Gå til innhold

"Basert på en sann historie" villedende reklame for filmer


8DX8QO0Y

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli lei av at filmer omtales som "basert på en sann historie" når historien de er basert på er fiksjon!

 

"The revenant" for eksempel, og "the way back" og "true grit" hadde en høy stjerne hos meg inntil jeg fant ut nylig at historiene de var basert på var fiksjon.

 

Jeg sier som sheriffen i "no country for old men": "I can't guarantee every fact but it is certainly true it is a story"...

 

:(

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt forskjell på det som er basert på ein sann historie, det som er inspirert av ei sann historie og det som er ei gjennfortelling av ei sann historie.

 

Når det gjeld The Revenant så den berre inspirert av ei sann historie. Då er terskelen for å ta seg friheiter langt større. 

The Revenant filmen er inspirert av boka The Revenant som var basert på historiene om den historiske Hugh Glass.

Filmen har henta inspirasjon om karakternavn, miljø og tematikken frå verkelegheita, men den er på ingen måte basert på historien.

 

The Way Back er også berre inspirert av verkelegheita, men i motsettning til The Revenant så har The Way Back henta sin inspirasjon direkte frå biografien til ein av personane som har hevda å ha opplevd ei liknande hending.

Merk at sjølv om The Way Back har basert seg på ein biografi så er ikkje det nok til at dei har påstatt at filmen er basert på verkelegheita, kun at den har henta inspirasjon frå verkelegheita.

 

True Grit er ein film som er basert på boka med same namn. Denne boka er skrevet som om det var ei sann historie, men eg kan ikkje i farta finne referanser til at den har blitt markedsført som ei sann historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett The Revenant, og har ikke tenkt å gjøre det. Men jo, den er basert på en sann historie. Hvor mye som er fakta og hvor mye som er fiksjon er en annen sak. Men at han ble angrepet av en bjørn, etterlatt for å dø og kom seg på mirakuløst vis tilbake er sant.

 

Angående True Grit finner jeg ingenting om at den er basert på en sann historie? Aldri hørt om den tredje filmen du nevnte.

Lenke til kommentar

Villedelsen ligger vel i ideen om at en film kan være mer 'sann' enn en annen, det finnes ikke grader av 'sannhet' i en film, alt er iscenesatt, det er skuespillere foran ett kamera.

Selv dokumentarer er 'usanne' på måten at de ikke kan speile en objektiv virkelighet, det nærmeste man kommer 'realisme' i film, er om det er filmet av ett overvåkingskamera, selv da vil opptaket miste sin 'sannhet' om man klipper det inn i en dokumentarform.
Spillefilm er en forlengelse av teater, når noen er på scenen, ligger hele poenget i å få publikum til å tro på dem, glemme scenen, filmen gjør det samme. 
'Based on a true story' er bare ett tricks for å få deg til å kjøpe illusjonen.

Flere av filmene du nevner er også laget av Cohen brødrene, som ser ut til å gjøre ett poeng av å tulle med denne frasen, Fargo fks. begynner med ett tittelkort som hevder at:

 

 

This is a true story. The events depicted in this film took place in Minnesota in 1987. At the request of the survivors, the names have been changed. Out of respect for the dead, the rest has been told exactly as it occurred.

Det er bare tull, Cohen brødrene vet at film er illusjon, og leker på scenen med stilistiske elementer.

Sitatet ditt fra No country for old men, er bare mer av det samme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9817324

Ikke er basert på real life , at Dux er en bløffmaker som fant på hele kumite-historien

 

------------------------------------------------------

 

2 referanser fra Bruce Lee :

 

-I Bangkok skal det stå en statue av en kinesisk arbeider ved navn Cheng , samme person kan ha gitt inspirasjon til Lee's rollefigur i Big Boss (Cheng skal visst være inspirert av bad guy'en også , da blir han jo en hybrid av 2 pers)

 

-Chen Zhen i Fist of Fury skal ha vært en virkelig elev under Fok Yun Gap dog Zhens kamp mot russern Petrov er nok inspirert av Gaps virkelige liv

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Om jeg tolker deg riktig, avslørte Lee, Dux' løgn ved å peke på en statue og en elev? Er ikke disse tingene ekte? Er det ikke ekte ting som da inspirerte historien?
Alle filmskapere er 'bløffmakere' om kriteriene er 'å finne på'.
Nå aner jeg ikke hva kumite-historien ér, så du får unnskylde meg, om jeg tolket deg galt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

2 separate ting , du må ikke skumlese så fort ;)

 

(Dux er nok en bløffmaker men det har ingenting med Lee å gjøre , bare nevnte to historier fra Lee's filmer , det er alt)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Det har jeg aldri sagt , derfor jeg brakte det på bane siden folk flest ikke har hørt om det før , om de da ikke er ganske belest mht mr Lee (nei , ikke han nuddelfyren men Bruce :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...