Gå til innhold

[Løst] - Hvilken NAS til mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å kjøpe en NAS for å bedre opplevelsen i mitt hjemmemiljø, men jeg kan lite om dette og søker derfor deres hjelp.

 

Mitt ønske er todelt:

1) Lagringsmedium. Jeg ønsker bruke den både som backup (gjerne MacOS-sin TimeMacine) fra flere maskiner (én iMac og én MacBook). I tillegg ønsker jeg å kunne navigere til alle filer via Finder (mappestruktur) på mine enheter, for så å kopiere/flytte/slette filer. I alle fall på iMac og MacBook, men gjerne også iPhone, iPad. Størrelse 2-4 GB. Gjerne oppgraderingsmuligheter (prioritert rekkefølge: harddisker (hdd/ssd), ram). Jeg ønsker ikke bygge selv. 

 

2) Kunne streame til mine enheter/AppleTV (4k). Jeg ser her for meg å bruke Plex, så jeg ønsker at Plex server kan installeres på NASen. Her har jeg skjønt at "transcription" er noe jeg må forholde meg til. Min forståelse er at filmen må transcodes for å kunne vises, og dette må skje enten der filen kommer fra (NAS) eller på enheten filen sendes til (AppleTV, iPhone, Mac, etc.). Stemmer dette? Og trenger jeg en NAS som gjør dette, eller vil AppleTVen gjøre dette? Hva med en iPhone? Det er egentlig kun AppleTV jeg trenger, å streame filmer til iPad e.g. er sekundært.

 

Andre ønsker

Pris ca. 2-4000kr. Gjerne mulighet for 2 hdd som kan byttes ut. Oppgraderingsmulighet (ram)? Rask brukeropplevelse (streaming, overføringshastighet) som gjerne utnytter mitt hjemmenettverk (Netgear Orbit AC3000) om dette er et poeng. Enkelt brukergrensesnitt. Gjerne mulighet for å streame 4k, men her ligger det kanskje begrensninger i andre overføringsprotokoller? Vi streamer sjeldent flere samtidig, så dette er ikke viktig at NASen klarer. Jeg ser for meg å tilkoble NASen via ethernetkabel direkte til den ene Netgear Orbit enheten (trolig satelitten). Kan NASen også være trådløs?

 

Mitt oppsett idag:

- Nettverk: Netgear orbit AC3000, triband MIMO. Internetthastighet (om dette betyr noe..) 250/250.

- Enheter: iMac, MacBook, 2x iPhone Xs, 2x eldre iPads. Apple TV 4k, tilkoblet Denon x4200w hjemmekinoforsterker (støtte for DolbyVision) via HDMI til LG 65C8.

 

Spørsmål

  1. Hvilken "off the shelf" NAS anbefaler dere til mitt behov? Hva med QNAP 251A, 251, 231? Andre merker? Pris 2-4 tusen. 
  2. Er det andre ting jeg må tenke på før jeg kan velge type NAS?
  3. Må NASen tilkobles ethernet, eller kan den være helt trådløs (kun kablet strøm)? Alle mine øvrige enheter er jo trådløse/WiFi, så det vil kanskje ikke begrense brukeropplevelsen nevneverdig?
  4. Tips til gode artikler som forklarer (noe enkelt..) hva en NAS kan gjøre og eventuelle forskjeller?

 

På forhånd takk for hjelp!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Jeg bruker selv QNAP og er veldig fornøyd med de tre jeg har. Det du sikter til heter "transcoding" og det er du ikke i nærheten av å klare om du kjøper et billig-NAS med svak CPU. Men: Du trenger ikke transcode noe som helst dersom du bruker riktig innstillinger. Bruker du "original quality" som kvalitetsinnstillinger på plex-klienten din klarer du i 9/10 tilfeller å slippe unna transcoding.

 

Bruk kablet tilkobling.

 

Vurder også å gå for NAS med flere diskplasser enn det du har bruk for i dag (f.eks fire). 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Jeg ser her for meg å bruke Plex, så jeg ønsker at Plex server kan installeres på NASen. Her har jeg skjønt at "transcription" er noe jeg må forholde meg til. Min forståelse er at filmen må transcodes for å kunne vises, og dette må skje enten der filen kommer fra (NAS) eller på enheten filen sendes til (AppleTV, iPhone, Mac, etc.). Stemmer dette? 

 

Det stemmer. Jeg kjører FreeNAS og Plex på en selvbygd NAS og har AppleTV i tre rom.

 

Hvorvidt det kreves "transcoding" av audio og/eller video kommer an på hva mottakeren støtter, og hvilket format den opprinnelige filmen er i.

 

AppleTV har egen avspiller som støtter visse format, for eksempel H.264 i noen få oppløsninger, H.265 i 1080p30 osv.

