Gå til innhold

Hopper på LED-bølgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg at 16:9 skjermer blir litt for smal i forhold til 16:10 skjermer. Har en 16:10 og denne er akkurat passe høy, i forhold til bredden.

 

Men 16:10 var vel standaren før, men 16:9 skjermer blir bare mer og mer vanlig i dag. Er færre 1920x1200 skjermer(72) i prisguiden i forhold til 1920x1080 skjermer (86).

 

Har ikke regnet med de store skjermene, det er 20 av de.

Lenke til kommentar
Irriterende at produsentene lager skjermene i 16:9 istedet for den vanlige 16:10

Selv foretrekker jeg 4:3 eller 3:4 på hovedskjermene, men har også reserveskjermer med 16:10 og 5:4.

16:9 bruker jeg kun på TV.

IPS eller PVA er fortsatt mye bedre enn TN-paneler uansett om de har LED.

Lenke til kommentar

16:9 er tilpasset TV-titting, mens 21:9 passer bedre til film.

 

16:10 var et kompromiss mellom bruksområdene vanlig PC-bruk og film/TV.

 

Dersom man ikke skal se noe særlig film/TV på skjermen så er det som regel bedre med 4:3 eller 5:4.

 

Selv kunne jeg gjerne tenkt meg et par 3:2-skjermer for foto. Mine fotografier er i 3:2-format og jeg skulle gjerne hatt en skjerm for fotografi og en for generell PC-bruk samtidig.

 

16:9 vil jeg ha på TVen men ikke på PC-skjermen.

Lenke til kommentar

Siden dette ser ut til å bli en format diskusjon, slenger jeg meg på med en liten kommentar.

 

9:16 er et fint format til vanlig PC-bruk, du får heller snu skjermen (og nødvendige innstillinger) om du skal spille spill.

 

Det er selvfølgelig ikke alle skjermer som har "fot" som gir mulighet for 90graders vridning, men jeg kommer selv til å se etter dette neste gang jeg kjøper skjerm.

Lenke til kommentar
9:16 er et fint format til vanlig PC-bruk, du får heller snu skjermen (og nødvendige innstillinger) om du skal spille spill.

 

Det er selvfølgelig ikke alle skjermer som har "fot" som gir mulighet for 90graders vridning, men jeg kommer selv til å se etter dette neste gang jeg kjøper skjerm.

Det er vanligvis bortkastet å gjøre dette med en billig TN-skjerm, da forandrer bildet seg når man beveger hodet. På jobb har jeg en Samsung 204B på høykant. Den er mørk sett fra venstre og lys sett fra høyre side, men jeg vet andre har TN-skjermer som er røde sett fra siden.

Hjemme har jeg PVA og IPS som er perfekt i fra alle vinkler. 1400x1050 IPS er kjekt å ha på laptopen, men den passer ikke å vri ;-)

Jeg snudde også en gammel CRT-skjerm, den måtte jeg avmagnetisere hver gang jeg gjorde dette.

Lenke til kommentar

Jeg gidder uansett ikke vurdere disse før de kommer i minst 24". Men jeg irriterer meg over at de er 16:9. Min nåværende 1920x1200 skjerm med 1200 vertikalt er akkurat noe jeg kan tolerere, det ville vært vanvittig irriterende å gå ned til 1080 vertikalt.

 

Forøvrig så er det irriterende hvordan hw.no sannsynligvis bare har kopiert pressemeldingen og ikke engang gidder å forklare ting som dette i artikkelen (siden det allerede er en reklame-setning der med at "hele skjermen blir tatt i bruk" - BS).

Lenke til kommentar

Ser folk uttaler seg om at 16:9 blir "for smalt", og at de heller vil ha 16:10 til PCen. Jeg er helt enig i at 16:10 er mer praktisk for PC-bruk, da det er greit med 120 ekstra piksler i høyden, da det ofte er den veien ting foregår i tekstdokumenter, på internett ol. I bredden er det generelt god nok plass uansett. Men høyde/bredde-forholdet 16:10 er nå strengt tatt smalere enn 16:9. 16:9 er derimot lavere enn 16:10, som jeg egentlig regner med er problemer som her blir feilbeskrevet som "for smalt" :yes:

Lenke til kommentar

... og grunnen til at flere og flere skjermprodusenter går over til 16:9 er vel for å få en standard, vil jeg regne med. Mange bruker TV som sekundærskjerm på PCen for film- og TV-titting, og kloningsfunksjonen tillater såvidt jeg vet ikke høyere oppløsning enn det "svakeste" leddet? Det beste for forbrukerne ville jo selvsagt vært at de parallellproduserte modellene i både 16:10 og 16:9, men det ville neppe lønnet seg økonomisk for produsentene.

Lenke til kommentar
... og grunnen til at flere og flere skjermprodusenter går over til 16:9 er vel for å få en standard, vil jeg regne med. Mange bruker TV som sekundærskjerm på PCen for film- og TV-titting, og kloningsfunksjonen tillater såvidt jeg vet ikke høyere oppløsning enn det "svakeste" leddet? Det beste for forbrukerne ville jo selvsagt vært at de parallellproduserte modellene i både 16:10 og 16:9, men det ville neppe lønnet seg økonomisk for produsentene.

er at panelene er mindre, og dermed billigere ved samme diagonale størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...