Gå til innhold

Guide: Lær å ta gode konsertbilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funker ofte å bare ta et skudd og sette custom hvitbalanse til det skuddet. Antar poenget er å se kjappe previews bedre, i stedet for å RAW-konvertere et av bildene og så sette RAW-konverteringen på de andre med lignende lys til å matche dette.

 

Er vel bare for å få kjappere etterbehandling når hvitbalansen "allerede" er riktig. Muligens custom hvitbalanse også påvirker eksponeringen - har ikke testet det, da.

Lenke til kommentar

Sett hvitbalansen til 2500K for innendørs. Lysene forandrer seg mye og rødt lys blir ofte brukt. Da får du ett farge og kontrastløst bilde. Manuellt med en lukker på 1/125 - 1/200 hvis det er raske bevegelser fra artistene Blendern fra 2.8 - 3.2, avhengig av objektivet.

Utendørs med godt lys kjør auto eller daylight, f.eks F8.0 1/200 sek

 

 

Alltid RAW.

Endret av webmann
Lenke til kommentar

Vil også anbefale å stille hvitbalansen manuelt. Selv om man bruker RAW. Det gjør etterbehandlingen til en drøm.

Høres ut som et fornuftig råd, men da dukker det opp et par spørsmål.

 

Hva setter du hvitbalansen til?

 

Og hva er egentlig fordelen med å sette hvitbalansen manuellt?

 

Jeg opplevde ett par gang at hvitbalanse har bommet så mye, at jeg ikke fikk stilt den helt riktig i etterkant. Også syns jeg at dersom man går +/- mer enn 3-4000 på hvitbalansen i etterbehandling, at det går delvis på bekostning av kontrast. ISO støyet får også en vri på seg og etter min meining blir mer synlig.

 

Kan godt hende at det er ekstreme bugs med rå-programmer, men resultatet blir i alle fall ikke helt perfekt.

 

På D3 kan jeg stille inn hvitbalansen helt manuelt - dvs ved å velge Kelvin verdien. Den setter jeg mens jeg ser gjennom liveview, eller bare ved å ta 4-5 testbilder for å så gå for noe gjennomsnittverdig.

 

Riktignok så tar jeg enn del på auto-hvitbalansen også. F.eks. Loveshack. Mens f.eks. under Miss Norway 2010 var helt nødvendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før jeg skal ta konsertbilder hører jeg alltid endel på artistene og evt. ser videoer fra Youtube før jeg drar på konsert. På konserten kan det være greit å ha nøytrale klær, ikke ha på seg en signalgul t-shorte når du skal snike deg rundt i pit-en eller blandt publikum.

 

Jeg annbefaler og bruke "Spot metering" og bruke fokuspunktet i midten i søkeren. Jakt på de gode øyeblikkene, ikke skyt serier. Da blir du slapp og lærer deg ikke å ta de gode bildene kontrollert. Skyt med forskjellig opptikk dersom man har det. Det lager variasjon i bildene, skal man selgene bildene til en artist eller en arrangjør er de neppe intressert i 5 headshots av vokalisten.

 

Enig at man ikke burde være redd for ISO, bedre med et litt støyete bilde enn et uskarpt et. På noen av mine konsertbilder har jeg vært helt opp på ISO 4000, bedre å fange øyeblikket enn å gå glipp av det. Bruk alltid solblender på optikken, er man på konsert hender deg seg at man kamera kan få en hånd, albue eller en halvliter eller to.

 

Jeg tar aldri bilder i RAW så lenge jeg ikke tjener penger på oppdraget, er man kjent i lokalet og lyset vet man instillingene, hvis ikke tar det ikke lang tid å finne de rette instillingene etter noen test bilder. Slett alle de bildene du vet du ikke kommer til å bruke, har du fler like bilder ta et eller to av samme motivet og slett resten. Slik sparer du deg for mye tid når du importerer bilder og skal gå igjennom dette senere.

 

Det største problemet er vel å få kreditering. Jeg har jo drevet mye med konsertfoto men ikke har ikke kommet meg inn på noen større arrangement enda. Blir som regel lokale konserter. Det er bare å kose seg på konserten og ta gode bilder.

Lenke til kommentar

Har vært på Hove i noen år og fotografert konserter, men har ofte problemer med det sterke røde lyset mange artister har i lysriggen sin, uansett hva jeg skulle bruke av hvitbalanse. Noen som har noen tips å dele for å hanskes med dette? Kelvin på mellom 2000-2700 har hjulpet litt, men ikke nok. Går kanskje an å teste med et blått filter?

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Sett hvitbalansen til 2500K for innendørs. Lysene forandrer seg mye og rødt lys blir ofte brukt. Da får du ett farge og kontrastløst bilde. Manuellt med en lukker på 1/125 - 1/200 hvis det er raske bevegelser fra artistene Blendern fra 2.8 - 3.2, avhengig av objektivet.

Utendørs med godt lys kjør auto eller daylight, f.eks F8.0 1/200 sek

 

 

Alltid RAW.

 

Takk for tips, åer ikek jeg noe konsertfotograf, men jeg regner med lukkertiden du skisserer også gjelder for å ta bilder av bevegelige motiv generelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser at det er noen her som påstår at det å sette hvitbalansen manuelt får resultater for raw-fila. Det gjør det ikke. Hvitbalanse er meta-informasjon som legges til i etterkant av at sensoren er avlest, sensoren kan ikke innstilles for en spesiell hvitbalanse.

