Gå til innhold

Windows 7: redningen i finanskrisen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennande å sjå kva Windows 7 vill gjere for Pc-markede.

 

Eg tenker no meg at Windows brukere på laptop vill øke ganske bra, siden Windows 7 er mindre ressurskrevande en Vista, som desverre er med dei fleste "nye" laptopa i dag.

 

Men vill fårhåpenltleg vis sjå ein økning i stasjonere pc-er og.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på mannen i gata, hvorfor skulle windows 7 øke pc salget? De som kjøper ny pc hadde vel stort sett kjøpt ny pc uansett?

 

Dessutem så burde rent teknisk windows 7 gjøre at pc'er som ikke kjører vista godt (men som er levert med det) lever litt lengre; da windows 7 er betydelig raskere enn vista.

Lenke til kommentar

minimumskravet til Windows 7

 

1 GHz (32-bit or 64-bit processor)

1 GB of system memory (RAM)

16 GB of available disk space

support for DirectX 9 graphics with 128 MB memory

 

 

Til Vista: (vist du ser vekk fra basic (Link)

 

 

* 1 GHz 32-biters (x86) eller 64-biters (x64) prosessor1.

* 1 GB systemminne

* Støtte for DirectX 9-grafikk med en WDDM-driver, 128 MB grafikkminne (minimum)2, Pixel Shader 2.0 og 32 biter per piksel.

* 40 GB harddiskkapasitet med 15 GB ledig plass

* DVD-ROM-stasjon3.

* Funksjonalitet for lyd ut

* Funksjonalitet for Internett-tilgang

 

 

Edit:

 

Sjølv meiner eg at du må ha minium 2 gb på Vista får att alt skal kjøre som det skal, og på Windows 7 har eg kjørt fint på 512 mb ram så det kan vere opp og ned kva kravane er

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Markedet for bærbare PC-er og nett-PC-er gjorde det ganske bra i fjor, men samtidig var det mange som gikk over fra Microsoft-basert operativsystem til enten Apple eller Linux. Med sistnevnte gjenoppfrisket mange brukere i fjor "gammel hardware" (les: 1-2 år gammel) siden Linux normalt krever langt mindre ressurser til vanlig skrivebordsbruk enn Windows Vista.

 

Det spås nå fra flere hold at Windows 7 kan være redningen for et stadig "mindre attraktivt" PC-marked.

Vil dette si at Windows 7 skal redde PC-markedet fordi det blir ennå mer ressurskrevende enn Vista? Altså at folk må/bør kjøpe ny maskinvare for å få kjøre Windows 7? Er ikke dette nøyaktig samme fiasko-oppskrift som Vista? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor dere skriver at denne likheten betyr fiasko for Vista og suksess for W7. Mulig det bare er meg som misforstår artikkelen.

Lenke til kommentar

W7 vs. finanskrisen? haha særlig... W7 ser bra ut, men hvis den skal hjelpe mot finanskrisen så må lisensene komme gravert inn i gull.

 

Kommer forøvrig mye bra på OS fronten i år. OSX 10.6 kommer med en massiv opprenskning i koden (litt i likhet med W7 forøvrig uten at jeg skal banne mer i noens kirke), FreeBSD 8.0 kommer til å bli tidenes råeste server OS, om enn ikke stabilt nok frykter jeg. Bør nok vente til 8.1 før en kjører noe veldig viktig på det. WS2008R2 (W7 server versjonen) blir et massivt løft for de serverne som er låst til M$. Ubuntu 9.04 ser så utrolig lovende ut for desktopen.

 

Veldig mye spennende på OS fronten i 2009 mao.

Lenke til kommentar
Kostnaden med å oppgradere til W7 kan nok ikke forsvares for de fleste små og mellomstore bedrifter. De har allerede betalt nok penger til Microsoft som der er.

