Gå til innhold

Ekstrem ytelse på SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg en pris på i hvert fall over 10 000 KR.

 

Men dette virker veldig lovende. SSD har et enormt potensiale. Kanskje vi virkelig en dag får oppleve SSD som er så kraftige og effektive slik som på det Samsung oppsettet HW skrev om tidligere? Eller er det mulig? Jeg for min del tror alt er mulig :D

 

EDIT: Det jeg mente var, en SSD enhet som tilsvarer Samsung oppsettet på 24 stk SSD.

Endret av nadezico
Lenke til kommentar

Tror endelig jeg har funnet svakheten til denne enheten. Ser nemlig ut til at HP har OEM versjon av ioDrive og de har bedre dokumentasjon enn FusionDrive selv legger ut.

 

Kan se ut til at de gjør heftig med write combining i software for å få god IOPS på mindre blokker. Bakdelen er at en må ha avsindige mengder RAM til driveren for å huske mappingen til alle blokkene. Vi snakker over 5GB RAM bare for å huske mappingen til en 80GB modell i 512B blokker. 400MB RAM for samme modell i 8kB blokker.

 

Ingen gratis lunch altså, selv om dette likevel er imponerende saker. Missliker imidlertid at man alltid skal gjemme bort alle baksider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tror endelig jeg har funnet svakheten til denne enheten.

He, he .. er det en hobby du har; Å finne ulempene med tilsynelatende uovertruffen hardware ?

 

Den minste versjonen (80 GB) av forrige IO Drive har vel en pris på over 20 tusen norske kroner den dag i dag, før skatter og avgifter.

Vel, vel ... da er det et fantasiprodukt for min del, de må under 10k pr 100Gb for å bli vurdert her i gården.

Lenke til kommentar
Mulig det er bare meg, men ordet "dødlig" florerer i artiklene her..

 

Sikker på at dere ikke mener "dødelig"?

Hehe, du har så rett så rett. Takk for at du sier ifra, har nå fikset det. Skal også fikse det i tittelen på den ene artikkelen det er lenket til.

Lenke til kommentar
Fusion-IO knuser alle tidligere rekorder med ytelse på opptil 1500 MB/s.

Skuffende at det ikke er et ord om IOPS-ytelse i artikkelen. 1500 MB/s er fult mulig med et langt billigere Raid-oppsett med snurredisker. Det spektakulære med særlig FusionIO er IOPS-ytelsen (In/Out per second).

 

• Read IOPS: 186,000 (4k packet size)

• Write IOPS: 167,000 (4k packet size)

• Latency < 50 µsec

Til sammenligning er tilsvarende spesifikasjoner for 15000 rpm SCSI-disker

• Read IOPS: 200-350 (4k packet size)

• Write IOPS: 200-350 (4k packet size)

• Latency > 5000 µsec

 

7200-disker er selvsagt ennå en god del tregere

 

Med andre ord er IOdrive Duo grovt regnet 100-2000 ganger raskere enn snurredisker på IOPS-ytelse. Dette er som å sammenligne hest og kjerre med jagerfly.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dette er som å sammenligne hest og kjerre med jagerfly.

Denne sammenligningen kan også benyttes om prisforskjellen mellom de to, noe som gjør at jagerflyet til en viss grad "ikke eksisterer" for en god del av oss.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
kult at det var i pci utgave .. :)

PCI? Dette er PCI express. To vidt forskjellige porter og vidt forskjellig signalering.

 

Jeg ser for meg en pris på i hvert fall over 10 000 KR.

Jeg ser for meg en pris på over 25000 kr for den minste utgaven. Og de kommer til å selge som hakka møkk varmt hvetebrød i sitt segment.

 

Vel, vel ... da er det et fantasiprodukt for min del, de må under 10k pr 100Gb for å bli vurdert her i gården.

For min del må de under 2-3000 kr uansett hvor god ytelse og kapasitet de har. Det skjer nok dessverre ikke før sent i 2010 eller 2011. I mellomtiden skal jeg ha en OCZ Vertex 30GB, Intel X25-E 32GB eller lignende.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg ser for meg en pris på over 25000 kr for den minste utgaven. Og de kommer til å selge som hakka møkk i sitt segment.

Snodig. Du burde kunne bekle en heftig PCIe diskkontroller med noen SSD'er til den prisen og oppnå tilnærmet samme ytelse og samtidig få en større disk.

Lenke til kommentar
Tror endelig jeg har funnet svakheten til denne enheten.

He, he .. er det en hobby du har; Å finne ulempene med tilsynelatende uovertruffen hardware ?

Mer jobb enn hobby egentlig. Der jeg jobber har vi litt ekstreme behov på IT siden og da er det ofte at vi ser på banebrytende teknologi. Da særlig enheter som kan bidra til økt ytelse uten å drive kostnader like himmelhøyt.

 

En vil imidlertid bli vant med å bli negativt overrasket hvis en ikke klarer å identifisere baksidene ved teknologien. Særlig de som er først ut døra har ofte kuttet en del hjørner for å komme først og må kompensere med en eller annen workaround. Så da må en identifisere i hvilken grad de workarounds som er valgt er en ulempe for det en ønsker å bruke den til eller ikke.

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan boottida til windows vista ville blitt med en slik ssd-enhet :p Har lyst på en sånn en.

 

Og de kommer til å selge som hakka møkk i sitt segment.

Hvor er det hakka møkk selger godt, forøvrig?

For øyeblikket støtter ikke disse boot. De er beregnet for ekstrem intensitet i servere. Èn slik har ved noen anledninger erstattet et SAN med 100 15k SAS disker og ØKT ytelsen på transaksjonsserveren (banker, børs, analyseselskaper, mm). Disse er vell ikke direkte jagerfly, men noe i nærigheten. RamSan440 og Violin 1010 er jagerfly, men de koster fra 250.000 og oppover...

 

Som Simen1 vektlegger her, det er ikke båndbredden som er det store ved disse, det er accesstime og IOPS. Det er veldig mange formål som trenger ekstremt med IOPS og tjener på lav accesstime, men som ikke trenger flere TB med plass (slik man får av SAS raid). Disse passer også godt inn i lagringshiarkiet som tier-0 i de formålene RAM blir for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...