 

Forøvrig, de rød lysene, det høres ut som noe man bør fikse på i photoshop i etterkant. Filtre stjeler lysstyrke, og det vil du virkelig ikke. Det går bl.a. an å justere ned rødfargens metning i Lightroom, tror det bør gi greie resultater.

Lenke til kommentar

Ser at det er noen her som påstår at det å sette hvitbalansen manuelt får resultater for raw-fila. Det gjør det ikke. Hvitbalanse er meta-informasjon som legges til i etterkant av at sensoren er avlest, sensoren kan ikke innstilles for en spesiell hvitbalanse.

Joda - men, som jeg skriver - har hvitbalansen noe å si for eksponeringen? At hvis man setter en viss custom hvitbalanse i en spesiell belysning - kan det da medføre at kameraet eksponerer på en annen måte? (Hvis du ikke kjører full manuell, da.)

Lenke til kommentar

Ser at det er noen her som påstår at det å sette hvitbalansen manuelt får resultater for raw-fila. Det gjør det ikke. Hvitbalanse er meta-informasjon som legges til i etterkant av at sensoren er avlest, sensoren kan ikke innstilles for en spesiell hvitbalanse.

 

Forøvrig, de rød lysene, det høres ut som noe man bør fikse på i photoshop i etterkant. Filtre stjeler lysstyrke, og det vil du virkelig ikke. Det går bl.a. an å justere ned rødfargens metning i Lightroom, tror det bør gi greie resultater.

Problemet med røde lys på konserter er mengden lys, noe som normalt fører til at isoen må opp eller lukkertiden økes. Jeg tar en del analoge bilder på konsert, og da gjør rødt lys til tider jobben umulig.

Lenke til kommentar

I skikkelig skjevt lys kan fysiske filtre helt klart være en god ting - hvis en bestemt fargekanal, som rød, er alt for kraftig, så kan du velge mellom å få utbrent rød, for svak blå og grønn eller en "kombinasjon" - nemlig begge deler samtidig. Også til digitalt.

 

Til analog fotografi er det ofte en enda bedre idé.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det Granseth ikke nevner er at det å kle seg etter forholda ikke bare betyr å kle seg varmt og godt, men og å kle seg nøytral.

 

Den blå sydvesten han har på seg på et av illustrasjonsbildene, er et godt eksempel på nødbekledning :) Å vandre rundt som et lysende fyrtårn er sjelden populært, hverken hos medfotografer eller publikum.

 

Stealth mode, er ofte tingen, når du jakter på de gode bildene. I standard konsertbelysning betyr det gjerne svart bekledning.

 

Men, det å stikke seg litt ut er ikke nødvendigvis negativt. De gode bildene kommer gjerne som resultat av at du flørter litt med publikum, og gir artistene bekreftelse på at du koser deg.

 

En bevisst veksling mellom stealth mode og tydelig tilstedeværelse er ofte det beste.

 

-------------------------------------

EDIT: Ser og at filtre blir diskutert. Filtre stjeler lys. Så når lukkertiden kryper nedover gjør de nok mer skade enn nytte. Men bevares, er det rikelig med lys, så prøv det.

 

Å justere WB manuelt kan være nyttig også ved raw. Det letter vurderinga av eksponeringer underveis. I de tilfellene hvor etterjustering er vanskelig er det nemlig ofte en konsekvens av at èn kanal (ofte den røde) er fullstendig blåst.

 

Manuell justering behøver ikke nødvendigvis å sitte 100%, jeg setter gjerne til Tungsten, uten å gjøre noe mer ut av det. Så tar jeg heller finjusteringa i ettertid.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hva hvitbalansen angår så har jeg alltid stilt den på auto, slik at jeg har en mindre faktor å forholde meg til når jeg tar bilder. Skyter en i raw kan man uansett stille det hvordan man vil i etterbehandlingen. Min er erfaring er at veldig mange bilder blir tøffere hvis du stiller dem til "feil" hvitbalanse.

 

Som det står nevnt i artikkelen så er det smart å stille hvitbalanse, iso og blenderåpning på forhånd, sånn at en kun trenger å konsentrere seg om lukkertid og fokus.

Lenke til kommentar

Har tatt noen tusener av konsertbilder de siste 40 år.

Fordelen med å ha arbeidet med analogt, er at en måtte lære seg å se lyset.

Det nyttet ikke å be bandet stille opp igjen noen dager etterpå, fordi eksponeringene var helt på jordet.

Fargetemp. er det snakket mye om her; Nå blir mer og mer vanlig med LED-lys også på konserter. Det oppfører seg som "dagslys", men blandet med en del "gløde"-lamper blir det et perfekt kaos av blandingslys. Tenk heller på hva slags stemning du vil oppnå.

Mitt tips: Glem den forbaskende skjermen bak på kamera og stol på intuisjonen.

Lær deg å se lysforholdene - både motlyset og sidelysene, så behersker du også eksponeringen. Lukkertider fra 1/10 til 1/100 kan gi mange spennende bilder.

Ta mange bilder (det kan fort bli over 1000 på en lengre konsert).

Bruk 3 objektiver maks - 15-85 mm - 50mm 1.4/85mm 1.8 - 70-200mm 2.8 (på en 7D)

Ha gjerne 2 hus - da er det raskere å endre perspektivet.

Bruk heller flere 4-8GB kort enn et Giga-stort (det finnes kun 2 typer kort - de som har gått i stykker og de som kommer til å gjøre det - og det vil skje).

 

Lykke til!!

 

Se mine bilder her:

Konsert/bandfoto

OldTimers: Old Times High

 

JKKLstudio - MIN FB-side

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...