Ja, man kan jo regne litt :)

 

Windows 2000 ~3000 kr

MSOffice 2000 ~3000 kr

Adobe Photoshop 7 ~5000 kr

Windows XP ~3000 kr

MSOffice XP ~3000 kr

Adobe Photoshop CS ~6000 kr

Windows XP x64 ~3000 kr

MSOffice 2003 ~3000 kr

Adobe Photoshop CS2 ~6000 kr

Windows Vista ~3000 kr

MSOffice 2007 ~3000 kr

Adobe Photoshop CS3 ~8000 kr

Windows 7 ~3000 kr

MSOffice 2009 ~3000 kr

Adobe Photoshop CS4 ~10000 kr

SUM: ~65 000 kr

 

Ubuntu 4.10 0 kr

Ubuntu 5.04 0 kr

Ubuntu 5.10 0 kr

Ubuntu 6.06 0 kr

Ubuntu 6.10 0 kr

Ubuntu 7.04 0 kr

Ubuntu 7.10 0 kr

Ubuntu 8.04 0 kr

Ubuntu 8.10 0 kr

Ubuntu 9.04 0 kr

Ubuntu 9.10 0 kr

SUM: 0 kr

 

PS. På den ene siden kan man si at man ikke trenger MSOffice og Photoshop på Windows, men skal man ha nogen lunde like sammenligninger må man ha noe motstykke til Openoffice og GIMP. Egentlig kunne jeg tatt med en rekke andre programmer som følger med Ubuntu, men lar regnestykket gå i favør av Windows for å unngå protester fra Windows-klanen.

 

 

Anders J: Ikke noe nytt/oppfrisket OS fra SUN i sikte?

Lenke til kommentar
Kostnaden med å oppgradere til W7 kan nok ikke forsvares for de fleste små og mellomstore bedrifter. De har allerede betalt nok penger til Microsoft som der er.

Ja, man kan jo regne litt :)

 

Windows 2000 ~3000 kr

MSOffice 2000 ~3000 kr

(...)

Adobe Photoshop CS4 ~10000 kr

SUM: ~65 000 kr

 

Ubuntu 4.10 0 kr

(...)

Ubuntu 9.10 0 kr

SUM: 0 kr

 

PS. På den ene siden kan man si at man ikke trenger MSOffice og Photoshop på Windows, men skal man ha nogen lunde like sammenligninger må man ha noe motstykke til Openoffice og GIMP. Egentlig kunne jeg tatt med en rekke andre programmer som følger med Ubuntu, men lar regnestykket gå i favør av Windows for å unngå protester fra Windows-klanen.

 

Anders J: Ikke noe nytt/oppfrisket OS fra SUN i sikte?

 

Er greit at M$ og firmaer som bruker windows er dyrt, men man kunne jo spart seg litt for utgiftene der ved å bruke oppgraderingslisenser og OEM lisenser hver gang man skal oppgradere. Da er vel kostnadene mellom 1/3 og 1/2 av prisen.

Men uansett er jo forskjellen uendelig stor mellom å betale noe, og ingenting.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Lisenskostnader er uansett en liten del av det totale kostnadsbildet i et firma. Det er drift og vedlikehold som koster penger og det koster akkurat det samme om det er Linux eller MS. Kanskje mer på Linux siden det er færre som er gode på det?

I tillegg har man med MS fordelen av kompatibilitet med kunder (f.eks på enkle ting som møteinnkalling i Outlook) og konstruksjonsprogrammer (SolidWorks og annen CAD-software) + et kjent system som de ansatte bruker hjemme og til en viss grad klarer seg i (her er det mye hjelpesløshet uansett ;) ).

 

Man kan map ikke bare regne på lisenskostnader, for de forsvinner i alt det andre man bruker penger på. En Senior IT-konsulent tar 1000kr timen for driftsoppdrag. Ikke mange dagene han skal jobbe før en OEM Windows lisens blir småpenger.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk hver eneste gang det er en nyhet fra Microsoft programvare, så vil Linux-zealotene komme dragende med "Jammen Linux er gratis!!" ... Som om det er relevant.

 

Jeg er faktisk pro-floss, men måten andre pro-floss folk oppfører seg får meg til å ønske at hele floss-idéen går på trynet noen ganger......

Lenke til kommentar
Lisenskostnader er uansett en liten del av det totale kostnadsbildet i et firma. Det er drift og vedlikehold som koster penger og det koster akkurat det samme om det er Linux eller MS. Kanskje mer på Linux siden det er færre som er gode på det?

I tillegg har man med MS fordelen av kompatibilitet med kunder (f.eks på enkle ting som møteinnkalling i Outlook) og konstruksjonsprogrammer (SolidWorks og annen CAD-software) + et kjent system som de ansatte bruker hjemme og til en viss grad klarer seg i (her er det mye hjelpesløshet uansett ;) ).

