Gå til innhold

Microsoft avviser feil i Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når W7 (som Vista) har Unix kjerne og kommandotolker mellom prosessene og Windowsprogrammene er det ikke mulig å komme ned på "XP" nivå på "CPU load" siden prosessoren må jobbe mer når OS er oppe med brukerprogrammer men ikke brukes aktivt i øyeblikket.

 

...

hvah?

Hvis dette er sarkasme, ironi eller andre morsomheter, så er det vanskelig å lese over internett ^^

Lenke til kommentar
Når W7 (som Vista) har Unix kjerne og kommandotolker mellom prosessene og Windowsprogrammene er det ikke mulig å komme ned på "XP" nivå på "CPU load" siden prosessoren må jobbe mer når OS er oppe med brukerprogrammer men ikke brukes aktivt i øyeblikket.

jaha? unix kjerne, hvor har du de kildene ifra.

windows 7 og vista kjører fremdeles VMS basert NT kjerne.

Lenke til kommentar
Feilen pleier å rette seg hvis du kobler fra strømmen og lar batteriet lade seg litt ut en gang. Noe som kan være lurt uansett, lade ut batteriet med jamne mellomrom.

 

Ikke med den nye typen batteri :(

 

Litium ion batterier må innimellom recycles (som ibm kalte det før i tiden) for å øke batteritiden, da både batterimåler nullstilles, og alle cellene får en sjanse til å fylles helt opp igjen, dette gjøres ved å dra batteriet ned til 5% (men ikke noe særlig lavere) for å så lade det helt fullt.

Dette er egentlig ikke så veldig bra for batteriet, men kan sammenlignes med å rense printerhodene i printeren, det drar mye blekk, men må gjøres innimellom.

 

Ellers det et par enkle grep for å forenkle levetiden på batteriet:

1. Ta det ut av pcen når du ikke bruker det - lad det ned til 40% og legg det i kjøleskapet.

2. Selv om klattlading i teorien ikke skal påvirke batteriet, så svekkes cellene over tid om de står ubrukt, derfor er den beste bruksmetoden å bruke batteriet ned til ca 15% (ikke noe særlig lavere) før du lader det opp igjen.

3. Varme, ikke oppbevar pc med batteri i solen, og som poengtert i nr 1, ta det ut. - Om du bruker batteriet hver dag: La det gå ut til 15%, lad det helt opp, legg det i kjøleskapet, bruk neste dag. Det er en liten ting, men alle monner drar.

Lenke til kommentar

 Heisann, der var det mye nyttig informasjon om batterier.

 

 

Så jeg må stille to oppfølgingsspørsmål, har du du noen dokumentasjon du kan vise til, og har du en spesielt god bakgrunn for å kunne noe om dette.

 

Dette er ikke kritikk, men vil gjerne ha noe bedre bakgrunn på dette om jeg skal videreføre kunnskapen til andre.

Lenke til kommentar

1 år datateknikk og dataforståelse på universitet, 1 år med teknologi og forskningslære på vgs som jeg dedikerte til å spesialisere meg på batteriteknologier og automtiserte systemer, og ~12 års erfaring med et stort antall bærbare maskiner (i hovedsak IBM ThinkPad og Dell Latitude)

 

Jeg har nok ingen kilder, men heller erfaring og en personlig ganske inngående kunnskap i emnet.

 

Jeg kan rent kjemisk forklare hvorfor det er slikt, men tror hverken du eller jeg syns det er veldig spennende å lese gjennom :p

 

Men kan si det enkelt:

Battericeller utlades sakte men sikkert, dette går saktere i kulde.

Batterier er en toveis kjemisk reaksjon, som baserer seg på en likevekt av elektroner, om alle elektronene skulle gå over til den ene siden (helt utladet) så vil det ikke være mulig å få dem tilbake, ergo skal man prøve å unngå å lade batteriene helt ut.

Et batteri mister kapasitet over tid (celler dør, den elektroniske likevekten i batteriene går gradvis sakte over til "utladet" siden). Det er to ting som sakter ned denne prosessen, det er å ikke ha noen lading i cellene, og kulde. Men som vi vet så dør batteriene om de blir helt uten lading.

Derfor er 40% en veldig ok likevekt i forhold til sannsynlighet for at batteriene skal dø ut pga utlading, og at de skal lades ut for fort.

 

Mye av dette ligger ute på nett, finnes massevis av sider som omhandler dette (der jeg har lært mye av det), så den som leter han skal finne.

Lenke til kommentar
Ellers det et par enkle grep for å forenkle levetiden på batteriet:

1. Ta det ut av pcen når du ikke bruker det - lad det ned til 40% og legg det i kjøleskapet.

2. Selv om klattlading i teorien ikke skal påvirke batteriet, så svekkes cellene over tid om de står ubrukt, derfor er den beste bruksmetoden å bruke batteriet ned til ca 15% (ikke noe særlig lavere) før du lader det opp igjen.

