Gå til innhold

Her gir Netcom deg 4G-dekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LTE er ikke 4G. Netcom driver med falsk reklame når de sier at de tilbyr 4G, ettersom ITU, det styrende organet for telekomstandarder sier at kun LTE-advanced eller IEEE 802.16m (Wi-Max 2) kan omtales som fjerde generasjons mobilnett.

Engagdget

Digi

 

 

Ja akkurat der er Telenor bedre som sier LTE og ikke 4G, uansett bra at vi får bygd ut disse nettverkene, det er forsåvidt på tide, nå som alle går rundt med datamaskinen i lomma :D

Lenke til kommentar

LTE er ikke 4G. Netcom driver med falsk reklame når de sier at de tilbyr 4G, ettersom ITU, det styrende organet for telekomstandarder sier at kun LTE-advanced eller IEEE 802.16m (Wi-Max 2) kan omtales som fjerde generasjons mobilnett.

Engagdget

Digi

 

 

Ja akkurat der er Telenor bedre som sier LTE og ikke 4G, uansett bra at vi får bygd ut disse nettverkene, det er forsåvidt på tide, nå som alle går rundt med datamaskinen i lomma :D

Alltid hyggelig når firma bruker dem faktiske navna på ting heller den "buzzwords".

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke offisielt at Telenor kaller LTE for LTE (les nederst i artikkel)

http://www.digi.no/854425/full-krangel-om-%25AB4g%25BB

 

Men legger den diskusjonen til side. Hva er det egentlig Netcom forteller om i dag?

 

Telenor har i dag 3G dekning på 87% av befolkningen. Netcom har i dag 80%. Ved utgangen av 2012 kommer Netcom til å ha dekning

på 89% med LTE (4G) og 95% med 3G (i følge dagens tall).

 

Uansett hva telenor gjør de neste 2 årene - Netcom gir i allefall sitt nett et formidabelt løft - både 2G, 3G og LTE.

Uansett hvordan man vrir og vender på det; dette vil være til det positive for telefon / mobilt bredbånd-kunder i Netcoms nett. At hastighet i 3G-nettet også vil bli økt til inntil 21MB (teoretisk hastighet)er jo heller ingen ulempe.

 

Alt i alt - en svært hyggelig dag å være ansatt i Netcom

 

 

 

:thumbup:

Endret av Lorimar
Lenke til kommentar

Jon-d:

Helt sikkert mange huller å dekke fremdeles når det kommer til 3G dekning, men det går jo an å utbedre 3G paralellt med utbygging av LTE. Ingen umulighet å gjennomføre 2 ting på en gang, slik Netcom har lagt frem planer om i dag for de neste par årene. Den planen er temmelig offensiv både når det gjelder 2G/3g og LTE :)

 

Netcom har forøvrig slettes ikke nedprioritert utbedring / utbygging av 3G nettet i 2010 heller - tvert i mot har det vært satset tungt både i byer og "på landet": Oversikt finnes her for de som måtte være interessert:

 

https://netcom.no/kundeservice/dekning/dekningsnytt.html

Lenke til kommentar
De bør nu først sørge for at hele Norge har 3G før de satser på 4G. Er VANVITTIG stor forskjell på dekninga til Netcom og Telenor, iallefall utenfor Oslogryta...

 

Hvorfor mener du de IKKE oppgradere direkte fra 2G til 4G de plassene 3G mangler? Tror du det er hensiktsmessig for Netcom eller kundene å tvinge de innom 3G? Og hvorfor skal de utsette 4G i sentrale strøk? Tror du det er hensiktsmessig?

Lenke til kommentar

Problemet med NetCom er at de i allefall etter mine erfaringer har langt dårligere 3G-dekning enn det de påstår, dvs det går overhodet ikke an å stole på dekningskartet deres. Har gjentatte ganger opplevd å miste 3G-signalet helt og holdent i områder hvor NetCom påstår det skal være 3G-dekning, selv om jeg har prøvd med forskjellige telefoner.

 

Har i ettertid gått over til Telenor, og der stemmer dekningskartet svært godt overens med virkeligheten, faktisk opplever jeg 3G-dekningen som bedre enn det dekningskartet skulle tilsi.

 

Blir ikke det minste overrasket om NetComs dekningskart for "4G"-nettet blir like oppskrytt i forhold til virkeligheten som kartet deres for 3G-dekningen er per i dag. :thumbdown:

 

Et annet problem med NetCom etter mine erfaringer er at nettet svært ofte er overbelastet, slik at man ofte ikke får noen brukbar datahastighet (får ikke surfet i det hele tatt) selv om man har god 3G-dekning. Har så langt ikke opplevd det samme problemet som Telenor-kunde (byttet for ca 4-5 mnd siden).

