Gå til innhold

Virtualbox 2.1 ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et fantastisk verktøy. Anbefales.

 

Husk at hvis du installerer WinXP, må du kjøpe deg en egen lisens (eller bruke en annen du har liggende). Virtuell installasjon teller likt som en hardware-installasjon. Det er også forbudt iht EULA å virtualisere flere av Vista-utgavene. Sjekk før du gjør deg til en forbryter.

 

Men det er et supert verktøy til å teste ut Linux!

Lenke til kommentar

Jeg lastet den ned i går. Dessverre kræsjer en tidligere virtuell maskin jeg har laget for Windows XP Pro SP3 i en litt eldre versjon av VirtualBox. Den gikk fint der, men av en eller annen grunn får jeg altså bluescreen nå.

 

Litt overraskende og skuffende at de ikke har fikset et par av de litt for synlige bugsene i Linux-hosten siden sist:

 

a) registrering av gruppen "vboxusers" på brukeren som installerer VirtualBox, og

 

b) automatisk registrering av USB-støtten (for de tre siste Ubuntu-versjonene i hvertfall).

 

Så da må jeg gjøre disse to tingene manuelt etterpå. Jeg må også restarte PC-en eller logge inn på nytt for å få vboxusers-gruppen registrert skikkelig. Disse to tingene er litt tungvint når jeg ikke akkurat husker det fra gang til gang, og spesielt det med USB-støtten må jeg oppsøke wikien for å få oppskriften. Det hadde ikke vært så vanskelig for Sun å rette dette.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Åssen er dette VS wmware?

Nå lager jo VMware mange versjoner, men antar at du sikter til VMware Workstation?

 

Workstation koster penger*, så sånn sett har Virtualbox en fordel siden den er gratis.

 

Funksjonaliteten er stort sett ganske lik, men for tunge brukere som driver med utvikling/testing så er VMware Workstation bedre på snapshots - der gruser den både Virtualbox og MS VirtualPC.

 

 

* VMware Server er derimot gratis

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg bruker VirtualBox til A teste ut forskjellige alternative OS, og til de tingene som ikke Wine vil kj0re (tips til alle, kj0r virtuell Windows i "borderless" mode eller noe slikt), eneste problemet med det er at jeg ikke kan bruke det pA jobben. Der mA jeg bruke VMWare Server som jeg ikke 0nsker A deploye pA laptoppen, sA jeg kan ikke bruke de virtuelle maskinene nAr jeg ikke har internett. (for en SSH-tunnel)

Lenke til kommentar

Kan noen forklare på hvilken plattform, og operativsystem dette må installeres på?

 

F.eks. x86? Og kanskje Windows, Linux eller kanskje "rett på jernet".

 

Hva kan virtualiseres med dette "verktøyet"? Er det snakk om å kunne kjøre mye forskjellige OS, på liknende måte som med VMware Workstation, eller er dette andre måter å virtualisere på.

 

Har ikke hørt om VirtualBox før. Og det er sikkert noen med meg som dette også er nytt for. Jeg kjenner VMware Workstation ver. 2.0, 4.0 og 6.0, tilfelle noen ønsker å sammenlikne noe til en eventuell forklaring av hva VirtualBox er.

Lenke til kommentar

Det er på mange måter det samme som VMware Workstation.

 

"VirtualBox is an x86 virtualization software package"...

"Supported host operating systems include Linux, Mac OS X, OS/2 Warp, Windows XP or Vista, and Solaris, while supported guest operating systems include FreeBSD, Linux, OpenBSD, OS/2 Warp, Windows and Solaris.[1]"

http://en.wikipedia.org/wiki/VirtualBox

 

Se også den offisielle hjemmesiden.

http://www.virtualbox.org/

Lenke til kommentar
Litt overraskende og skuffende at de ikke har fikset et par av de litt for synlige bugsene i Linux-hosten siden sist:

 

a) registrering av gruppen "vboxusers" på brukeren som installerer VirtualBox, og

 

b) automatisk registrering av USB-støtten (for de tre siste Ubuntu-versjonene i hvertfall).

 

Så da må jeg gjøre disse to tingene manuelt etterpå. Jeg må også restarte PC-en eller logge inn på nytt for å få vboxusers-gruppen registrert skikkelig. Disse to tingene er litt tungvint når jeg ikke akkurat husker det fra gang til gang, og spesielt det med USB-støtten må jeg oppsøke wikien for å få oppskriften. Det hadde ikke vært så vanskelig for Sun å rette dette.

Har dette noen gang skjedd automatisk med versjonen du laster ned fra virtualbox.org?

Lenke til kommentar

Hva skulle jeg ha gjort uten Virtualbox :)

 

Sitter på 2.0 enda, da den fungerer blir det nok en stund til jeg kommer til å oppgradere, men listen over ny ting ser veldig bra ut.

 

@Prognatus: Etter 2.0 har ikke jeg trengt å være medlem av vboxusers eller gjøre noe som helst, det bare fungerer (bruker standardversjonen fra virtualbox.org).

Lenke til kommentar

Jeg bruker også standardversjonen fra virtualbox.org nå. Forrige gang, da jeg i hvertfall fikk kjørt VM-et til slutt, brukte jeg den versjonen som lå i pakkesystemet til Ubuntu (Feisty, tror jeg). Så jeg får kanskje deinstallere den jeg har installert nå og prøve den i pakkesystemet istedet.

 

EDIT: Ser at jeg ikke har nevnt dette før i tråden, men jeg får altså ikke startet en eksisterende VM med Windows XP (SP3) i den nye versjonen av Virtualbox. Den bare kræsjer med BSOD.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...