Gå til innhold

Nettmøte: Drømmer du om å jobbe med 3D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

Fikk litt sjokk av å se dette, jeg har nemlig søkt og kommet inn på Idefagskolens 3D-Design linje, og Henning Birkeland blir om ikke jeg tar feil min lærer fra høsten av.

 

Jeg vil også oppfordre alle som har interesse for noen av linjene som Idefagskolen tilbyr til å ta en god titt på skolen, jeg gjorde selv ganske nøysom research av skolen før jeg søkte. Og den virker for som den beste 3D skolen i hele sør norge. Og har bare hørt posetive ting fra tidligere og nåverend elever ved skolen.

Lenke til kommentar

Gikk selv lydproduksjon på Idefagskolen for noen år siden og trivdes veldig godt. Hadde en del kontakt med 3D-elever mens jeg gikk der, og de var også godt fornøyde mener jeg å huske :thumbup:

 

Lykke til til høsten, mattivc!

Endret av styx
Lenke til kommentar

Nå er norge/verden stappfull av folk som har tatt utdanning innen grafikk, og arbeidsmarkedet er slik jeg forstår det ganske tungt/begrenset.

 

Jeg vil vel si det slik at om du ikke er top 2 i klassen din - så finn på noe annet å gjør.

 

Mulig jeg tar feil, men jeg hører altfor ofte om (og treffer på grafikere) som sier at lønna suger, vanskelig å få jobb, og det er ofte at grafikere er første gruppe ut av et firma.

Da jeg gikk høyskolen så ble jeg fortalt at 2personer av hele kullet(3-4 grafikklasser) ville få relevant jobb til 180.000. Har jobbet med et par stykker som har tatt grafikkutdanning på privatskole, men de jobbet ikke med grafikk og ikke fikk noe heller. En av kompisene min jobber i et firma som en gang hadde en stor 3D grafikkgjeng. En dag var det slutt, og gjengen startet eget firma. Tror det finnes enda, men neppe noen stor suksess. Har kompiser som er utdannet innen grafikk(uten relevant jobb), og de treffer også på andre grafikere som melder om vanskelig jobbmarked.

 

Grafikk/Design er populære fag på skolen fordi folk ønsker seg dit. Det er spennende tema, og ja det å jobbe med 3D er kult. Selv jeg liker å fikle med 3D, nå hakke jeg noe spess med skills da. Men slik jeg forstår det så er det et stort gap mellom behov i bransjen og tilbud hos skoler. Skoler tilbyr kun fag de tror elever gidder å gå på, og grafikkfagene er meget populære og pengemaskin for høyskole/universitet/privatskoler.

Høyskole/Universitet får peng fra staten pr snute som står, og store klasser tjener penger. Halvfulle klasser fyller ikke skolekassa.

 

Jeg vil stille meg tvilende til en kis som jobber for en privat skole, som svært gjerne ønsker at DU betaler dem 100.000kr for 1årig utdanning. Som sagt, enten har du 100.000kr og 1år for mye, ellers så er du top 2 og har tallent eller ekstrem vilje til å nå opp.

Lenke til kommentar

Det som kan og være meget irriterende for mange er at etter 1 år og 100 000 kr mindre sitter de som kassapersonell på Rimi, mens en annen person som ikke har den utdanningen engang blir ansatt av et firma i denne posisjonen simpelt henn fordi han lærte seg selv dette.

 

Mange i spillverden har faktisk ikke engang vært i nærheten av en utdannelse, de fikk jobben grunnet deres talent og deres bevis for at de kan det de jobber med. F.eks de 2 studentene bak Counter-Strike, laget en modifikasjon til Half-Life. Det har blitt en av tidenes største onlinespill og de 2 er nå fast ansatte i Valve.

 

Nei har stor interesse for spill, leveldesigne og 3D men tar heller sjangsen på et kanskje fremfor å ta utdannelse og fremdeles sitte på et kanskje men da med 100 000 mindre å rutte med.

Lenke til kommentar

Hvis arbeidsmarkedet er så skralt som du sier DarkSlayer, så er det jo rimelig dødfødt å begynne på en slik utdanning. Offentlige utdanningsinstutisjoner får penger til et vist antall plasser, alt etter hvor stort behov det estimeres vil bli for folk med en gitt utdanning. Ofte er det utdanningsinstitusjonen selv som overbeviser om behovet og dermed får penger i kassa. Men akkurat Idefagskolen er vel ikke slik siden de krever skolepenger. Offentlige skoler krever jo ikke skolepenger. De private lever av skolepenger og får vel neppe mye statlig støtte, særlig nå under rødgrønn regjering. De private skolene er mest opptatt av etterspørselen fra studendene. Altså ikke hva arbeidsmarkedet ønsker, men studentene selv.

