Gå til innhold

Google satser på 3D-skrivebord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det kommet noen uttalelser eller spekulasjoner om hvilke interesser Google har med denne programvaren?

 

Altså om den kommer til å bli brukt til noen av Googles nettbaserte tjenester, Chrome OS, Android, eller andre tjenester/produkter Google leverer. Det er vel lite tenkelig at de kjøper et slikt program kun for å fortsette utviklingen for programmet uten ytterligere interesser? Eller om BumpTop sitter på noen patenter som har fanget interessen til Google.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hahaha, jeg har BumpTop, har hatt det lenge, og har ikke merket noe spesielt jeg, det meste av pro versjonen er overflødig for å få en spesiell interessant opplevelse med BumpTop.

 

Men irriterer meg over at bilde denne artikkelen har ikke viser leseren at man kan skifte ut temaet som er på veggene med det man selv vil ha, noe som er genialt og tøft.

 

Er vel det samme hva Google gjør, for det er alltid mulig å laste ned installasjonen fra noen andre.

Lenke til kommentar

Det er rett og slett å dra metaforen for langt. Sikkert morsomt i ti minutter, men utover det? Enkelte konsepter kan kanskje være verd å ta med seg videre, bl.a. stacks. Er ofte jeg har endel filer på skrivebordet som jeg gjerne ville samlet, eneste alternativet da er å opprette en katalog, noe som er unødvendig tungvindt.

Lenke til kommentar

Har prøvd det flere ganger siden den gang det var public beta, men funnet ut at her var bare tull og fungerte kun som eye-candy. Men jeg kan se nytteverdien i det i multitouchmiljø. Så regner med at de kommer til å bruke noen av de funksjonene i chrome OS.

Som jeg har nevnt så er enkelte av konseptene, hovedsaklig stacks-funksjonen gode. Noe lignende har vel vært ryktet til mac siden 90-tallet, uten at det har skjedd. Resten virker mest som å dra skrivebord-metaforen alt for langt. Hva er poenget med at skrivebordet er 3D? Hva er poenget med at man kan kaste filer rundt omkring og de interagerer med hverandre? Det minner meg mest av alt om Compiz/XGL styret på linux-skrivebordet for noen år siden. Voldsomt med eye candy, men ikke stort mer enn det.

 

I promo-videoen så sier de noe om at på et skrivebord så ligger dokumenter i hauger og at man "oppdager nye sammenhenger og ideer" når man ser gjennom de. Mye mulig det, men du overfører ikke denne informasjonsoverføringen til datamaskinen ved å gjøre det virtuelle skrivebordet 3D og filene til fysiske objekter i dette 3D-miljøet. Ihvertfall ikke så lenge fil-objektene fremdeles er små, firkantede flater med en logo på. Kanskje på en diger enhet som Microsoft Surface (om man dropper 3D-jippoen) hvor dokumentene er representert i A4-størrelse og med innholdet synlig.

 

Som sagt, jeg kan ikke forstå at Google har kjøpt selskapet for noe annet enn patenter eller utviklere.

Lenke til kommentar

Hovedutfordingen tror jeg er at de færreste bruker desktop'en særlig aktivt, jeg bruker den litt i OSX, men i Windows har jeg aldri brukt desktop'en i noen særlig grad. Det er stort sett vinduer oppe og da betyr det lite hva som er bak. Dvs dette blir kortvarige leketøy som blir fjernet når det går opp for folk hvor mye systemressurser som går med til dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...