Gå til innhold

Til dere som bruker GNU/Linux som hovedoperativsystem, hvilken distro bruker dere?


Anbefalte innlegg

Da har jeg hoppet videre til Debian 9.Brukte nonfree installeringen som du finner her: https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/

 

Takk for tipset! Jeg visste jo selvsagt at det er mulig å installere "ikke-fri" programvare i Debian, men jeg ante ikke at de hadde et ferdig image! Det er jo genialt!

 

Jeg gikk, som andre har nevnt, også lei av å jakte etter firmware til nettverskort og lignende, og valgte derfor Mint, i troen om at det var det "eneste" som fungerte. Men nå tror jeg jammen det blir tilbake til Debian :-)

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har (debian) Ubuntu 16.04 LTS på to laptoper (hvor den ene er satt opp med dual boot med Windows 7), og Ubuntu 14.04 på en stasjonær PC. Windows fulgte med på kjøpet av den ene laptopen og vil måtte vike plassen dersom disken blir full. 

 

(Kona og tenåringen har Windows 7 på sine laptoper, og det er mye mer knot mhp oppgraderinger og antivirus.)

 

Til mitt bruk er Ubuntu OS langt mer brukervennlig enn Windows OS. Oppdateringer skjer uten at systemet er nede. 

Utvalget av nyttig programvare er enormt.   

 

Mitt eneste ankepunkt mot Ubuntu er at oppsett av skjermdriverne på laptoper med Ubuntu krever mye googling og "fikling" for å virke problemfritt. Dette gjelder selv om jeg følger råd om hvilke skjermkort man bør velge. (Stasjonær-PCer har ikke gitt meg noen skjermdriverproblemer.)   

 

Er det noen av dere som benytter AMD Ryzen 7 1700 (eller 1700X eller høyere) med Ubuntu operativsystem? Jeg planlegger å bygge en ny stasjonær PC tilsvarende juli 2017 utgaven av Alchemy / Capital Offense her på forumet der jeg velger et GTX 1070 eller GTX 1080 skjermkort med OpenCL API. Det frister med mange CPU kjerner og kraftig GPU. 

 

Jeg "sitter på gjerdet" og venter med å bestille komponenter inntil jeg hører at siste versjon av Ubuntu  og AMD Ryzen 7 virker uten problemer. 

Lenke til kommentar

Mitt eneste ankepunkt mot Ubuntu er at oppsett av skjermdriverne på laptoper med Ubuntu krever mye googling og "fikling" for å virke problemfritt. Dette gjelder selv om jeg følger råd om hvilke skjermkort man bør velge. (Stasjonær-PCer har ikke gitt meg noen skjermdriverproblemer.)

Har du måttet fikle for å få Intel-grafikk til å virke problemfritt på laptop? Min erfaring er at Intel-grafikk på laptop virker rett ut av boksen.
Lenke til kommentar

 

Mitt eneste ankepunkt mot Ubuntu er at oppsett av skjermdriverne på laptoper med Ubuntu krever mye googling og "fikling" for å virke problemfritt. Dette gjelder selv om jeg følger råd om hvilke skjermkort man bør velge. (Stasjonær-PCer har ikke gitt meg noen skjermdriverproblemer.)

Har du måttet fikle for å få Intel-grafikk til å virke problemfritt på laptop? Min erfaring er at Intel-grafikk på laptop virker rett ut av boksen.

 

Alt er ikke 100% ut av "boksen" etter min erfaring. Det er f.eks. irriterende skjermblinking med linjer som skjer periodisk, f.eks når jeg bruker Chromium på laptop (på Asus/m Intel Core i7 CPU og Nvidia GT 635M GPU; og HP laptop med Intel CPU uten dedikert GPU). 

