Gå til innhold

Ubuntu 10.10 lanseres søndag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk : ))

Men ubuntu store er vel ikke akkurat en direkte konkurrent til app store og google store?

 

Både og.

Om man oversetter en standard pressemelding fra canonical som er myntet på investorer og analytikere uten å ta hensyn til publikasjonens publikum kan det oppstå misforståelser som dette.

Selvfølgelig vil en kommersiell leveringsplattform for programvare konkurere med andre slike platformer uavhengig av hvilke enheter programvaren er kompatibel for.

 

Men, nei dette betyr ikke at du kan kjøpe programmer i ubuntu software center for bruk på dine mobile enheter. Det eneste dette betyr for privatpersonen er at han nå kan kjøpe kvalitetsprogramvare istedetfor å være avhengig av mer eller mindre kompetente fjortiser og hippier til å utvikle dette for han. Selvfølgelig bruker ingen privatpersoner med vettet i behold såkalte "åpne systemer" men dette er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Satt nettopp og søkte etter datoen :) . Kjører beta'en uten andre problemer enn da jeg installerte den og Unbuntu installeren IKKE disablet ATI kortet mitt selv om den sa den skulle gjøre. Dette ga mye problemer (Nye kjerne var ikke kompatibel med ATI driver) før jeg fant ut av, men jeg lærte jo litt av det.

Regner med den kommer som vanlig oppdatering siden jeg kjører 10.10 beta.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Det eneste dette betyr for privatpersonen er at han nå kan kjøpe kvalitetsprogramvare istedetfor å være avhengig av mer eller mindre kompetente fjortiser og hippier til å utvikle dette for han. Selvfølgelig bruker ingen privatpersoner med vettet i behold såkalte "åpne systemer" men dette er en annen diskusjon.

 

Du mener altså at det ikke finnes fri/gratis kvalitetsprogramvare? Og hva er uvettig med å benytte seg av "åpne systemer"?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig bruker ingen privatpersoner med vettet i behold såkalte "åpne systemer" men dette er en annen diskusjon.

:roll:

 

 

Jeg har sett frem til lanseringen av 10.10, og for en gangs skyld kommer jeg nok til å ta i bruk den nye versjonen samme dag som den lanseres. Jeg var veldig nær å gå for betaen til min nyinnkjøpte laptop, men har valgt å vente grunnet litt dårlige erfaringer med oppgradering osv.

Lenke til kommentar

Det eneste dette betyr for privatpersonen er at han nå kan kjøpe kvalitetsprogramvare istedetfor å være avhengig av mer eller mindre kompetente fjortiser og hippier til å utvikle dette for han. Selvfølgelig bruker ingen privatpersoner med vettet i behold såkalte "åpne systemer" men dette er en annen diskusjon.

rofl?

Lenke til kommentar

Det eneste dette betyr for privatpersonen er at han nå kan kjøpe kvalitetsprogramvare istedetfor å være avhengig av mer eller mindre kompetente fjortiser og hippier til å utvikle dette for han. Selvfølgelig bruker ingen privatpersoner med vettet i behold såkalte "åpne systemer" men dette er en annen diskusjon.

 

Du mener altså at det ikke finnes fri/gratis kvalitetsprogramvare? Og hva er uvettig med å benytte seg av "åpne systemer"?

 

Hehe, noen mennesker er i overkant kjekke uten å ha reell kunnskap. Jeg tviler på om f.eks. Durian Open Movie som er laget av profesjonelle artister med Blender hadde benyttet seg av programvaren dersom det ikke var utviklet av eksperter. Uvitende sjeler vil gjerne også ha det til at "åpen" også betyr usikkert. Det lukter troll lang vei. Dovregrubben, nesten. ;)

Lenke til kommentar

Alltid spennende med en ny Ubuntu-versjon! :thumbup:

 

Men etter å ha brukt Ubuntu i seks år nå, så planlegger jeg å prøve å gå over til Mint. Den er jo bygd på nettopp Ubuntu, så den store endringen blir det jo ikke.

 

Etter at jeg installerte Mint 9 på samboerens laptop ble jeg imponert! Meningen med den installasjonen var at hun skulle få et så komplett system som mulig fra første stund, uten å måtte lete etter og manuelt installere slike ting som Java, Flash, o.l. på egenhånd etterpå. Da gikk det opp for meg at jeg bruker en del tid selv også på slike ting, så hvorfor ikke da prøve Mint?

 

En ulempe er kanskje at ny Mint (10) kommer ut noe senere enn opphavet sitt, men på den annen side kan det være greit allikevel fordi da er en del feil luket ut i mellomtiden. En annen ulempe, som kan bli en fremtidig snublestein for Mint, er at den ikke støtter Ubuntu One (har jeg hørt). Nå er ikke Ubuntu One så veldig nyttig ennå - for meg i hvertfall, jeg bruker den bare til å lagre noen backups og notater, men i fremtiden kan Ubuntu One muligens synkronisere dine data, innstillinger og programinstallasjoner mellom rene OS-intallasjoner, og da begynner den å bli uunnværlig. Men den tid den sorg. I mellomtiden får jeg prøve Mint 10.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Det stod på siden Simen1 linka til (ctrl+f er din venn), men det stod for betaen. Her står det for RC som jeg gjetter blir den den lanseres med. "RC includes the 2.6.35-22.33 kernel which is based on the 2.6.35.4 Upstream stable kernel."

 

Hehe, hjelper ikke med Ctrl + F når en skriver kørnel.

Jeg oppdaget det etterhvert når blikket sveipet over høyre hjørne. Men

takk takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...