Gå til innhold

Test: Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

OMFG!! Er det virkelig slik at 3 cells aspire one har dårlgiere batteritid enn 6 cells eee 901??? Jaggu bra noen fant ut av det ellers hadde jeg gått rundt og trodd at det var likegyldig!

 

...

 

For guds skyld, ikke gå samme veien som amobil med dårlig informerte anmeldelser, da kutter jeg ut hardware fra RSSen og.

6 cell batteri er riktignok tillegsutstyr ATM, men fullt tilgjengelig. Betalte 3840 kr for A150 med 6 cell. Da har jeg (vs 901) 120GB harddisk, bedre tastatur og 3 cell batteri på toppen. Batteriet gir forøvrig 6+ timer, så batteritiden med tilsvarende batteri på de to er ganske lik.

 

Uansett, testen burde vært av A150. Ville likt å se salgstall for A110 etetr at A150 kom ut, ser ikke for meg at mange normale konsumenter kjøper linuxversjon om de er klar over at Xp versjon finnes. Hence saken forrige uke om at 4 ganger flere linuxmaskner leveres tilbake som Xp maskiner

Lenke til kommentar

En annen distribusjon hadde absolutt vært å foretrekke. Gjerne med LXDE som leverer mye av den samme brukervennlige opplevelsen som linpus og xandros, men uten noe knot for å få nye programmer inn i menyene.

 

Museknappene har ikke vært noe problem for meg, da man kan klikke i nederste høyre hjørne av museflaten for høyreklikk.

Lenke til kommentar
Acer er utrolig dårlige på termisk design. Fantastisk at de klarer å lage en støyende maskin med så effektgjerrig hardware!

 

Dog artig at det kommer flere slike små maskiner. Skal nok ha meg en sånn en etterhvert..

 

Ja, støy er lite gunstig fra en slik maskin, og dette med musetaster er ganske ille for min del, misliker å bruke plata til klikking, og å slepe med seg mus er uaktuelt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Viftestøy er helt klart irriterende, og den er en smule høy på AA1. Viftekontrolleren fungerer dog fint med windows på maskinen, og siden temperaturen vanligvis ligger på rundt 55 grader C ved normal bruk er det ikke ofte ndet er nødvendig at viften står på.

 

Museknappene irriterer meg også, som windsor sier. Har en VX nano mus til den andre laptopen som jeg bytter over til AA1 når jeg er ute, må skaffe en vx nano til så den kan sitte der fast. Musa i seg selv er ikkes tor, og mottakeren er så liten at den kan sitte i USb porten konstant. http://www.logitech.com/index.cfm/mice_poi...11&cl=no,no er også et alternativ siden den kommer med feste for musa på selve laptopen

Lenke til kommentar

Jeg å har en slik barbermaskin med windows :p

Er det bare til meg at når jeg holder den litt på skeva høres den ut som en filips barber maskin i drift? :p

Er det mulig å få acer til å reparere maskinen for den lyden?

Evt få tak i egen kjøler og sette inn?

 

Har selv oppgradert batteriet, da først ble det en bærbar for meg =D

Er det mulig å legge inn linpus på xp utgaven? Hvilke andre operativsystem skal fungere fint? har leste at ubuntu har en del problemer, samt at ubuntu ikke er snill med bærbare maskiner fra før av...

Lenke til kommentar

Til anmelderen (eller andre som har denne PC'en): Skjer det av og til at tastetrykk ikke registreres? Jeg har det problemet spesielt for bokstavene v, k og u, og særlig når jeg skriver raskt. I tillegg virker tastaturet skranglete særlig på høyre side. Ut fra min erfaring vil jeg absolutt ikke si at tastaturet er bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Jeg å har en slik barbermaskin med windows :p

Er det bare til meg at når jeg holder den litt på skeva høres den ut som en filips barber maskin i drift? :p

Er det mulig å få acer til å reparere maskinen for den lyden?

Evt få tak i egen kjøler og sette inn?

 

Har selv oppgradert batteriet, da først ble det en bærbar for meg =D

Er det mulig å legge inn linpus på xp utgaven? Hvilke andre operativsystem skal fungere fint? har leste at ubuntu har en del problemer, samt at ubuntu ikke er snill med bærbare maskiner fra før av...

 

Mange som har oppgradert til vista og faktisk sier at vifta kjører mer lydløst og at CPuen holder generelt lavere temp... Har ikke prøvd selv da jeg klarer meg fint med XP men definitivt noe å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Mange som har oppgradert til vista og faktisk sier at vifta kjører mer lydløst og at CPuen holder generelt lavere temp... Har ikke prøvd selv da jeg klarer meg fint med XP men definitivt noe å sjekke ut.

 

Det høres nesten utrolig ut.. Et vesentlig mer krevende OS kjører stillere og kjøligere.

 

Dog syns som mange andre her at denne testen blir litt misvisende da A110 som nevnt over ikke akkurat er en veldig aktuell modell lenger. A150 er klart det beste alternativet av de to, den er forøvrig nå også oppgradert med en 160GB harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte to AA1 (XP utgave) for ca to mnd siden. Den ene tingen jeg har å utsette på de er vifta. Acer må ha valgt den mest støyende viften som er å oppdrive. Enten det eller så er omtrent alle defekte (har bare klart å finne en eller to personer som hevder de ikke har plagsom viftestøy).

 

Man kan bruke tredjeparts program for å kontrollere vifta, men risikoen er jo at man øker varmeslitasjen og dreper maskinen raskere enn normalt. Men uten det programmet er det helt uaktuelt å bruke PCen f.eks. i møter eller klasserom.

 

Har planer om å slå på tråden til Acer og høre om de har noe å si om saken. Hvis de kan bytte den vifta med en som ikke lager så inni gampen med lyd er maskinen perfekt til mitt behov.

Lenke til kommentar

xp og vistestøy?:

http://www.umpcportal.com/2008/10/aspire-o...ontrol-utility/

 

når det gjelder det negative om manglende wifi-n og bluetooth, dream on...

 

bluetooth har kontinuerlig blitt brukt som en kontor/premium greie. og jeg gjetter meg til at regnskapsavdelingen tenker noe sånt som "om vi legger til wifi-n på disse så kan vi si farvel til marginene på våre mer kraftige maskiner, skrekk og gru!".

 

en må nære seg disse maskinene på rette måten, som skrivemaskiner med nett-tilgang, ikke som pcene vi er vant til.

 

det er omtrent som en kan si at asus observerte "krigen" mellom intel og olpc, tenkte som så at det kanskje er ett marked for små maskiner for yngre brukere, lagde sådan og fikk seg en overraskelse når også voksne personer plukket dem opp pga pris og at innmaten var ganske standard X86...

 

problemet er at denne interessen har fått asus og andre til å miste fokuset, noe vi ser i maskiner som vandrer nærmere og nærmere "storebror" når det gjelder innmat og pris...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Modifiserte min A110, loddet fast 250gb disk og la inn vista via usb stick.

Vistaen er strippet til 699mb før installasjon og landet på 2,9gb ferdig installert, smooth som f***!

 

Sata disk kan loddes til direkte på hovedkortet til alle som har A110 og vil ha en maskin som er ørten ganger kjappere.

 

Modifikasjonen min kostet 700, altså prisen jeg betalte for en 250Gb samsung disk :D

 

Noen bedre? Hehe, tråden ligger ute på forumet under prosjekter ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...