 

Jeg bruker nvidia driver der jeg har Nvidia GPU. Jeg klarer med fikling å redusere problemet, men det skjer fortsatt av og til. Likevel foretrekker jeg dette med Ubuntu over bruk av Windows OS. Vil ikke kalle dette "rett ut av boksen". Dette skjer med Ubuntu 16.04. Tror det også skjedde med 14.04. Kanskje problemet løses dersom jeg går for Ubuntu 17.10? Kan ikke huske dette var et problem på laptop med Ubuntu 10.04 eller 12.04. 

 

PS: Må nevne at en laptop jeg kjøpte i 2007 hadde grafikkproblemer i Windows, som forsvant da jeg etterhvert installerte Ubuntu på den. Dessverre røk den etter noen år.

Endret av jo07
Lenke til kommentar

 

Mitt eneste ankepunkt mot Ubuntu er at oppsett av skjermdriverne på laptoper med Ubuntu krever mye googling og "fikling" for å virke problemfritt. Dette gjelder selv om jeg følger råd om hvilke skjermkort man bør velge. (Stasjonær-PCer har ikke gitt meg noen skjermdriverproblemer.)

Har du måttet fikle for å få Intel-grafikk til å virke problemfritt på laptop? Min erfaring er at Intel-grafikk på laptop virker rett ut av boksen.

Dette må på for at ting skal virke skikkelig (intel-grafikk på desktop).

Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Option "TearFree" "true"
EndSection

Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Option "TripleBuffering" "false"
EndSection
Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Dette må på for at ting skal virke skikkelig (intel-grafikk på desktop).

Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Option "TearFree" "true"
EndSection

Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Option "TripleBuffering" "false"
EndSection
$ cd /etc/X11/
$ more xorg.conf
Section "ServerLayout"
    Identifier "layout"
    Screen 0 "nvidia"
    Inactive "intel"
EndSection

Section "Device"
    Identifier "intel"
    Driver "modesetting"
    BusID "PCI:0@0:2:0"
    Option "AccelMethod" "None"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "intel"
    Device "intel"
EndSection

Section "Device"
    Identifier "nvidia"
    Driver "nvidia"
    BusID "PCI:1@0:0:0"
    Option "ConstrainCursor" "off"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "nvidia"
    Device "nvidia"
    Option "AllowEmptyInitialConfiguration" "on"
    Option "IgnoreDisplayDevices" "CRT"
EndSection


Jeg har ikke editert xorg.conf. Jeg poster filen på min Asus laptop med Intel Core i7 CPU og Nvidia GT 635M GPU.

 

Ellers er min mening at Ubuntu stort sett fungerer svært bra, og til mitt bruk bedre enn Windows. 

Endret av jo07
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke editert xorg.conf.

Hvis du ikke måtte legge det til selv, er det jo ikke noe problem.

 

Jeg prøvde nettopp. Jeg la ditt forslag inn på enden av min xorg.conf. Resultatet var at laptop ikke startet opp med GUI, men hang med sort skjerm med meldinger om disk-partisjoners tilstand. Jeg måtte trykke Ctrl+Alt+F1, logge meg inn uten GUI, og fjerne de nye linjene i xorg.conf, for å komme meg tilbake til Ubuntu med GUI. Tror jeg må google litt om hva som skal til for mitt system. Bra jeg er så gammel at jeg bruker "vi".

 

Som sagt, jeg har bare skjerm-flikker når jeg bruker chromium, på enkelte "fancy" sider (eksempel: grafikkkortprodusenters hjemmesider), med visning på full skjerm. Ellers er det ikke noe problem på denne laptoppen. Minsker jeg browser-vindu til ca 70% av skjermarealet forsvinner problemet (også for såkalte "fancy" sider). Tror jeg går over til Ubuntu 17.10 på alle maskiner til høsten dersom jeg skipper Intel og bygger en stasjonær AMD Ryzen 7 PC denne gangen. 

Endret av jo07
Lenke til kommentar

 

 

Mitt eneste ankepunkt mot Ubuntu er at oppsett av skjermdriverne på laptoper med Ubuntu krever mye googling og "fikling" for å virke problemfritt. Dette gjelder selv om jeg følger råd om hvilke skjermkort man bør velge. (Stasjonær-PCer har ikke gitt meg noen skjermdriverproblemer.)

