Gå til innhold

Thinkpad får AMD-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne klassen pc'er er puslete uansett hvordan du vrir og vender på det :p

 

Personlig syns eg det er en god ting. AMD system over intel vil si et hakk+ med grafikk ytelse, sannsynligvis. GPU akselerasjon på nyeste flash nå, og andre ting, kan gjøre det veldig nyttig i forhold til å ha en litt "kraftigere"/strømgjerrig CULV.

Lenke til kommentar

Cmyrland har et poeng! X200-serien (12") til lenovo veier rundt 1,5 kilo, og det er faktisk ikke ille i det heletatt, tatt i betraktning den ufattelige byggekvaliteten disse maskinene har! Har selv en X200 som gikk en brutal tur i gulvet. Etter å ha knipsa skjerm og div sammen igjen, som om det var et byggesett, var den akkurat som før - den slo seg ikke en gang av da den hamra i gulvet. Og at man i det hele tatt kan få noe av kvaliteten til thinkpads for 3000 kr, er et under spør du meg..

Lenke til kommentar

Jeg håper bare de lager disse med 2 diskbrønner og gir muligheten til SATA 2/3 SSD til OS+programmer og HDD til masselagring. Og jeg håper også at dersom de faktisk har innsikt nok til å gjøre dette at de ikke velger "random jalla SSD" som alternativ (eller Samsung for den del). Intel/Indilinx/SandForce vil nok være det som gjelder i alle fall første halvdel av 2010.

 

Jeg blir optimistisk når jeg tenker på ytelsen og kvaliteten på en slik thinkpad til ca 4500kr med 80GB x25-M og 250-500GB 4200RPM. Spørsmålet er bare om folk forstår at SSD + 1,6Ghz athlon neo KNUSER 2,8Ghz C2D/Ci3 + HDD i netbook / mobil kontor-PC, selv med mye mindre RAM.

Lenke til kommentar
Flimzes, regner med at vi finner en del typiske Thinkpad-egenskaper i denne maskina som drar vekta litt opp. Alle nettbøkene (hirr) som ligger på rundt 1 kg i vekt har crappyoso byggekvalitet.

 

(for jeg regner med at det var relativt høy vekt du reagerte på?)

 

Ja jeg reagerer på vekta, da min 9 år gamle x20, med en 12" skjerm ligger på 1.2kg med 4-5t batteritid, med en ordentlig cpu og ati-grafikk, så burde de vel klare å dra ned vekta på en 11" med en liten dårlig cpu og integrert grafikk.

 

integrert, ikke intel

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Oi! En sånn får meg til å sperre øynene opp. En råtass i forhold til alle Atom-baserte maskiner, inkludert de med ION brikkesett. Støtte for 4 GB minne, 64bit osv finner man ikke i Atom-baserte maskiner.

 

Thinkpad byggekvalitet og stil er et stort pluss. Dette kommer til å gruse en hver Atom-maskin om prisen virkelig kommer ned mot 3000 kr. (De kunne sikkert ha solgt de i bøtter og spann til 4000 kr også)

 

Spander på en intern SSD og en ekstern HDD så har man en lynrask maskin med stor lagringskapasitet.

 

Atom-klassen bør legge seg på under 2000 kr for å overleve denne Thinkpaden til 3000 kr. (Jeg håper inderlig at det ikke manglet et siffer i den prisen)

Lenke til kommentar
liten dårlig cpu og intel grafikk.

Er MV40 en dårlig prosessor? Vennligst forklar.

 

Og nei, det er ikke Intelgrafikk i maskina. Intelbrikkesett i en AMDmaskin hadde tatt seg ut!

Skulle være integrert grafikk, gikk litt fort der.

 

Dårlig er kanskje feil ord, men en nedtrimmet om du vil. Dessuten er den singel-core.

Thinkpaden min er 9 år gammel, laget med en "fullverdig" pentium 3 mobile, og dedikert skjermkort. Den har en del større skjerm og er likevel 20% lettere.

 

Jeg stiller meg fortsatt skuffet til vekten på denne.

 

EDIT:

Fant bilde

thinkpad-x100e-11-18-09.jpg

Hvorfor er den hvit på sidene?

Hvorfor ser lokket ut som om det er tatt rett ut av en billigmaskin...

Den har ikke "ordentlig" tastatur en gang.

Dette ser ut som lettere "misbruk" av thinkpad-navnet.

 

EDIT2: Og poenget mitt er (om dette skule være uklart) There are some things you just don't mess with.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Det er mulighet for sort, rød eller hvit ytterside. Man er altså ikke tvunget til å ha hvite kanter.

