Gå til innhold

Frister med fin pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:ermm: Føler på meg at det blir en skuffelse. :ermm: nVIDIA har bekreftet omtrent samme pris som HD 5850, og så langt er ytelsen under HD 5850. De hevder at det endrer seg når med nye drivere, men vet ikke helt jeg. :p Er ikke sikkert det blir et bedre alternativ til HD 5850 da en gang. Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

I forhold til GTX 470 er kjernen skalert ned med 21,4%. Samme transistorantall betyr at kjernen fortsatt har fysisk 448 shadere, men at 96 av de er slått av. Dette kan bety inntil 21,4% lavere effekt fra kjernen (så fremt det er 0% hvileeffekt i de avslåtte shaderne og spenningen beholdes). Ytelsen til kjernen blir nødvendigvis 21,4% lavere.

 

I forhold til GTX 470 er minnebåndbredden skalert ned med både klokkefrekvens og smalere minnebuss. Til sammen gir det 42,1% lavere minnebåndbredde. Minneytelsen reduseres altså med 42,1%. 37,6% lavere klokkehastighet kan gi lavere effekt fra minnet. Jeg vil tippe en halvering. Merk at minnet ofte står for en mye mindre del av effektbudsjettet enn kjernen.

 

I forhold til GTX 470 er minnemengden redusert med 20%. Dette gir 20% ytterligere lavere effekt fra minnet. Innvirkningen på ytelsen er høyst variabel avhengig av hvor mye av minnet som brukes. I mange situasjoner betyr det ingenting for ytelsen.

 

Ut i fra spesifikasjonene vil jeg anslå en ytelse som ligger ca 21-42% lavere enn GTX 470 og et effektforbruk som ligger rundt 30% lavere, altså rundt 150 Watt TDP. Merk at dette er anslag. Fasiten finnes på andre nettsider.

 

Redigert: Spesifikasjonene til Hardware.no ser ikke ut til å stemme med Guru3D og PCper. (ROP og minnefrekvenser) De gir også en annen TDP enn mitt anslag, nemlig 200 Watt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er fremdeles ikke godt nok desverre, i mine øyne ihvertfall. GTX 465 hjelper kanskje å lukke ytelse-pr-krone gapet littegrann i forhold til AMD sine modeller, men det hjelper ikke stort når kortet fremdeles ligger bak og i tillegg har store problemer med strømforbruk og tilhørende varme/støy. Det er heller ingenting unikt som Fermi tilbyr som du ikke kan få andre steder, fra enten AMD eller tidligere Nvidia modeller. Med en liten mod kan du nå kjøre ATI for rendering og et billig Nvidia kort for PhysX, så da er det i grunn bare CUDA for ganske spesialiserte oppgaver som gjennstår så langt jeg kan se - og der er neppe GTX 400-serien det beste valget heller økonomisk sett om det er det du sikter mot.

 

Litt relevante reviews forresten:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce-gtx-465_14.html#sect0

http://www1.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_465/33.html

 

En pekepinn på hovedproblemet:

perfdollar_1920.gif

perfwatt_1920.gif

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

De er jo så sykt strøm tørste disse nye nvidia korten

 

Yep... når man tenker på at ytelse/kostnadsmessig så kan du sammenligne kortet mot 4850, så er det rimelig triste resultater.

 

Det ser faktisk ut som om denne nye modellen faktisk er MINDRE strømeffektiv (i forhold til ytelse) enn GTX 470 selv om den er mindre kraftig. hvordan de fikk til det forstår jeg ikke helt. En hastig sammensnekret nødløsning kanskje? ...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Går jo nesten to stk 5850 på én 465 med tanke på strømforbruk. Hvor mye mere koster strømforbruket i timen ved full load på 5850 vs 465?

Med utgangspunkt i diagrammet til leifeinar og en kraftpris på 50 øre/kWh så koster de to henholdsvis 6,1 og 11,2 øre per time hvis varmen er totalt overflødig (ikke varmer opp boligen etc).

 

Så fremt du bor i tropisk strøk (uten AC) så blir prisforskjellen i løpet av 1 år med 4 timer hard spilling hver dag "svimlende" 74 kroner.

Lenke til kommentar

Det mest relevante her blir vel om to GTX 465 skalerer like godt i SLI som de dyrere modellene? I så fall kan det være to gode kjøp ;)

Ja, så for de som kan overklokke kan dette være et mye bedre kjøp med tanke på ytelse vs pris. nVIDIA kortene skalerer jo bedre enn ATI sine, så heller for folk som kjører på standard hastigheter, blir Fermi et dårlig kjøp.

 

De er jo så sykt strøm tørste disse nye nvidia korten

 

Yep... når man tenker på at ytelse/kostnadsmessig så kan du sammenligne kortet mot 4850, så er det rimelig triste resultater.

 

Det ser faktisk ut som om denne nye modellen faktisk er MINDRE strømeffektiv (i forhold til ytelse) enn GTX 470 selv om den er mindre kraftig. hvordan de fikk til det forstår jeg ikke helt. En hastig sammensnekret nødløsning kanskje? ...

 

-Stigma

nVIDIA hevder at Fermi har bedre ytelse per watt en tidligere generasjon, men jeg vet ikke helt jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Med utgangspunkt i diagrammet til leifeinar og en kraftpris på 50 øre/kWh så koster de to henholdsvis 6,1 og 11,2 øre per time hvis varmen er totalt overflødig (ikke varmer opp boligen etc).
'

 

Skal ikke gå god for tallene, men de er slik jeg har skjønnt det målt med samme utstyr og samme rigg.

 

 

men tror uansett, nvidia er ute med en finpuss utpå høsten :)

Lenke til kommentar

Til opplysning har GF100-kjernen 512 stream-prosessorer, eller 16 streaming-multiprosessorer. GTX 465 får 11 slike aktivert, som gir 352 stream-prosessorer.

 

Jeg regner med at prisene til hele serien blir jekket et hakk ned når B1-revisjonen kommer, og da må sikkert AMD/ATI svare.

 

Forøvrig så håper jeg at det kommer en solid og "stille" kjøleløsning på en variant av GTX 465 etter hvert, det gjør ikke noe for meg om den er 8cm tykk bare den er stabil som fjell og stille. Jeg har alt sett to varianter med to vifter på, henholdsvis fra Gigabyte og Gainward så det kommer nok. Prisen er litt for stiv ennå, den bør nærme seg 2000 kr.

Lenke til kommentar

Det er større forskjeller enn færre cuda kjerner. Det er 32 ROP's(48 og 40 i 480 og 470) og 44 Texture Address / Filtering(som Ryan Smith kaller det) mot 60 og 56 i 480 og 470. Og høyere spenning.

 

Er det ikke bedre å gå for et mer energieffektivt alternativ som 5850 viss du vil ha stillere kjøling? 465 bråker jo mer enn 470 og 480 med standard kjøling. Og bruker 108 watt mer enn 5850 under last.

 

http://www.anandtech.com/show/3745/nvidias-geforce-gtx-465/14

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over de andre forskjellene, det var ment som en utdypning av noe Simen1 skrev lenger oppe.

 

For generelle spillere er nok HD 5850 og lignende et valg som gir mer for pengene, vil nesten si utvilsomt. Men så burde jeg vel igjen pressisert at jeg er ingen "vanlig spiller", for meg er også OpenGL-ytelsen(I tillegg til Direct3D-ytelsen) viktig og der feiler AMD/ATI hardt. Så for min del skal det mer til enn noen få prosent i favør av AMD/ATI før jeg velger de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...