Gå til innhold

– Konsollspill vil forsvinne (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne vil gå ut på at de fysiske spillene vil forsvinne til fordel for digital distribusjon og server-basert spilling, som Flash-spill og lignende, og etter hvert vil dette kunne gjøre også selve konsollene overflødige.

 

– Tidligere var det hardware som var plattformen, men det har skiftet til nettverket. Snart vil hardware ikke engang være nødvendig, sa Wada i intervjuet.

 

Og han drister seg å forutsi hva dette vil bety for spillene du går og kjøper i butikken:

 

– Om cirka ti år vil mye av det vi kaller konsollspill forsvinne.

Korleis skal du kunne spele noko lokalt utan maskinvare for å drive det?

At dei fysiske platene forsvinner er ikkje usannsynleg, men du må like fullt ha ein konsoll eller PC til å drive spelene. Om du kaller det konsoll eller PC betyr for så vidt lite. PC-en blir meir og meir aktuell som mediesenter og kopla til TV for spel og film. Konsollen liknar meir og meir på ein PC.

 

Med tanke på at konsollen bygger på propreitær maskinvare og er langt mindre utsatt for piratkopiering enn PC er det nesten så ein kan tru det vil gå andre veien, at PC-spel blir utfasa. Ei maskin kopla til ein TV er uansett ikkje like godt egna til mange spel som er populære på PC.

 

Digital lagring får du i dag til begge plattformer, det har ingenting med forskjellen mellom konsoll og PC og at konsollene vil forsvinne.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Tror salget av spill vil synke om alt blir digitalt, ettersom det er mange som er glad i fysiske kopier av spill.

Jeg merker hvertfall at jeg syntes det blir litt for upersonlig, ettersom spilla bare ligger inne på harddisken istedenfor å stå i samlinga på hylla..

Kjøper du spel for å ha dei i hylla eller spele dei? Eg forstår ikkje korleis nokon kan velge vekk å kjøpe eit spel kun fordi det ikkje tilbys i fysisk versjon.

 

Før eller senere er mobil, spillkonsoll og datamaskin én håndholdt enhet. Vi er faktisk ikke langt unna

Eg vil påstå me er veldig langt unna ein sånn løysing. Ser heller ikkje fordelen med å ha så mange funksjonar i ein enhet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Til slutt får vi vel elektrisk stimulans rett i hjernen.

Oh wait, det er det dop er ja.

:p

 

Er det noe vits i å hevde noe slikt? Jeg regner også med at vi får 1PT som standard i netbookene. Men so what?

 

Det er jo så lenge til uansett. Hva får jeg ut av det? Skal jeg vente med å kjøpe konsoll?

 

Eller er det bare PR?

Lenke til kommentar
Korleis skal du kunne spele noko lokalt utan maskinvare for å drive det?

 

Helt enig med Square Enix.

 

Og hvorand ser man en film uten avspiller i disse dager? Før var man jo helt avhengig av en VHS, DVD eller Blu Ray spiller. Tør jeg nevne YouTube, Film on demand og andre streaming tjenester?

 

Hele "Cloud" konseptet er jo og sentralisere hardware, og så streame opplevelsen. En dataklynge kan jo prosessere hva du vil. Værdata, filmavlesing, eller spill.

 

Og det er jo allerede en platform på vei: http://news.bbc.co.uk/2/hi/7962180.stm

 

Hardware vil ikke dø ut. Man må ha NOE i huset. Men det blir ikke en kraftig konsoll. Det blir en bitteliten boks som streamer innholdet. Antakeligvis vil Sony bygge dette rett inn i TVene sine også for og holde på Sony merkevaren og kunder og spill ekslusivitet.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Joda konsollene kommer til å dø ut.

Vi er vell på siste generasjon eller i beste fall enda en generasjon her før konsollenes dager er talte.

Men det at maskinvaren forsvinner kommer ikke til å skje nei, entusiastene som er de som skriker høyest vil ikke miste kontrollen over maskinvaren sin nei.

