Gå til innhold

AMD forbereder nye sekskjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition AM3 3, 2/ 3, 6GHz Turbo Core 9MB cache, 125W

HDT90ZFBGRBOX

2 295,-

 

AMD Phenom II X6 1055T AM3 2, 8/ 3, 3GHz Turbo Core 9MB cache, 125W

HDT55TFBGRBOX

1 595,-

 

fra netshop.no, microplex.no osv ja vi elsker netshop og microplex

Endret av wiak
Lenke til kommentar
For å møte konkurransen fra Intels seks- og åttekjerneprosessorer, ser det ut som om AMD kommer til å lansere flere sekskjerneprosessorer utover våren. Det forventes også en ansiktsløftning på firekjerneprosessorene.

Dere lister bare opp desktop-prosessorer fra AMD og da kan jeg ikke skjønne hvorfor dere sammenligner med Intels 8-kjerner serverprosessorer. Så vidt meg bekjent har ikke intel planlagt noen 8-kjerne for desktop i år.

 

AMD har også 12-kjerne (Magny-Cours) på planen, men vi anser det ikke som reelt at dette blir et volumprodukt for AMD i år selv om den kanskje lanseres i 2010. Samtidig tror vi også at Magny-Cours er essensiell for AMD dersom man skal ta opp kampen mot Intels Nehalem-EX.

Ok, nå er vi over på server-porteføljen. Hvorfor være så pessimistisk og kun tenke toppmodeller? AMD har også i dag en rekke konkurransedyktige serverprosessorer takket være hyggelige priser og smart topologi (som Intel kopierte 6 år etter AMD kom med den).

 

Intels svakheter er i 4-sokkelsegmentet. De maskinene blir svindyre (Nehalem EX 8-kjernene). Ytelsen blir også noe begrenset grunnet klokkefrekvenser. AMD har mye rimeligere 4-sokkelsystemer og historisk sett bedre oppgraderbarhet. Man har ofte kunnet oppgradere bare prosessorene uten å skifte ut hele serverne.

 

Ganske snart (muligens innen 1 uke) kommer AMD med oppdaterte brikkesett (C32 og G34) der begge får god framoverkompatibilitet (Bulldozer 2011, 2012 og 2013) og sistnevnte får hele 4 minnekanaler. Noe som blir stadig viktigere etter som antallet kjerner og parallell ytelse øker.

 

AMD mener alvor med 8 og 12-kjerne Opteron. Noe de viser tydelig ved å ha en lang og særdeles grundig testperiode. 12-kjernene ble allerede demonstrert i fjor høst og har vært til ymse testing i industrien ca et halvt år ved lansering. Prosessorene er altså produsert og klare, men holdes tilbake for ekstra grundig testing. Tilbakemeldingene skal i følge mange kilder være glimrende med tanke på ytelse per watt og parallell ytelse.

 

Produktnumrene er ute, spesifikasjonene er ute, lanseringskvartal (1. kvartal 2010 er vist på nylige plansjer, testperioden har vart lenge nok nå, TDP, steppingnummer osv er ute. Hvorfor sette spørsmålstegn ved at 8- og 12-kjernene blir lansert i år?

post-3851-1269336083,8213_thumb.png

Lenke til kommentar

Interresant. Men AMD blir nok ikke aktuelt om de ikke får fikset ytelsen fra sørbro. Unntaket er muligens om jeg går for en LSI 9000 eller Areca 1800 sammen med nytt PC kjøp.

bø, SB850 har SATA 6Gbps støtte da

bø, min 1,3L lada sier 220 KM/t på speedometeret!

Eventuelt: bø, jeg bor i tyskland og har lov til å kjøre 600 KM/t på autobahn med min 1,3L lada.

 

Det er korrekt at SB850 støtter SATA 6Gbps grensesnittet og standarden, men den praktiske ytelsen fra HBA er typisk lavere enn ICH10R for SSDer. Jeg har ikke sett tall for C300 256GB, så den kan være et unntak siden den klarer over 350MB/s sekvensiell les. ALLE ANDRE SSDer scorer lavere i benchmarks fra SB850 enn ICHxR. I noen aspekter betydelig lavere. Accesstime er høyere, og IOPS er lavere. Båndbredden er også målbart forskjellig, lavere på SB.

