Gå til innhold

APB legges ned (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt det så morsomt med et spill på lenge som med APB. Det hadde en del "problemer" som gjør det naturlig å trekke i karakter, men under alt sammen lå et veldig bra spill. Spillet har også blitt en del bedre gjennom et par måneder med patching. :)

 

At spillet legges ned kommer faktisk veldig overaskende, til tross for at vi har visst at RTW har hatt pengeproblemer og at APB ikke akkurat konkurrerte med WoW i antall spillere. Spillet var gjennom utviklingsperioden og hadde over 100.000 betalende spillere. Ville trodd at de klarte å tjene noen penger her, og at de i hvertfall gav spillet litt mer enn tre måneder.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt det så morsomt med et spill på lenge som med APB. Det hadde en del "problemer" som gjør det naturlig å trekke i karakter, men under alt sammen lå et veldig bra spill. Spillet har også blitt en del bedre gjennom et par måneder med patching. :)

 

 

Jeg likte APB veldig mye, men det har to store feil. For det første stinker singleplayer. Alt man gjør er å "gå dit, trykk en tast, gå tibake". Eventuelt kjør dit. De fleste regnet det som et GTA Online, eller enda bedre, Saint's Row Online. Problemet er at det som gjør GTA og SR så bra er at det er så utrolig mye å gjøre i byene. I APB er det ingenting å gjøre, bortsett fra å sloss med andre spillere og ta de samme oppdragene om og om igjen med litt forskjellig quest description.

 

Og nettopp der har vi det andre store problemet. Det er ikke morsomt å sloss. Alle sloss mot alle, og level er uviktig for å finne motstandere. Engelske PC Zone hadde en bra beskrivelse av kampene: Tenk deg WoW. Du er lvl 20 og alene, og spillet finner ut at du skal sloss med tre stk som er lvl 200. En mot en hadde vært veldig vanskelig, men tre mot en? Resultatet er at veldig mange starter spillet, blir regelrett slaktet stgraks de går i en PvP sone og gir opp etterhvert. Hva er så morsomt med det?

 

I teorien hadde det ikke vært så vanskelig å rette på feilene. De måtte først og fremst ha laget et system hvor vi kan sloss med spillere som er på samme level som oss selv, og vi måtte ha hatt mye mer å gjøre. Ingen av dem er vanskelige, i teorien. De kunne ha hatt flere servere og en level rank på hver. Kanskje level en til fem på første, fem til ti på neste og så videre. Det funker i Starcraft 2, så hvorfor ikke i APB? Å gi oss mer å gjøre er heller ikke noe problem. Bare se på GTA og Saint's Row, så har man mer enn nok å gjøre for en stund. :)

 

Ikke at jeg kommer til å savne APB noe særlig. Det hadde svært bra potensiale, men det funket ikke i praksis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det er for mange mmoer på markedet og jeg ventet dette skulle skje og det vil skje med de fleste mmoer som kommer ut. mmo appellerer ikke til de som spiller vanlige storsatsninger. Vi vil ha spillet vi har kjøpt i eie.

Lenke til kommentar

Det er for mange mmoer på markedet og jeg ventet dette skulle skje og det vil skje med de fleste mmoer som kommer ut. mmo appellerer ikke til de som spiller vanlige storsatsninger. Vi vil ha spillet vi har kjøpt i eie.

 

Ikke ta det ille opp, men fikk meg en latter der. :p Du tror vel ikke seriøst at mesteparten av MMOene som blir gitt ut ender opp med å feile? Har du den fjernste anelse om hvor mange MMOer som er suksessrike? ;) Mange MMOer feiler, men det gjør mange storsatsinger også.

Lenke til kommentar

Det er for mange mmoer på markedet og jeg ventet dette skulle skje og det vil skje med de fleste mmoer som kommer ut. mmo appellerer ikke til de som spiller vanlige storsatsninger. Vi vil ha spillet vi har kjøpt i eie.

 

Ikke ta det ille opp, men fikk meg en latter der. :p Du tror vel ikke seriøst at mesteparten av MMOene som blir gitt ut ender opp med å feile? Har du den fjernste anelse om hvor mange MMOer som er suksessrike? ;) Mange MMOer feiler, men det gjør mange storsatsinger også.

 

Hvilke MMPer vil du si er suksessrike? Som har levd opp til utgiverens forventninger?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er for mange mmoer på markedet og jeg ventet dette skulle skje og det vil skje med de fleste mmoer som kommer ut. mmo appellerer ikke til de som spiller vanlige storsatsninger. Vi vil ha spillet vi har kjøpt i eie.