Den må de nok vente med, for det ligger svært langt fram i tid om den noensinne kommer.

Lenke til kommentar
Denne vil gå ut på at de fysiske spillene vil forsvinne til fordel for digital distribusjon og server-basert spilling, som Flash-spill og lignende, og etter hvert vil dette kunne gjøre også selve konsollene overflødige.

 

– Tidligere var det hardware som var plattformen, men det har skiftet til nettverket. Snart vil hardware ikke engang være nødvendig, sa Wada i intervjuet.

 

Og han drister seg å forutsi hva dette vil bety for spillene du går og kjøper i butikken:

 

– Om cirka ti år vil mye av det vi kaller konsollspill forsvinne.

Korleis skal du kunne spele noko lokalt utan maskinvare for å drive det?

At dei fysiske platene forsvinner er ikkje usannsynleg, men du må like fullt ha ein konsoll eller PC til å drive spelene. Om du kaller det konsoll eller PC betyr for så vidt lite. PC-en blir meir og meir aktuell som mediesenter og kopla til TV for spel og film. Konsollen liknar meir og meir på ein PC.

 

Med tanke på at konsollen bygger på propreitær maskinvare og er langt mindre utsatt for piratkopiering enn PC er det nesten så ein kan tru det vil gå andre veien, at PC-spel blir utfasa. Ei maskin kopla til ein TV er uansett ikkje like godt egna til mange spel som er populære på PC.

 

Digital lagring får du i dag til begge plattformer, det har ingenting med forskjellen mellom konsoll og PC og at konsollene vil forsvinne.

 

Forskjellen mellom kosnol og PC slik jeg ser det (på overordnet nivå) er at en konsoll er låst og ikke-standarisert, man er i maskinvarelevrandørens vold, og hardware er ikek standarisert. Forsåvidt ikke software heller, men det er det ikke i stor nok grad på PC heller. Ellers er jeg enig i at konsoll og PC blir stadig likere. Personlig håper jeg han ahr rett i at konsoller forsvinner, da jeg ser på det som en uheldig utvikling, at man skal sitte på hver sitt properitære låste produkter er i forbrukerens disfavør, tenk hvor kjipt det hadde vært med TVer som kun støtter noen kanaler feks, og der du kun får kjøpt utstyr å koble til TVen fra samme folk som selger TVen, for at en bransje skal blomstre må dne i mine øyne standariseres.

 

Ellers ser jeg ikke helt argumentet med en maskin koblet til TV? Kan maskinen kobles til en tv kan det kobles til en skjerm.

 

AtW

Lenke til kommentar
Før eller senere er mobil, spillkonsoll og datamaskin én håndholdt enhet. Vi er faktisk ikke langt unna

Eg vil påstå me er veldig langt unna ein sånn løysing. Ser heller ikkje fordelen med å ha så mange funksjonar i ein enhet.

Egentlig er vi der alt. Er bare regnekraften som må økes betraktelig, og som resultat av det må batterikapasitet følge kravene. Hvis det er ønske om større skjermer eller andre kontrollere er det vel ikke verre enn å koble det til. Og hva er galt med en slik løsning?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Korleis skal du kunne spele noko lokalt utan maskinvare for å drive det?

 

Helt enig med Square Enix.

 

Og hvorand ser man en film uten avspiller i disse dager? Før var man jo helt avhengig av en VHS, DVD eller Blu Ray spiller. Tør jeg nevne YouTube, Film on demand og andre streaming tjenester?

 

Hele "Cloud" konseptet er jo og sentralisere hardware, og så streame opplevelsen. En dataklynge kan jo prosessere hva du vil. Værdata, filmavlesing, eller spill.

 

Og det er jo allerede en platform på vei: http://news.bbc.co.uk/2/hi/7962180.stm

 

Hardware vil ikke dø ut. Man må ha NOE i huset. Men det blir ikke en kraftig konsoll. Det blir en bitteliten boks som streamer innholdet. Antakeligvis vil Sony bygge dette rett inn i TVene sine også for og holde på Sony merkevaren og kunder og spill ekslusivitet.

