Gå til innhold

Feilprisede varer hos nettbutikk - betalingskrav i etterkant


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for 11 dager siden noen varer fra en nettbutikk som privatperson. Nettbutikken valgte jeg på bakgrunn av at den hadde best pris sammenlignet med andre nettbutikker på www.prisguide.no

 

Varene jeg kjøpte var 5-10 kroner billigere enn hos nest billigste nettbutikk i følge prisguide.no på kjøpstidspunktet.

 

Varene ble levert til meg raskt, men nå 11 dager etter kjøpet kontaktet denne butikken meg og sa at varene var feilpriset. De måtte ha dem tilbake ellers så ville de sende meg en ekstra-regning på mitt kjøp. Tilbakesending av varer vil medføre endel ekstrajobbb for meg siden varene allerede er tatt i bruk.

 

Er dette en ok fremgangsmåte fra nettbutikken? Jeg tenker da særlig på at butikken først sier fra 11 dager etter kjøpet og 8 dager etter at de ble hentet av meg på postkontoret.

 

Er jeg nødt til sende varene tilbake eller betale ekstra for dem? Eller er det nettbutikkens ansvar å prise sine varer korrekt?

 

Det er snakk om varer til litt under 1000 kroner totalt med fraktkostnader.

 

Varene ble forøvrig betalt med et VISA kredittkort når kjøpet ble gjort i nettbutikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for mange bra svar. Jeg er fortsatt usikker på om jeg må/bør betale ekstra til nettbutikken.

 

Litt mer konkret informasjon:

 

Det er snakk om noen Kingston SD-minnekort som billigste nettbutikk hadde til 66 kroner pr. stk. et par dager før jeg kjøpte dem fra nettbutikken omtalt i denne tråden.

 

Siden jeg hadde sjekket prisene på diverse minnekort de siste dagene, så slo jeg til når jeg så i www.prisguide.no at prisen hadde sunket ganske drastisk.

 

De hadde lagt dem ut til 19 kroner pr. stk. i www.prisguide.no. Altså en prisnedgang på 47 kroner på 2 dager. Denne prisnedgangen burde jeg kanskje ha forstått var for stor?

 

Kanskje jeg skal tilby dem å betale 47 kroner ekstra pr. minnekort siden det var denne prisen jeg kunne fått dem for hvis jeg hadde bestillt dem fra f.eks. Amentio (som var den butikken jeg egentlig tenkte å kjøpe dem fra i utgangspunktet før denne mindre nettbutikken dukket opp med en superbra pris i www.prisguide.no).

Lenke til kommentar

prosentvis er jo det eit stort fall men 47,- er ein liten sum dermed kunne det vore ein reell pris

at nærmaste konkurrent låg 5-10 kroner over gir også inntrykket at dette var ein god pris, ingen feilprising.

 

Om nettbutikken krever etterbetaling så ville eg ha nekta i denne situasjonen, eventuelt heving av kjøpet og at dei dekka frakta tilbake ( og det betyr sending av pakkelapp til å kunne sende varene tilbake..

 

Om det ikkje er 20-50 kort du har kjøpt så er det eit begrensa tap butikken har, og har dei lagt ut feil pris så får dei ta det på si kappe.

Lenke til kommentar

Absolitt ikke, Kingston er et veldig prispresset minnekort. Og 16 kr er ikke urealistisk, billigste i prisguiden er 39 kr.

 

En annen ting hadde vært om det var priset til feks. 3999 og nå 16 kr, men ikke med den forskjellen du nevner der. Du har ingen plikt til å returnere noe kort, ei heller betale noen mellomlegg. Avtalen med deg og butikken er bindende med mindre du var i ond tro. Og les avgjørelsen jeg linket til grundig, der er det snakk om mye større prisforskjell).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte flere minnekort siden de var så billige. Rett og slett for å bruke i bla. mobil, kamera, bærbar PC og for bildevisning på TV (min tv har innebygget SD-kortleser). I tillegg kjøpte jeg flere kort til venner og familie siden det var så billig. Totalt kjøpte jeg minnekort for litt under 700,- kroner + frakt. Alle var av samme modell/størrelse/merke.

 

Det er jo mange kort, og vil kanskje bli karakterisert som et kjøp i ond tro?

Lenke til kommentar

Nei, du har retten på din side - det er ikke den samlede prisen som har noe å si. Det er ikke uvanlig å se kjøp 3, betal for 2 og liknende tilbud heller. Noe som gir en prisreduksjon på 33%. Det er heller ikke uvanlig å se prisreduksjoner på 70-80% ved salg. Nei, de har dummet seg ut, du skal ikke lide for dette i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

altså mellom 30-40 minnekort?

 

så butikkens "tap" ligger mellom 1410,- og 1880,- Det forklarer litt.

 

Prisen var lav men ikkje heilt umulig at det kunne vere eit tilbud på dette produktet. At 30-40 minnekort blir bestilt i ein ordre burde i utgangspunktet gitt eit lite vink om det var noko gale i systemet. Rekner med at dette ein ein webshop med virtuelt lager, slik at feilen i prisen har oppstått når det har blitt oppdatert data frå ein av leverandørene.

 

Sjølv om det er ein del minnekort så meiner eg at du forsatt har retten på di si side.

Om butikken står på sitt så ville retur av kort (gratis) og refundering av kjøpssum i tillegg til porto vere eit krav. om innpakning ikkje er 100% så er det ikkje din feil, det er ikkje du som krever kjøpet heva.