 

Man kan map ikke bare regne på lisenskostnader, for de forsvinner i alt det andre man bruker penger på. En Senior IT-konsulent tar 1000kr timen for driftsoppdrag. Ikke mange dagene han skal jobbe før en OEM Windows lisens blir småpenger.

Det er jo ikke alle som jobber i et firma slik at man kan bruke IT konsulenter.

 

 

Enten man jobber i en liten bedrift eller som selvstendig næringsdrivende velger man ofte å stå over enkelte generasjoner av programvare og maskinvare pga av kostnadene, og da har det ganske mye å si hva det koster.

 

Og da skal det sies at kostnadene ved å betale for programvare gjennom M$ er fort spart i forhold til tiden man mister hvis folk skal sette seg inn i noen ny gratisprogramvare.

Bare det at man har MSOffice og MSwindows på egne maskiner hjemme er ett godt argument for å holde seg til M$ på jobben og gjør at man må være interesert i alternativer for at man skal velge å ta steget ut i en ny verden.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Det hører vel med til historien at større bedrifter ikkje kjøper kvar nye versjon men oppgraderer i sykluser, samt at dei gjerne har "abonnentsavtale" som eg ikkje kjem på kva dei kaller no i farten. Dermed kan dei oppgradere som det passer dei utan ekstra kostnad.

Lenke til kommentar
Lisenskostnader er uansett en liten del av det totale kostnadsbildet i et firma.

I et firma ja, men ikke privat. Jeg regner med at Windows 7 havner på flere private PCer enn firma-PCer totalt sett.

 

I tillegg har man med MS fordelen av kompatibilitet med kunder (f.eks på enkle ting som møteinnkalling i Outlook) og konstruksjonsprogrammer (SolidWorks og annen CAD-software)

Solidworks Pro/Engineer kjører vist på Linux uten at jeg har prøvd det. Flere av deres programmer gjør også det dersom man teller med Wine. Linux-støtten til Solidworks ser ut til å bli bedre, millimeter for millimeter. Det finnes også alternativer som f.eks Qcad, men det er jo ofte ikke noen fullgod erstatning. Poenget mitt er at det ikke er håpløst med konstruksksjonsprogramvare og Linux.

 

PS. Outlook møteinnkalling er kompatibelt med Thunderbird + Lightning og fungerer fint begge veier.

 

Man kan map ikke bare regne på lisenskostnader, for de forsvinner i alt det andre man bruker penger på. En Senior IT-konsulent tar 1000kr timen for driftsoppdrag. Ikke mange dagene han skal jobbe før en OEM Windows lisens blir småpenger.

Som sagt er bedrifter bare en del av kundemassen. I konsulentbransjen må man alltid regne med 20-50% ufakturerbar tid. I tillegg skal de 1000 kr/t dekke lokaler, utstyr, administrasjon osv så den reelle kostnaden er ikke lik timeprisen. Ofte er det opphold mellom fakturerbare oppdrag og det kan være lurt å bruke det til interne ting som IT-systemer i stedet for annen dødtid, så fremt man har kompetansen i firmaet selvsagt. Hvis ikke så kan man bruke dødtiden til opplæring innen blant annet IT.

Lenke til kommentar

Akk... så måtte dette bli nok en "linux koster ingenting" -diskusjon.

Og linuxfantastene henger på den som fluer (akurat som at det er det eneste argumentet bortsett fra virus de har... men nå er jeg utidig). Og av alle ting så er det faktisk en forumadministrator som drar igang denne flamingen gang etter gang! Innhabil much?

 

Anyway: Det kommer nok ikke til å bli oppgang i pc-salget GRUNNET windows 7. Det kan godt hende det blir en oppgang, men IKKE pga. windows 7 ene og alene!

 

Windows 7 kommer til å selge som juling, fordi det er en STOR forbedring i forhold til vista. Jeg gleder meg som en unge til å virkelig se hva pc'en jeg klassa bort 18laks på i sommer faktisk duger til (xp er ikke et alternativ grunnet bl.a. mediacenteret ... og ikke begyn å mas om xbmc osv).

 

Salget kommer også til å bli godt pga. den hypen som media har gitt det. Fortjent? Joda; men pr-effekten fra media kan ikke fornektes.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...