfeltet på YouTube, men det får være en annen diskusjon. Med mindre du mener at dine poster er for bra til å ligge på et så dårlig forum, men det virket ikke som det var argumentet ditt.

 

Men faktum er at 2/3 av trafikken til forumet kommer fra Google. Og Google finner både nytt og gammelt. At faste brukere går i ring om emner betyr ikke at det gamle ikke har verdi for noen.

 

Det meste av det som skrives her har null verdi for fremtiden.

Det er antagelig sant. Men jeg vil ikke være den som vurderer hva frentidens digitale historikere har interesse av eller ikke. Som tidsbilde er alt like viktig. Det har alltid vært historiebøkenes svakhet at de skrev om kongene og ikke knektene.

 

Men som sagt: Først og fremst prøver jeg å forstå hvorfor det er viktig for deg og andre å få slettet alt dere har bidratt med når dere forlater forumet. Jeg har vært medlem av flere forum i årenes løp, og forlatt mange av dem, av og til i frustrasjon. Men å "ta med meg" innholdet har aldri falt meg inn. Tvert om, det er ting som har satt varige spor, og de skal få stå. Jeg var innom et forum før jul der jeg ikke hadde vært aktiv på 6 år, og de husket meg fremdeles. (Antagelig med blandete følelser.) Og jeg får den dag i dag eposter fra folk som har lest en av postene mine der og har spørsmål.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den einaste staden eg har møtt deg er i LaTeX-tråden, men eg meiner at den tråden har vorte fattigare av at du har fjerna dine innlegg.

Beklager. Jeg kan ordne opp i dette da jeg skrev de (fleste) tekniske innleggene i en ekstern editor og har dem lagret.

 

Jeg kjøper ikke at det blant dine 1600 innlegg ikke finnes ett som er av verdi for andre, men jeg kan ikke lese gjennom dem alle og ta diskusjonen meed deg om hvilke jeg gjerne vil beholde.

Det som ville ha vært praktisk her, sånn for å klargjøre den beste løsningen for alle parter, var å gi brukeren – meg – friheten til å slette egne innlegg. Jeg er mer enn villig til å gå gjennom alle innleggene mine og bevare det som måtte finnes av teknisk hjelp, men slette resten. Hvis kontoen deretter ble deaktivert, så ville de rådgivende innleggene fortsatt kunne leses, mens alle andre spor ville være utvisket.

 

Men faktum er at 2/3 av trafikken til forumet kommer fra Google. Og Google finner både nytt og gammelt.

Nye og gamle tekniske innlegg. Jeg tror ikke noe på at folk googler etter andres gamle synspunkter på abort og dødsstraff.

 

Hvorfor er det viktig for deg at alt du har gjort her opp gjennom tidene skal forsvinne sporløst? Det blir jo ikke ugjort på den måten, du får hverken timene tilbake eller irritasjonen kreditert.

Sant nok. Nei, det får jeg ikke, men i det minste blir det lettere å legge det hele bak seg.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Nei, det får jeg ikke, men i det minste blir det lettere å legge det hele bak seg.

Hvrofor vil du legge det bak deg? Hva er det du skal legge bak deg?

 

Jeg er mer enn villig til å gå gjennom alle innleggene mine og bevare det som måtte finnes av teknisk hjelp, men slette resten.

Nå ser det jo ut som du har slettet det meste allerede, og det er ikke så lett å finne noe du faktisk har bevart...?

 

Nye og gamle tekniske innlegg. Jeg tror ikke noe på at folk googler etter andres gamle synspunkter på abort og dødsstraff.

Folk googler etter mye rart som interesserer dem, og da kommer forumet opp, både med nye og gamle poster...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det som ville ha vært praktisk her, sånn for å klargjøre den beste løsningen for alle parter, var å gi brukeren – meg – friheten til å slette egne innlegg. Jeg er mer enn villig til å gå gjennom alle innleggene mine og bevare det som måtte finnes av teknisk hjelp, men slette resten. Hvis kontoen deretter ble deaktivert, så ville de rådgivende innleggene fortsatt kunne leses, mens alle andre spor ville være utvisket.