 

Er derfor skeptisk til "4G"-satsningen deres også pga dette.

 

edit: Endret slutten

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Helt enig at teleoperatørene bør prioritere dekning fremfor 4G. Jeg har Netcom selv, og har 0 dekning hos svigermor på vestlandet og null dekning på hytta i Trysil. Telenor gir heller ikke dekning på hytta i Trysil, men hos svigermor har Telenor full dekning. Ble fortalt at Netcom hadde "folkemøte" der for noen år siden, men de ville ikke sette opp sender hvis ikke minimum XX-antall personer ville skifte til Netcom. Bygda har ca. 3000 innbyggere, men minst like mange hytteeiere. Netcom tror visst at de tilbyr fasttelefon, mens sannheten er at folk vil da dekning der de ferdes. Ikke bare der de bor. Et mobilabonnement er ikke mye verdt når dekningen er borte så fort man befinner seg utenfor tettbebygd strøk!

Lenke til kommentar

bholthe

Netcom skal jo forbedre både 2G, 3G i tillegg til LTE. Ingen motsetning i dette. Hvilket tettsted på flere tusen er det som helt mangler dekning fra Netcom? Hørtes litt underlig ut bare - uten at jeg er noen ekspert. Ble bare litt nysgjerrig.

Det er satt et par nye sendere i år i hyttestrøk i Hedmark (muligens i trysil?). Ingenting som hjalp for hytta di?

Lenke til kommentar

Lorimar

Kommunen heter Fusa, og stedet i kommunen er Strandvik. Nye sendere i Trysil? Jeg var på hytta sist helg. Da var det i alle fall ingen dekning. Problemet er ikke bare på hytta. Dekningen kommer og går når man kjører rundt i området også. Må innrømme at jeg har dekning i Trysil hvis jeg går 100 meter ned til ei myr, men i Strandvik finnes det ikke Netcom-dekning i hele bygda.

Lenke til kommentar

bholthe

Wow. Da får vi bare håpe at det bedrer seg med satsinga som skjer fremover i allefall. :)

Det kom neppe noen ny sender i Trysil i uka som var, nei. Husker at Trysil ble frontet som et av de første vintersportsstedene som fikk 3G i sin tid. Så bare at det var satt opp nye 3G-sendere flere steder i Hedmark i år, men er ikke sterk på geografi i Hedmark desverre, så vet ikke om det var på Trysil.

 

https://netcom.no/kundeservice/dekning/dekningsnytt.html

Lenke til kommentar

Syns det er utrolig merkelig at folk skal klage så vittig mye.

Her hos meg så har Telenor utrolig ustabil dekning.

 

Nå reiser jeg vittig mye med jobben og, landet over og kan trygt si at Netcom har et godt nett som fungerer stort sett overalt.

Eneste jeg har å utsette på de er "hullene" i 3g deknigen, dog på hytten, hjemme og i byene fungerer det strålende.

 

Så tar denne nyheten med glede jeg, syns det er positivt at Netcom bygger ut videre og oppgraderer.

 

Ser ut som om Svenske TeliaSonera gjør mer for Norge en norske Telenor... NetCom med LTE, NGT med VDSL2 og Chess med gode priser på mobil.

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du de IKKE oppgradere direkte fra 2G til 4G de plassene 3G mangler? Tror du det er hensiktsmessig for Netcom eller kundene å tvinge de innom 3G? Og hvorfor skal de utsette 4G i sentrale strøk? Tror du det er hensiktsmessig?

LTE er vel ikke for samtaler...?

ja og nei. I bunn er det rett og slett en videreutvikling av umts med tcp/ip(6) stabla oppå, men nylig ble det annonsert at en gruppe nettverkoperatører og telefonprodusenter hadde satt seg ned og blitt enige om en standard for levering av telefonrelaterte tjenester over LTE. En standard som gjør det mulig for både UMTS og CDMA2k operatører å gå over til LTE (og benytte telefoner som kan veksle mellom en av dem og LTE på samme måte som en kan veksle mellom GSM og UMTS i dag).

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du de IKKE oppgradere direkte fra 2G til 4G de plassene 3G mangler? Tror du det er hensiktsmessig for Netcom eller kundene å tvinge de innom 3G? Og hvorfor skal de utsette 4G i sentrale strøk? Tror du det er hensiktsmessig?
LTE er vel ikke for samtaler...?

Beklager, men jeg forstår ikke hvordan svaret ditt har noe å gjøre med spørsmålet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...