 

Lokket er vel tilpasset "moten" nå for tiden. Jeg kunne gjerne tenkt meg fremstående kanter som på de gamle Thinkpadene og tilsvarende avrundede kanter på maskindelen. Men det er forsåvidt en bagatell.

 

Din 9 år gamle Thinkpad har en vesentlig svakere prosessor (P3 er fortsatt et mesterstykke i forhold til nyere prosessorer som Atom og P4, men må nok se seg godt slått av Athlon64-serien, Turion og Core2-serien inkludert de svakere variantene som Sempron og Celeron med samme arkitektur). Den gamle Thinkpadens dedikerte GPU er også mye svakere enn 780V integrert grafikk. Din tar vel maks 0,5 GB minne, mens denne starter på 4 GB. Din gamle har trolig 1,8" IDE harddisk, mens denne trolig har SATA og mulighet for innsetting av SSD. Kapasiteten tipper jeg var 10-40 GB i din, mens her starter det på 320 GB og har betydelige oppgraderingsmuligheter. USB2 var ikke kommet for 9 år siden, denne har 3 USB2 porter. osv osv. Den gamle Thinkpaden din som sikkert kostet 20 000 kr har nok utmerket byggekvalitet, men må se seg forbikjørt på veldig mange områder av en 3000 kr maskin nå.

 

Tastaturet synes jeg virker så bra som det kan bli på en 11,6-tommer. Relativt store tastet (90% størrelse?). Det har også vanlige Thinkpad-egenskapene som trakpoint, de karakteristiske musetastene og farge på enter-tasten. Piltastene kunne kanskje vært trukket lengre ned og gitt mer størrelse, men det hadde brutt litt med utseendet.

 

Thinkpad-navnets status har bleknet jevnt og trutt siden Lenovo kjøpte IMBs bærbar-divisjon, men de er fortsatt et godt hakk over konkurrentene. Det spesielle med denne er at den er priset ekstremt lavt i forhold til hva man kunne forvente. Hadde prisen ikke blitt opplyst ville jeg gjettet 6-7000 kr. Selv om de ofrer noe av Thinkpadens Mercedes*-følelse så synes jeg dette virker ekstremt lovende i forhold til prisen. "Atom-Fiatene" må bare se seg forbikjørt i sin prisklasse, selv om "Mercedesen" hører til A-klassen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig påstår jeg ikke at ytelsen på X20 skal kunne måle se gmed denne, derimot sier jeg at X20 har strømkrevende og fullverdige komponenter. Der denne har strømsvake og "low-end" komponenter. Og ser derfor ikke hvorfor denne skal være nødt til å veie mer, være tykkere, og ikke ha inngående kanter.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Definisjonen strømkrevende vs strømsvake komponenter har endret seg betydelig de siste 9 årene. Den gang var de råeste desktop-prosessorene Pentium III med rundt 31 Watt TDP. Nå er de råeste desktop-prosessorene oppe i 130-140 Watt og vanlige bærbar-prosessorer på rundt 30 Watt.

 

Kundepresset har drevet opp ytelsen med den bieffekt at energibruken øker. Det er nok grunnen til at den veier mer og er tykkere. Kanskje også 2,5" vs 1,8" er en grunn.

 

Inngående kanter burde være lett å få til, men det har vel mer å gjøre med estetisk mote.

Lenke til kommentar

Grafikkkortet i x20 har en tdp på over 20 watt, og cpuen en TDP på 10 watt. Totalen havner nok ikke veldig langt unna den i denne nye thinkpaden. Den bruker også en standard 2.5" 9.5mm disk, så det skulle ikke være noen større forskjell der heller.

Men for å unngå videre kverulering så er jo X40, og x60 omtrent like tynne og lette, selv med mer moderne hardware. (x40 serien bruker dog 1.8" disker).

 

Det du sier om mote går vel direkte mot hele konseptet thinkpad. De har sett "like" ut i 15 år, og burde i min mening se like ut i 15 år til. Det er liksom halve vitsen med dem (Den andre halve er at de skal overleve det meste)

 

Men, det er jo nesten en netbook, som er laget for å være billig, så vekten og tykkelsen kan jeg leve med. Jeg ser også at de har måttet ofre fulltastatur fordi det ikke er plass til det og touchpad (jeg hadde fjernet touchpaden, men det er min mening :p )

 

Men innbuede kanter syns jeg de kunne ha tatt seg råd til, og i hvert fall gråe skjermfester sånn at den har noe likhet med en moderne thinkpad i hvert fall. Får bare håpe at oversiden er matt "gummiert", men jeg mistenker at den er mer som sl-serien.

 

JEg syns også helt klart at de burde kalt denne en sl-serie. Da det er en billig thinkpad-serie. X-serien har alltid vært veldig dyr, eksklusiv, tynn, lett og liten.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...