Gå til innhold

Hemmelig futt i HD2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er da mulig at ikonene blir større (flere pixler, altså). Hadde vært utrolig deilig å se på en skjerm med slik oppløsning, og dersom ikoner og tekst blir store/stort nok til å kunne leses/treffes med fingeren, er ikke høy oppløsning på en liten skjerm et problem. Gitt at det ikke bare er rykter, da, mobilen hørtes nesten for god ut til å være sann.

Lenke til kommentar
Med en sånn oppløsning håper jeg den leveres med lupe i tillegg til stylus.

 

Hva i all verden snakker du om?? Oppløsningen har da ingenting å si for størrelsen på ikoner, text osv osv. ... Det eneste du skal tenke når du ser oppløsning er at jo mer piksler jo bedre bilde! En mobilskjerm med den oppløsningen der vil fremstå som vanvittig skarp.

Lenke til kommentar
Med en sånn oppløsning håper jeg den leveres med lupe i tillegg til stylus.

 

Hva i all verden snakker du om?? Oppløsningen har da ingenting å si for størrelsen på ikoner, text osv osv. ... Det eneste du skal tenke når du ser oppløsning er at jo mer piksler jo bedre bilde! En mobilskjerm med den oppløsningen der vil fremstå som vanvittig skarp.

 

Ja, men den vil også suge vanvittig mye strøm ut av batteriet, sammen med en hyperrask cpu, så vi får håpe at HTC hoster opp et gigantisk batteri samtidig :)

Lenke til kommentar

poe: Dersom ryktene skulle vise seg å stemme burde det i alle fall være plass til det på 4,5 tommer. På HD2 dekker dog batteriet kun en liten del av baksiden.

 

Fra testen:

"HD2 har et 1230 mAh batteri, noe som er noe mindre enn det selskapets fulltastaturmobiler har fått. Dette skal likevel holde til så meget som 5,3 timer taletid i 3G eller 6,3 timer i GSM. Hviletiden er oppgitt til 16,25 døgn i 3G-nettet eller 20,4 døgn i GSM-nettet. Vi kunne bruke HD2 normalt mye i to døgn før vi trengte å finne frem laderen."

 

1,5 GHz høres jo unektelig både raskt og strømkrevende ut, men om den likner på 1 GHz-utgaven er den kanskje mer strømsnill en man kunne forvente? Uansett er det litt spennende hva som kommer til å skje. Jeg tipper at skjermracet mer eller mindre effektivt vil være avsluttet etter neste generasjon, ettersom nettbrettene mer eller mindre sømløst vil ta over alt som overstiger 4,5 tommer. Det begynner jo å bli komplisert å trekke rundt på disse tingene størrelsesmessig. Alle kan ikke gå i allværsjakker med digre lommer hele tiden :)

Lenke til kommentar
Tja, det er da mulig at ikonene blir større (flere pixler, altså). Hadde vært utrolig deilig å se på en skjerm med slik oppløsning, og dersom ikoner og tekst blir store/stort nok til å kunne leses/treffes med fingeren, er ikke høy oppløsning på en liten skjerm et problem. Gitt at det ikke bare er rykter, da, mobilen hørtes nesten for god ut til å være sann.

 

Kan skrive under på at oppløsning er deilig! Har "bare" 800x600 på lille skjermen til N900 men det gir et rått potensiale til både spill og video :) Og HTC er ganske flinke til å holde iconer o.l på rett størrelse

Lenke til kommentar
Er virkelig arbeidsminne og brukerminne gode betegnelser for RAM og lagring? For meg virker det veldig forvirrende.

 

Jeg er enig i at det er forvirrende. Uten å gjøre noen antakelser om hva du vet, vil jeg tro at det er spesielt forvirrende overfor folk som ikke er så godt inne på hvilke typer minne man har i en datamaskin eller mobiltelefon.

 

I en mobiltelefon snakker man stort sett om tre typer minne, og kjenner man ikke til hvordan disse fungerer vil det for eksempel være vanskelig å skille minnet operativsystemet opptar (som regel flash ROM) fra brukerminnet (det man selv kan lagre filer på). Det er heller ikke alle som er klar over at operativsystemet trenger tilgang til enkelte typer data svært fort for å fungere tilfredsstillende, og at man derfor har en egen type "lagringsplass" kun til dette (RAM).

 

Man kunne kanskje brukt andre ord. Systemminne i steden for arbeidsminne. Lagringsplass i steden for brukerminne osv. Men jeg tror at den eneste måten å bli kvitt forvirringen helt på er å forklare det hver gang man nevner det, eller iallfall ofte, slik at man eventuelt kan ta en titt på en annen side. Det er ikke like lett for en person som ikke vet hva slags minne som brukes til forskjellige ting å tolke systemminne eller bare forkortelser som RAM eller ROM. ROM er jo på toppen av det hele til dels misvisende i denne sammenheng, ettersom det ikke BARE kan leses, men også skrives til(selv om det ikke lar seg gjøre å skrive til under vanlig drift).

 

Vi burde kanskje jobbe hardere for å standardisere hvilke begrep vi bruker, og kanskje vi burde ha en lett tilgjengelig liten "ordbok" som forklarer hvilke ord vi bruker i tester og artikler?

 

Det underliggende problemet som gjør at dette er en liten verkebyll er at ikke alle er like interesserte, og det kan vi vel heller ikke forvente. Mange vil vite hvilke mobiler som kommer, fordi det angår dem direkte. Hvordan mobilen rent teknisk utfører handlinger for brukeren vet de gjerne ikke så mye om, og det er kanskje ikke så mange som føler at de trenger å vite det heller. Resultatet blir at vi forsøker å forenkle ting så godt som vi kan, noe som ikke alltid slår heldig ut.

 

For å se forenkling som overhodet ikke har fungert er det jo bare å ta en titt på de hundrevis av forskjellige grensesnitt som finnes for trådløse rutere. Her fins det like mange forskjellige navn for de samme funksjonene som det fins grensesnitt. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir totalt forvirret av de aller "enkleste".

 

Godt innspill. Litt vanskelig problem. Kom gjerne med forslag til hvordan dette kan løses, eller med innspill på mine :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...