Jeg vet det har vært postet screenshots av sammenligninger i SSD-benche tråden.

ICH10R skalerer også bedre i RAID opp til 3 SSDer. Jeg har ennå ikke sett RAID på SB850 som har passert 600MB/s, men det er mulig at den kan være bedre på maks båndbredde grunnet bredere buss til CPU.

Lenke til kommentar

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition AM3 3,2 / 3,6 GHz Turbo Core 9MB cache, 125W

HDT90ZFBGRBOX

2 295,-

 

AMD Phenom II X6 1055T AM3 2,8 / 3,3 GHz Turbo Core 9MB cache, 125W

HDT55TFBGRBOX

1 595,-

Sykt bra priser! Dette er lavere enn jeg hadde turt å håpe på. Turboen er også ut til å være på solide 4-500 MHz.

 

TDP er litt høy for meg, men hvis den har lavt effektforbruk ved idle og minimal bruk så står den definitivt på handlelista om en stund.

 

Hva er galt med ytelsen fra sørbro hos AMD?

Den ligger rundt 20% bak ytelsen til intel ICH10. Ingen dramatikk for oss vanlige med andre ord, men en klar show-stopper for forumets største SSD-entusiast. :) (Som sikkert ville brukt egen kontroller uansett og dermed unngått problemet.)

Lenke til kommentar

Disse prisene virker jo rett og slett fantastiske. Hadde det ikke vært for at jeg har blitt kalt inn til førstegangstjeneste så hadde det nok blitt en kraftig opprusting på hjemmefronten i år. Jeg gleder meg til å se benchmarks av disse, målt opp mot Intels prosessorer i samme prisklasse.

 

Edit: Takk for svar Simen1 :)

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Den ligger rundt 20% bak ytelsen til intel ICH10. Ingen dramatikk for oss vanlige med andre ord, men en klar show-stopper for forumets største SSD-entusiast. :) (Som sikkert ville brukt egen kontroller uansett og dermed unngått problemet.)

Dette er nøkkelen. Man får bedre ytelse med ICHx i benchmarks, men i bruk vil jeg påstå de aller aller fleste ikke merker noen forskjell.

Lenke til kommentar

Spørsmål om det ikke blir en oppgradering av server og/eller arbeidsmaskin nå.

 

Prisene såg jo virkelig interessante ut.

 

Problemet er at jeg akkurat har kjøpt meg en Dell PowerEdge R210, så økonomien sier vel nei.

 

@Simen1:

 

Dersom de oppfører seg som Phenom II X3 og X4, bør idle ha relativt lavt strømforbruk. Men det ser vi ikke før noen har testet. Men de klarer nok uansett ikke verdiene til Clarksdale.

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til å se benchmarks av disse, målt opp mot Intels prosessorer i samme prisklasse.

Intel Core i5 660 3,33 (3,6) GHz , 2 kjerner , 4,5 MB L2+L3, 1500 kr

AMD Phenom II X6 1055T 2,8 (3,3) GHz, 6 kjerner, 9 MB cache, 9 MB L2+L3, 1600 kr

 

Hehe, det ligger vel i kortene at Intels dobbeltkjerner må se seg grundig forbikjørt i prisklassen rundt 1500 kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Heisann, er det noen av dere som vet om AMD har det samme som intel i7, med threads? som 4 kjerner med 8 threads?

HyperThreading er Intel proprietært så AMD gir deg nok kun ekte kjerner.

Lenke til kommentar
@Simen1: Dersom de oppfører seg som Phenom II X3 og X4, bør idle ha relativt lavt strømforbruk. Men det ser vi ikke før noen har testet. Men de klarer nok uansett ikke verdiene til Clarksdale.

Om testene viser det så blir det nok en X6 i maskina mi snart. :)

 

Heisann, er det noen av dere som vet om AMD har det samme som intel i7, med threads? som 4 kjerner med 8 threads?

Nei, AMD har ikke "juksekjerner". I hvert fall ikke ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...