Problemet der igjen er at de færreste ville gjort det. Sannsynligvis ville de heller slettet alle innleggene sine tvert, for å være ferdige med de. At du er villig til å bruke tid på filtrering er bra, men det betyr ikke at alle er det, eller fortjener den tilliten.

Lenke til kommentar

Nå ser det jo ut som du har slettet det meste allerede, og det er ikke så lett å finne noe du faktisk har bevart...?

Jeg redigerer i mangel av en ryddigere måte å ordne dette på. Men jeg ønsker ikke å ødelegge nytteverdien for folk, og jeg har bevart alle innleggene i Den middels store LaTeX-tråden som Torbjørn T. refererte til, samt andre tekniske innlegg.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Jeg får bare meddele at jeg synes du har et svært trist syn på forumet og på nytteverdien av det. Hadde jeg sett på forumet på samme måte som deg ville jeg ikke brukt ett sekund av tiden min på å moderere og (forhåpentligvis) bidra til å øke kvaliteten på dette forumet som jeg er blitt så glad i og som jeg er overbevist om at har en ren, tørr teknisk nytteverdi, men også en faktisk samfunnsverdi. Nå, og forhåpentligvis en gang i fremtiden.

 

Når det er sagt så er sannheten at vi som regel er ganske snille når det kommer til anonymisering og fjerning av kompromitterende opplysninger, det er det flere brukere som kan skrive under på tror jeg. At hovedregelen er ingen sletting er en nødvendighet - det er jeg overbevist om. Alt for mange tråder og sammenhenger hadde blitt ødelagt av folk som forlot oss i frustrasjon eller som bevisst ville benyttet dette som en debatteknikk. Når tilbudet er å fjerne alle opplysninger knyttet til din person og permanent få utestengt kontoen din så ser jeg ikke hvor mye du tjener med tanke på personvernet ditt ved å få slettet alt i tillegg. Med mindre du alt har dreven stalker, som allerede vet en del om deg, vil det være svært vanskelig å knytte opplysninger opp mot deg som person.

 

Jeg kan gå med på at diskusjoner i noen tilfeller kan virke å gå litt i ring og ende opp som skyttergravsdiskusjoner, men fra der til å sammenligne forumet med et kommentarfelt på YouTube hva nytte og verdi angår mener jeg det er evig langt mellom. Det er synd hvis dine erfaringer har vært såpass negative!

 

Dog ser jeg ikke hva du er tjent ved med å ønske sletting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du er villig til å bruke tid på filtrering er bra, men det betyr ikke at alle er det, eller fortjener den tilliten.

Vel, for å snakke mindre om hva jeg er villig til, og mer om brukerens generelle rettigheter:

 

«Fortjener»? Det er faktisk mine innlegg vi snakker om her. Jeg har skrevet og lagt dem ut, og jeg er ikke lenger komfortabel med at de ligger ute. Da burde dét være grunn god nok til å ta dem ned, uavhengig av hva andre mener.

 

Er det virkelig noen som er uenige i at opphavsmannens hensyn kommer først?

 

(For øvrig er det noe lugubert med et forum som legger ansvaret på brukernes skuldre straks de poster et innlegg av negativ verdi, men samtidig finner det for godt å frarøve dem rettighetene til innlegg som er av nytte for andre. «Heads, I win ‒ tails, you lose …»)

 

At hovedregelen er ingen sletting er en nødvendighet - det er jeg overbevist om. Alt for mange tråder og sammenhenger hadde blitt ødelagt av folk som forlot oss i frustrasjon eller som bevisst ville benyttet dette som en debatteknikk.

Dersom man lar brukerne selv fjerne støyende og lite konstruktive innlegg, blir det lettere å finne frem til innlegg som andre setter pris på. Er ikke det ganske opplagt? Sletting er ikke et objektivt onde, men frigjør plass til innlegg av høyere kvalitet.

 

Hvis dere er bekymret for misbruk, så foreslår jeg en tidsgrense på ett år. Da er diskusjonen for lengst død og begravet, og det er umulig å bruke sletting som «debatteknikk».

Endret av ....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...