Lenke til kommentar
Og hadde det vært omvendt hadde nok helvete brutt løs blant brukerne her.

Butikken må da få pengene sine evt varene i retur mot at de dekker returfrakten

 

Hvorfor pokker skulle de det? Det går da ikke an av en forhandler å holde på slik. Selge en vare og kreve den tilbake i tide og utide. Dette har de gjort bevisst tenker jeg, i håp om at kunden likevel vil betale full pris, for å slippe bryet med å overføre de data som ligger på kortene som er tatt i bruk, pakke ned, sende osv. For meg ville det vært lettere, da jeg måtte ha tatt meg fri fra jobb for å få sendt den jævla pakken i retur.

Lenke til kommentar
Og hadde det vært omvendt hadde nok helvete brutt løs blant brukerne her.

Butikken må da få pengene sine evt varene i retur mot at de dekker returfrakten

 

Hvorfor pokker skulle de det? Det går da ikke an av en forhandler å holde på slik. Selge en vare og kreve den tilbake i tide og utide. Dette har de gjort bevisst tenker jeg, i håp om at kunden likevel vil betale full pris, for å slippe bryet med å overføre de data som ligger på kortene som er tatt i bruk, pakke ned, sende osv. For meg ville det vært lettere, da jeg måtte ha tatt meg fri fra jobb for å få sendt den jævla pakken i retur.

 

Haha, ja greit, du er en av de ja...

Lenke til kommentar

Jeg ville nektet plent og sagt til nettbutikken at enten får de innrømme at de driver med misledende reklame (selv om de gjør feil er det dette som har skjedd her), og da tar du det til Forbrukerrådet.

Eller så får de betale frakt og kostnadene du får for å returnere, samt en erstatning for butikkens rot.

 

Du som kunde har jo handlet i nettbutikk og det er ikke som butikken har gjort en liten feil på prisguiden, men da tydeligvis gjennom alle ledd på deres nettside også.

Dette virker da på meg som rent lureri om butikken skal legge ansvaret over på kunden for en slik feil.

Lenke til kommentar

Vurderer nå å svare dem følgende:

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg viser til mitt ordrenummer xxxx hvor dere krever at jeg sender tilbake varene eller betaler mer for dem.

 

Dere ga meg beskjed om deres feilprising først 11 dager etter at kjøpet var gjort i deres nettbutikk.

 

Jeg antok derfor at prisen var korrekt. Minnekortene er forlengst tatt i bruk av meg, samt hos venner og familiemedlemmer.

 

Hvis dere vil ha minnekortene tilbake må jeg ha dekket bryet og utgiftene med å samle inn de minnekortene som jeg ikke har hos meg nå.

 

Jeg vil anta at det vil ta totalt 3 timer å samle dem inn hos venner/familie, pakke dem, dra på postkontoret og sende dem tilbake til dere. I tillegg har jeg måttet svare på telefon fra dere samt 2-3 eposter fra dere. Så tidsbruken på totalt 3 timer vil jeg si er rimelig.

 

Som kompensasjon for tidsbruken og ulempene dere har påført meg tar jeg 500 kroner pr. time + norgespakke kr. 145,-

 

Siden jeg allerede har betalt kr. 845,- til dere for minnekortene blir da regnestykket følgende:

 

845,- Allerede betalt.

1500,- Kompensasjon for innhenting av kort, pakking, sending osv

145,- Norgespakke til dere

--------

 

Totalt kr. 2490,-

 

Når kr. 2490,- er betalt til meg blir kortene sendt i retur til dere. Det vil da være snakk om pent brukte minnekort uten innpakning siden jeg, venner og familie ikke pleier å spare på unødvendig papp og plastinnpakning i ukevis.

 

Jeg kan motta penger på kredittkortet brukt ved kjøpet eller dere kan betale meg på kontonummer: xxxx

 

Mvh. xxxx

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte flere minnekort siden de var så billige. Rett og slett for å bruke i bla. mobil, kamera, bærbar PC og for bildevisning på TV (min tv har innebygget SD-kortleser). I tillegg kjøpte jeg flere kort til venner og familie siden det var så billig. Totalt kjøpte jeg minnekort for litt under 700,- kroner + frakt. Alle var av samme modell/størrelse/merke.

 

Det er jo mange kort, og vil kanskje bli karakterisert som et kjøp i ond tro?

 

Det er ingen grunn til at du skulle være usikker på om kjøpet ble gjort i ond tro. Gjorde du kjøpet fordi du tenkte at dette var et kjempe tilbud som du selvfølgelig måtte benytte deg av så handlet du i god tro. Gjorde du derimot kjøpet fordi du innså at her må det ha blitt gjort en feil og her er det penger å tjene så har du handlet i god tro.

 

Hvis du fortsatt kan si at du handlet i god tro så gjorde du jo nettopp det. På den andre siden så kan det være vanskelig å overbevise nettbutikk og eventuelle andre parter om at du handlet i god tror hvis du innerst inne ikke tror det selv.

 

Etter min mening så bør du kontakte nettbutikken og opplyse om at du handlet i god tro (forutsatt selvfølgelig at du gjorde det) og at du dermed har loven på din side når du ikke øsnker å betale mer. Det du skriver i ditt siste innlegg anbefaler jeg deg ikke å gjøre. Hvis du har handlet i god tro burde ingenting av dette være nødvendig. Har du derimot handlet i ond tro så er dette "din feil" og dermed er det du som må dekke alle utgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...