Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stramme håndbrekket etter caliperbytte


Anbefalte innlegg

Heisann,

Byttet idag begge bremsecaliperne, klosser og bremseskiver på min caddy 2009 modell.

Fornøyd etter monteringen selv om dette er et relativt nytt felt for meg.

Prøvdekjørte bilen etterpå og oppdaget at håndbrekket måtte draes noe lengre opp enn det jeg var vandt til. Ikke noe voldsomt mye men begynte å tenke litt på hvordan dette justeres? Er det på selve caliperen eller noe form for justering på waieren? Legger til et bilde av begge de gamle cliperne. De er helt like de nye.

 

Skal egenlig være en fjær på caliperen. Tok denne av mens jeg prøvde å finne ut om de kunne justeres

post-95838-0-99584200-1563128404_thumb.jpg

post-95838-0-02049400-1563128416_thumb.jpg

post-95838-0-46142300-1563128423_thumb.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å ALLTID bruke parkbremsen når du parkerer, det er bruk av denne som justerer caliperen. Nye bremser er ofte svampete både i pedal og parkbetjening, det vil trolig bli bedre etter bruk.

Det er det dårligste rådet jeg noengang har sett noen gi. Ja bruk alltid parkbrems om du vil ha rusta fast caliplene på disken om vintern.

Lenke til kommentar

Det er det dårligste rådet jeg noengang har sett noen gi. Ja bruk alltid parkbrems om du vil ha rusta fast caliplene på disken om vintern.

 

Han har faktisk rett, sett at du bruker bilen regelmessig. Det er hvis du skal la bilen stå over lenger tid at du ikke skal bruke håndbrekket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg jobbet med bil siden begynnelsen av 90-tallet, de 7 siste årene som Bilteknisk konsulent i NAF. Vær ikke i tvil, å ikke bruke parkbremsen øker sjansen for bremseheng og andre relaterte problemer betraktelig. Om du opplever bremseheng i forbindelse med vått føre og så frost har du vanninntrengning i wirene. Det problemet løser du med å bytte wirer, ikke ved å generere flere problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei! Bra tråd. Har samme problem, etter å ha byttet bare bremseklossene. Kjørte du bare også fikset det seg selv? Eller prøvde du å stramme brekket med å kjøre med det litt opptrekt? (Har hørt at dette kan funke, lurer derfor på om det er slik du løste det). 

Labelle skrev (På 15.7.2019 den 22.43):

Tusen takk for svar. Håndbrekket har kommet seg. tight og fint som før. Tok bare litt tid (Y)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Furiousfredrik skrev (På 17.6.2022 den 1.52):

Hei! Bra tråd. Har samme problem, etter å ha byttet bare bremseklossene. Kjørte du bare også fikset det seg selv? Eller prøvde du å stramme brekket med å kjøre med det litt opptrekt? (Har hørt at dette kan funke, lurer derfor på om det er slik du løste det). 

Hei,

Det kom seg automatisk. Er slike autostrammere på caliperen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...