Gå til innhold

Feil med GPS på iPhone 3G men ingen feil utbedret.


Anbefalte innlegg

Jeg har en iPhone 3G kjøpt hos telebutikken med NetCom-binding 11 juli 2008. Denne ble det for noen måneder siden problemer med GPSen på og jeg gikk til butikken og sendte den på service hos moobi. Problemet er at den ikke vil gi eksakt posisjon. Den har aGPS noe som gjør at den bruker mobiltårn for triangulering noe den også gjør men den finner aldri noe mer nøyaktig posisjon enn innenfor ett par kilometer i diameter. Det virker for meg som at GPS-antennen i telefonen er defekt, men den viser en omtrentlig posisjon i google maps grunnet mobiltrianguleringen. Jeg har latt den ligge under åpen himmel i timesvis men den stopper alltid på ca 2 kilometers sirkel aldri eksakt posisjon som tidligere.

 

Vel moobi hadde telefonen i nesten 3 uker før den kom tilbake med NTF(no trouble found), jeg testet GPS-funksjonen så snart jeg kunne og samme feil. Jeg gikk tilbake til butikken og sa til ass. butikksjef at den hadde samme problem som før service. Han sa da at jeg kunne enten sende den inn igjen til moobi for nye service, eller så kunne jeg vente til nye iPhone 3GS ble lansert og så kunne jeg bytte min nåværende mot den nye for ett lite mellomlegg. Så jeg ventet og når 3GS ble lansert ringte jeg butikken og forklarte hva jeg var blitt lovet. Da fikk jeg snakke med butikksjefen som sa at dette var umulig å gjennomføre og at eneste mulighet var å sende telefonen inn igjen til moobi.

 

Så nå har telefonen vært inne hos moobi i 2 nye uker og kommet tilbake med NTF, men fortsatt virker ikke GPS. Det virker som moobi legger inn igjen programvaren, åpner google maps ser at det kommer opp en svær blå ring og sier at da fungerer alt som det skal. Vet de ikke hva GPS er?

 

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre nå, og hvordan jeg går frem herfra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven sier:

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Med andre ord har selger "brukt opp" muligheten sin til å reparerere mobilen, og du kan kreve å heve kjøpet.

 

Jeg ville ha gått tilbake til butikken og sagt at feilen fortsatt er der, at de har forsøkt å reparere telefonen to ganger uten hell, og at du nå ønsker å heve kjøpet. Er det en seriøs butikk bør de vel egentlig foreslå det selv når du kommer med telefonen tredje gang ;)

Lenke til kommentar

Hvordan blir det å heve kjøpet på noe som i stor del er betalt gjennom ett års binding til ett abbonnement? Jeg betalte 2400 kontant og har betalt 399,- i tolv mnd. betyr det at jeg får igjen 2400 kroner og levere tilbake telefonen? Kan jeg kreve en ny tilsvarende telefon?

Lenke til kommentar

Ettersom telefonen synker i verdi kan det hende du får 2000 eller mindre, men du får ikke noe angående abonnemente ettersom det har ikke butikken noe.

 

Du kan jo kanskje høre med Netcom ettersom mobilen ikke har funket helt som den skal om å en månede gratis eller ikke.

Lenke til kommentar

Heving er når de har prøvd å reparere problemet hele tre ganger og det enda er et problem så kan du heve kjøpet det vil si du får pengene for mobilen hvor mye den er verdt. Kan hende du får mer enn hva den er verdt spørs på selve butikken.

 

Men angående bindingstiden veit jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Heving er når de har prøvd å reparere problemet hele tre ganger og det enda er et problem så kan du heve kjøpet det vil si du får pengene for mobilen hvor mye den er verdt. Kan hende du får mer enn hva den er verdt spørs på selve butikken.

Dette er feil og feil.

 

Ved feil(mangel) på en vare så har man rett til å få denne kostnadsfritt reparert. Dette heter avhjelp. Butikken/verkstedet har krav på to avhjelpsforsøk(ikke tre) på samme mangel(feil). Ved samme feil for tredje gang så har verkstedet/butikken rett til å få mangelen bekreftet og at det ikke er kundens feil. Men de kan ikke kreve å reparere mangelen og så avvise videre reklamasjonskrav.

 

Dersom verkstedet ikke klarer å yte avhjelp innen rimelig tid eller i det hele tatt så har kunden rett på å heve kjøpet. Om kjøpet skal heves så skal kunden ha tilbakebetalt hele kjøpssummen. Alternativt kan summen kunden skal ha tilbake regnes ut slik: kjøpssum - bruksfradrag + renter fra kjøpsdato + utlegg i forbindelse med reklamasjon. Som regel blir regnestykke tilsvarende hele kjøpssummen så det er ofte greiest for begge parter å gjøre det slik.