 

Dersom videofilen som skal sendes er i et format som ikke støttes av AppleTV, så må Plex konvertere den filen til et format som kan spilles på AppleTV.

 

Denne konverteringen må gjøres raskere enn filmen spilles av, slik at det ikke stopper opp.

Det er her det trengs datakraft. Høy oppløsning og komprimerte videoformater vil for eksempel kreve mer.

 

I enkelte tilfeller må både lyd og bilde konverteres, og så ser man kanskje på TV i flere rom samtidig, å må doble, eller til og med tredoble datakraften som trengs.

 

En kjip billig-NAS med Realtek eller Marvell prosessor på knapt 1 Ghz har ikke nubbesjans.

Alternativene er å konvertere alle filer til format som støttes av avspilleren, noe som fort blir mye jobb og helt ulidelig i lengden.

Eller, å kjøpe en dyr NAS med rask prosessor.

Eller, å bygge en egen NAS, eventuelt kjøpe noe andre har bygget.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Apple tv støtter vel avspilling direkte uten å transkode?

 

Har en par år gammel Samsung tv, og den tygger i seg filer fra NAS'en min direkte. Både H264 og H265 i 4K med HDR spilles av sømløst.

 

Ja, det fungerer uten transcoding her også på min ATV 4K.

Lenke til kommentar

Apple tv støtter vel avspilling direkte uten å transkode?

 

Kun hvis filen er i et format som støttes av avspilleren, ellers må den selvfølgelig transkodes.

 

Dersom man har en NAS med Plex eller lignende programvare, så skjer jo dette automatisk, slik at man merker normalt ikke noe til det, med mindre prosessoren ikke klarer å henge med.

Lenke til kommentar

Pr. i dag kjører jeg plex server på iMac som har en ekstern hdd tilkoblet via usb. Slik kjører jeg Plex på AppleTV i dag, og det fungerer bra. Men iMac er jo ikke alltid på, bl.a. derfor ønsker jeg en NAS =)

 

Takk for gode tilbakemeldinger! Har dere noen spesifikke NASer å anbefale til ca. 3-4000 kr? Hva med QNIP TS-251 eller 251B (hva er forskjellen?)? Noen steder står det 251+, er dette noe annet? 

 

https://www.dustinhome.no/product/5010891025/ts-251-2gb?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637147125

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Pr. i dag kjører jeg plex server på iMac som har en ekstern hdd tilkoblet via usb. Slik kjører jeg Plex på AppleTV i dag, og det fungerer bra. Men iMac er jo ikke alltid på, bl.a. derfor ønsker jeg en NAS =)

 

Takk for gode tilbakemeldinger! Har dere noen spesifikke NASer å anbefale til ca. 3-4000 kr? Hva med QNIP TS-251 eller 251B (hva er forskjellen?)? Noen steder står det 251+, er dette noe annet? 

 

https://www.dustinhome.no/product/5010891025/ts-251-2gb?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637147125

 

251B er en annen modell, se her. https://www.qnap.com/en/product/series/home

 

Hvordan har du tenkt å sette opp diskene, har du tenkt å bruke RAID?

 

Her er demo av QNAP-guiet forresten: https://www.qnap.com/en/live-demo/

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

RAID0 ville jeg aldri brukt i et to-bays NAS med 1gbit nett nei, da har du i praksis dobbelt så stor sjanse for å miste filene dine. Jeg ville selv brukt RAID1 for redundansens del, men om dette er data du kan gjenskape og har lagret andre steder kan du bruke JBOD, da er ikke diskene avhengige av hverandre. Skal dette brukes til backup av familiebilder gjør deg selv tjenesten at du setter opp en backup ut av huset mot en skylagring. QNAP støtter diverse av disse og det er veldig enkelt å sette opp en backup som går til skyen f.eks en gang hver natt. Det er verdt kostnaden.

Lenke til kommentar

Complexity: Det er USB (2.0..) på ruteren, men den støtter kun printer.. Forsøkte i går...

Bilder og andre viktige filer lagres lokalt på alle maskiner samt på iCloud, Mac sitt sky-system.

Da skal jeg se litt nærmere på QNAP, kanskje den 231+ eller lignende! Takk for svar! Kom gjerne med flere tips til spesifikke NASer jeg kan kjøpe. :)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

OPPDATERING:

 

Da har jeg lest litt mer på det store informative nettet og kommet frem til to alternativer:

 

- Synology NAS DS218+

- QNAP TS 251B

 

Er det noen med erfaringer med en/begge av disse? Er det store forskjeller jeg bør vite om i praktisk bruk?

 

Jeg tenker også å bruke en gammel HDD og så kjøpe en ny. Må disse være helt like? Bør de være like? Kan de like så godt være forskjellige, men helst samme størrelse? ...