 

AKIRA

Du er altså avhengig av ein nettforbindelse då. Å streame ein lavoppløyselig Youtube-film og eit spel med kraftige grafikkmotorer som Crysis er ikkje same sak. Internettoverføring er i dag hovudsakleg begrensa av overføringshastighet. Du treng ikkje noko kraftig PC for å kunne sende og motta datapakker. I tilfellet med streaming av spel må du ha maskinvare for å drive heile spelet. Bilete og lyd må sendes over internett, samt kommunikasjon fram og tilbake med kontrollene. Har du ikkje internett har du eit problem.

 

Å streame film og musikk er greit, men det er snakk om spel her. Skal ein enorm maskinvarepark drive og levere millionar av spel til heile verda? Kva internettkapasitet og maskinvare trengs for å takle noko sånt?

Lenke til kommentar
Før eller senere er mobil, spillkonsoll og datamaskin én håndholdt enhet. Vi er faktisk ikke langt unna

Eg vil påstå me er veldig langt unna ein sånn løysing. Ser heller ikkje fordelen med å ha så mange funksjonar i ein enhet.

Egentlig er vi der alt. Er bare regnekraften som må økes betraktelig, og som resultat av det må batterikapasitet følge kravene. Hvis det er ønske om større skjermer eller andre kontrollere er det vel ikke verre enn å koble det til. Og hva er galt med en slik løsning?

Mobiltelefonen er for å prate i telefon og sende meldingar. Eg vil ikkje dra med meg konsollen og PC-en rundt heile tida. For ikkje å snakke om prisen eit sånt produkt vil ha.

 

"Bare" regnekrafta? Å komprimere ein kraftig PC til ein mobiltelefon skjer ikkje over natta.

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom kosnol og PC slik jeg ser det (på overordnet nivå) er at en konsoll er låst og ikke-standarisert, man er i maskinvarelevrandørens vold, og hardware er ikek standarisert. Forsåvidt ikke software heller, men det er det ikke i stor nok grad på PC heller. Ellers er jeg enig i at konsoll og PC blir stadig likere. Personlig håper jeg han ahr rett i at konsoller forsvinner, da jeg ser på det som en uheldig utvikling, at man skal sitte på hver sitt properitære låste produkter er i forbrukerens disfavør, tenk hvor kjipt det hadde vært med TVer som kun støtter noen kanaler feks, og der du kun får kjøpt utstyr å koble til TVen fra samme folk som selger TVen, for at en bransje skal blomstre må dne i mine øyne standariseres.

Den er eg med på. Litt av problemet er som nevnt piratkopiering. Med ein ikkje-standarisert konsoll er mogelegheiten for å piratkopiere mindre og meir komplisert enn på eit fritt system. Utviklar kan begrense tilgang til programmer og systemer for å bryte kopisperra. Som me ser Xbox 360 fungerer i dag. Skal du piratkopiere eit spel til X360 må du ha ein PC, samt bryte garanti på konsollen og modifisere den. Då kan du samtidig risikere å miste Live-funksjonene.

Lenke til kommentar
Du er altså avhengig av ein nettforbindelse då.

 

Tror du virkelig det er en utfordring om 10 år?

 

Skal ein enorm maskinvarepark drive og levere millionar av spel til heile verda?

 

Ja! Leste du linken i posten min? Noen bygger jo faktisk et firma rundt dette konseptet.

 

Det er også et problem som jobbes på i begge ender av skalaen.

 

Maskiner/servere blir raskere og virtualiseres. Teknologi for og komprimere og streame bilde og lyd blir mer og mer effektiv (Se på utviklingen fra REAL video til Flash med HD H.264 codec). Filene er mindre og flere ganger bedre kvalitet.