Har du måttet fikle for å få Intel-grafikk til å virke problemfritt på laptop? Min erfaring er at Intel-grafikk på laptop virker rett ut av boksen.

 

Dette må på for at ting skal virke skikkelig (intel-grafikk på desktop).

Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Option "TearFree" "true"
EndSection

Section "Device"
  Identifier "Device0"
  Option "TripleBuffering" "false"
EndSection

 

Er du sikkert på at dette er nødvendig på DRI3 også?
Lenke til kommentar

Du har (og bruker) et nvidia-kort, det jeg la ut var for intel haswell integrert grafikk. Kan du gi en link til en side det flimrer på?

Sider som dette: https://www.msi.com/Motherboard/X399-GAMING-PRO-CARBON-AC.html#productFeature-section eller dette http://www.gainward.com/main/product/vga/pro/p00982/p00982_datasheet_87557514eae84ebf.pdf?s=416 (med chromium, full skjerm).

 

Setter stor pris på om noen gir meg et hint om hvordan xorg.conf bør være for nvidia geforce gt 635M. Det ville jo vært supert å fjerne alle små-problemer. 

Endret av jo07
Lenke til kommentar

Ingen flimring her. (Den siste linken din er for øvrig en pdf-fil, ikke en webside.)

 

Bruker du en compositor som gjør noe annerledes av når apper er i fullskjerm? På XFCE kan man slå av og på dette ("display fullscreen overlay windows directly").

Fellesnevner for problemsider er at det mye "sort" bakgrunn når det flimrer. Veldig rart. Pleier da å reduserer chromiums størrelse på skjermen og problemet forsvinner.

Endret av jo07
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet med DRI3, og situasjonen er mye verre. Det er tearing både med og uten tearfree. Helt ubrukelig. Dette ser ut til å være et allment problem. Du kunne selv ha googlet dri3 intel tearing.

 

Heldigvis er det er ikke lenger behov for å slå av triple buffering (den er tilsynelatende av som standard).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

ikke merket noe til det, tvert imot ... ting som kjører "på jernet" - altså tett opp til debian ... da pleier pc'en min ha veldig lav "hvilepuls" og ting går silkeglatt, men debian "rett ut av boksen" fremstår som upolert for meg, ting som er lett i f.eks linux mint, krever masse ekstra omveier i debian.

 

eksempler på hva jeg tenker på da er f.eks www.mepis.org, men med total mangel på norskstøtte så er det ikke så veldig aktuelt.. jeg liker å ha ting på norsk.

Mageia er en solid og polert distro som er tilgjengelig på Norsk. Maskinvarestøtte er bra og det meste fungerer ut av boks. Det er en progressiv distro med "nye funksjoner" tilgjengelig tidlig. I motsetning til en del andre distroer som er polerte, så er Mageia også svært konfigurerbar og fleksibel (i motsetning til Fedora hvor ting kollapser om du endrer ting som du vil).

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Red Hat/Fedora siden 2004.

Fedora 26 ligger nå på 5-6 stasjonære og bærbare.

Oftest migrert fra  F25.

 

Gnome.

 

Har ikke hatt spesielle driver issues eller annet på min hardware. (No gamer)

 

Foreløpig unntak: ASUS  UC330CA som kjører Ubuntu med Gnome desktop.

Måtte  prøve Ubuntu 17.04 og den var tilgjengelig når jeg kjøpte ASUS'en....

Dual boot med Windows 10.

 

Antar at jeg går over til Fedora26 på denne også.

Note: så langt virker Ubuntu 17.04 bra med min ASUS UC330CA. Ser ut som om alle "FN+func" knapper som lydstyrke og lysstyrke virker, og PCen finner alle trådløse nett.

 

 

Hvorfor Fedora?

RedHat 4 var min startdistribusjon og siden har jeg fulgt utviklingen av RedHat/Fedora..

Fungerer bra for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...