Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

bussen kjørte fra meg. retigheter?


uskyldig212

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt at det lar seg gjøre ved at du tar Taxi, og setter regningen på busselskapet. Men om dette er myte eller sannhet, vet jeg ikke.

 

Men jeg har selv opplevd at bussen bare triller forbi, uten å stoppe - og jeg har ikke gjort mer enn å gi faen. Kanskje jeg også bør ta affere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Dersom du bare satt på bussholdeplassen, så kan du ikke forvente at bussen skal stoppe. Mange pleier å sitte på bussholdeplasser bare for å sitte der og dersom de skal ta bussen, så reiser de seg opp og gir et visst tegn på at de har tenkt å stige på akkurat den bussen. Dersom bussjåfører skal stoppe for enhver person som bare sitter ved bussholdeplasser, hadde ikke ruten vært mulig å holde. Dessuten kan det tenkes at det går flere busser på samme stoppen. Men dersom du mener at du gjorde klart tegn på å ta bussen, så noterer du bussnummeret (altså ruten, som står i rutetabellen) og klokkeslettet bussen skulle ha vært på stoppet. Så ringer du inn til bussentralen og gir info og klager, samt sende en skriftlig klage med info.

Lenke til kommentar
tittel sier vel alt-.

 

eg satt på busstope og bussen bare kjørte forbi meg

De selskapene jeg har kjørt for står det at man skal gi klart og tydelig tegn til bussen. Når du bare sitter der kan du ikke forvente at bussen stopper. Skal vi holde rute tida stopper vi KUN der folk skal på eller av. Vi stopper desverre ikke for å "lete"etter noen som vil være med. Å er man usikker på om det er rett buss som kommer, så stopp bussen å spørr, i håp om at sjåføren prater på en forståelig språk ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har faktisk opplevd å få klage og taxi regning fra folk som ble kjørt fra enda jeg var innom holdeplassen å slapp av noen. Først når jeg kjørte ut av holdeplassen våknet plutselig gjengen på 10-15 til liv, men det hjalp de lite. Men en blir forundret når de i tilleg sender klage med taxiregning på mange tusen da de hadde tatt 3 taxier for å komme seg hjem. Men dette ble selvfølgelig blankt avvist av selskapet. Har mange rare opplevelser som bussjåfør, men det kan jeg heller fortelle om det dukker opp en tråd for dette. Passasjerer har nok også mange opplevelser med oss sjåfører også. Men er heldigvis menneskelig å feile(selvom kanskje enkelte burde funnet seg et annet yrke)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Det er heilt klart at mange av passasjerene óg burde vere mer tolerante.

Eg forstår ikkje at du held ut, så mykje negativit folk sikkert slenger. Merker at eg blir irritert av 10 minutter sjølve, men lar det aldri gå utover sjåføren. Dei gjer jo tross alt berre ein jobb.

Vi er nok som alle andre arbeistakere. Gjør jobben så godt vi kan, men er det feks ulykker, kø osv går klokka fort. Noe vi desverre ikke kan gjøre noe med før vi evt får propell på taket :thumbup: . Men har jo også de som kommer på bussen og begynner å kjefte så fort de kommer på fordi vi er 2-3 min forsinket. Men å ha pengene klare har de ikke, så de må snu vesker osv på hodet for å få frem noen kr, så slike ting skaper også forsinkelse. Dette gjelder stort sett pensjonister som har all verdens tid. Men har også de som står ved holdeplass hvor trafikken står bomm og enda syter de om at jeg er forsinket. Mulig jeg er litt useriøs, men i slike situasjoner må jeg bare le når folk klager. Men til dere som leser dette så gi gjerne oss sjåfører en tilbake melding når dere går av om hvordan turen har vært, enten det er positivt eller negativt. Vi blir aldri utlært i dette yrket, selvom vi kanskje blir sett på som et av samfunnets "taper-yrke".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Husker på VGS så måtte busen inn på en parkeringsplass å snu føre han kunne kjøre ut igjen. Vi var en gedigen gjeng som ventet på bussen (typpe buss stappfull og med gangen full av stående). Han prøvde og kjøre fra oss uten og stoppe enda vi var så mange som sto og ventet. Han kunne umulig ha oversett det og på en skole atpåtil.

 

Det som skjede var att hele gjengen stilte seg foran bussen så han ble tvunget til å stoppe. Han var så dritsur forde vi hadde stoppet han enda han skal stoppe for å ta oss på. Men han slapp på folk helt til bussen var full når vi først stoppet han.

Lenke til kommentar

eg trode altid at det var en selvfølge at bussen skulle stoppe vis det satt folk på buss stoppe.... burde heller kjøre forbi vis du gjorde tegn til at du ikke skulle sitte på ikke motsatt...... men enda ikke svart på hva en kan gjøre i en sån situvasjon?` ringe til taxi på selskapets regning eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...