 

Det vil være regions baserte "baser" og mange firmaer, slik at man kan serve hele verden som du sier. Jeg tror PCer vil bestå, men at konsoller vil dø ut. Som sagt så er det jo de av oss som synes det er moro med hardware. Men man bygger jo ikke konsoller ut av deler. Det er en helt annen filosofi der. Jeg har jo selv allerede begynt og laste ned spill fra Sony store og kuttet ut et ledd allerede. Det er jo første steget.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

mja kjenner jeg er skeptisk. Irriterende nok idag med ustabil nettkobling. Ser for meg 1 uke uten mulighet til å spille noe spill what so ever bare fordi en gnom rygga inn i den boksen i nabolaget som kontrollerer nett tilgangen ( husker faen ikke hva den heter) og det har skjedd engang før. I romjula. Jævla brøytebil.

 

ser for meg at dette er spill/video industriens våte drøm hvor vi (les brukeren) ikke eier noen ting men bare leier spill.

 

nai jeg liker å kunen spille offline jeg. Så kan jeg bruke nettlinja mi til noe mer brukbart enn singel player campaign.

Lenke til kommentar

Vi nærmer oss en topp i oljeproduksjon. Når den toppen nåes vil oljeprisene gå til himmels og transport av alt annet enn mat vil bli en luksusvare. Hva tror du prisen for å produsere samt sende en konsoll fra kina/japan til europa blir? For ikke å nevne alle spillene.

 

Hvor mye har du lyst til å betale for din neste konsoll?

 

Som en ivrig samler av collectors editions og annet rusk ser jeg en mørk fremtid for fysiske formater, med minde vi plutselig får en ny energi kilde like overflødig som olje.

 

Mayaene spådde jordens undergang i 2012, mye tyder på at oljeproduksjonen vil gå nedover da så på en måte vil det være verdens undergang :)

 

Synd, men akk hva kan man vel gjøre, brb ut en tur i Hummeren.

 

Dark Days Are Comming!

Lenke til kommentar

De fleste har ikke linje til å takle så mye streaming, samtidig som "download caps" blir mer og mer vanelig i noen land. På 70 tallet var en del overbevist om at biler ville fly i år 2000, vi ser hvordan det gikk.. Og nevne populariteten til Youtube blir litt feil her, da det Wada snakker om garantert ikke er en gratis tjeneste..

 

Teamaet rundt DD er interessant, og spesielt fordi folk har så forskjellige meninger rundt det. Personlig tror jeg ikke kun DD vil fungere på konsoller slik det er nå, og måten PSP Go flopped beviser det i en liten grad i det minste. På PC er situasjonen litt bedre, siden det er mulighet for konkurranse, men PC gaming er ikke like mainstream som konsoller i vår tid, og vi kan jo bare lure på hvorfor det er slik.

 

Det at så mange toppsjefer som produserer spill/konsoller mener dette er en god idé burde jo få lampene til å lyse rødt.. Størrelsen på Blu-ray platene skulle jo gi oss større/lengere spill ikke sant? Tja det ble det ikke noe av.. Da man fikk vite at man kunne patche spillene på konsoll var jo det mange synes var positivt, hvor mye gratis tillegstjenester har vi egentlig fått? Man trenger ikke se lenger en til PS3 versjonen av MW2 for å se at utviklerne ikke har noe problem med å sende spill som har bugs til produksjon, for hva har det å si da de kan patche det senere? DLC? Ekstra innhold til favoritt spillene våres? Super idé, spesiell god da det ofte viser seg at dette innholdet egentlig ligger på discen fra før av, og det eneste du kjøper er en 200kb nøkkel som låser opp dette.. Legg til at det tar evigheter før prisene på DLC faller, kontra prisen på orginal spillet og du ender plutselig opp med å betale mer for litt DLC, en det spillet kostet deg..

 

Nå vil det jo være noen kostnadsreduserende effekter ved dette.. Embalasje, transport, retail butikker. Hvor mange her tror faktisk at dette vil komme oss til gode, og ikke bedriftene? Wifi adapter til 800kr, HD konsoll som kommer med SD kabler..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...