 

Men, i tillegg til at avhjelp består av reparasjon så består den også av omlevering. Det vil si at butikken kan gi kunden en "ny" tilsvarende vare i stede for varen med mangel. Her blir det som regel snakk om å omlevere til en tilsvarende vare, og dersom det da er 1,5 år siden varen ble kjøpt så vil nok den "nye" varen man får være billigere enn den opprinnelige varen. Men dette har ingenting å si så lenge funksjonaliteten og spesifikasjonene mellom de to telefonene er så like som mulig.

Lenke til kommentar

For deg som forbruker spiller det ingen rolle om de ikke har klart å reparere feilen, eller om de ikke har funnet feilen (som i ditt tilfelle).

Jeg ville vist problemet til de i butikken, og presisert at telefonen var levert med samme feil to ganger tidligere, og at den begge ganger kom tilbake med samme feil.

 

nomore nevner omlevering, som kanskje kan være det beste i dette tilfellet.. :)

Lenke til kommentar
For deg som forbruker spiller det ingen rolle om de ikke har klart å reparere feilen, eller om de ikke har funnet feilen (som i ditt tilfelle).

Det har vel egentlig alt å si. Om det var slik at det telte som et avhjelpsforsøk om kunden leverte inn med feil, men feilen aldri ble funnet av noe verksted, kunne vi hatt et fint system for forbrukerne, helt til alle leverandører og butikker gikk konkurs. Eksempel: Kunde kjøper TV med nyeste teknologi til 20 000. Leverer inn til service etter 4,5 år med en "feil", ingen feil funnet. Leverer inn på nytt igjen, ingen feil funnet. Leverer inn 3. gang, ingen feil funnet, men kunden slår neven i bordet og vil heve kjøpet (med pengene igjen). Om det at det aldri ble funnet noen feil ikke skulle ha noe å si, ville folk kunne ha en TV i mange år, bruke 2-3 måneder på service den siste tiden og få tilbakebetalt alle pengene.

 

Dette er selvsagt generelt sett, og ikke i trådstarters spesifikke tilfelle. Det som er ganske viktig når man leverer inn service er å spørre om de som tar imot den i butikk har mulighet for å teste det, og bekrefte at feilen er der (og få det med i servicepapirene). Da har man håndfast bevis på at det ikke "bare er deg det er noe med".

 

Trådstarter burde gå inn igjen og snakke med butikken, og høre om det er mulig å komme til en løsning. Har selv vært borti lignende saker, og så fremt det er omtrentlig mulig for butikken å swappe (omlevere) telefonen din uten at de får noe særlige utgifter, burde de være medgjørlig på det området. Det går som regel greit for butikk å ordne det opp med produsent, bare man "krangler" litt med dem (men nå er det jo snakk om Apple, de er ikke akkurat de letteste å ha med å gjøre).

Endret av eught
Lenke til kommentar

Dette kan nok være kjernen til endel problemer og konflikter ja. Særlig vanskelig kan det være med sporadiske feil, der feilen ikke oppstår på verkstedet.

 

I denne saken derimot regner jeg med at feilen har vært tilstede hele tiden ut i fra trådstarters beskrivelse. Jeg regner også med at verkstedet og/eller butikken har "godkjent" at det var en feil på telefonen, siden trådstarter ikke har måttet betale for disse "reparasjonene" (det har han i alle fall ikke skrevet noe om).

 

Jeg er ikke helt enig i det du sier om å levere inn en TV med "feil". Om jeg har en TV med feil (uavhengig av om den er 4 måneder eller 4 år gammel), tar jeg den med til selgeren, beskriver feilen og leverer den fra meg. Om jeg får den tilbake og feilen fortsatt er der, sender jeg den inn igjen med samme feilbeskrivelse. Om den samme feilen FORTSATT er der etter to ganger på reparasjon, viser jeg dette til selger og krever min rett.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt enig i det du sier om å levere inn en TV med "feil". Om jeg har en TV med feil (uavhengig av om den er 4 måneder eller 4 år gammel), tar jeg den med til selgeren, beskriver feilen og leverer den fra meg. Om jeg får den tilbake og feilen fortsatt er der, sender jeg den inn igjen med samme feilbeskrivelse. Om den samme feilen FORTSATT er der etter to ganger på reparasjon, viser jeg dette til selger og krever min rett.

Selvsagt, om det er bekreftet at det var en feil der fra enten verksted eller butikk, og den har blitt forsøkt utbedret, men verksted ikke har lykkes med det, kan du kreve din rett. Men om det ikke foreligger dokumentasjon fra hverken selger eller verksted om at de fant feilen vil du ha vanskeligheter med å komme noen vei med kravene. Om du da kontakter forbrukerrådet vil de be deg om å engasjere en fagkyndig tredjepart for å undersøke tingen og bekrefte feilen. Det er først da man har en håndfast sak som man sannsynligvis vil komme gjennom med.

Lenke til kommentar

Det som er problemet med iPhone er at dette er ikke ett verksted som mottar telefonene, de har ikke lov til åpne telefonene. De kan bare reinnstallere software. Apple reparerer ikke telefoner de bare bytter de ut, men da må først en fra moobi skjønne hvordan en GPS antenne fungerer i motsetning til mobiltriangulering.

