Gå til innhold

Guide: Lær å ta gode konsertbilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pleier ofte og ta med kompaktkamera på EDM konserter der lys-show er mye av "greia", lasere, blinkende lys, ja dere skjønner, hvordan kan jeg få slike bilder bra?

Bruker somregel automode uten blits, de fleste bildene blir gjerne tåkete og egentlig dårlige, selv om det er noen blinkskudd innimellom, tips til hva jeg kan gjøre for å få disse bedre?

Eksempel:

206658_10150153572646739_549336738_7171026_4164381_n.jpg

Canon Ixus 110is

Lenke til kommentar

Joda - men, som jeg skriver - har hvitbalansen noe å si for eksponeringen? At hvis man setter en viss custom hvitbalanse i en spesiell belysning - kan det da medføre at kameraet eksponerer på en annen måte? (Hvis du ikke kjører full manuell, da.)

Ja, kanskje. I alle fall for manuell eksponering. Ved å lage deg en custom hvit-balanse som emulerer sensorens native følsomhet, så "lurer" du kameraet, og histogrammet i kamera viser deg hvordan hver kanal virkelig er eksponert. Jeg vet ikke hvordan AE i kameraet virkelig fungerer, men kanskje den ser på "jpeg-bilde" i tillegg til rå sensor-data?

 

Dette gir typisk bilder med et kraftig grønnskjær (som må rettes opp i etterkant).

 

http://www.malch.com/nikon/UniWB.html

UniWB is a technique that is sometimes employed in photography. It is basically a "kludge", albeit a very sophisticated and clever one. It is used to optimize the exposure of RAW images taken with digital camera. Note: UniWB is only appropriate when shooting RAW images; for those shooting JPEG images, UniWB has significant disadvantages and no upside potential.

 

UniWB will not improve your images, by magic. When applied correctly it can help a skilled photographer make a perfectly optimized RAW exposure. In technical terms, it allows the user to capture the full dynamic range that the camera/sensor is capable of WITHOUT any clipping of the highlights. It's the ultimate tool for practicing Expose To The Right (ETTR). It is not possible to accurately quantify the benefit of UniWB because there are too many image-specific variables. However, it can frequently add about one stop of dynamic range to the capture.

...

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jepp - når jeg kikker på histogrammer ser jeg alltid på histogram med hver fargekanal for seg - så jeg ikke brenner ut en enkelt fargekanal. Spesielt viktig til motiv med sterke/skjeve farger, som blomster, konsertfoto, og skjevt lys, som i blåtimen eller annen spesiell belysning.

Men rgb-histogrammet i kamera er vanligvis ikke en god indikator på hvorvidt hver enkelt sensor-kanal er utbrent eller ikke.

 

Hvit-balanse, gamma, etc forvrenger sensor-signalet, slik at rgb-histogrammet på kamera viser en annen virkelighet enn den du kan se i etterkant når du analyserer raw-fila.

 

"Rød" og "blå" kan ha gain på 1.5 eller 2.5 før konvertering til JPEG som brukes til in-camera histogram. Det betyr at jpeg-fila kan ha rød og blå kanal som ligger nært klipping, mens selve de røde og blå sensorene ligger ganske langt under klipping. Dersom fotografen visste dette så kunne hun kanskje ha eksponert litt hardere (avhengig av om det er disse kanalene som begrenser eksponeringen, og om lengre lukketid/større blenderåpning er mulig og estetisk akseptabelt), og fått litt bedre dynamikk/støy inn på raw-fila.

 

Rapporter fra de som bruker UniWB er at det lar dem eksponere opp mot 1 stopp høyere med samme trygghet mot å klippe.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...