Gå til innhold

Lyssterk tele for micro four-thirds


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Små sensorer har en areal-begrunnet ulempe i forhold til store når det kommer til ISO-støy. De trenger større blenderåpning for å gi samme mengde støy som større sensorer gjør under de samme lysforholdene. Så dette er en kjærkommen nyhet.

 

50mm f/0,95 på mFT tilsvarer brennvidden og dybdeskarpheten man får med 66,6mm f/1,425 med APS-C (1,5x crop) og 100mm f/1,9 på fullformat.

 

Størrelsen og vekta virker overkommelig selv om det blir litt stort i forhold til kameraet. Over 52mm lysåpning er uansett MYE!

 

Det skal bli morsomt å høre mer om denne produsenten i framtida.

Lenke til kommentar
Meh, antar dette kommer til å bli veldig soft og ikke likt noctilux i det hele tatt. Man finner jo allerede små objektiver som gjøre dette på mft.

Jeg tar gjerne i mot tips om slike Ingardj.

 

Det her ser spennende ut synes jeg. Jeg har hatt gleden av å bruke et H.Zuiko 42/1.2 (for Pen FT) på E-P1 en stund, og jeg tar gjerne noe enda raskere, men jeg kan ikke få meg til å bla opp ti tusen eller mer for det.

Lenke til kommentar

Masse C-mount-optikk som kan brukes på µ4/3 med et enkelt adapter, både eldgamle og nyere saker. Ingen AF, men mye å velge i både på brennvidder og lysstyrke. Hovedutfordringen er å finne de som faktisk dekker bildebrikken med bildesirkelen, mange av disse objektivene er laget for brikker som er mindre enn 4/3. Og prisene på de som har fått godt ry har jo selvsagt skutt i været på bruktmarkedet.

 

Antar Noktor blir et slikt objektiv, bare med adapter fast påmontert :thumbup:

 

Selv har jeg kikket litt på en 25/0.95 hos B&H, men har feiget ut - vet alt for lite om det til at jeg tør ta sjansen....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prisen er klar: 750 $ ved forhåndsbestilling.

 

http://www.flickr.com/photos/theleggett/sets/72157623527995554/show/

 

Jeg er spent på å se flere bilder fra dette objektivet - mange av disse bildene er på nivå med mine 50 år gamle sovjetiske f/1.5 objektiver; lav kontrast, interne refleksjoner, coma... Sjarmerende på gammelt glass til godt under 100$, men jeg er ikke sikker på om jeg finner det like sjarmerende på en 2010-modell. Med tanke på at Voigtländer Nokton 50mm f/1.5 koster under 500 $, og Nokton 50 mm f/1.1 koster 1000 $ (og ingen av dem er noe mer volumiøsde, mener jeg), er det å håpe for Noktors del at vi får se bilder som virkelig viser objektivets sterkere sider...

Lenke til kommentar

Steve Huff lager en dagbok om fotografering med Noktor: http://www.stevehuffphoto.com/2010/03/03/the-noktor-50-f0-95-lens-review-diary/

 

Han er vel det jeg anser som ambivalent til objektivet - det har sine klare mangler (min tidligere sammelikning med 50 år gamle sovjetere synes styrket...), men kan også bidra til å fremskaffe temmelig unike og særegne bilder.

 

Personlig ville jeg nok heller gått for et Voigtländer Nokton f/1.1 - fordi det er et bedre objektiv i "moderne" forstand, fordi det ikke koster mye mer, fordi det kan brukes også på andre fatninger enn µ4/3, men kanskje mest fordi jeg allerde har en del (billige) objektiver med sterk karakter.

Lenke til kommentar

Dette ser egentlig helt forferdelig ut, noe de fleste antok. Bokehen er jo til å le av. Spesielt hvis man stopper ned litt..

 

Oly-brukerne bør jo kjøpe 50mm f/2 i stedet for dette tull-objektivet.

 

Eller så kan du kjøpe et om-objektiv til noen hundrelapper som tegner mye bedre og skarpere enn dette overvåkings-objektivet..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...