 

Forøvrig tror jeg ikke 3D-markedet er dødt, men man må tenke i litt andre baner da. Etterspørselen etter folk som kan tegne 3D er så vidt jeg vet fortsatt stor i industrien. Dvs. folk som kan tegne tekniske tegninger, arkitekttegninger, prototyper og lignende. Man må altså tenke i retning av teknikk, realfag og industri for å lett kunne skaffe seg en godt betalt jobb. Ikke tenke i retning av spill, film, kunst og kultur-orientert 3D. Jeg kjenner ikke det arbeidsmarkedet så godt men det DarkSlayer sier høres i hvert fall ikke lovende ut.

Lenke til kommentar

Spennende tanke dette å jobbe med 3D :)

 

Ser at noen her kommenterer dette med utdanning vs. jobb. Selv jobber jeg som IT-konsulent i verdens største revisjonselskap, uten noen kjempeutdannelse annet en fagbrev som IKT-driftsoperatør.

Videre ser det ut til at jeg skal ta ymse sertifiseringer som CISA, ITIL og endel annet (blant annet å spesialisere meg på Forensicsarbeid innen IT).

 

Så ikke gå rundt å tro at man MÅ gå høyskole for å få til noe ;)

 

Men til gjengjeld så ser jeg på 3D-arbeid som såppas avansert og "sært" at en utdanning rundt det er mer nødvendig en kanskje mye annet rart. En god opplæring i bånn slår aldri feil, og vil nok gjerne veie mer tungt på en evt. CV.

Lenke til kommentar

Jeg studerer siste året på master industridesign på Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO) og kan vel bidra med litt semikyndig input.

 

Hvis du ønsker å være CAD-monkey for produksjon og industri bør du kunne sitte med mye produksjonsteknisk kompetanse for å kunne gjøre 3D-filer klare for produksjon, og burde vel skaffe deg en ingeniørutdannelse. Hvis du har lyst til å jobbe med den formgivende og skapende delen av produktutviklingsprosessen bør du skaffe deg en industri/produktdesignutdannelse med bredere kompetanse enn bare ren CAD kyndighet. Hvis du vil jobbe i film / animasjons verden, lykke til:-) I så fall er det bare å brette opp ermene og bli best i klassen, der er det virkelig trangt marked både i lille Norge og i utlandet.

 

Uansett, å skaffe seg flere ben å stå på er fornuftig, eventuellt fordype seg på et fagområde oppi det hele. Selvom markedet er dårligere nå enn på lenge, så er det ikke lett å skaffe seg jobb når markedskonjunkturene svinger oppover heller. Jeg ville ihvertfall vært skeptisk til å gi pengene mine til Idefagskolen og tilsvarende private institusjoner som gir tynt grunnlag for å klare seg i arbeidslivet.

 

Hilsen dommedagsprofeten som følger hjertet sitt:-)

Lenke til kommentar

Synes også det hører veldig dumt ut å gå skole for å lære sånt. Man sitter kanskje igjen med litt kompetanse, men det betyr nada nix om man faktisk skal få jobb i faget. Husker jeg skrev en del meldinger med en som heter Noah i Bethesda Softworks. Han jobber som texture-artist og er veldig kjent innad i miljøet. Han er utdannet innen tegning, og har ingen utdanning innen PC-miljøet. Likevel har han en digg jobb. Han fortalte også at det var særdeles få mennesker i Bethesda som faktisk har utdanning innen faget de jobber i. En del av dem var faktisk utdannet økonomer! Så det sier kanskje litt.

 

Jeg ville uansett bare å lært meg alt selv, eventuelt tatt noen kurs for å bli rågod innen 3d. En god regel vil være at dersom man har øye for detaljer, eventuelt er god til å tegne og male, da kan man bli spesielt god innen 3d.

 

Men så har man også spesifikt to forskjellige områder innen 3d også. Man har character-designere og landscape-designere. Dette er temmelig forskjellig utfra hvilken type menneske man er.

De som er VELDIG god til å tegne og ser symmetri umiddelbart, disse passer ofte som character-designere og forstår seg på Zbrush og Mudbox temmelig enkelt. Mens de andre kan være ekstreme på arkitektur og generell landskap.

Lenke til kommentar

Det er klart at det er ikke saa mange jobber at man kan bare ta utdannelsen og drommejobben kommer lopende etter deg. Tar du utdannelsen saa maa du veare forberedt paa aa jobbe hardt. Hvis du gjor.. ikke bare snakker om det, men hvis du virkelig jobber hardt for aa naa maalet ditt, saa er det fint plass til deg i markedet. Er faktisk veart veldig voksende marked de siste 3-4 aarene.

