Gå til innhold

Android-maskiner også med Windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge Acer-ledelsen vil Android-modellene bli levert med både Android og Windows.
Ulempen med dette er at man fortsatt legger noen få kroner i Microsofts lomme dersom man kjøper Acer Android, selv om man altså ikke bruker operativsystemet.

Microsoft har altså klart å tvinge Acer også til å kjøre Microsoft-skatt på sine maskiner. Asus er ikke bedre. Jeg lurer på hvilken skrustikke Microsoft har brukt får å tvinge gjennom noe slikt. Det lukter i hvert fall ikke redelig forretning av det.

 

Men hva legger du i "noen få kroner"? 2 kr? 5 kr? 100 kr?

 

Linux-baserte nett-PC-er hadde generelt høyere returrate i fjor enn tilfellet var for de Windows-baserte og med denne statistikken til grunns vil Acer neppe ta noen risiko.

Kilde og konkrete tall?

Lenke til kommentar

Det har vel vært et blogginnlegg eller noe om det. Jeg mener å huske at den orginale kilden var noe omdiskutert, uten at jeg har sett den med egne øyne.

 

Som fast Linux-bruker kan jeg også forstå at det kan være frustrerende med maskinvare som ikke fungerer som det skal, og det er ikke alltid bare å installere drivere i Linux.

Men her snakker vi om forhåndsinstallerte PC'er med begrenset bruksområde. Jeg tviler på at en eventuell høy returrate har så mye med Linux å gjøre. Men folk er troendes til å gjøre mye rart...

Lenke til kommentar

for mindel er det greit at begge osene er instalert. men syntes kansje at acer kunne funnet på en bedre løsning. som f.eks. at windows var preinstalert uten produktnøkkel. som man eventuelt måtte kjøpe siden.

edit:

mange som kjøper ny pc nå trur nesten at de får med windows på kjøpet uten eksta kostnad. så det er på tide for folk å se hvor dyrt windows er.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Vil det begrense returene i det hele tatt?

Hvor mye vil obligatorisk Windows-skatt begrense salget?

 

Jeg tror ikke regnestykket går i pluss uten å blande inn noen sterke virkemidler fra Microsoft.

 

Hvorfor skal det ikke kunne begrense returene? Om problemet faktisk er som Linux-folket påstår, nemlig at problemet ligger i at man ikke liker forandring, så slipper man at produktet returneres pga dette, da kan de heller bare installere Windows.

 

At Windows følger med (windows-skatt er ett tåpelig uttrykk ikke går pengene til staten, og ikke har du mulighet til å få tilbake skattepenger fra staten om du bestemmer deg for å bruke ett sykehus i Bangladesh) vil nok ikke begrense salget i betydelig grad heller. Ser ikke helt hvilke trender som skal underbygge en slik påstand. De eneste som vil styre unna er de særeste Linux-folkene, og dette kan veies opp med å fokusere på at man faktisk får to OS med maskinen i salgsstrategien.

Lenke til kommentar

Du har generelt sett ikke anledning til å få tilbakebetalt "MS-skatten", dvs penger du betaler for en lisens du ikke bruker når du kjøper en pc. Dette fordi operativsystemet er "en del av produktet". Maskinvaren og programvaren henger visst sammen på et eller annet vis.

Jeg vet, for jeg har forsøkt med alle de 3 siste laptop'ene jeg har kjøpt (3 ulike produsenter).

 

Forøvrig sikter nok Simen1 til at det er prisøkningen grunnet Windows på disse maskinene som kan begrense salget, ikke at folk mener det er et problem at Windows. Det er jo generelt slik at jo høyere pris, jo lavere salgsvolum.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...