3. Varme, ikke oppbevar pc med batteri i solen, og som poengtert i nr 1, ta det ut. - Om du bruker batteriet hver dag: La det gå ut til 15%, lad det helt opp, legg det i kjøleskapet, bruk neste dag. Det er en liten ting, men alle monner drar.

 

Eller bare akseptere at et batteri blir dårligere med tiden og kjøpe et nytt et.. :)

Endret av sindrejl
Lenke til kommentar
Ellers det et par enkle grep for å forenkle levetiden på batteriet:

1. Ta det ut av pcen når du ikke bruker det - lad det ned til 40% og legg det i kjøleskapet.

2. Selv om klattlading i teorien ikke skal påvirke batteriet, så svekkes cellene over tid om de står ubrukt, derfor er den beste bruksmetoden å bruke batteriet ned til ca 15% (ikke noe særlig lavere) før du lader det opp igjen.

3. Varme, ikke oppbevar pc med batteri i solen, og som poengtert i nr 1, ta det ut. - Om du bruker batteriet hver dag: La det gå ut til 15%, lad det helt opp, legg det i kjøleskapet, bruk neste dag. Det er en liten ting, men alle monner drar.

 

Eller bare akseptere at et batteri blir dårligere med tiden og kjøpe et nytt et.. :)

Ikke alle som har lyst til å bruke 1300kr i året på batterier, når et batteri som behandles slik gjerne kan holde seg i 5-6år.

Lenke til kommentar
1 år datateknikk (...)

 

Takk for svar. Jeg får vel lete litt på nettet jeg da :) Er akademisk av meg så liker teori, og forklaringer om hvorfor, og er klar over at forskjellige typer batteri har ganske så forskjellige metoder i hvordan de lager elektrisk potensiale.Så når du skrev noe om at batterier ikke skulle lades helt ut var det noe jeg ikke har fått med meg tidligere, så det tente en liten interesse i meg for å finne ut mer.

Så får jeg ta erfaringen din til etteretning til jeg en eller annen gang i fremtiden har lett opp noen flere kilder.

Lenke til kommentar

Dette gjelder da altså litium ion batterier, da deres oppbygning er litt annerledes enn de tradisjonelle nikkelbatteriene. Både i forhold til kjemikalier, og deres plassering i forhold til hverandre i batteriet.

Jeg husker ikke helt den kjemiske begrunnelsen i farta, men kan sjekke det opp litt om du vil.

Lenke til kommentar
Ellers det et par enkle grep for å forenkle levetiden på batteriet:

1. Ta det ut av pcen når du ikke bruker det - lad det ned til 40% og legg det i kjøleskapet.

2. Selv om klattlading i teorien ikke skal påvirke batteriet, så svekkes cellene over tid om de står ubrukt, derfor er den beste bruksmetoden å bruke batteriet ned til ca 15% (ikke noe særlig lavere) før du lader det opp igjen.

3. Varme, ikke oppbevar pc med batteri i solen, og som poengtert i nr 1, ta det ut. - Om du bruker batteriet hver dag: La det gå ut til 15%, lad det helt opp, legg det i kjøleskapet, bruk neste dag. Det er en liten ting, men alle monner drar.

 

Eller bare akseptere at et batteri blir dårligere med tiden og kjøpe et nytt et.. :)

Ikke alle som har lyst til å bruke 1300kr i året på batterier, når et batteri som behandles slik gjerne kan holde seg i 5-6år.

 

Jeg har også fjorten laptoper jeg lar stå frakoblet strømnettet.

Lenke til kommentar

Er så dårlig kapasitet på dem i forhold til originalbatterier, i hvert fall på de nyeste modellene.

 

Selv kjøpte jeg nettopp nytt batteri fra dealextreme for 300kr, som har samme specs som originalt, så skal bli spennende å se. For 300kr får jeg dessuten fire slike billigere enn et originalt.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Var ikke med tanke på kondisjonering av batteriet jeg foreslo å la det lade seg litt ut i win 7. Ser ut som Win7 overvåker batteriet, hvis du ligger å "slure" lader hele tiden tar overvåkningen det som om at batteriet er "utbrukt". Lar du det lade litt ut forsvinner varslet om at Batteriet må byttes, har sett dette på helt nye batterier på halvgamle PC'er.

Lenke til kommentar

Jeg byttet forøvrig batteri fra det godt brukte 9cellersbatteriet til originalbatteriet på 4celler, og fikk en time ekstra batteritid (det ligger fortsatt over design-capasity etter 2 år), Det ble brukt i et halvt år, og fikk ca 150 cycles, og så har det blitt halvveis ladet ut og lagt til lagring etter det, og brukt innimellom for at det ikke skal dø ut. Ser jo helt klart ut som at det ligger noe i det jeg har sagt ;)

 

Windows 7 klager heller ikke lenger på at batteriet er ødelaggt.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...