 

Ikke ta det ille opp, men fikk meg en latter der. :p Du tror vel ikke seriøst at mesteparten av MMOene som blir gitt ut ender opp med å feile? Har du den fjernste anelse om hvor mange MMOer som er suksessrike? ;) Mange MMOer feiler, men det gjør mange storsatsinger også.

 

Hvilke MMPer vil du si er suksessrike? Som har levd opp til utgiverens forventninger?

 

AtW

 

WoW (selvsagt), Everquest, Lord of the Rings Online, City of Heroes/Villains, Anarchy Online, Ultima Online, Vanguard, Cabal, Allods og Runescape, for å nevne noen av de mest kjente. I tillegg har vi jo alle de asiatiske du ikke engang har hørt om, for å nevne noen. Selv Age of Conan kan mer eller mindre kalles en suksess.

 

(ja, jeg vet Vanguard ble sluppet for tidlig og var en katastrofe da det kom, men de holder på ennå. Det sier jo sitt.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hadde jeg fått prøve spillet via en demo eller en beta(søkte, men kom ikke med) så hadde det i det minste vært lettere å vite om jeg ville ha det. Var en god del ting jeg tilsynelatende likte med spillet, men gadd ikke satse bort 400 kroner på noe jeg ikke var 100% sikker på.

Lenke til kommentar

Nå må folk slutte å blande ting sammen her. Grunnen til at spillet legges ned er fordi selskapet, RTW, er konkurs. Selskapet kan nesten sammenlignes med 3D-realms da har klart å bruke hele fem år på å utvikle spillet, og spillet har fått utsatt utgivelsesdato og blitt refinansiert flere ganger. I August ble selskapet satt under bankadministrasjon, og mange av selskapets prosjekter har blitt solgt. APB har derimot ingen sagt seg villige til å kjøpe. Vi skal heller ikke se bort i fra at dette nærmest er et stunt for å få tak i en kjøper.

 

Dette betyr ikke at spillet i seg selv ikke har noe av skylden. Hadde APB vært en umiddelbar supersuksess med to millioner betalende spillere, hadde nok prosjektet vært mer attraktivt for kjøpere, eller gitt så mye penger at RTW hadde midlertidig klart seg. Når spillet derimot får lunkne anmeldelser og en ganske haltende start så ser det ikke akkurat ut som en fristende investering. Nå har vi heller ingen innsikt i hvilken pris det selges for.

 

Hadde jeg fått prøve spillet via en demo eller en beta(søkte, men kom ikke med) så hadde det i det minste vært lettere å vite om jeg ville ha det.

 

Det nærmeste de kom var et "buddy program" hvor du kunne invitere en venn til å prøve spillet et par dager. Det hadde absolutt vært på sin plass med kampanjer som "free weekend" o.l. men nå fikk jo ikke spillet leve lenge nok til å prøve ut så mye.

 

Uansett. APB manglet repeteringsevne så dette var ikke særlig overraskende.

 

Det er da svært subjektivt om man synes spillet er verdt å spille over en lengre periode.

 

Jeg tror mye av kritikken mot APB kommer av det er vanskelig å finne et spill å sammenligne det med. En vanlig klage er at spillet har for få oppdrags-typer, spørsmålet er da hva de forventer. Spill som Counter Strike, Battlefield og Cod så foregår spillingen på svært få spillmodus og få baner. På rams i hodet nå kommer jeg frem til 12 forskjellige sisteoppdrag i APB. Spillet trenger ikke flere spillmodus, men snarere mindre forvirring rundt dem som allerede eksisterer.

 

Av ting å "jobbe seg mot" er det også mye å ta av.

 

Som jeg skrev tidligere har spillet, som de fleste nye MMO, hatt veldig godt av sine første måneder. Av betydning kan jeg nevne:

  • *Hele systemet for å sette spillere mot hverandre har blitt forandret og forbedret, du får ikke oppdrag med mindre du spør om det
    *tilfeldig VIP mot kriminelle skjer ikke lenger
    *alle kjøretøy reagerer mye bedre og de tipper ikke over så lett
    *hele våpensystemet har blitt totalforandret

 

Spillet er fremdeles ikke perfekt, men jeg synes det har blitt litt urettferdig kritisert. MMO-spill har en lang livstid, så selv om det ikke har vært en suksess så langt så er det for tidlig å si at spillet er en fiasko.

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...