Gå til innhold

Pioneer faser ut Laserdisc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt gjensyn. Husker jeg så det på teknisk museum for å illustrere kvalitetsforskjellen på video fra gamle dager og nåtiden (ca 1985). Laserdiskspilleren var svindyr (~1 årslønn før skatt) og ga en helt utrolig oppløsning og lagringskapasitet, som vi nå bare kan le av.

 

Jeg trodde formatet døde en stille død etter at DVD ble populært, men der tok jeg vist feil.

 

Laserdisken står vel fortsatt på teknisk museum, men denne gangen i monteren for video i gamle dager.

 

:D

Lenke til kommentar
Ja, platene varer bare 30 minutter per side. Også er de nesten like store som LP-er, men like blanke som CD-er.

 

Ja, selve platene er grisekule, jeg blir like "overrakset" hver gang jeg tar en laserdisc i hende, man vet jo at det mer eller mindre er en CD-plate i LP-størrelse, men det er like imponerende å se størrelsen når man støtter på de hver eneste gang.

 

AtW

Lenke til kommentar

CAV-platene varer bare i 30 minutter, CLV-platene har lengre spilletid per side. Har min andre laserdiscspiller stående under tven fortsatt (den første ble knust under flytting), mens filmene står på fjernlager på gutterommet. Det var laserdisc-samlebokser som virkelig var samlebokser. Har enda ikke sett noe som kan konkurrere med Terminator 2-boksen i skinn(-imitasjon) og metallskilt! Men jeg trodde faktisk Pioneer hadde kuttet produksjonen for lenge siden.

Lenke til kommentar
Husker jeg første gang så en slik film i 1991 eller 1992. Læreren hadde vært på utenlandsreise og kjøpt med seg The Princess Bride (1987). Hyggelig å slippe ett par timer undervisning, og heller se på film.

 

Hadde skolen en LD spiller? Høres da ut som en dårlig innvistering for en skole, da hadde vel heller en vhs spiller vært noe og satse på.

Lenke til kommentar

Husker Laserdisc ja. Var vel rundt 1990 jeg fikk demonstrert formatet første gang. Cover store som LP-plater gav et helt annet inntrykk av filmen enn de små DVD- og Blu-Ray-covrene vi har i dag. Og platene var store og tunge, med en litt magisk høyteknologisk glød over seg. Spilleren var stor og solid, og for å slippe å måtte snu platen halvveis, var lesehodet i denne spilleren montert på en skinne slik at det kunne bevege seg ut på siden og inn over platen for å lese oversiden av platen også. Laserdisc var et realt entusiastformat, og enhver oppgradering av utstyr og kabler gav respons i bildekvaliteten. Det var snakk om analog ukomprimert komposittvideo, et signal som kan gi helt greitt bilde så lenge det er overført med pinlig nøyaktighet. På sitt beste kom det opp mot det vi har på vanlig DVD i dag. DVD fantes ikke på den tiden, det kom ikke før 1995. Når man tenker på at Laserdisc var på markedet allerede i 1978, flere år før det fantes noe som het CD engang, så må en bøye seg i støvet for et format som har eksistert i over 30 år. RIP Laserdisc!

Lenke til kommentar

Apropos Waterworld - da jeg var i førstegangstjenesten, tok jeg med meg laserdiscspilleren til leiren. Koblet denne opp i auditoriet og så sponset velferden meg med penger slik at jeg kunne importere filmer fra USA og spille de som kino. Noe av det kuleste var den gangen jeg kjørte Waterworld i leiren uka før den hadde norgespremiere. I dagens torrentverden er ikke dette noe revolusjonerende lenger, men i 1995/96 var det noe helt annet!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Nå er det vel ikke slik at et støvkorn eller ripe på en dvd enten gir deg bilde eller ikke.. du vil få dekodings feil, og avhengig av spilleren du bruker vil den enten kutte å spille dersom feilene blir for store (dvs spilleren gir opp) eller du har en som faktisk kjører så heftig feil korreksjon at selv om bildet blir fult av dekodings feil så fortsetter den intil det bare blir graps..

 

Denon 2900 spilleren min fortsatte mye lenger enn den første dvdspilleren jeg kjøpte, en sony som jeg absolutt ikke husker hva modellen er, men den spiller hos muttern og fattern enda..

 

LD var grisebillig på slutten.. husker det var døden nær da jeg studerte i 93, men en fyr jeg ble kjent med da jeg flytta til oslo i 99/00 hadde fremdeles spiller og importerte både filmer og konsert opptak fra usa/japan... Kvalitets messig var det overlegent VHS dersom du svei av mye lapper på kabler.. Og ja.. spesial utgavene på LD banker alt av spesial utgaver på DVD.. Cameron skrev jo en egen lapp med LD spesialutgaven av T2 at dette var den ultimate utgaven og at det aldri skulle gis ut en kulere utgave.. BWAH.. utseendemessig var T2 boksen superb, dvd ultimate utgaven inneholdt alikevel mer scener inklippet i filmen.. Men men.. på LD kom det vel 2-3 spesial utgaver av T2, hver med litt mer enn den forrige.. :), de kunne melke markedet i "gamle dager" også..

 

Slike artikler som dette får meg alltid til å gå på wikipedia for å lese om teknologien.. CD var en spinoff av LD... Vel, nå var det phillips som stod for begge deler, men alikevel.. artig. :D

 

Hmsa.. om jeg får tak i en bra spiller så er det fremdeles nok av materiale tilgjengelig om en gidder å lete i både bruktsjapper og online.. hmm nah, tviler på at kona er keen på et film format som er dårligere enn Bluray og tar 10 ganger større plass .. samt en spiller som ikke er verdens mest brukervenlige.. Ja ja... kompisen har flytta til australia så om jeg får nostalgi trangen så blir den kjapt dempet av avstands problematikken..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...