Gå til innhold

Intel Arrandale i januar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir spennende. Og ikke minst hva man kan sammmenligne grafikkytelsenn med. Blir den litt over HD3300 så er det godt nok for min del. Spørsmålet blir jo støtte for lydformater ift. film, H.264 GPU aksellerering osv. Vi er jo langt forbi den tidsalderen hvor man forventet kun 2D/3D/MPEG2 støtte i selv lowend GPUer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Grafikkytelsen øker nok en god del i forhold til GMA X4500 HD, men det blir nok fortsatt svake drivere og svak ytelse i forhold til AMD/Nvidia. De jekker jo også opp sine IGP-løsninger ganske snart.

 

1080p HD film kjører man til og med bra på Intels nyeste integrerte grafikk for stasjonære og fullvoksne bærbare, så det er på spillytelse og andre 3D-applikasjoner den store kampen vil stå.

 

Apropos brikkesett så er det synd at Intel stenger ute konkurrentene. Det ødelegger for vår valgfrihet.

 

Arrendale kommer forresten i flere varianter enn det som er listet opp i artikkelen. Blant annet i7-varianter. Se denne listen.

Lenke til kommentar

Men hva er egentlig poenget med å smelte sammen skjermkort og prosessor på denne måten?

Blir det mye mer effekt gjerrig / bruker mindre strøm? Bedre ytelse? Hva er forskjellen sammenlignet med løsninger som er integrert på hovedkort?

 

Kunne godt tenkt meg noe kraftigere enn Intel GMA 4500 HD, men samtidig skal det helst ikke bruke noe spesielt mer strøm osv..

Lenke til kommentar
Men hva er egentlig poenget med å smelte sammen skjermkort og prosessor på denne måten?

Blir det mye mer effekt gjerrig / bruker mindre strøm? Bedre ytelse? Hva er forskjellen sammenlignet med løsninger som er integrert på hovedkort?

Det stemmer. En sammenkobling sparer PCIe-kontroller både på skjermkortet og i prosessoren (hvis det er en FSB-løs arkitektur som Nehalem og AMD-prosessorer. Hvis ikke så sparer man i tillegg to FSB-kontrollere). Alle disse kontrollerne bruker strøm/effekt.

 

I tillegg er det en teoretisk ytelsemessig fordel med lavere latency mellom GPU og CPU. Det skal bli spennende å se hvor mye det utgjør i praksis.

 

Jeg regner med at man fortsatt bruker detikerte skjermkort? Så lenge jeg får ha detikert skjermkort og at GPU'en i CPU'en kan "samarbeide" med den detikerte så bryr jeg meg ikke stort.

Det stemmer. Man kan bruke dedikerte skjermkort i tillegg og skru av den grafikkenheten man ikke trenger. På bærbare regner jeg med at det blir mulig å bytte mellom de to grafikkenhetene "on the fly".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...