Har selv min utdannelse fra 3d linja paa idefagskolen. I dag jobber jeg for EA i Canada. Tviler at jeg hadde kommet hit uten en utdannelse.

 

 

Mange i spillverden har faktisk ikke engang vært i nærheten av en utdannelse, de fikk jobben grunnet deres talent og deres bevis for at de kan det de jobber med

 

 

Vel, spill har blitt mye mer komplisert i det siste. Klart er det mulig aa faa jobb uten en utdannelse, men det er veldig mange programmer og mye du skal vite foer du klarer aa faa en jobb. Spesielt hvis man soker for et mindre firma. Husk at ikke alle jobber er bare aa modellere, eller animere heller.

 

Naa skal jeg ikke si at folk her tar feil.. men jeg kan driste meg paa aa si at det er litt fakta tatt ut av lufta noe av det som blir sagt. Har selv jobbet for Elias, Kurt, Max Manus, Electronic Arts.. kan med haanden paa hjertet ikke huske at en har fortalt meg at han har leart dette yrket uten en utdannelse.. selv om jeg har hoert at flere har gjort det.

Lenke til kommentar
Offentlige utdanningsinstutisjoner får penger til et vist antall plasser, alt etter hvor stort behov det estimeres vil bli for folk med en gitt utdanning. Ofte er det utdanningsinstitusjonen selv som overbeviser om behovet og dermed får penger i kassa.

Men jeg har aldri sett noe som skulle tilsi at fag og studieplasser som er tilbudt er bassert på behov i markedet. Fag forsvinner oftere pga manglende søkere enn at staten sier at behovet er urealistisk.

 

Jeg har aldri sett noen undersøkelse eller statistikk som sier at mine påstander er korrekt eller feil. Det jeg har nevnt er utelukkende gjennom prat med mange personer - Jeg syns det bare er så påfallende.

 

Fant 1 ledig stilling på nav...

 

Nei, prove me wrong sier jeg bare. Skulle gjerne hatt 1år + 100.000kr - er jo et gøyalt fag. Men som andre her sier, man må ha flere ben å stå på. Programmering?? Kommer langt med det. Vårt firma dropper grafikere og vi gjør istedet jobben. Resultatet suger men vi slipper å ansette unødig med folk eller bruke mye peng på outsourcing(og ingen klager).

Lenke til kommentar

Naa er nok ikke NAV det beste stedet aa lete etter 3d jobber.

 

se paa storedyret f.eks.

http://www.storedyret.com/forum/viewforum....00c32ae0fb2cb53

 

Det er folk som faar drommejobben rett og slett for de at de eksisterer. Ganske mange av de ogsa. Hvis enn har virkelig lyst til aa jobbe med dette, saa maa man ta sjansen og hoppe i det. Jeg foeler ikke at jeg var "foett til dette", "naturlig talent" eller noe i den duren. Jobba hardt. Skolen hjalp meg med aa vite hva jeg skulle fokusere paa og i tillegg fikk meg i kontakt med bransjen. Det var alt. Fikk min drommejobb.

 

Veldig glad jeg ikke fokuserte paa en jobb som var "sikker", men som ikke var det jeg helst ville drive med

Lenke til kommentar
Hva bruker dere å programere 3d spill på. Jeg programerer litt i flash men lager figurer i Maya. Skulle visst hvordan man programerer, bruker man C++, i det tilfelle hvordan funker det?

 

Av 3d programmer saa er maya, 3d studio max og XSI de mest brukte programmene. Naar det gjelder programering, saa er jeg ikke sikker.

En flott norsk nettside for aa sporre om slike ting er www.3dhue.com

Her kan man faa svar paa de fleste sporsmaal om utdanning og om jobb marked og slik. Ogsaa faa god feedback paa modeller og animasjon hvis man vil prove litt 3d paa egenhaand.

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått 2 år på Noroff, og jeg kan si for min del at det absolutt var verdt det. Flere i klassen min fikk jobb innen 3D med off-shore visualisering allerede etter første året, og flere av klassekammeratene mine på 2. året som ikke studerer vidre har også fått gode jobber med 3D. Fordelen med å ta utdanning innen faget er at du lærer faget mye grundigere, og på mye kortere tid enn du ville gjort på egenhånd. Og hvis det gjør at du lander en jobb i bransjen, så tjener du mer enn godt nok til å nedbetale studielånet ditt. Det var riktignok noen i klassen min som ikke var fornøyd med studiet vs prisen, men det var også de som brukte tiden på å spille world of warcraft, og fikk dårlige karakterer.

 

Konklusjon: Jobb hardt, bli flink, få jobb, tjen godt. Den filosofien fungerer vel innen fe fleste bransjer, og er du ikke villig til å følge den er vel sjansene små for at du klarer deg noe sted ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...