 

Men takk for alle svar og råd, i dag skal jeg ned i butikken og prøve å få meg en telefon som fungerer som den skal.

Lenke til kommentar

Eg vil bare påpeke at selv om vi har 5 års reklamasjonsrett her i Norge på ting som skal vare vesentlig lengre enn 2 år, så betyr det ikke at alle feil som oppstår automatisk er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven.

 

Et veldig godt eksempel på dette er banan for eks. I henhold til forbrukerkjøpsloven så har man 2 års reklamasjonsrett på bananen, men om den råttner etter 2 måneder så er ikke det en mangel. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg akkurat kommet tilbake fra butikken og jeg begynner å bli rimelig lei. Telefonen var kommet tilbake fra moobi/apple med ett følgebrev som lød som følgende;

 

"Ingen feil funnet.

 

Telefonens GPS fungerer normalt.

iPhone, har ingen mulighet for å gjengi eksakt posisjon, med mindre man laster ned spesifike navigeringsprogrammer. Som den tjenste telefonens innebygde tjeneste leverer, holder den gjeldende iPhone standard.

 

Gjennoprettet fabrikkinstillinger og oppgradert software.

 

Telefonen sendes i retur."

 

 

Noe forunderlig at en telefon med GPS plutselig ikke skal gi korrekt posisjon når den har gjort dette tidligere?

Ihvertfall så sa jeg til ass. butikksjef som var til stedet at jeg kom til å gå utenfor butikken og stå der med GPS påslått i 20 min. for å se om GPS fungerte, noe den ikke gjorde. Jeg gikk tilbake og han og jeg sammenlignet iPhonene våre med hverandre og han var enig i at dette ikke var riktig.

 

Jeg fikk da valget om å få igjen ca 1500,- (jeg ga 2400,- kontant og var bundet til 399,- i 12 mnd) hvis de fikk en ny i retur fra apple, det ville kunne ta opp til en mnd. før jeg fikk pengene. Eller jeg kunne få en byttetelefon fra apple en såkalt swapenhet. Men uansett måtte telefonen sendes tilbake for at dette skulle gjøres. Jeg sa jeg ville bare ha en telefon som virket som den skulle og at jeg ikke ville sende den inn på nytt fordi jeg har vært uten iphone i 8 uker tilsammen nå grunnet dette. Men det var ingen bønn telefonen måtte inn igjen til moobi for at jeg skulle kunne heve kjøpet, eller få en i bytte.

 

Så nå sitter jeg her igjen med nok en antikvarisk lånemobil og venter på hva moobi/apple/telebutikken/netcom klarer å gjøre nå for å forsure hverdagen min mer.

Lenke til kommentar
Jeg fikk da valget om å få igjen ca 1500,- (jeg ga 2400,- kontant og var bundet til 399,- i 12 mnd) hvis de fikk en ny i retur fra apple, det ville kunne ta opp til en mnd. før jeg fikk pengene. Eller jeg kunne få en byttetelefon fra apple en såkalt swapenhet. Men uansett måtte telefonen sendes tilbake for at dette skulle gjøres. Jeg sa jeg ville bare ha en telefon som virket som den skulle og at jeg ikke ville sende den inn på nytt fordi jeg har vært uten iphone i 8 uker tilsammen nå grunnet dette. Men det var ingen bønn telefonen måtte inn igjen til moobi for at jeg skulle kunne heve kjøpet, eller få en i bytte.

 

Så nå sitter jeg her igjen med nok en antikvarisk lånemobil og venter på hva moobi/apple/telebutikken/netcom klarer å gjøre nå for å forsure hverdagen min mer.

Men nå har du i hvert fall en avtale med assisterende butikksjef om å enten få en swap, eller få tilbake 1 500,-. Men om du skal få penger igjen er det vel egentlig 2 400,- som er det omtrentlige riktige. Fikk du noe skriftlig med deg der det står hva som ble avtalt?

Lenke til kommentar

Jeg fikk ett eget ark hvor han skrev; "Bekrefter med dette at kunde ikke ønsker å heve kjøpet. Kunde vil ha swapenhet fra moobi." Med underskrift fra han.

 

Og så skrev de en servicemelding til moobi som jeg har kopien av også; "REKLAMASJON Samme feil 3. gang - GPS fungerer ikke, og kunde ønsker å heve kjøpet. Vi har sett feilen i butikk, og kunde er rimelig irritert - ny salgspakke ønskes."

 

De får inn en ny iPhone for salg av apple, jeg får en byttetelefon ;(

Lenke til kommentar

Så du fikk et ark hvor det stod at du ikke ville heve kjøpet, men ville ha swap? Og på det han sendte til Moobi skrev han at du ville heve kjøpet og butikk skulle få en salgspakke? Jeg lurer på hvordan dette kommer til å ende, for jeg tviler sterkt på at Apple både swapper telefonen din OG sender en ny salgspakke til butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...