Lenke til kommentar

Jeg regner med at funksjonaliteten er tilstede på begge disse, men sjekk at de faktisk begge åpner opp for å installere ekstra programvare på en enkel måte. Dersom du har lyst til å streame rett til tv så er det veldig greit å installere PLEX server rett på NAS enheten. Jeg bruker Synology, og der har de en egen liten "app-store" med bla PLEX server. Tipper det samme gjelder for Qnap sin modell. 

 

For nyere tv`er så gjelder det at man bare laster ned PLEX klient som en egen app til tv`n - da slipper du streame via macbook/apple tv. Du må også vurdere hvor mye plass du har behov for. Du får idag kjøpt 10Gb (eller er det 12Gb) disker, så dersom du er innstilt på å bytte disker over tid så bør det holde med en 2-slots NAS lenge. 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg regner med at funksjonaliteten er tilstede på begge disse, men sjekk at de faktisk begge åpner opp for å installere ekstra programvare på en enkel måte. Dersom du har lyst til å streame rett til tv så er det veldig greit å installere PLEX server rett på NAS enheten. Jeg bruker Synology, og der har de en egen liten "app-store" med bla PLEX server. Tipper det samme gjelder for Qnap sin modell. 

 

For nyere tv`er så gjelder det at man bare laster ned PLEX klient som en egen app til tv`n - da slipper du streame via macbook/apple tv. Du må også vurdere hvor mye plass du har behov for. Du får idag kjøpt 10Gb (eller er det 12Gb) disker, så dersom du er innstilt på å bytte disker over tid så bør det holde med en 2-slots NAS lenge. 

 

Du har akkurat samme mulighet til å installere apps på QNAP. Problemet med å velge NAS med kun to bays er at du da er låst til å øke diskstørrelse for å få mer plass. Med fire+ bays hvor du bare bruker to kan du spe på flere disker om det blir fullt. Hvor lenge det holder med 12TB (ikke Gb) disker kommer jo helt an på bruken.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

OPPDATERING:

 

Da har jeg lest litt mer på det store informative nettet og kommet frem til to alternativer:

 

- Synology NAS DS218+

- QNAP TS 251B

 

Er det noen med erfaringer med en/begge av disse? Er det store forskjeller jeg bør vite om i praktisk bruk?

 

Jeg tenker også å bruke en gammel HDD og så kjøpe en ny. Må disse være helt like? Bør de være like? Kan de like så godt være forskjellige, men helst samme størrelse? ...

 

Har ingen erfaring med Synology eller de mindre QNAPene, men rent generelt trenger du ikke ha like disker.

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger. 

 

For mitt bruk tror jeg 2 disker er nok. Pr. idag (og siste 5 år) har jeg fremdeles til gode å bruke opp 3 TB som min simple eksterne HDD har i dag. 

 

Beklager litt OT, men er det så enkelt som jeg tenker å skru ut min eksterne WD 4TB HDD fra sitt kabinett og sette denne i NAS-en med en ny 4TB disk? 

 

EDIT: 

 

Ikke lett detta. Ser nå at Synology også har en DS218 Play (til sammenligning med DS218+ og DS218...). DS218 Play er jo vesentlig billigere, og etter hva jeg kan se kun 1GB RAM (mot 2). Men dette er kanskje nok? 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Generelt sett ville jeg sagt at dersom du skal kjøre apps ala Plex på NAS vil du ha mer enn 1GB RAM. Kjenner ikke Synology som sagt, men QNAP har mye kule ting du kan gjøre (kjøre virtuelle maskiner, containere osv.) og da blir 1GB litt vel snaut. Regner med Synology har samme mulighetene.

Lenke til kommentar

Hvis du sammenligner de 3 Synology modellene her så vil du se at 218+ er den eneste med Intel CPU og mulighet for oppgradering av RAM, den støtter flere samtidige tilkoblinger, har 1 ekstra USB3 port og en eSATA port.

 

Dersom noe av dette kan tenkes å være verdt prisforskjellen for deg, er det kun du som vet ;-)

Men personlig mener jeg at det er det, hvis man først skal kjøpe en ferdig løsning.

(for oss som liker å "knote" -> XPEnology = "more bang for the bucks")

 

Som andre har nevnt, denne støtter i likhet med Qnap mange "apper" både gratis, og apper man kan kjøpe.

 

Apples TimeMachine f.eks fungerer flott på Synology.

Dersom du ønsker å benytte Plex (eller VideoStation) har denne NAS'en hardware støtte for transcoding,

noe som er greit dersom "klienten" din ikke direkte støtter filformat/oppløsning/lyd etc.

Endret av BearCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...