Gå til innhold

SSD på billigsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir ikke den lave lese/skrivetiden en ulempe, i.o.m. at det er egentlig den eneste fordelen med SSD, bortsett fra at den tåler støt bedre, og har lavere søketid?

 

Hvordan er det med søketiden på denne? er den også nedsatt, eller er den som på en "vanlig" SSD?

 

Men uansett så er det jo bra at det kommer billigere løsninger på markedet nå. Husker når dette med SSD var nytt og du batalte nesten 3000 kroner for 8GB lagring!

 

 

 

Edit: endret litt

Endret av Moffe247
Lenke til kommentar
Blir ikke den lave lese/skrivetiden en ulempe, i.o.m. at det er egentlig den eneste fordelen med SSD, bortsett fra at den tåler støt bedre, og har lavere søketid?

 

Hvordan er det med søketiden på denne? er den også nedsatt, eller er den som på en "vanlig" SSD?

 

Men uansett så er det jo bra at det kommer billigere løsninger på markedet nå. Husker når dette med SSD var nytt og du batalte nesten 3000 kroner for 8GB lagring!

 

 

 

Edit: endret litt

 

Søketiden og mangel på støy er i mine øyne hovedfordelen med SSD, bedre transfer er jo fett nok, men ikke så veldig viktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du må vel likevel ha litt penger om du bruker 1800kr på 128gb...

Tja, mange som bruker like mye penger på en bråkete Raptor 150 GB-disk. Kapasiteten er ikke særlig viktig for de som bruker så mye på SSD nå. Det er responstid, støyfrihet og annet man prioriteter framfor mange gigabyte.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg fordelene ved SSD? Dyrere, tregere og mindre kapasitet er jo ikke akkurat gode salgsargumenter..

Ingen støy, mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling og bedre søketid er noen av fordelene.

 

Leker selv med tanken om og mekke meg en HTPC og da er SSD det soleklare valget for min del siden jeg vil ha en tilnærmet lydløs maskin.

 

Edit: slått på målstreken der gitt :!:

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
Blir ikke den lave lese/skrivetiden en ulempe, i.o.m. at det er egentlig den eneste fordelen med SSD, bortsett fra at den tåler støt bedre, og har lavere søketid?

Den eneste fordelen bortsett fra alle de andre fordelene? Det høres noe klønete formulert ut :p

 

Uansett, raskere lese/skrive-hastighet ser jeg ikke på som noen hovedfordel. Det er etter min mening for liten forskjell fra vanlige harddisker i dag til at det skal ha noe å bety.

 

Hvordan er det med søketiden på denne? er den også nedsatt, eller er den som på en "vanlig" SSD?

Jeg håper virkelig den er nedsatt! :dribble: (Lavere = bedre)

 

Men uansett så er det jo bra at det kommer billigere løsninger på markedet nå.

Jepp, den blir sikkert et glimrende alternativ i bærbare PC-er. (I stasjonære vil man kanskje ha noe raskere til en lavere pris (=mindre).

 

Kan noen forklare meg fordelene ved SSD? Dyrere, tregere og mindre kapasitet er jo ikke akkurat gode salgsargumenter..

De er ikke generelt tregere (selv om det finnes noen eldre modeller som også er det)

Pris per GB er dårligere, men folk betaler gjerne såpass mye ekstra på grunn av alle de andre fordelene: Støtsikkerhet, støynivå, aksesstid, strømforbruk, driftsikkerhet osv.

Lenke til kommentar

Jeg blei lei meg av å lese denne artikkelen.

"dyrere enn vanlig harddiskminne", hva er harddiskminne???? Cashe? I såfall er det billigere, men tviler på at det er det artikkelskriveren mener.

"Tidene er nemlig bare på henholdsvis 100 og 40 MB per sekund" 100 og 40 MB/s er ikke tider, det er hastigheter. Tiden på bilen min er 100 km/t! XD

 

Dette er sansynligvis noe ala OCZs CORE serier, og med 40 MB/s skrivehastighet er det ikke vits i å vurdere pga hastighet.

De av dere som nevner 150 GB raptor ang støy og søkehastighet, det er utdatert teknologi, vennligst begynn å referere til Velociraptor (altså den nye 300 GB utgaven) som er mye raskere og stillere enn vanlige 3.5" harddisker.

 

Disse SSDene kan sikkert fungere fint i en media-pc som kan hente media over nett eller via usb-hdd. Muligens også i mini-bærbare. Men det er i hvertfall positivt at det er konkuranse, så får vi bedre og billigere produkter raskere. Frykten er at det blir reklamert med falske løfter, og de som annmelder ikke vet hva de driver med.

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg at 100 MB/s les og 40 MB/s skriv er ganske bra i en laptop hvis man sammenligner med f.eks. en vanlig 4200 rpm 2,5"-disk. Responstid og oppstartstid er jo uansett klart mye bedre enn selv den beste tradisjonelle harddisk. Skriveytelse betyr også relativt lite til "vanlig bruk".

Lenke til kommentar
Hvordan er temperaturen på SSD iforhold til en vanlig HDD?

Ettersom de ikke inneholder bevegelige deler er det er svært lite varme som genereres. Knapt merkbart. En vanlig 2,5"-disk bruker 1-2W, mens for eksempel Intels nye SSD-er (X-18M og X-25M) bruker 0,15W aktiv og 0,06W idle, så det er ganske betydelig forskjell. Såvidt jeg vet bruker en 15,000 rpm-disk enorme 10W, sånn bare for å sammenligne...

 

De tåler forresten også mer varme en normale harddisker. Super Talent skriver selv at diskene deres tåler mellom -40C og 85C.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Denne skulle ha kommet i 32 GB-utgave. Hadde vært perfekt "billig"-ssd for laptopen. :)

Helt enig. På min bærbare som brukes i jobbsammenheng hadde en liten 32Gb vært mer enn nok. Null diskstøy og sannsynligvis vil den oppleves raskere totalt sett. Starter opp alle programmene om morran uansett; Outlook, word, excel, adobe og dwg-viewer. Kunne all swappinga utover dagen vært lydløs så hadde jeg vært fornøyd.

 

viktig at de differensierer markedet litt også. Alt trenger ikke baserer seg på maksimal ytelse da bruksområdene er forskjellig. Jeg er ute etter maks ytelse på min stasjonære hjemme, minst støy på bærebare på jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...